Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
....eller en app per TV.....
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Telia och telenor använder olika fibernät. Däremot levererar de internet och andra tjänster i varandras fibernät och upplevs möjligen därför fungera likadant.
Nja, det stämmer inte riktigt. För några år sedan började började Telenor, Comhem, Bahnhof sätta upp switchar på Teliastationer och använda samma accessfiber till fastigheter. Så själva accessfiber är en wholesale produkt från Telia där man kan byta operatör på befintlig fastighetsanslutning och även ansluta nya kunder inom ramen för Telias fiberområde.
Innebär i praktiken att man patchar om i ODF-swich på station och byter medieomvandlare i fastighet.
Och sedan kan man även välja tjänsteleverantör ovanpå det beroende vad som erbjuds.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Helt kass på detta med tv-boxar och Telias hemsida säger inget alls. Man får alltså en medieomvandlare som första grunka där fibern går in. Sedan skickar man signalerna vidare därifrån? Bredband tas ur en port till tex. en trådlös wifi-router och en annan signal trådas till en tv-box? Och fler tv-apparater=en box till varje apparat? Ingen extra kostnad för att kolla på olika tv-apparater förutom kostnaden för boxarna då?
 
Det moderna sättet att tänka är nog att inte ha tv-boxar utan chromecast eller liknande och främst titta på strömmad tv. Normalt sett en lösning med lite sämre bildkvalitet.

Ska du ha flera tv-boxar får du nog räkna med att varje box drar med sig löpande kostnader.
 
A AndersS skrev:
Nja, det stämmer inte riktigt. För några år sedan började började Telenor, Comhem, Bahnhof sätta upp switchar på Teliastationer och använda samma accessfiber till fastigheter. Så själva accessfiber är en wholesale produkt från Telia där man kan byta operatör på befintlig fastighetsanslutning och även ansluta nya kunder inom ramen för Telias fiberområde.
Innebär i praktiken att man patchar om i ODF-swich på station och byter medieomvandlare i fastighet.
Och sedan kan man även välja tjänsteleverantör ovanpå det beroende vad som erbjuds.
Det var i och för sig en nyhet, men i hur utsträckning används det? Man brukar ju vara rätt pigg på att ha egen infrastruktur hela vägen?
 
J
Jo visst men eftersom Telia i dessa fall redan har en fiber fram till varje tomt så skulle det inte löna sig för Telenor att dra fram en egen fiber utan man hyr av Telia wholesale istället. Det är mycket vanligt. Bahnhof likadant. Ofta kör man kampanjer på de orter där Telia haft öppen fiber ett tag och där man förberett med switchar på respektive nod/telestation.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
richardtenggren
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det moderna sättet att tänka är nog att inte ha tv-boxar utan chromecast eller liknande och främst titta på strömmad tv. Normalt sett en lösning med lite sämre bildkvalitet.
På vilket sett skulle bildkvalitén bli lidande? Vi kör Apple TV med Cmore, Dplay, Viaplay, Netflix och HBO, har gjort så sedan flera år. Vi hade ComBort med HD tidigare, upplevde inte detta som bättre.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det var i och för sig en nyhet, men i hur utsträckning används det? Man brukar ju vara rätt pigg på att ha egen infrastruktur hela vägen?
Finns på många stationer, är väl vanligast med Comhem/Tele2 och Telenor, tidigare utrymmesbrist för utrustning har vänt och det finns idag ofta gott om plats eller utrustning som kan skrotas ut.
Så entreprenörer kan få uppdrag att ansluta xxx fastigheter där det ingår leveranser från de jag nämnt inkl. Telia själva. Blir att vrida och vända på kepsarna för de som installerar och ta rätt medieomvandlare :D och komma ihåg vem de representerar.

Jocke Best han före(y)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J
A AndersS skrev:
Finns på många stationer, är väl vanligast med Comhem/Tele2 och Telenor, tidigare utrymmesbrist för utrustning har vänt och det finns idag ofta gott om plats eller utrustning som kan skrotas ut.
Så entreprenörer kan få uppdrag att ansluta xxx fastigheter där det ingår leveranser från de jag nämnt inkl. Telia själva. Blir att vrida och vända på kepsarna för de som installerar och ta rätt medieomvandlare :D och komma ihåg vem de representerar.

Jocke Best han före(y)
Haha japp men finns ju många sätt att förklara på
 
M Markarbetaren skrev:
Helt kass på detta med tv-boxar och Telias hemsida säger inget alls. Man får alltså en medieomvandlare som första grunka där fibern går in. Sedan skickar man signalerna vidare därifrån? Bredband tas ur en port till tex. en trådlös wifi-router och en annan signal trådas till en tv-box? Och fler tv-apparater=en box till varje apparat? Ingen extra kostnad för att kolla på olika tv-apparater förutom kostnaden för boxarna då?
Du får köpa en box per TV och skaffa tvillingabbonemang som kostar 129 kr/mån om det inte ingår i det paket du valt.
https://www.telia.se/privat/tv/tjanster/produkt/tvillingabonnemang

Eller så streamar du via t.ex. telefon och chromecast, Apple TV, eller dator.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
N Nyikåk skrev:
Du får köpa en box per TV och skaffa tvillingabbonemang som kostar 129 kr/mån om det inte ingår i det paket du valt.
[länk]

Eller så streamar du via t.ex. telefon och chromecast, Apple TV, eller dator.
Tack! Helt sjukt att man i samma hushåll ska behöva betala extra för att se kanalerna på en annan tv.
 
harry73
M Markarbetaren skrev:
Tack! Helt sjukt att man i samma hushåll ska behöva betala extra för att se kanalerna på en annan tv.
Det får du tacka digital TV för.
Har varit så senaste 10 år.

Upphovsrätten behövs moderniseras.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hsd
N Nyikåk skrev:
Du får köpa en box per TV och skaffa tvillingabbonemang som kostar 129 kr/mån om det inte ingår i det paket du valt.
[länk]

Eller så streamar du via t.ex. telefon och chromecast, Apple TV, eller dator.
Lägg till upp till fyra Tvillingabonnemang till ett och samma pris. Det betyder att du kan se dina favoritkanaler i flera rum och du betalar antingen ingenting eller bara 129 kr/månad extra, beroende på vilket tv-paket du har. Se prislista.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
På vilket sett skulle bildkvalitén bli lidande? Vi kör Apple TV med Cmore, Dplay, Viaplay, Netflix och HBO, har gjort så sedan flera år. Vi hade ComBort med HD tidigare, upplevde inte detta som bättre.
För egen del upplever jag att det jag streamar via Cromecast har sämre bildkvalitet än det jag tittar på som tablå-tv direkt via fiber. Det är möjligt att det inte måste vara så och att det finns bättre lösningar, men att det går att få bättre bildkvalitet via kabel än via trådlöst håller jag för troligt, även om det nog går att få tillräckligt bra även trådlöst. Sen finns säkert möjligheten att streama via kabel också, nu eller snart.

Men oavsett vad förordar jag att man försöker frigöra sig från tv-box-tänkandet, för så fort man börjar blanda hårdvaru- och mjukvaruberoende kan man ge sig fan på att någon försöker ta betalt för tillgången per enhet som sådan snarare än användandet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
kisumisu
harry73 harry73 skrev:
Det får du tacka digital TV för.
Har varit så senaste 10 år.

Upphovsrätten behövs moderniseras.
Såhär har det varit på vissa kabelnät sedan 90 talet.

80 talet körde dom på ett område "anslut till kabeltv" få mer kanaler.
Stort sett alla tog det.
Sedan någon gång var det 1993 det var så kodades sådär 85% av kanalerna. Det enda som blev kvar var vanliga 1, 2 och tv4. Sedan en finsk kanal, En rysk kanal (enda sattelitkanalen), kabelvisions informationskanal.
Resten behövdes en Decoder till varje tv/video om man samtidigt ville se mer!
Så det är absolut inget med digital tv att göra!

Tycker bara det tråkigt att framtiden blev det såhär för dom flesta :mad::poop:

Senare kom gruppavtal men decoder eländet fortsätte där, antar att dom inte fick avtal med alla parter (föreningar som hade deras kabel).
Skillnaden blev att alla fick beställa en decoder tiull hushåll föreningen betalade dvs alla tvingades betala för skitlösningen!

Senare sade Kabelvision upp avtalet med våran förening och vi fick Comhem som var räddare i nöden.
Var riktigt fint få in basutbudet till alla tv, videos i huset helt oberoende av varandra, blev bättre bild också!
Men Comhem har ju dock kodat utbudet på sin digitala del, tyvärr!

Men historiskt sett har alla dessa bolag sådan makt i Sverige.
I Finland t ex får inte kabelbolag vidaresända analog signal men i gengäld är alla kanaler digitala och basutbud kan ses med tv:ns inbyggda mottagare och helt utan kort eller CA moduler. Bara premiumkanaler (dvs icke reklamfinansierade tex sport och filmkanaler) som är kodade som i Sverige!
Så är det även i marknätet! Räcker bara du har en antenn och mottagning! Medans i Sverige får du bara svt i HD kvalitet och tv4 o tv6 i SD.

Vi hade på 90 talet "Sverige parabolen" tills det även där blev kodat.
Är ju annars riktigt bra lösning streama, men vi får se hur länge det varar...t ex tv4 kräver ju redan nu registrering till sin playtjänst.

Samma sak ser jag på 4G, dyrt som den i Sverige!
Vi kan väl samtliga vara överrens här om att 4G är åtminstone bättre än ADSL så kopparnäten skulle kunna läggas helt ner när det ändå finns bättre teknik!
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.