262 341 läst · 683 svar
262k läst
683 svar
Däckshuset som tar min bogserbåt tillbaka till det tidiga 1900-talet
Medlem
· Stockholm
· 3 988 inlägg
Intressant.
Jag är borrnörd, men inte borrat i bly någon gång.
Den slipning du visade liknar det min farfar lärde mig om mässingsslipade borrar.
Jag tror, med betoning på tror, att väldigt liten släppning i kombo med högt varvtal för fina spån och stor spånrensning och T-doja.
Då kan du köra med borrmaskin, möjligt att det går bra att spånrensa med tryckluft, vilket skall göras med stor försiktighet.
Jag ska prova själv ;-)
Jag är borrnörd, men inte borrat i bly någon gång.
Den slipning du visade liknar det min farfar lärde mig om mässingsslipade borrar.
Jag tror, med betoning på tror, att väldigt liten släppning i kombo med högt varvtal för fina spån och stor spånrensning och T-doja.
Då kan du köra med borrmaskin, möjligt att det går bra att spånrensa med tryckluft, vilket skall göras med stor försiktighet.
Jag ska prova själv ;-)
Det relativa lugnet under sommaren är slut. Bajset har nått fläkten och min huvudkunds klienter börjar tycka att just deras objekt skall ligga först i planeringen. Har uppdraget att tillverka 11 entrepartier som skall levereras vecka 37. Det är 6 veckor bort. Erfarenhetsmässigt vet jag att det gått att tillverka ett sådant parti på i snitt 21 timmar (i serie då förstås) när förutsättningarna varit idealiska. Sedan skall det ytbehandlas och plockas ihop vilken kan ta ca 6-8 timmar till om det skall handstrykas. Snickrandet inför ytbehandling måste vara klart v35 om det skall fungera. Givetvis vill slutkund absolut att partierna skall göras av mig.
Om vi är snälla så antar vi att jag började tillverka måndag denna vecka. Till slutet v34 är det då tre veckor. 21 timmar gånger 11 är 231 timmar arbete på fyra veckor. 58h per vecka. Därmed inte sagt att min huvudkund utgår ifrån att jag skall ägna all tid åt de 11. I dag kommer jag vara tvungen att åka en vända till Hässelby för ett service-jobb. Jag har fyra färdiga partier som skall monteras under augusti samt ytterligare ett parti som är påbörjat.
Då skulle man kunna tro att jag låter hobbyjobben ligga. Den märkliga effekten av övermäktiga arbetsmängder är istället att man från ingenstans har energi att jobba mer ä någonsin på sina sidoprojekt .
Lediga stunder har räckt till att såga klart sofflamellerna.
Viktigt när sticksåg används till sådant här är att försöka få medträ. Genom att borra strategiska hål blir det lätt att byta sida när man sågar.
När alla lameller är sågade r det dags att borra.
Hålen är det viktigaste. Lameller kommer vara förbundna i sidled genom hålen. Är hålbilden rätt kommer det fungera. Annars inte.
Gjorde en borrjigg till pelarborren.
Tog hörnet under ”knäläppen” som huvudreferens. Tänk på att alla vinklar tills nu är sågade efter streck med sänksåg och sticksåg. Därför lite svårt att hitta en vettig referenspunkt att börja med.
Första hålet kanske inte skall användas alls. Huvudsyftet med hålet är att senare i borrningen hha en vinkelreferens.
Andra hålet i linje med det första mot samma anhåll. Hoppas då att underkant alltid skall ligga lika långt från hålen och att hålen skall vara lika långt från varandra.
För att borra tredje hålet har jag två styrpluggar i vinkel som hålen jag just borrat skall passa mot.
När biten är påtryckt ligger den inte mot någon annan yta. Hoppas då att de första tre hålen skall vara i samma vinkel i förhållande till varandra.
För det sista hålet förflyttades jiggen. Genom att vända biten upp och ner och sätta hål 2 och 3 på styrtapparna så kan jag borra hål fyra med, förhoppningsvis, bra precision.
