228 218 läst · 3 373 svar
228k läst
3,4k svar
På lördag börjar utfasningen av Ringhals 2
De är väl på 50-55% iaf. (Kan ha fel). Givetvis måste man sedan räkna med elöverföring och hela biten av laddnings och urladdningsförluster i batteriet men jag har sett siffror som indikerar att det trots allt är bättre med kolkraft, även om skillnaden kanske inte är enorm.Mikael_L skrev:
Nu är ju detta ifrån Naturskyddsföreningen egen tidning, riktigt ifrån skogsmulleland.K karlmb skrev:
Du bör nog passa på och jämföra med lite fler rapporter, artiklar och vetenskapliga uträkningar.
Jag blir lite oroad när man tar sin information och bygger sin kunskap och världsbild ifrån organ som driver en ensidig agenda åt sitt håll.
Det betyder ju inte att de har fel, men av bara misstänksamhet så bör man jämföra med annan info ifrån de som driver sin agenda åt andra hållet, tycker jag.
Jag visste den invändningen skulle komma och tro mig, jag är ingen skogsmulle.Mikael_L skrev:Nu är ju detta ifrån Naturskyddsföreningen egen tidning, riktigt ifrån skogsmulleland.
Du bör nog passa på och jämföra med lite fler rapporter, artiklar och vetenskapliga uträkningar.
Jag blir lite oroad när man tar sin information och bygger sin kunskap och världsbild ifrån organ som driver en ensidig agenda åt sitt håll.
Det betyder ju inte att de har fel, men av bara misstänksamhet så bör man jämföra med annan info ifrån de som driver sin agenda åt andra hållet, tycker jag.
Men de som vet något om detta i tråden kan ju nu slå sönder argumenten och de källor som anges.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 799 inlägg
Jepp, jag tänkte på diskussionsklimat, även om jag tycker man fortfarande kan vara saklig och hålla god ton i en debattlars_stefan_axelsson skrev:
Jag skulle inte säga att det är omöjligt, men det är svårt! Iaf om jag ser på mig själv.lars_stefan_axelsson skrev:
Men som sagt så fort man lämnar den sakliga diskussionen så hamnar iaf jag i försvarsställning och har svårt att ta till mig argumenten.
Det är onekligen ett svårt dilemma.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, ett problem med fossila bränslen är ju klimatpåverkan. Detta tillsammans med den förväntade befolkningsökningen i exv. södra Afrika, områden som kommer att drabbas hårt, gör en inte full av tillförsikt direkt. Problemet med fossila bränslen är inte då att de kommer att ta slut, utan att de inte kommer att ta slut fort nog.
Tack! En tidshorisont att diskutera är väl just tills solen förgör oss, det är i alla fall för mig svårt att argumentera mot. Även 10 000år börjar bli knepigt.lars_stefan_axelsson skrev:Vad gäller hur länge klyvbara produkter räcker så är det en spännande fråga, och det beror på vad vi gör. Om vi bara kör som nu, men nuvarande energikonsumtion och kända reserver av uran så kanske 135 år. Detta till ett pris om $130 per kg. Man får ungefär 24 miljoner kWh från ett kg uran 235. Vi har ca 3-5% anrikningsgrad, så någon del av ett öre i råvarukostnad om jag inte missar helt. (Sedan så måste vi betala för anrikning och behandling och avfall och reaktorn; vilken är kapitalintensiv). Mao, kostnaden för själva metallen är en liten del.
Men om vi kan vänta lite så finns det 4000 miljoner ton uran löst i havsvattnet. Det skall jämföras med 5,7 miljoner ton i kända reserver som beräkningen på 135 år ovan baseras på. Vi har laboratorieprocesser för att utvinna detta, som fungerar och ser billiga ut, men vi vet inte hur de skalar eller vad kostnaden blir. Beräkningar visar på ett pris om $260/kg eller så, men även om det blir mycket dyrare så påverkar det inte priset pss. eftersom råmetallen som sagt är en liten del av kostnaden.
Detta helt utan rebreeding eller dylikt. Ryssarna kör idag sin fast breeder och en sådan använder 99% av bränsleinnehållet, inte 0.5% som en vanlig lättvattenreaktor. Så om vi körde allt i fast breeders så kan du multiplicera tiden ovan med 200... Det är antagligen inte realistiskt, men det finns en stor faktor att hämta här, inte tu tal om saken. Mha en breeder så kan man också producera MOX-bränsle för vanliga reaktorer, så man behöver inte bygga nya fast breeders. Och det är tur, för dessa är svåra att ha att göra med och dyra.
Då har vi inte räknat med torium som vi har tre gånger så mycket av som uran. Vi har kända tekniker för att köra dessa i reaktorer, men vi behöver bygga dessa.
Så det är därför som vissa beräkningar, mellan tummen och pekfingret, kommer fram till att om vi försåg hela världen med elenergi som motsvarande USAs nivåer på total energiförbrukning så skulle klyvbara resurser kunna räcka i 1-2 miljarder år eller så... Dvs lika länge som solen kommer att räcka. Om man tänker sig en storskalig satsning med redan känd teknik så är uran/torium en "oändlig" resurs. Vi talar iaf tiotusentals år.
