Staffans2000
Och här är min nya gäst. Hon betalt logi genom att sanera källaren från ohyra.
Att sprida gift i mitt eget hus, finns inte på dagordningen.
Det är uppenbarligen en hona, eftersom hon saknar taggar på antennerna. Vill det sig väl, befinner hon sig i välsignat tillstånd.
En spindel utan taggar på antennerna på en vit vägg, nära en kant, möjligen en hona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och här är min nya gäst. Hon betalt logi genom att sanera källaren från ohyra.
Att sprida gift i mitt eget hus, finns inte på dagordningen.
Det är uppenbarligen en hona, eftersom hon saknar taggar på antennerna. Vill det sig väl, befinner hon sig i välsignat tillstånd.
[bild]
Har flera hyresgäster.. vi har en deal.. de håller sig på en vägg..inte i närheten av mig.. men där jag vet var de är! Och så äter de upp alla insekter de får tag i.. (odlar man en del inne på vinterhalvåret..är de perfekta kompisar..).. så får de bo kvar.

Komner de för nära mig försöker jag kasta ut dem.. överrumplar de mig är risken stor att de tyvärr hinner dö innan jag hinner tänka (tyvärr igen, för jag kastar hellre ut dem).

:cool:
 
Stor husspindel kan faktiskt bli redigt stor (i svenska/europeiska mått). Tror honans kropp kan bli run 18 mm och med benen inräknat blir de uppåt en 75 mm.. :surprised: (vanligen lite mindre)

Hanarna är mindre allmänt.

Honorna är framme året om har jag för mig och herrarna syns mest juli-oktober.
 
F fb35523 skrev:
Har man problem i t.ex. källaren med smådjur kan det ju bli direkt otrevligt. Jag har visserligen försökt dressera ungarna (mina, inte spindlarnas) att kunna hantera dem själva, men ibland behöver de hjälp med krypen. Jag använder ett dricksglas som jag ställer över spindeln (upp och ned) och sedan skjuter jag in ett styvt papper (t.ex. vykort). Med spindeln i glaset kan man slänga ut dem på gräsmattan. Jag har alltid sagt att "vi släpper ut den till sin mamma", och barnen har tydligen tagit det som en sanning, så när jag för dottern, som då var kanske 14 år(!), fick veta att de troligen blir fågelmat inom kort och inte alls behöver släppas ut till sin mamma blev hon nästan lite chockad. Jag trodde att hon genomskådat det påståendet flera år tidigare, men i efterhand förstår jag ju att hon aldrig haft anledning att reflektera över hur det egentligen förhöll sig.

Vi sprayade också i källaren för ett par år sedan. Jag hade varit i Tyskland och hittat en jättebra spray i någon border shop. Den var nog effektivare än allt annat som finns i Sverige, för ALLT dog, spindlar, gråsuggor, till och med våra jordlöpare som fanns i mängder ett tag. Jag hade vett nog att spraya när jag visste att ungarna inte skulle vara hemma på ett par dagar, annars kanske de hade gått åt också ;) Spraya är väl inget jag rekommenderar till vardags, men som upprensning när det eskalerat tillräckligt kan det väl vara OK.

/Fredrik
Jag köper Naftalenkulor från Asien, mest från E-bay. De tar död på el. får allt sånt att vantrivas. Jag kör det i garderoberna!
 
Spindel på träpanel nära tegelvägg och mätverktyg vid entrédörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har denna som portvakt över entrédörren.

//AA
 
  • Haha
  • Wow
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
S saiter skrev:
[bild]
Har denna som portvakt över entrédörren.