Notera att anhållet för hål ett bekräftar varje borrning av hål fyra. Om biten av outgrundlig anlednig inte hade linjerat med anhållet hade någonting varit knas.
Quest complete... om man bortser från de följande momenten...
På lediga stunder pysslar jag lite med kaptensstolen. Har gjort lite tester med olika ytbehandlingar för att se vad som kan fungera. Osmo hårdvax ger tillfredsställande yta utan att hindra funktionen.
Allt är nu betsat med oljebets. Har putsat med 240 innan betsning. Hoppades att Osmos närmast obefintliga orsakande av fiberresning skulle göra mellanslipning onödig. Har teststrukit och det verkar onekligen som om det går att stryka på hårdvaxoljan direkt .
Det var ett tag sedan jag använde Osmo. Då är det viktigt att läsa allt som står på förpackningen. Dessvärre är min syn inte vad den varit. Microtext är hopplös. Enda sättet för mig nuförtiden är att ta en bild av burken och zooma in på paddan för att kunna se vad det står.
Det kommer bli sämre innan jag förlorar förståndet helt och tror att något med min fysik skall bli bättre...
Mvh Findus
Om vi är snälla så antar vi att jag började tillverka måndag denna vecka. Till slutet v34 är det då tre veckor. 21 timmar gånger 11 är 231 timmar arbete på fyra veckor. 58h per vecka. Därmed inte sagt att min huvudkund utgår ifrån att jag skall ägna all tid åt de 11. I dag kommer jag vara tvungen att åka en vända till Hässelby för ett service-jobb. Jag har fyra färdiga partier som skall monteras under augusti samt ytterligare ett parti som är påbörjat.
Då skulle man kunna tro att jag låter hobbyjobben ligga. Den märkliga effekten av övermäktiga arbetsmängder är istället att man från ingenstans har energi att jobba mer ä någonsin på sina sidoprojekt .
Lediga stunder har räckt till att såga klart sofflamellerna.
Viktigt när sticksåg används till sådant här är att försöka få medträ. Genom att borra strategiska hål blir det lätt att byta sida när man sågar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När alla lameller är sågade r det dags att borra.
Hålen är det viktigaste. Lameller kommer vara förbundna i sidled genom hålen. Är hålbilden rätt kommer det fungera. Annars inte.
Gjorde en borrjigg till pelarborren.
Tog hörnet under ”knäläppen” som huvudreferens. Tänk på att alla vinklar tills nu är sågade efter streck med sänksåg och sticksåg. Därför lite svårt att hitta en vettig referenspunkt att börja med.
Första hålet kanske inte skall användas alls. Huvudsyftet med hålet är att senare i borrningen hha en vinkelreferens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Andra hålet i linje med det första mot samma anhåll. Hoppas då att underkant alltid skall ligga lika långt från hålen och att hålen skall vara lika långt från varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att borra tredje hålet har jag två styrpluggar i vinkel som hålen jag just borrat skall passa mot.
När biten är påtryckt ligger den inte mot någon annan yta. Hoppas då att de första tre hålen skall vara i samma vinkel i förhållande till varandra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För det sista hålet förflyttades jiggen. Genom att vända biten upp och ner och sätta hål 2 och 3 på styrtapparna så kan jag borra hål fyra med, förhoppningsvis, bra precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att anhållet för hål ett bekräftar varje borrning av hål fyra. Om biten av outgrundlig anlednig inte hade linjerat med anhållet hade någonting varit knas.
Quest complete... om man bortser från de följande momenten...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På lediga stunder pysslar jag lite med kaptensstolen. Har gjort lite tester med olika ytbehandlingar för att se vad som kan fungera. Osmo hårdvax ger tillfredsställande yta utan att hindra funktionen.
