A
Men varför!?:dizzy:
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
380V nä 230V borde det va va? Hoppas man pratade med någon som kunde ta bort den där lösningen på en gång.
 
A ansic skrev:
Inte värre än 380V kabeln med hanne i varje ända kollegan hittade på baksidan till stor svensk butikskedja idag. :surprised:
[bild]
Ser ut som att det är något slags högtalarkabel som använts till råga på allt
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
380V nä 230V borde det va va? Hoppas man pratade med någon som kunde ta bort den där lösningen på en gång.
På bilden är det 230V ja, men det där med 380V (400V) finns inte på bild utan det var en kollega till ansic som hade hittat en trefaskabel med hane i bägge ändar.
 
  • Gilla
ansic
  • Laddar…
Magnus E K
Men beroende på hur resten är kopplat kan det ju bli 380 (400) Volt en kort kort stund, om man sätter den ena hanen i ett uttag som ligger på annan fas än den grenuttaget redan är kopplad till. (Jag har haft en användning för en sån där kabel en gång, och då var jag noga med att först kolla att båda uttagen låg på samma fas, annars hade det förstås inte funkat.)
 
optimum
Man blir mörkrädd när man läser denna tråden.
Så många idioter som ger sig på att leka "Lille Elektrikern"

Ett bra tips, det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer.

Inte skulle ni väl gå till en träslöjdlärare och be om en hjärnoperation även om ni har en träskalle.

Leksakssats för elektriska experiment märkt "DEN LILLE ELEKTRIKERN" med kablar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
Man blir mörkrädd när man läser denna tråden.
Så många idioter som ger sig på att leka "Lille Elektrikern"

Ett bra tips, det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer.

Inte skulle ni väl gå till en träslöjdlärare och be om en hjärnoperation även om ni har en träskalle.

[bild]
Vem tipsar du? Jag tror inte någon som läser denna tråden gjort nån av kopplingarna som syns i den.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
optimum optimum skrev:
Man blir mörkrädd när man läser denna tråden.
Så många idioter som ger sig på att leka "Lille Elektrikern"
Det är väl snarare så att en jordfelsbrytare (eller två) som löser ut med jämna mellarum kan lära en att hantera sin mörkrädsla ifall man nu lider av det. Varför man skulle BLI mörkrädd av något som man blir upprörd av eller inte gillar har jag aldrig förstått. Har försökt googla för att förstå varifrån detta överanvända uttryck kommer men inte hittat något.
 
hsd
Kom ihåg att en jordfelsbrytare enbart löser om det blir en felström mot jord
Ström mellan fas och nolla löser inte jfb, hur fel det än är
 
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Ett bra tips, det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer.
Då gäller det att hitta dessa. :)

Hälften av mina bidrag i tråden är utförda av utbildade och arbetande elektriker (hantverkare? ... men inte resten av det du skrev ... ;))


Så jag hade gärna kortat ner:
"det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
till
"det finns de som är kunniga på att göra vettiga elinstallationer."

Det är helt tydligt ingen garanti för bra resultat för att man är hantverkare eller utbildad, har jag sett.
 
  • Gilla
swe.jocke och 3 till
  • Laddar…
Enligt elsäkerhetsverket är ackreditering garantin för ett korrekt utfört arbete.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L
Aha, ja då är det ju klart som korvspad ... :D
 
  • Haha
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Esv säger ... snart kanske man börjar lita på regeringen oxå
 
  • Haha
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Esv säger ... snart kanske man börjar lita på regeringen oxå
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då gäller det att hitta dessa. :)

Hälften av mina bidrag i tråden är utförda av utbildade och arbetande elektriker (hantverkare? ... men inte resten av det du skrev ... ;))


Så jag hade gärna kortat ner:
"det finns hantverkare som är utbildade och kunniga på att göra vettiga elinstallationer."
till
"det finns de som är kunniga på att göra vettiga elinstallationer."

Det är helt tydligt ingen garanti för bra resultat för att man är hantverkare eller utbildad, har jag sett.
Men visst kan du även hitta kunniga elektriker?

Men visst är det i debatten likhetstäcken mellan kunnighet och behörighet. Samma sak bland lärare, där varierar lämpligheten brutalt, oavsett om behörigheten finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.