S Stingray468 skrev:
Bra idé.
Har du nåt ställe att rekommendera att köpa luckor till Ikea stommar?
Googlar du hittar du många...
Vi ville klämma och känna på luckorna så därför begränsade vi oss till de som har visningslokaler i Stockholm...
Sen kom det lite tidsbrist varför vi bara hann med ett ställe :sweat:
Om de är bra eller inte kan jag inte svara på än då leverans är planerad till vecka 39
 
MollyMoon:

Får ge frugan all cred åt lådan, helt suverän:)

//Benke
 
  • Gilla
MollyMoon
  • Laddar…
K Kreativt kaos skrev:
Att avstängningen för diskmaskinen på kranen är högt upp nog för att komma in under med fingrarna när man torkar av.
Skaffa Oras fjärrstyrda avstängningsventil så slipper man komma ihåg att stänga av vattnet till diskmaskinen (inbyggd timer) och kan ha knappen vart man vill.

https://www.oras.com/datasheet/272100/sv
 
  • Gilla
  • Wow
Bumlersson och 1 till
  • Laddar…
F Folke Danske skrev:
Den är inomhus. Men i princip skulle det funka även utomhus, med material som tål regn då.[bild] [bild]
Jag vet inte om ni står och rengör alla burkar innan ni lägger dem där och själv har vi bara lite större kassar i förrådet där vi samlar dem och det är alltid kladdigt i botten av dessa så vi lägger gammal reklam underst i kassarna som suger upp detta.
Ett litet tips att bottna med i er låda. ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
vildalva vildalva skrev:
Älskar bubbelvatten men tänker att behållaren med patronerna tar en väldig plats under diskbänken. Hade tänkt ha utdragslådor för sopsortering där. Hur har du löst det?
Har en 40 stomme/skåp bredvid diskbänkskåpet där kompressorn huserar. Ovanför o på sidan i det bänkskåpet så trivs diverse fat o brickor har jag märkt.
Planerades in tidigt då bubblet var viktig vardagslyx.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Kollade på en sån där men insåg efter att jag bytt från glakeramik till induktion med boosterfunktion att det var helt onödigt. Förstår dock att det är praktiskt om man har en seg häll.
Det här är naturligtvis rikemansproblem. Men att slippa ta fram en kastrull, fylla den med vatten, ställa den på spisen och sedan vänta någon minut på att det ska koka upp och efter det torka ur kastrullen och ställa tillbaka den i skåpet flera gånger per dag är väldigt skönt. Vi tar koppen och fyller med kokande vatten, klart!
Vi har en Miele induktionshäll med boostfunktion...
 
  • Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
MollyMoon
SSSS SSSS skrev:
Utdragbar pip på blandaren används flitigt av oss. Den vi har har en knapp på den utdragbara delen så man kan välja mellan bred eller smal stråle på vattnet.

[bild]
En kanon ide, den skulle man ha.
Vår nya kran är svår att vänja sig vid. Hög är den, om man jämför med den gamla modellen. Sprättar hejvilt
vatten om man drar på kranvattnet....och sist men inte minst: Svårt att ställa in temperaturen, då kranens handtag är betydligt kortare än vår gamla kran (längre skaft, hävstångseffekten...typ ha ha, i-landsproblem....jag vet, men otroligt störande.:thinking:
 
  • Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
K karincam skrev:
Jag ska snart renovera köket. Har en "grovplan" men vill gärna ha tips - vad är det BÄSTA du har i ditt kök? Det sämsta? Vilket känner du nu är onödigt men verkade bra när det valdes?
Lådor eller hyllor i bänkskåpen? (Gissar på att lådor är populärare men iaf) Vilken typ av inredning?
Har någon ett smalt bänkskåp, 20 cm? Vad kan man i så fall använda det till för typ av saker? Har nu ett diskbänksskåp på 60 cm med ett 40-skåp bredvid men funderar på om jag ska ta ett 80-skåp till diskbänken för att kanske få till bättre sopsortering, men då blir det bara 20 cm över...och är rädd för att ett så smalt skåp blir outnyttjat. Köket är väldigt litet - 3 meter långt, ca 2,3 m brett med ett fönster på både långsidan och gaveln så jag måste få till effektiv förvaring.
Vilken typ av belysning fungerar bäst? Har lysrör i både tak och som bänkbelysning nu (vilket jag gillar) men kanske finns det snyggare/ läckrare som funkar lika bra?
Jag har två spisar bredvid varandra - en "vanlig" och en vedspis. Sammanlagt är de ca 130 cm breda. Hur skulle ni ha gjort med fläkten? En 90 cm bred i mitten (som då alltså inte täcker hela elspisen), ellen 60 cm bara ovanför elspisen? Vi använder normalt inte vedspisen. Helst skulle jag ha en gammaldags spiskåpa över hela men det blir för dyrt.
Bombardera mig gärna med era bästa tips!
(hoppas jag la detta i rätt avdelning)
/Karin
Förutom det jag sade tidigare (avfallskvarn och over-size ho) så ägnade min fru mycket tid åt att analysera hur vi rör oss i köket. Detta påverkade sedan köksön och resultatet är att vi kan arbeta 4 - 5 i köket samtidigt utan att gå så hemskt mycket i vägen för varandra.
 