Allt är nu betsat med oljebets. Har putsat med 240 innan betsning. Hoppades att Osmos närmast obefintliga orsakande av fiberresning skulle göra mellanslipning onödig. Har teststrukit och det verkar onekligen som om det går att stryka på hårdvaxoljan direkt .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var ett tag sedan jag använde Osmo. Då är det viktigt att läsa allt som står på förpackningen. Dessvärre är min syn inte vad den varit. Microtext är hopplös. Enda sättet för mig nuförtiden är att ta en bild av burken och zooma in på paddan för att kunna se vad det står.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer bli sämre innan jag förlorar förståndet helt och tror att något med min fysik skall bli bättre...
Mvh Findus
Offrade en lamell till mall. Limmade fast tappar i tre hål. Sågade hack för en mejsel för att enkelt kunna dela mall och bit efter fräsning.
Fräsningar av soffans sitslameller klara.
Allt till kaptensstolen färdigstruket.
Tänkte igenom och kapade om en del foderrör. Gjorde klart gängstängerna efter mått.
Började plocka ihop. Pallade med klotsar där bitar annars skulle hängt i luften.
Jäkla pill att hålla rätt på alla rör och brickor.
När allt var på plats var det dag för sanningens ögonblick.
Den kan vara för tung.
För trög.
Svaja för mycket.
Verkar ha haft tur igen.
Mycket bekväm. Lagom flex.
Monterade fotstödet. Det är viktigt för funktionen. Fötter också. Nu är det dags för fälttest .
Kanske ska fotstödet kortas. Kanske borde investera i snyggare muttrar. Kanske väntar med det till version 1:1.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsningar av soffans sitslameller klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt till kaptensstolen färdigstruket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänkte igenom och kapade om en del foderrör. Gjorde klart gängstängerna efter mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började plocka ihop. Pallade med klotsar där bitar annars skulle hängt i luften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jäkla pill att hålla rätt på alla rör och brickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt var på plats var det dag för sanningens ögonblick.
Den kan vara för tung.
För trög.
Svaja för mycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar ha haft tur igen.
Mycket bekväm. Lagom flex.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monterade fotstödet. Det är viktigt för funktionen. Fötter också. Nu är det dags för fälttest .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske ska fotstödet kortas. Kanske borde investera i snyggare muttrar. Kanske väntar med det till version 1:1.
Mvh Findus
Jag har tur när jag tänker. Vågar inte se det på något annat sätt. Börjar jag tro att jag kan någonting då blir jag lat och ser begränsningar istället för möjligheter. Har fått lite rykte pga den där turen. Så yrkesmässigt åker jag alltid på svåra utkantsjobb som ingen vet hur det skall utföras. De som gjorde förlagan är döda sedan länge. Inga trovärdiga källor beskriver metoder som kan användas. Jag hittar bara på och har lyckats komma undan med det hittills.
Ibland med långa mellanrum stöter jag på andra hantverkare med liknande attityd. Då händer fantastiska saker. Har förmånen att jobba åt en sådan snickare. Inte alls så att vi tänker likadant. Tvärtom så tänker vi väldigt olika. Men när vi står inför ett för oss nytt problem. Då står vi och tittar tyst på ritningen/underlaget några minuter. Sedan byter vi tre repliker och har en lösning och angreppsvinkel fix och färdig. Behövs inga sömnlösa nätter med grubbel. Väldigt stimulerande. Finns ingen prestige eller rivalitet som stör. Bara roligt.
Har ställt in kaptensstolen i båten för att se om det fungerar.
Kupolmuttrarna var jag lite tveksam till. På plats fungerar det bättre. De grova kanterna i designen fungerar bättre i båten än vad perfekt finish skulle göra. Steampunk fungerar i miljön.
Bordsfunktionen är bättre än jag hoppades.
Får tyvärr min däcksstol att se ut som skräp. Kuggarna i huvudet har redan börjat tugga om det går att göra en med samma teknik som passar till bordet...
Resten av inredningen ser också sämre ut. Finns utrymme för förbättringar överallt .
