Tror det är 5 dagar sen sådd nu... börjar se några glesa små strån nu...
Nysådd jord med enstaka små grässtrån som börjar växa, i ett fält med ljus himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nysådd gräsmatta med sparsamma grässtrån framför en sjö med båt och brygga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Paulina123 och 4 till
  • Laddar…
Blir detta stora gräsmattetråden? :)
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Vilken gödsel rekommenderar ni innan sådd? YaraMila pro magna?
 
Jag återkommer om jag rekommenderar npkn jag grundgödslade med när jag vet om det tar sig. Lite tidigt ännu. Bara dag 6.
 
P Paulina123 skrev:
Äntligen så regnar det här med. Håller tummarna för lite sol till veckan. Hittills har det varit grått och mulet bara.
Hur går det för dig och stråna? Vi har ju samma så-dag
 
Jag sådde för cirka 2 v sen, ska man verkligen gödsla nu innan hösten eller hur ska man tänka ?
 
Och vilket höstgödsel rekommenderas?
 
Undrar jag med, sådde för kanske 5 veckor sedan.
Är det värt att gödsla lite senare i höst eller kan det unga gräset ta skada mer än vad gödslet gör nytta?
 
Jag brukar grundgödsla innan sådd med granngårdens Yara Promagna 11-5-18, 375:- för en 25 kg säck är bland det billigaste man kan hitta.

En etablerad matta är abslout vettig att gödsla nu, men då används lämpligen NPK 21-4-7 (finns också på granngården). Är det bara 2 veckor sedan sådd finns ingen anledning att gödsla igen, det är istället bara risk att man bränner fröna eftersom de håller på att gro som bäst. Vänta och se.
 
  • Gilla
Huskomling och 1 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Hur går det för dig och stråna? Vi har ju samma så-dag
Jadu, jag blev glad när jag såg lite grönt på håll men när jag kollade närmare så är det bara ogräs:crysmile:
Jag har inte sett något strå än men det kanske är för tidigt.

Hur ser det ut hos dig nu?
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Jadu, jag blev glad när jag såg lite grönt på håll men när jag kollade närmare så är det bara ogräs:crysmile:
Jag har inte sett något strå än men det kanske är för tidigt.

Hur ser det ut hos dig nu?
Du kan kika på senaste bilden i min tråd "Sydöstra hörnet av Sverige" https://www.byggahus.se/forum/threads/sydoestra-hoernet-av-sverige.346186/page-5 , som är tagen nu i morse med lite nattdagg på några av dom gamla stråna. Blir mer och mer grönt, och det ser tackochlov mest ut som grässtrån och inga ogräs ännu... men det lär väl komma antar jag...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag brukar grundgödsla innan sådd med granngårdens Yara Promagna 11-5-18, 375:- för en 25 kg säck är bland det billigaste man kan hitta.
Jag har rivit bort det mesta gräset/ogräset med vertikalskärare och nu tänkte jag lägga dit någon enstaka cm med gräsmattejord ovanpå innan jag sår gräs. Är det vettigt att sprida ut Promagna innan jag lägger på gräsmattejord eller ska jag vänta med gödsling till våren?
 
Lägg du på promagna så får gräset närig redan från start och etablerar sig snabbare.
 
Börjar bli grönt men finns fläckar än här och var sådde för 2,5 veckor sedan. Kan man låta daggen sköta vattningen nu eller fortsätta vattna än? När kan man låta kidsen gå där? Ifall jag vill så mer nu kan jag väl bara skicka ut fler frön sen begrava dem med lite dressand.
 
  • Nygrädd gräsmatta med ojämna gröna fläckar och kala partier i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nysådd gräsmatta med ojämn gräsbeväxt och fläckar, hus och trädgårdsslang i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ojämnt växande gräsmatta med gröna fläckar och bar mark, nysådd sedan 2,5 veckor. Trädgård med studsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
En vecka sedan jag sådde, händer inte så mycket.. Nyutsädd gräsmatta med sparsamma gröna skott och löv, med trädgård och häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Raws89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.