  • Gilla
Chr3 och 4 till
  • Laddar…
N nine_mirrors skrev:
Förutom det jag sade tidigare (avfallskvarn och over-size ho) så ägnade min fru mycket tid åt att analysera hur vi rör oss i köket. Detta påverkade sedan köksön och resultatet är att vi kan arbeta 4 - 5 i köket samtidigt utan att gå så hemskt mycket i vägen för varandra.
Låter intressant! Har ni nån planlösning över köket du kan dela med dig av?
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jag
F Fläktköparen skrev:
Låter intressant! Har ni nån planlösning över köket du kan dela med dig av?
Jag ska se vad jag kan göra, det var några år sedan vi gjorde renoveringen. I värsta fall kan jag fota hur det ser ut :-D
Vissa saker går ju inte enkelt att ändra, flytta fläkt och avlopp tex. Men, köksön är av granit med samma höjd som köksbänken och utrymme mellan köksön och väggen så att en person kan stå där och arbeta.
 
Jag funderar på dubbla diskmaskiner. (nytt hus, nytt kök)

Först för att få plats med all disk när vi har större kalas
Andra är för att till vardags ha ren disk som man plockar ur och sen en smutisg som man ställer in i. Det går ju åt massor av tid att plocka in i skåpen för att sedan plocka ur igen till nästa måltid.

Vad tror ni om detta? För- och nackdelar?
 
Det här med att inte använda skåpen känner jag inte att jag uppnår, men genom att ta saker ur den rena maskinen istf från skåpen innan man tömmer den sparar man förstås lite flytt. Den stora grejen är snarare att det finns en maskin att stoppa smutsig disk i även när man kör den andra. Det leder till mindre smutsig disk stående framme än jag annars haft.
 
Har 2st små och det är som sagt mest skönt att det alltid finns en att plocka in i.
 
Tack för en intressant tråd. Kommer lämpligt då vi planerar att byta vårt 30 år gamla kök. Har fått många bra idéer men samtidigt bra att få skriva ner sina egna tankar.

Det bästa med vårt nuvarande kök:
  • Det är stort (35 m2), med plats för alla slags aktiviteter
  • Kakelugn för trivseleldning framförallt till frukost
  • Bakbord
  • Skärbräda i lådhurtsen
  • Kryddförvaring synligt ovanför spisfläkten (egentligen dåligt också med dammsamling)
  • Rejäl rostfri diskbänk med silar istf korgar
  • Diskbänksblandare med handtag som sitter över utkastaren och lyfts uppåt istf åt sidan (kan aldrig lära mig finreglera flödet på dom som dras åt sidan, dessutom sitter pipen så högt på dessa så det stänker överallt, ja det är en hang-up för mig)
  • Diskmaskin (även den 30 år!!) som diskar under en timme (fråga mig inte om vatten och elförbrukning)

Vad som kunnat vara bättre:
  • Mer förvaringsutrymmen
  • Underskåp med lådor
  • Köksfläkten suger inget vidare (kopplad till värmeväxlare)
  • Överskåp upp till tak
  • Bänkbelysning
  • Smartare lösning för mikron än att ha den “hängande” under ett hörnskåp
  • Fler saker från tråden...........
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Ja, jag borde ju också ha tackat "officiellt" :). Tack för alla förslag och tankar! Har läst igenom tråden flera gånger och försöker ta till mig de tips jag kan genomföra. Just nu funderar jag mycket över hur / i vilken ordning jag ska göra allt.
Vi ska nog byta rören i källaren, för de är sedan huset byggdes på 40-talet. Tänker skaffa ett avhärdningsfilter och de sa på affären att rören KAN gå sönder då, eftersom de nu har ett skyddande lager av kalk. När det försvinner så kan de försvagas. Det är så pass korta rör (kanske 20-30 meter totalt och lätt åtkomliga) så det känns ju vettigt att förekomma i så fall. MEN...byter jag rör skulle det ju vara bra att få upp dem exakt där de ska vara - och det vet jag ju inte riktigt än eftersom jag inte vet om jag ska ta 60 eller 80-cm diskbänksskåp. Nåja, det är en mindre grej - man kan ju ha böjarna/ "knäna" inne i skåpet oxå.
Iaf, vi ska slipa och måla taket, ta bort skåpen, slipa golvet, måla väggarna och sedan montera köket. Jobbar på dagarna och kommer inte kunna jobba mer än någon timme/ dag (lite mer på helger). Golvslipningen ska jag leja bort men resten tänkte jag att vi skulle göra själva. Är så rädd för att det kommer ta så lång tid så vågar inte riktigt börja...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.