M Malmen1 skrev:
Är det någon som sagt att verket är polskt? Köpt i Polen möjligtvis. Aquatec som är fabrikatet kommer från Slovakien. [länk]
Däremot så verkar det ju som man talar om två olika minireningsverk
 
Lucky2015
Den enda skillnaden på dem verkar vara att på ena så sitter pumpen inne i reningsverket och i den andra så är den fristående. Annars verkar det ju vara samma produkt.

Men det verkar vara smidigt med att allt sitter i samma enhet. Är det någon som importerat August Eco At-8? De är ju galet mycket billigare i andra länder än Sverige. Skicka gärna ett pm om någon kan berätta var jag kan beställa det.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Den enda skillnaden på dem verkar vara att på ena så sitter pumpen inne i reningsverket och i den andra så är den fristående. Annars verkar det ju vara samma produkt.

Men det verkar vara smidigt med att allt sitter i samma enhet. Är det någon som importerat August Eco At-8? De är ju galet mycket billigare i andra länder än Sverige. Skicka gärna ett pm om någon kan berätta var jag kan beställa det.
Inte samma luftfördelare samt annan rördragning som Öppen badtunna med synlig rördragning och luftfördelare, skilda från tidigare beskrivning.
 
  • Illustration av en avloppsinstallation med luftfördelare och specifik rördragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lucky2015
Ahaa där ser man! Någon som vet om de fungerar exakt likadant eller om det är någon skillnad på själva funktionen?
 
August verkar ju vara en grossist som säljer Aquatecs verk. Det här svaret fick jag av Aquatec när jag ville handla ett verk av dem.

"Thank you very much for your email. We really appreciate your interest in our WWTP.
We - company Aquatec VFL - does not sell our products to Sweden. But if you are interested in wastewater treatment plant it is necessary to contact our lithuanian business partner named AUGUST IRKO.
August IRKO takes care about swedish market.
See below contact details of August IRKO:

AUGUST IR KO
Juodasis kelias g.104a
11307 Vilnius
Lithuania
info@august.lt
Tel./fax.: +370 5 235 50 83
www.august.lt"
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Lucky2015
G gredd skrev:
August verkar ju vara en grossist som säljer Aquatecs verk. Det här svaret fick jag av Aquatec när jag ville handla ett verk av dem.

"Thank you very much for your email. We really appreciate your interest in our WWTP.
We - company Aquatec VFL - does not sell our products to Sweden. But if you are interested in wastewater treatment plant it is necessary to contact our lithuanian business partner named AUGUST IRKO.
August IRKO takes care about swedish market.
See below contact details of August IRKO:

AUGUST IR KO
Juodasis kelias g.104a
11307 Vilnius
Lithuania
info@august.lt
Tel./fax.: +370 5 235 50 83
www.august.lt"
Undrar om de skickar till Sverige. Det hade varit underbart.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ni har ju en bra försäljare i Sverige som flera nämnt tidigare, som dessutom inte lägger på hutlösa priser. Billigareningsverk.se, då får ni dessutom dokumentation på svenska, support på installation och kommunikation med kommunen.

Jag tänker att det är bra att stötta denna försäljare som faktiskt inte ligger så högt i pris (drygt 40 000 för at6) och ger så bra hjälp. (Lägger en på några kronor för resa o tid och krångel som det är med egenimport så verkar de där tusenlapparna inte så farliga)

Med vänlig hälsning / skitgubben
 
Lucky2015
Jag tycker det är extremt påslag om det går att köpa utanför Sverige för runt 17 000 och om man i Sverige tar 45 000 kr för det (At9). De kommer ju inte direkt ut till kunden och installerar utan skickar det och sen får man ta del av instruktioner för att underhålla det. 28 000 kr i mellanskillnad för att stötta svenska handlare är långt över gränsen för mig och många andra.

Dessutom tillkommer en frakt på minst 3500 kr vid köp i Sverige.
 
Det är ju en fråga om bekvämlighet. Få det hemkört till tomten för 50 000 eller spara +25 000 på att lägga ett dygn på att hämta i Polen. För min del tjänar jag inte 25 000 på enklare sätt så då är det värt besväret. Andra tycker säkert att det är onödigt jobbigt.
 
Lucky2015
M Malmen1 skrev:
Det är ju en fråga om bekvämlighet. Få det hemkört till tomten för 50 000 eller spara +25 000 på att lägga ett dygn på att hämta i Polen. För min del tjänar jag inte 25 000 på enklare sätt så då är det värt besväret. Andra tycker säkert att det är onödigt jobbigt.
Jaha! Du menar så. Men för en slant borde det finnas någon speditör som transporterar det från Polen till Sverige och inräknat den kostnaden så är prisskillnaden ändå enorm. Men att åka dit håller jag med dig om att det är lite väl tjorvigt men trots allt mycket pengar man sparar som man kan lägga på något trevligare :)
 
Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Jaha! Du menar så. Men för en slant borde det finnas någon speditör som transporterar det från Polen till Sverige och inräknat den kostnaden så är prisskillnaden ändå enorm. Men att åka dit håller jag med dig om att det är lite väl tjorvigt men trots allt mycket pengar man sparar som man kan lägga på något trevligare :)
Sedan så får man ju otroligt bra support från den svenska återförsäljaren. Utan dennes hjälp med motsträviga SMOHF som ville att vi antingen skulle ha sluten tank med vakuumtoalett eller mulltoa så hade vi nog inte fixat detta tillstånd på egen hand.
Sedan inte minst utbildningen med allt från uppstart till kontinuerlig skötsel är oumbärlig. Den kunskapen innebär att sparar in genom att slippa ett dyrt serviceavtal.
 
  • Gilla
schlump
  • Laddar…
T Tootikii skrev:
Inte samma luftfördelare samt annan rördragning som [bild]
Vad jag vet så är skillnaden bara att man lyft in pump, dosering, styrning och flockmedelstank i reningsverket som blivit ca 25cm högre.
 
  • Utrustning för pump, dosering och styrning i ett öppet reningsverk, omgivet av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VetLiteOmMycket och 1 till
  • Laddar…
Är det någon som installerat och fått godkänt i Norrtälje kommun?
 
Ska vi försöka göra en sammanställning av erforderliga handlingar, skötselinstruktioner och inköpsställen av dessa verk? Jag kommer behöva brottas med den här "skiten" inom ett par år så jag kommer lägga upp allt jag får tag på under resans gång. En bra början är väl att begära ut diarieförda handlingar från kommuner som godkänt verket. Hur bör en sådan förfrågan till kommunen utformas för att ge bäst resultat? Vilka modellbeteckningar är det som gäller osv?
 
  • Gilla
GBG68 och 2 till
  • Laddar…
L lartha skrev:
Är det någon som installerat och fått godkänt i Norrtälje kommun?
Det finns väl en längre upp i tråden som installerat om jag inte minns helt fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.