Utdrag ur IEC61008

The moving contacts of all poles of multipole RCCBs shall be mechanically coupled so that all
poles except the switched neutral, if any, make and break substantially together, whether
operated manually or automatically.
The switched neutral pole (see 3.3.15) of four-pole RCCBs shall not close after and shall not
open before the other poles (see 3.3.14).
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
Nollan skall bryta sist och sluta först! Annars går saker sönder.
Det finns JFB med en liten flagga på symbolen som indikerar detta.
Och som @petersv skrev, finns det JFB med fri koppling av nollan antingen till vänster eller till höger, det funkar om dom två faserna i mitten bryter först och sluter sist.

För övrigt tycker jag att tråden spårat ur!
Den heter!
Värsta elkopplingen?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Nollan skall bryta sist och sluta först!
Fast läser man standarden citerad ovan så räcker det att den inte bryter före/sluter efter faserna. Dvs, samtidigt är ok.
 
useless useless skrev:
Fast läser man standarden citerad ovan så räcker det att den inte bryter före/sluter efter faserna. Dvs, samtidigt är ok.
Fast Einstein lärde oss att det inte finns något "samtidigt"... ;)

Nej, det handlar naturligtvis om energi. Man kan tillåta att den bryter nollan före, bara det inte blir för tidigt. För att tillse det, så är det enklare att se till att den bryter lite efter. (Och sluter lite före.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
C
Åter till ämnet?
 
  • Gilla
  • Wow
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Dom där är ju inga riktiga elinstallatörer. Dom hämtar prylar i bilen istället för att åka till grossisten...
 
  • Gilla
  • Haha
Henrik.S och 13 till
  • Laddar…
C
useless useless skrev:
Dom hämtar prylar i bilen istället för att åka till grossisten...
Äh, "David" står ju med grossistkassen i handen i början på videon så de är nog mätta och glada redan innan de började filma. :D
 
  • Gilla
nmeden och 3 till
  • Laddar…
Snyggt infällt montage på en Pizzeria. Snabb ytrenovering gissar jag då inte heller foder runt dörrar och fönster va bytta eller luftvärmepumpen flyttat inför detta kakel. Oinfällt oavslutat golvuttag i kaklat golv med kontrasterande mönster, utan foder runt installationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
PärreC PärreC skrev:
Eller kanske jordfräsbrytare, som min svärmor tror att det heter.
Det där känner jag igen. För en massa år sen hade jag en flickvän som arbetade som receptionist på Hagers Elektronik. Jag frågade en gång vad de hade för produkter. Tja, jordfräsbrytare och sånt blev svaret... :whistle:
 
  • Gilla
PärreC
  • Laddar…
possum77 possum77 skrev:
Var det en Frogger-maskin med din High-score? ;)
Haha, bara den mest inbitne Seinfeldfantasten förstår det där.

 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Hos morfar 98år. Oklart varför det var lättare att montera extra stickpropp istället för grendosan på sladden. (Sen satt jordad propp i matningsänden med... ) Fick skälla på honom och åtgärda.
 
  • Elektrisk förlängningssladd med felaktigt monterad extra stickpropp på rödvit mönstrad matta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
ricebridge och 7 till
  • Laddar…
Två VP-rör på granitbänk, ett nytt vitt och ett värmskadat brunaktigt och deformerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snickare skulle byta panel i bastun, vp-rör till belysning draget i taket ovanför panelen. Vanligt rör till vänster, rör utsatt för värme till höger!!!!
 
  • Gilla
daddydj och 3 till
  • Laddar…
Alltså, jag var helt övertygad över att det var en bild på en daggmask först.
 
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 17 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Alltså, jag var helt övertygad över att det var en bild på en daggmask först.
Samma här! Borde lagts med en tändsticksask för jämförelse ... :)
 
Själv föredrar jag bananer ;)
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.