Mvh Findus
Ibland med långa mellanrum stöter jag på andra hantverkare med liknande attityd. Då händer fantastiska saker. Har förmånen att jobba åt en sådan snickare. Inte alls så att vi tänker likadant. Tvärtom så tänker vi väldigt olika. Men när vi står inför ett för oss nytt problem. Då står vi och tittar tyst på ritningen/underlaget några minuter. Sedan byter vi tre repliker och har en lösning och angreppsvinkel fix och färdig. Behövs inga sömnlösa nätter med grubbel. Väldigt stimulerande. Finns ingen prestige eller rivalitet som stör. Bara roligt.
Har ställt in kaptensstolen i båten för att se om det fungerar.
Kupolmuttrarna var jag lite tveksam till. På plats fungerar det bättre. De grova kanterna i designen fungerar bättre i båten än vad perfekt finish skulle göra. Steampunk fungerar i miljön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bordsfunktionen är bättre än jag hoppades.
Får tyvärr min däcksstol att se ut som skräp. Kuggarna i huvudet har redan börjat tugga om det går att göra en med samma teknik som passar till bordet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resten av inredningen ser också sämre ut. Finns utrymme för förbättringar överallt .
Mvh Findus
Funderade på skålning. Gav upp det. Med skålning hade det inte gått att kopierfräsa. Utseendet hade påverkats. Regelbundenhet i en ledd stärker formen. Gjorde tester och fann att sittkomforten inte blev bättre av skålning.
Mvh Findus
Mvh Findus
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 272 inlägg
Joooo skålning är proffsigt och fint, gör det, forma på frihand, både sits och rygg, slipa prova slipa, bara 1 glas rött vid bedömning. Vinkelslip 36 korn osv, filar, handpapper, ytbehandlingar, lätt att skriva....findus42 skrev:
Sen kanske iställetför kkupolmuttrar, försänkt skruv i lite grövre försänkt bricka, lite mer flush look. Borra gänga M6 o gängstången..
Sträckläste tråden inatt, respekt! Tack
Jag hittar inte vad en "luffarvisp" är. Enda träffen på Google är det här inlägget!findus42 skrev:Tvärtom vad butiker och kokböcker påstår så får man det bästa moset med fast potatis. Smaken och djupet i potatismos står i direkt proportion till hur mycket mjölk man lyckas vispa ner. Fast potatis tar emot betydligt mer vätska än vad den mjöliga kan göra. Smör är egentligen inte nödvändigt alls, men... om ni promt vill ha smör i moset. Då skall ni inte ha i smör först.
Det som händer är att genom att blanda fett i smeten så kan potatisen inte längre ta upp lika mycket mjölk. Konsekvensen blir ett tungt och stabbigt mos. Mer smör gör det än värre. Det lägger sig som betong i magen.
Börja med mjölk och vispa ner tills ni får den konsistens ni vill ha. Sedan räcker det med en liten klick smör för att släta av det.
Wallenbergarmos är en särskilld liga. Fastpotatis skalas och kokas med salt. Häll av vattnet och mosa den med en luffarvisp och späd med mjölk tills det är slätt med lagom stora bitar. Vispa ganska intensivt så det blir lite fluffigt. Egentligen är det redan ett perfekt mos, men för att ta det den extra milen så kör ni nu ner en rejäl skopa grädde. Målet är att det skall vara fluffigt och halvflytande. Fega inte. Fast potatis kan ta emot osannolika mängder vätska och fett.
Prova nästa gång. Ni kommer aldrig köpa mjölig potatis till mos igen .
Kokar ni till 20 pers så får ni skaffa en stor balongvisp istället. Slår maskin alla gånger. Handvisp är överlägset hur mycket mos man än skall göra. Pulvermos är en förolämpning när som helst.
Vagabonder kunde med ståltråd och några tänger tillverka enkla köksredskap att sälja. Bättre sätt att få ihop pengar än att tigga. Typiska grejer är provstickor och vispar. Sök på luffarslöjd så finner ni luffarvispen.
Mvh Findus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mvh Findus
Det var inte bara det att det var bättre än att tigga. Det var olagligt att tigga, men om man tillverkade något så ju de man ju inte bli haffad för lösdriveri. Om sedan inkomsten var slöjdande eller tiggeri är sekundärt.