Eller så får vi lära oss leva på mindrelars_stefan_axelsson skrev:
Ja, det är svårt att ha exponentiell tillväxt i en begränsad värld.lars_stefan_axelsson skrev:Nej, det finns faktiskt de som räknar på det och säger: "Ge upp fusion. Vi kan aldrig hinna ikapp det vi redan har med fission." Det enda som kan konkurrera med fission som det ser ut idag är solen.
Sedan så kommer naturligtvis inte konsumtionen att fortsätta öka exponentiellt. Inget i naturen ökar exponentiellt. Det är bara det att vi tror det eftersom början på en sigmoid-kurva ser ut som en exponentialfunktion. Men förr eller senare så kommer utplaningen. Vi skulle inte producera särskilt mycket avfall (sett till volym) eller behöva särskilt många verk för att förse hela jordens befolkning med el och värme.
Undrar hur det matchar vårt nuvarande ekonomiska system
Det var främst oss jag tänkte på. Att resten av världen också ska nå till vår nivå tycker jag givetvis de ska få, men det är som du skriver ett problem.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, att den läcker är ett problem, hittar inte artikeln där jag läste om det tidigare =/.lars_stefan_axelsson skrev:Vätgas är inte ointressant, men den har många nackdelar. En stor dito är att den är nästan omöjligt att få att stanna kvar där man lade den senast. Den läcker ut genom allt. Aluminium är exv. inte vätgastätt.
Sedan så måste energin ändå komma någonstans ifrån. I Sverige så har vi ju cykler som är (halv)årslånga när det gäller t ex sol, så det är inga små lager vi talar om.
Givetvis, lagringen är speciellt knepig för den tillverkande industrin.
För hemmabruk verkar det görbart idag:
https://www.elinstallatoren.se/inne...kippar-elnatet--med-bransleceller-i-kallaren/
Det är ju där vi har möjligheten att påverka genom att visa vad vi gör nu.lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, nej, det var ju onekligen dumt, man borde ju kollat på det faktiska behovet och inte byggt något för att kunna dunka sig själv på ryggen.lars_stefan_axelsson skrev:Så jag är inte säker på att de skall behöva lida av nackdelarna med förnybart. Det har exv. redan skett kravaller i Indien där välmenande västerländska organisationer har installerat solpaneler för belysning osv. i byar på landsbygden. Men se det föll inte byborna på läppen. De hade blivit lovad elektricitet som man kunde använda till något, exv. köra bevattningspumpar med. Och det kunde man ju inte med "fuskelektriciteten" som man fick. Det var ju inte "riktig" el! "Så ta eran fuskskit och dra dit pepparn växer!"(Nåja, eftersom den växer i Indien så antar jag att man använde någon annan liknelse. )
På sikt kommer energi bli dyrare ja, när vi inte kan pumpa/gräva upp den billigt ur marken och om vi inte väljer att ersätta den med billig kärnkraftsel.lars_stefan_axelsson skrev:Ja, fast det kommer som sagt antagligen inte att "funka" med en omställning till "förnyelsebara" elslag. Det kommer att leda till stora kostnader och en höjning av elpriserna till kontinentala nivåer. Dvs 3-5 gånger vad vi betalar idag. Med ty åtföljande minskad förbrukning av el till förmån för eldning av olika slag.
Jag ser inte det som ett fall framåt.
Och jag förstår definitivt att detta normalt sett inte är önskvärt eller kommer ses positivt.
Enligt de beräkningar av well-to-wheel som jag sett så klarar inte kolkraften samma verkningsgrad som dieselmotorn. Som du redan nämnt så skall ju många förluster tas med. De beräkningar jag sett tar även in oljeletande, transporter av olja osv.
Lite olika resultat fås, men de hamnar på att diesel är lite effektivare, bensin ungefär samma eller kanske något sämre. Poängen är dock att elbilar är ingen lågt hängande frukt om du vill minska koldioxidutsläppen, du måste bort med kolkraften först. Sedan naturgasen.
Jag har även läst att folk påstår att naturgas inte är så farlig iom att den sipprat ut som metan ur marken istället och att det därför är bättre att förbränna den. Detta är dock ett helt felaktigt sätt att tänka då man pratar om helt olika tidsskalor, om gasen sipprar upp under tusentals år eller om den förbränns på ett par år gör stor skillnad för situationen just nu...
Lite olika resultat fås, men de hamnar på att diesel är lite effektivare, bensin ungefär samma eller kanske något sämre. Poängen är dock att elbilar är ingen lågt hängande frukt om du vill minska koldioxidutsläppen, du måste bort med kolkraften först. Sedan naturgasen.
Jag har även läst att folk påstår att naturgas inte är så farlig iom att den sipprat ut som metan ur marken istället och att det därför är bättre att förbränna den. Detta är dock ett helt felaktigt sätt att tänka då man pratar om helt olika tidsskalor, om gasen sipprar upp under tusentals år eller om den förbränns på ett par år gör stor skillnad för situationen just nu...
