Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Och helt normalt. På 4 år har xDSL abonnemangen halverats.
Flertalet av de kunderna har möjlighet att ansluta till fiber. XDSL har pga räckvidd aldrig varit en landsbygdstjänst.
Och om ytterligare fyra år kommer inte hälften finnas kvar och är även beroende av när nästa etapp kommer med avveckling av kopparnätet, de hänger ju samman.
Samt att för vissa av xDSL kunderna kommer mobilt vara ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja som sagt, helt rimligt.
 
Mats-S
hsd hsd skrev:
Nu höjer Telia adsl med 60-80 kronor i månaden
[länk]
Bryr mig inte, har stängt av fibern och gått över till 4G mobilt bredband, Tele2 Unlimited 350kr/månad, kör det både i villan och på sommarstället. Med en bra router får man 30mb/s, räcker till samtidig streaming av alla i familjen, IPTV funkar kanonbra med det. Förbrukar typ 1-1,5TB/månad, men som sagt, Unlimited ger äkta fri surf :)

Fibern ... sa upp min ISP, spar 300kr/mån på det :) Så visst, bra att ha fibern, men skull ALDRIG ta det i dagsläget om 4G funkar i området.
 
  • Gilla
Tystnad och 3 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Bryr mig inte, har stängt av fibern och gått över till 4G mobilt bredband, Tele2 Unlimited 350kr/månad, kör det både i villan och på sommarstället. Med en bra router får man 30mb/s, räcker till samtidig streaming av alla i familjen, IPTV funkar kanonbra med det. Förbrukar typ 1-1,5TB/månad, men som sagt, Unlimited ger äkta fri surf :)

Fibern ... sa upp min ISP, spar 300kr/mån på det :) Så visst, bra att ha fibern, men skull ALDRIG ta det i dagsläget om 4G funkar i området.
Vad heter denna routern, som är bra ? Har du erfarenhet av andra som du avråder ifrån ? Tack på förhand för ditt svar !
 
Mats-S John Smith skrev:
Med en bra router får man 30mb/s
Såklart beroende på täckning, men med en "bra router" skall du nog få betydligt högre än 30 Mbps. Vid sommarstugan där jag har ca 2,5 km till masten så får jag normalt kring 50 Mbps med en Huawei E5577 (utan extern antenn). Då är det visserligen med fri sikt till masten. Ibland kan det dippa på sommaren när turisterna är i farten så jag beställde faktiskt fiber dit eftersom jag brukar jobba därifrån. Lättare att dricka GT under arbetstid på sommarstugan än på kontoret! ;)
 
  • Gilla
callelo och 1 till
  • Laddar…
Mats-S John Smith skrev:
Tele2 Unlimited 350kr/månad
Fibern ... sa upp min ISP, spar 300kr/mån på det :)
Du menar alltså att du betalade 650 spänn i månaden för fibern?

Eller menar du att du använder mobiltelefonen som bredband? Så du bara betalar 350 för mobiltelefonen?

Då antar jag att du är ett 1-personshushåll? För familjer med tonåringar skulle en sån lösning aldrig fungera. Våra ungar har 15 GB i månaden på sina mobiler och om de inte har tillgång till vårt WiFi här hemma så kör de slut på det på 3 veckor oftast.
 
Appropå behov och bandbredd som diskuteras så släpper ju Google sin spelplattform Stadia som lär revolutionera sättet många konsumerar sina spel på. Den drar upp mot 35 Mbit/s och då börjar vi prata Terrabyte i månaden helt plötsligt vid lite mer frekvent spelande.

Inte för att alla spelar och spelentusiasterna har redan haft stort behov men det här är bara ytterligare ett tecken på hur kraven på bandbredd ökar och att vi inte på långa vägar har nått toppen på vårt bandbreddsbehov.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Appropå behov och bandbredd som diskuteras så släpper ju Google sin spelplattform Stadia som lär revolutionera sättet många konsumerar sina spel på. Den drar upp mot 35 Mbit/s och då börjar vi prata Terrabyte i månaden helt plötsligt vid lite mer frekvent spelande.

Inte för att alla spelar och spelentusiasterna har redan haft stort behov men det här är bara ytterligare ett tecken på hur kraven på bandbredd ökar och att vi inte på långa vägar har nått toppen på vårt bandbreddsbehov.
Playstation har redan en tjänst som är uppe och rullar. Playstation Now heter tjänsten. Xbox har också en liknande tjänst.
 
R
Bara att konstatera att småförbrukare känner sig nöjda med 4G.
För oss andra med lite större behov så duger det inte.
1TB i månaden är ingenting, räcker ju att dra ner lite spel från Steam och streama lite 4K så är man uppe i det ganska snabbt.
Orka lastfördela uppkopplingen med, en 30mbit/s uppkoppling sänker man utan problem själv och då kan de andra lycka till att streama eller nått
 
  • Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
N Nerre skrev:
Då antar jag att du är ett 1-personshushåll? För familjer med tonåringar skulle en sån lösning aldrig fungera. Våra ungar har 15 GB i månaden på sina mobiler och om de inte har tillgång till vårt WiFi här hemma så kör de slut på det på 3 veckor oftast.
Han har ju obegränsat, så 15gig spelar ju ingen roll.
Det finns ju tom familje abbonemang hos flera operatörer där en står får obegränsat abb och får rabatt till resten av familjen.

Jag har också kört 4G obegränsat.
Dock inte svensk isp så kan väl säga att jag gjorde ännu mera förlust med fiber (om vi bortser från hastighet).

Håller dock med om att jag var ensamhushåll då och stora nackdelen var att hastigheten räckte ej till alla enheter.
Men använder alla egen mobildata har man ju inte ens den begränsningen.

Sedan beror det helt på var man bor, men jag skulle aldrig ta fast bredband till sommarstugan. Den mobila har ju den fördelen att den fungerar överallt bara man har mobiltäckning!
 
Cheesen
JLyck JLyck skrev:
Playstation har redan en tjänst som är uppe och rullar. Playstation Now heter tjänsten. Xbox har också en liknande tjänst.
Har inte kollat hur mycket psnow drar men misstänker att det går en hel del bredband... Det funkar klockrent utan lag så jag anar att det är rätt stora nedladdningar i bakgrunden.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Men använder alla egen mobildata har man ju inte ens den begränsningen.
Nej men då kostar det ju 4 gånger mer.

Jag är en snål jävel så jag försöker hitta det som är mest prisvärt.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har inte kollat hur mycket psnow drar men misstänker att det går en hel del bredband... Det funkar klockrent utan lag så jag anar att det är rätt stora nedladdningar i bakgrunden.
Ja, det kräver en del bandbredd. Speciellt då PS Now inte är exklusivt till konsoll, utan man kan även strömma spel till PC.

Strömning av spel är en av de nyare företeelserna som kommer kräva bra uppkoppling mot nätet för att bli spelbart. Nu är det väl begränsat till max 1080p i upplösning. Men ge det ett litet tag och man kommer förmodligen kunna strömma spel i 4K. Detta är en av anledningarna till att jag inte ångrar att vi skaffat fiber.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.