A ansic skrev:
Inte värre än 380V kabeln med hanne i varje ända kollegan hittade på baksidan till stor svensk butikskedja idag. :surprised:
[bild]

Jag som vanlig dödlig som inte kan ett jota om el (och därmed aldrig skulle drömma om att göra något hempul) ser bara någon som har kopplat en gammal förlängningssladd till ett uttag?

Jag kände att jag verkligen måste fråga vad som är fel (fattar inte ens förklaringen) för precis sådär skulle jag kunna göra själv. Om jag skulle se en sådan "kabelhärva" så skulle jag aldrig förstå eller tro att något var fel. Hade en mängd förlängningskablar åt alla håll och kanter i den gamla lägenheten....
 
P Paulina123 skrev:
Jag som vanlig dödlig som inte kan ett jota om el (och därmed aldrig skulle drömma om att göra något hempul) ser bara någon som har kopplat en gammal förlängningssladd till ett uttag?

Jag kände att jag verkligen måste fråga vad som är fel (fattar inte ens förklaringen) för precis sådär skulle jag kunna göra själv. Om jag skulle se en sådan "kabelhärva" så skulle jag aldrig förstå eller tro att något var fel. Hade en mängd förlängningskablar åt alla håll och kanter i den gamla lägenheten....
Sladden som sitter i vägguttaget _och_ i grendosan!...
 
Mikael_L
Och drar man ut en ände, fel ände, så har man metallstift som har ström på sig ... :surprised: :sweat:
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Jag som vanlig dödlig som inte kan ett jota om el (och därmed aldrig skulle drömma om att göra något hempul) ser bara någon som har kopplat en gammal förlängningssladd till ett uttag?

Jag kände att jag verkligen måste fråga vad som är fel (fattar inte ens förklaringen) för precis sådär skulle jag kunna göra själv. Om jag skulle se en sådan "kabelhärva" så skulle jag aldrig förstå eller tro att något var fel. Hade en mängd förlängningskablar åt alla håll och kanter i den gamla lägenheten....
Som patfred skriver så har man med berått mod tillverkat en kabel med två hankontakter (stift i båda ändar). Den använder man mellan det två grendosorna (av oklar anledning). Drar man ur den ena änden kommer stiften att vara spänningssatta ("strömförande") och man kan dö. Det är inte helt bra i alla lägen. Oftast brukar förlängningssladdar ha en hankontakt och en eller flera honkontakter (grendosa), men här har man alltså tyckt att det varit bättre att riskera liv, lem och hus för att antingen förstärka uttagen strömmatning (till en krävande apparat) eller i okunnighet velat koppla ihop grendosorna... ja, jag vet inte varför.

Jag hoppas det klarnade ;)

/Fredrik

Ah, Mikael förtydligade medan jag skrev... med 95 % färre ord
 
  • Gilla
  • Haha
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Min gissning till orsaken är att den lodräta grendosan är en gammal där sladden gått sönder och klippts av/dragits bort. (Att den är gammal framgår av de grunda brunnarna.) Så istället för att slänga den och köpa en ny kom innehavaren på ett sätt att kunna fortsätta använda den.
 
Eluttaget började glappa och visade sig vara spräckt, öppnade dosan och fick se denna skarvning.
Fas på gröngul upp till lamputtaget, 2 meter kabel av rätt sort verkar ha varit för dyrt...
 
  • Felaktig skarvning i eldosa med fasledning på fel färg och synliga kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Felaktig skarvning där fasledaren i gröngul färg går till ett lamputtag, öppen eldos med synliga kablar och kontakter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Mikael_L
  • Laddar…
optimum
Kreativt eller färgblind :)


Troligen idiot
 
  • Haha
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Kreativt eller färgblind :)


Troligen idiot
Förr förra ägaren, även utbildad elektriker, som dragit nytt med jord på hela nedervåningen och delar av övervåningen. Blir till att lätta på alla dosor och kolla efter med den trogna multimetern...
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Det känns ju seriöst, elektriker ska göra rätt.
 
Redigerat:
Och inte ens kan kosta på sig annat än billighetsuttag? Är det verkligen en elektriker som har satt dit uttagen, en yrkesman brukar ju få tag i riktiga prylar "gratis".
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
tommib
Lite udda är det. Lamputtaget ser ut som ett helt vanligt Schneider utanpåliggande och den bredvidliggande dosan ser ut som elkos stora kulodosa. Uttaget tänker jag inte uttala mig om mer än att det ser billigt ut, utan att vara det värsta som visats här.

Hur är det möjligt att misslyckas så kapitalt med kablarna?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Det är inte ELKOs stora kulodosa, den har skruvfastsatt lock, jag skulle gissa på Malmbergs artikel nr 1438070 som har snäppfastsatt lock.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ah, du har rätt. Jag har båda hemma och blandade ihop dem...
 
PärreC PärreC skrev:
Det känns ju seriöst, elektriker ska göra rätt.
Elektriker VET att färgen på plasten inte har någon betydelse, det är kopparn som strömmen går genom och den är lika.:p
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L
Jag brukar koppla i totalt mörker, då är ju alla sladdar svarta i alla fall - problem solved. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Asbesträdd och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.