Äntligen börjat med återmonteringen än min lilla rikthyvel, en jänkare från 50-talet som heter Atlas 6001. Den har fått sig lite pulverlack samt varenda liten skruv och mutter har slipats o polerats för att få dom rostrena. Enda som saknas är 2 nya lager till kuttern, samt bygga om den tillhörande ställningen och göra en spånbehållare.
Känns som en kompakt och riktigt välbyggd maskin där allt är i gjutjärn, och anhållet känns på gränsen till överdrivet :rofl:
Ska bli kul o få provköra den snart!
Renoverad Atlas 6001 rikthyvel från 50-talet på ett arbetsbord, omgiven av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Restaurerad Atlas 6001 rikthyvel från 1950-talet på en arbetsbänk, renoverad med polerade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 11 till
  • Laddar…
Chrille.B Chrille.B skrev:
Äntligen börjat med återmonteringen än min lilla rikthyvel, en jänkare från 50-talet som heter Atlas 6001. Den har fått sig lite pulverlack samt varenda liten skruv och mutter har slipats o polerats för att få dom rostrena. Enda som saknas är 2 nya lager till kuttern, samt bygga om den tillhörande ställningen och göra en spånbehållare.
Känns som en kompakt och riktigt välbyggd maskin där allt är i gjutjärn, och anhållet känns på gränsen till överdrivet :rofl:
Ska bli kul o få provköra den snart!
[bild]
[bild]
Ang ställning föreslår jag att du bygger dig en GWOJ som denna: (bilden är av Jamie norwoods GWOJ)
Väggmonterad hyllställning fylld med olika typer av hyvlar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Du behöver bara ett par hyvlar till :)
 
  • Gilla
Seglartokig
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Ang ställning föreslår jag att du bygger dig en GWOJ som denna: (bilden är av Jamie norwoods GWOJ)
[bild]

Du behöver bara ett par hyvlar till :)
Haha där ja! Får köpa dom i smyg lite då och då samt ställa ut dom successivt på hyllorna i tvättstugan pga platsbrist i garaget.....samt övertala min sambo att dom gamla hyvlarna har jag haft i över 10år nu, du har bara inte sett dom högst uppe på hyllorna...:rofl:
 
Chrille.B Chrille.B skrev:
Haha där ja! Får köpa dom i smyg lite då och då samt ställa ut dom successivt på hyllorna i tvättstugan pga platsbrist i garaget.....samt övertala min sambo att dom gamla hyvlarna har jag haft i över 10år nu, du har bara inte sett dom högst uppe på hyllorna...:rofl:
Har du bara passerat nålsögat (dvs tre) så brukar det gå bra. Iallafall så det var här hemma. När jag passerade 3 bandsågar blev det plötsligt 'de där bandsågarna', samma sak med bordsågarna och handhyvlarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Garderobssnickarn och 5 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Bygger mig ett plank kring soptunnorna så dem inte välter. Jag letar vankantat virke men har svårt att hitta i närheten av att Norrköping. Någon som har koll var det kan finnas?
[bild]
Använda verktyg :
Handsåg, skruvdragare, slagskruvdragare, tvinga, vattenpass och min trotjänare på gården, skottkärran som är så stadig att man kan använda den som arbetsbord! Älskar dessutom dom rundade handtagen.
[bild]
Idag har jag klätt planket med vankantat virke. Får se om jag låter dem bli naturligt gråa eller tjärar dem.
Nybyggt träplank med vankantat virke monterat på en röd staketstolpe vid en grusgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Gjutit klack till växthus, 3,5 ton torr betong
Betongklack gjuten för växthus sida vid sida med betongsäckar och en cementblandare på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundplatta för växthus i gjutningsprocessen med 3,5 ton torr betong och formar av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
P pero skrev:
Gjutit klack till växthus, 3,5 ton torr betong
[bild] [bild]
Det var en stadig klack. Någon anledning att du inte ringde betongbilen istället för att blanda allt själv? Hade förmodligen blivit billigare om den hade kunnat köra hela vägen fram.
 
Den kommer inte ens i närheten. Växthuset står typ 75 meter från där en betongbil ev skulle kunna komma till, men tveksamt om alls.
Skafttomt och träd utmed vägen in...
Och en pumpbil är ju inte gratis...
 
Tömt spånbyttan för tredje gången sen jag driftade nya spånsugen i april.

Detta är inte optimalt alltså! Tungt!

Träspånbytta töms i en skottkärra ute på grusväg med grönt fält och byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Full spånbytta på en skottkärra framför en trädäck och hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med spån bland löv och vegetation, resultatet efter tömning av en spånsug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JLyck och 2 till
  • Laddar…
Improviserade ihop en liten ringvals och provade att göra en ring :)
Hemmagjord ringvals med vinkeljärn, 608-lager och rör, fäst i skruvstäd, redo för ringtillverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två vinkeljärn på undersidan som skruvstädets käftar pressar emot. Varje rulle har fyra vanliga 608-lager och drivrullen ett rör ovanpå. Istället för vev sitter det en 19-mutter på drivrullen så det även går att driva med skruvdragare. Ska slipa in ett spår på drivrullen i samma höjd som spåren på de andra rullarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
thorflot och 6 till
  • Laddar…
Smart! Får du till ändarna när stödrullarna sitter så långt isär?
 
  • Gilla
Ryberg
  • Laddar…
johel572 johel572 skrev:
Smart! Får du till ändarna när stödrullarna sitter så långt isär?
De är bara att knacka lite på ändarna så de linjerar, svetsa ihop och köra några varv till i valsen.
 
V vectrex skrev:
Tömt spånbyttan för tredje gången sen jag driftade nya spånsugen i april.

Detta är inte optimalt alltså! Tungt!

[bild] [bild] [bild]
Du får kopiera @findus42 spånvändare.
Fast klart du måste ändå bli av med spånen..
 
Är ju ingen finsnickare men när tonåringen kommer med en önskan får man lägga manken till. Plexi och en ekbit, blev helt ok med mina mått
Hemmagjord smyckeshållare med plexiglas och en ekbit, prydd med diverse hängande smycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord smyckeshållare av plexiglas monterad på en ekträ med smycken upphängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord örhängeshållare med genomskinlig plexiskiva och ekträbas med knoppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorflot och 25 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Tömt spånbyttan för tredje gången sen jag driftade nya spånsugen i april.

Detta är inte optimalt alltså! Tungt!

[bild] [bild] [bild]
Vad är det som är tungt?
Tycker att det har sett så smart ut, så blir nyfiken på vad som är tungt.
Går det att köra med säckkärra istället för skottkärra?
 
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.