//AA
WOW, den skulle jag inte gilla! Mina jaktspindlar vet jag iaf. vilka de är och de gör inga nät. De är svarta. Nu har jag lärt mig här att denna också skulle vara ofarlig! T.o.m. inbrottstjuvar skulle nog rygga baklänges om de såg den här!
 
blomknopp blomknopp skrev:
Jag köper Naftalenkulor från Asien, mest från E-bay. De tar död på el. får allt sånt att vantrivas. Jag kör det i garderoberna!
Spindlar är ofarliga, det kan man dessvärre inte säga om naftalen.

https://stick.se/blogg/malmedel/
 
  • Gilla
henric78 och 3 till
  • Laddar…
Inga problem inomhus men idag kom en liknande spindel krypande längs framrutan när jag körde bilen i 100km/h. Innan jag hann stanna och få ut den eller döda den kröp den ner bakom panelen. Resten av vägen till jobb kliade det och stack över hela kroppen. Blir till att ta bussen tills att den kommit fram.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
blomknopp och 3 till
  • Laddar…
T Anna75 skrev:
Inga problem inomhus men idag kom en liknande spindel krypande längs framrutan när jag körde bilen i 100km/h. Innan jag hann stanna och få ut den eller döda den kröp den ner bakom panelen. Resten av vägen till jobb kliade det och stack över hela kroppen. Blir till att ta bussen tills att den kommit fram.
Det är visst ett vanligt beteende som huntsmanspindeln i Australien har.
Brukar bosätta sig i bilen, och hoppar fram när man kör:oops:
https://www.google.se/amp/s/www.exp...der-man-drives-car-Lake-Cathie-Australian/amp
 
  • Wow
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
En morgon när jag vaknade kändes det rejält täppt i ena näsborren. Sittandes i sängen satte jag ett finger för den andra näsborren och blåste till lite lätt. Något svart, stort som en ärta for ut och ned på golven med en duns. Det kändes rejält obehagligt då klumpen vecklade ut stora ludna ben som den sedan sprang iväg på. Jag unnar ingen annan den upplevelsen. Man får lägga band på fantasin och inte tänka för mycket på vad den har haft för sig där inne i näsan.
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Janetgorgis och 12 till
  • Laddar…
Det var i alla fall ingen husspindel, kanhända det var en bus-spindel:thinking::crysmile:
S Sven-Olov Strid skrev:
En morgon när jag vaknade kändes det rejält täppt i ena näsborren. Sittandes i sängen satte jag ett finger för den andra näsborren och blåste till lite lätt. Något svart, stort som en ärta for ut och ned på golven med en duns. Det kändes rejält obehagligt då klumpen vecklade ut stora ludna ben som den sedan sprang iväg på. Jag unnar ingen annan den upplevelsen. Man får lägga band på fantasin och inte tänka för mycket på vad den har haft för sig där inne i näsan.
S Sven-Olov Strid skrev:
En morgon när jag vaknade kändes det rejält täppt i ena näsborren. Sittandes i sängen satte jag ett finger för den andra näsborren och blåste till lite lätt. Något svart, stort som en ärta for ut och ned på golven med en duns. Det kändes rejält obehagligt då klumpen vecklade ut stora ludna ben som den sedan sprang iväg på. Jag unnar ingen annan den upplevelsen. Man får lägga band på fantasin och inte tänka för mycket på vad den har haft för sig där inne i näsan.
 
  • Haha
Toppalua
  • Laddar…
Visserligen inte inomhus men jag hittade denna fräcka spindel häromdagen :) En snabb Googling gav svaret att det var en getingspindel. Kroppen kvar knappt två cm lång.
 
  • En getingspindel i gräset med karakteristiska gula och svarta ränder på kroppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
harry73
Jag hatar flugor, spindlar är däremot bra
En spindel som fångat en fluga på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Visserligen inte inomhus men jag hittade denna fräcka spindel häromdagen :) En snabb Googling gav svaret att det var en getingspindel. Kroppen kvar knappt två cm lång.
Den där är från Medelhavsområdet och har spridit sig här senaste åren. Den kan tydligen bitas men gör mest ont inget farligt alltså.
 
Vill bara flika in att det är extremt ovanligt att svenska spindlar bits, och om de väl gör det så kan de ytterst sällan ens komma igenom vår hud med sina små nätta munnar. Många som påstår att de fått reaktioner på spindelbett har egentligen mest troligt blivit biten av något annat eller fått in bakterier i ett litet sår, men om det sista de såg innan de upptäckte reaktionen var en spindel så kommer de (orättvist) beskylla denna.
Kan tipsa om gruppen "Spindelnätet" på Facebook, där lägger många upp bilder på sina fynd och får hjälp att arta dem, och en hel del spindelfobiker använder det som en slags KBT. :)
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.