Ok, låter rimligt! Naturgasen är ju också lite olika beroende på vilken man väljer att plocka upp.pacman42 skrev:Enligt de beräkningar av well-to-wheel som jag sett så klarar inte kolkraften samma verkningsgrad som dieselmotorn. Som du redan nämnt så skall ju många förluster tas med. De beräkningar jag sett tar även in oljeletande, transporter av olja osv.
Lite olika resultat fås, men de hamnar på att diesel är lite effektivare, bensin ungefär samma eller kanske något sämre. Poängen är dock att elbilar är ingen lågt hängande frukt om du vill minska koldioxidutsläppen, du måste bort med kolkraften först. Sedan naturgasen.
Jag har även läst att folk påstår att naturgas inte är så farlig iom att den sipprat ut som metan ur marken istället och att det därför är bättre att förbränna den. Detta är dock ett helt felaktigt sätt att tänka då man pratar om helt olika tidsskalor, om gasen sipprar upp under tusentals år eller om den förbränns på ett par år gör stor skillnad för situationen just nu...
I Sibirien borde fokus ligga då jag förstått att där sipprar den verkligen upp nu när tundran smälter gamla mossar. Men frågan är om det är den gasen de samlar in...
Nordsjögas lär väl ligga rätt säkert kvar i många tusen år till däremot som jämförelse.
Utan att ifrågasätta allt förmycket så är bilarnas verkningsgrad från upparbetat bränsle.Mikael_L skrev:
Kolkraft är väl mer eller mindre direkt från marken in i pannan.
kolkraftens värme vet jag inte om man tar tillvara eller om det bara kyls bort.
Gasen som sipprar upp ligger ju i isen, den är i praktiken helt omöjlig att samla upp.K karlmb skrev:Ok, låter rimligt! Naturgasen är ju också lite olika beroende på vilken man väljer att plocka upp.
I Sibirien borde fokus ligga då jag förstått att där sipprar den verkligen upp nu när tundran smälter gamla mossar. Men frågan är om det är den gasen de samlar in...
Nordsjögas lär väl ligga rätt säkert kvar i många tusen år till däremot som jämförelse.
Man kan ju lägga till att dikningen av våtmarker i Sverige (vilket fortgår fortfarande) släpper också ut metan i stora mängder. Sedan har vi ju torv som används till eldning också, vilket vi har varit så stolta över i Sverige.
Kärnkraften (med sina problem) är fortfarande det bästa alternativet om man vill bli av med koldioxidutsläppen, särskilt som reglerkraften för vind och sol inte räcker till, inte ens hela Norges reglerkraft räcker till detta för nordeuropa om vi ökar mängden sol och vind.
Utifrån vad jag läst så har man med även det i ekvationerna. Men det spelar ingen roll, att köra elbil gör ingen större skillnad i de fall det ens ger positiv effekt. Man måste räkna med batteriernas koldioxidutsläpp också och det är inte ens med i dessa beräkningarna. Med den inräknad så är elbilen mycket sämre.A Alexn72 skrev:
Tja, jag reagerade med ryggmärgen, då jag såg vem avsändaren var.K karlmb skrev:
Men nu har jag kollat upp lite mer, och de 4000 som anges i skriften är IAEA's beräkningar, en organisation som jag väl lägger en relativt god tilltro till.
Fast det verkar som att det var en rapport som både IAEA, UNSCEAR och WHO bl.a. står bakom, ännu mer tyngd.
UNSCEAR har också en del beräkningar gjorda, med resultat på 22300 framtida cancerfall, därav 3100 fall är de som arbetade med det egentliga saneringsarbetet på siten.
Men ja, jag har inga problem med att acceptera att 4000 personer får cancer som en följd av Tjernobyl-olyckan, det kan faktiskt vara 2-3 ggr fler också. Vissa av dessa fall kommer komma i livets slutskede för personen ifråga, inte för att det gör det roligare för individen som är cancersjuk ...
Greenpeace har torgfört att det kommer dö minst 200.000 tusen i cancer pga tjernobyl, det tar jag med en skopa salt.
nja... de flesta pekar på att en elbil går om en fossilbil vid 20k mil och det är räknat på en bil.pacman42 skrev:Utifrån vad jag läst så har man med även det i ekvationerna. Men det spelar ingen roll, att köra elbil gör ingen större skillnad i de fall det ens ger positiv effekt. Man måste räkna med batteriernas koldioxidutsläpp också och det är inte ens med i dessa beräkningarna. Med den inräknad så är elbilen mycket sämre.
När batteriet återvinns så är nog fossilbilen omkörd nästan från fabrik på elbil nr 2.
Det var ett exempel där Devons paradox skulle kunna gälla. Inget annat. Det är möjligt att den inte gäller för uppvärmning. Anledningen till inlägget var missförstånd om vad Devons paradox är.K karlmb skrev: