Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
N Nerre skrev:
Frågan är ju som sagt var om de faktiskt har rättigheterna att distribuera det utanför Lettland. Det här med sändningsrättigheter brukar vara rätt strikt.
De skriver på hemsidan att de främst streamar för folk utanför landet som vill se tv "hemifrån ". Har ju svårt att tänka mig att de inte har koll på juridiken.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Finns en bra lösning - sluta titta på TV! Själv tittar jag enbart på YT och surfar på sidor som intresserar mig. I övrigt pular jag med huset. Får man brist på idéer går jag och lägger mig.
Det är en sådan där ickefråga vad vi vill göra och inte göra med våra liv. Jag har tidigare i inlägg beskrivit det och att man kan göra båda sakerna samt mycket annat. ;)
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Begränsar uploaden?
Vet inte om jag ska rabbla upp företag här men ger några exempel.
T ex Comhem erbjuder stort i sina reklam äntligen 1200 Mbps! Raketfart bla bla bla...sedan är upload hastigheten 100Mbit.
Jag kan kanske förstå att koaxial nätet har nån gräns men fiber ska ju inte ha det!

Telenor hade förut 1000/100 abbonemang, numera är det ändrat. Hade själv också 500/100. Innan jag ändrade till 250/250. En av anledningarna jag har behållt Telenor.

Medans bolag som Ownit stort sett alltid erbjudit 1000/1000.

Finns flera som idag erbjuder 100/10 på sina abb.
Tycker att ska det vara hastighet skall det vara samma oavsett om man tar emot eller skickar!
 
Redigerat:
kisumisu
JLyck JLyck skrev:
Utveckla vad du menar det fetstilta.
Vissa kanske bara ser youtube, läser o skriver mail surfar på hemsidor.

Andra spelar onlinespel, har övervakningskameror o larm, streamar all sin tv via nätet, har hemmaservers etc...men det är långt ifrån alla.

Edit
Sorry läste nu "Fetstilta"...du har svaret här ovan redan :)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vet inte om jag ska rabbla upp företag här men ger några exempel.
T ex Comhem erbjuder stort i sina reklam äntligen 1200 Mbps! Raketfart bla bla bla...sedan är upload hastigheten 100Mbit.
Jag kan kanske förstå att koaxial nätet har nån gräns men fiber ska ju inte ha det!

Telenor hade förut 1000/100 abbonemang, numera är det ändrat. Hade själv också 500/100. Innan jag ändrade till 250/250. En av anledningarna jag har behållt Telenor.

Medans bolag som Ownit stort sett alltid erbjudit 1000/1000.

Finns flera som idag erbjuder 100/10 på sina abb.
Tycker att ska det vara hastighet skall det vara samma oavsett om man tar emot eller skickar!
Begränsa uploaden skulle jag inte kalla dessa, utan det är olika typer av abonnemang sär det är asymmetrisk hastighet mellan download & upload.

Även ett abonnemang på 1000/1000 är begränsad hastighet i både upload & download.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vet inte om jag ska rabbla upp företag här men ger några exempel.
T ex Comhem erbjuder stort i sina reklam äntligen 1200 Mbps! Raketfart bla bla bla...sedan är upload hastigheten 100Mbit.
Jag kan kanske förstå att koaxial nätet har nån gräns men fiber ska ju inte ha det!

Telenor hade förut 1000/100 abbonemang, numera är det ändrat. Hade själv också 500/100. Innan jag ändrade till 250/250. En av anledningarna jag har behållt Telenor.

Medans bolag som Ownit stort sett alltid erbjudit 1000/1000.

Finns flera som idag erbjuder 100/10 på sina abb.
Tycker att ska det vara hastighet skall det vara samma oavsett om man tar emot eller skickar!
Okej, du menar så. Trodde du menade mer specifikt att dom gick in och ströp uppladdningen.

Har dock aldrig själv varit med om att jag inte kunnat välja samma upp som ner sedan fiber skaffades. Har dock bara haft Bahnhof och Telia som isp.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Vet inte om jag ska rabbla upp företag här men ger några exempel.
T ex Comhem erbjuder stort i sina reklam äntligen 1200 Mbps! Raketfart bla bla bla...sedan är upload hastigheten 100Mbit.
Jag kan kanske förstå att koaxial nätet har nån gräns men fiber ska ju inte ha det!

Telenor hade förut 1000/100 abbonemang, numera är det ändrat. Hade själv också 500/100. Innan jag ändrade till 250/250. En av anledningarna jag har behållt Telenor.

Medans bolag som Ownit stort sett alltid erbjudit 1000/1000.

Finns flera som idag erbjuder 100/10 på sina abb.
Tycker att ska det vara hastighet skall det vara samma oavsett om man tar emot eller skickar!
Alla abonnemang är som sagt begränsade i det avseendet, men på olika nivåer. Anledningen till att det ser ut som det gör är att de flesta har större behov av att ladda ner än upp, så genom att ha assymetriska abb så öppnar man för möjligheten att ta betalt av dom som verkligen behöver det (behöver ladda upp mycket alltså). Det finns ju ingen operatör som inte har symetriska abb också.
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Alla abonnemang är som sagt begränsade i det avseendet, men på olika nivåer. Anledningen till att det ser ut som det gör är att de flesta har större behov av att ladda ner än upp, så genom att ha assymetriska abb så öppnar man för möjligheten att ta betalt av dom som verkligen behöver det (behöver ladda upp mycket alltså). Det finns ju ingen operatör som inte har symetriska abb också.
Comhem är ju ett exempel där du inte kan få symmetrisk.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Comhem är ju ett exempel där du inte kan få symmetrisk.
På fiber som tråden diskuterar?
 
näe det lär ju gälla deras kabeltvnät.
 
Jag blev nyfiken, det ser ut som att om jag skulle beställa "Villafiber" som är Comhems fibertjänst så blir det bara 100Mbit uppåt även om jag tar 1Gig nedströms. Ytterligare ett skäl till att köra Bahnhof.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
På fiber som tråden diskuterar?
Ja på fiber...max 100mbit upp...
coaxial (kabel) normalt 10 men som extratjänst max 50 upp. Ändå erbjuder man 500 mottagning (så lär ju inte vara nåt tekniskt hinder där heller).
 
kisumisu
MathiasS MathiasS skrev:
Jag blev nyfiken, det ser ut som att om jag skulle beställa "Villafiber" som är Comhems fibertjänst så blir det bara 100Mbit uppåt även om jag tar 1Gig nedströms. Ytterligare ett skäl till att köra Bahnhof.
Precis!

Är ju just den stora fördelen med fiber kunna ha server och kunna göra backup fort.
 
Jag klickade i att jag är nöjd med min fiber, för när jag köpte huset var jag helt enkelt i stort behov av en bostad (pga separation) och reflekterade inte så mycket över det just då, men jag kan lugnt konstatera att hade jag letat hus idag så hade jag aldrig någonsin valt något utan åtminstone möjlighet till fiber. Detta framför allt pga det till synes lite mostridiga skälet att jag älskar att vara ute i naturen; tack vare en stadig och tillförlitlig internetuppkoppling kan jag bo långt ut i skogen men jobba hemifrån istället för att spendera flera timmar i bilen vareviga dag. För vad vissa än här tycker om att spendera tid vid datorn/TV:n/surfplattan/mobilen (lite väl elitistiskt att nedvärdera alla andra intressen än sina egna kan jag tycka, men ändå) så kan väl ingen tycka att den tiden är bättre spenderad i pendeltrafiken?
Vill man inte så vill man inte, men personligen tror jag den absoluta majoriteten som tackat nej till fiber idag kommer ångra sig tidigare än de tror, för nya behov dyker upp och man kan ändras och utvecklas som person ganska snabbt. Och även om det då är möjligt att koppla på sig så lär det knappast vara varken billigare eller enklare.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Precis!

Är ju just den stora fördelen med fiber kunna ha server och kunna göra backup fort.
Jo men välj vilken operatör som helst förutom comhem då så kan du köpa symetriska förbindelser. Det är ju inte direkt så att det är svårt att hitta någon som erbjuder det, snarare det omvända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.