Halloj!

Får direkt på om ursäkt för långt, och kanske ostrukturerat, inlägg Är i valet och kvalet att bygga med pilates-boll alt bygga domen med annan teknik, typ sandslott - är i något slags research-flow och har tusen tankar i huvudet..

Sett massor av youtube-pilates-videos, lusläst Pizza Napoletana-boken, tagit del av Forno Bravos guide etc och drömmen är såklart en murad historia men dels verkar det bli riktigt dyrt med 2-300 eldfasta tegelstenar, dels är jag osäker om jag skulle fixa tillkapning och snedmurning..

Delar upp mina funderingar i underrubriker för någon slags ordning..

Valv
Blivit nyfiken på pilates-varianterna, men skulle helst vilja ha ”pompeji-form” med flackare/lägre valv. Där verkar kotym vara ett varv med stående sten, innan valvet sneddas inåt och ihop. Oklart om detta går att förena med en sfärisk boll..?

Fick idag en bunt eldfasta (38 mm) som verkar räcka ganska precis till ett stående varv sten för en cirkel på diameter 90 cm. Det skulle då ge en valvhöjd på runt 34 cm om man ser guider på nätet.

Vad tror ni om att lägga ett varv med stående sten, sen bygga själva valvet från en sandform istället för pilates-boll för den flacka kupolen och då kanske köra med eldfast bruk innerst samt isolera med vermikulit-blandning och stenull?

Jag är lite rädd att inte få tillräcklig massa i ugnen utan tegel, men någon hade ju kört med eldfast bruk längst in? Hur tjockt lager bruk borde man då räkna med innan isolering?

Golv
I PN-boken beskrivs hur de inledningsvis fick ok napoletansk botten med handslagen terrakotta som golv ovan ett lager eldfast tegel. De skriver dock att riktiga ugnar använder biscottiplattor på ett lager av aska, sand, släckt kalk och grovsalt (?).

Jag fick just tag i ca 1 kvm handslagen terrakotta så det alternativet ligger ju nära till hands.

Isoleringsplatta
Tänker att plattan under är en vermikulit-platta men min pizzakompis sa att han fått tips om att lättbetong fungerar lika bra men är mycket billigare. Verkar det rimligt?

Markarbeten/underrede
Har ni koll på vad era byggen väger? Tänker att många verkar ha ugnarna på vanliga Ikea-möbler men ser man guiderna på nätet är det ju vanligare med gjutna plattor och murade underreden..

Bifogar en bild på dagens stenar, bara för att lätta upp textväggen..
 
  • Eldfasta tegelstenar ordnade i en cirkel på kartong som ett första lager av en planerad ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Brännis
  • Laddar…
Ibland blir livet inte som man tänkt sig. Senast igårnatt var jag helt inriktad på vermikulit men tack vare blocket äger jag nu 300 eldfasta tegelstenar, så tror jag får byta tråd för mitt bygge.. :)
 
  • Gilla
Pappa1986 och 3 till
  • Laddar…
H HansOtto skrev:
Såja, äntligen klar å bakat mina första pizzor. Blev ju bra


[bild] [bild] [bild]
Hej vad väger pjäsen typ? Planerar att bygga en på min altan på ett utekök. Dock står altanen på 90cm höjd så jag behöver fundera på hur jag ska bygga för att bära upp ugnen
 
B byggarns skrev:
Hej vad väger pjäsen typ? Planerar att bygga en på min altan på ett utekök. Dock står altanen på 90cm höjd så jag behöver fundera på hur jag ska bygga för att bära upp ugnen
Hej. Ja du, ingen aning men tung är den. Vi var 3 st som lyfte upp den på betongplattan. Min står på ett trallgolv, jag måste förstärka under trallen för den har börjat svikta, tänkte inte på det innan jag gjöt plattan:rolleyes: ville ju bara bli klar så snabbt som möjligt så man kan baka pizzor:D
 
H HansOtto skrev:
Hej. Ja du, ingen aning men tung är den. Vi var 3 st som lyfte upp den på betongplattan. Min står på ett trallgolv, jag måste förstärka under trallen för den har börjat svikta, tänkte inte på det innan jag gjöt plattan:rolleyes: ville ju bara bli klar så snabbt som möjligt så man kan baka pizzor:D
Ok! Precis vad jag vill undvika... Får stärka upp den rejält tänkte bygga upp med leca gjuten på en liten platta och bygga altanen runt ute köket, kanske overkill.
Hur är isoleringen undertill ugnen tänkte bygga upp med leca så den isoleras lite mer undertill.

Och hur har du putsat kaklet med? Ser väldigt fint ut
 
B byggarns skrev:
Ok! Precis vad jag vill undvika... Får stärka upp den rejält tänkte bygga upp med leca gjuten på en liten platta och bygga altanen runt ute köket, kanske overkill.
Hur är isoleringen undertill ugnen tänkte bygga upp med leca så den isoleras lite mer undertill.

Och hur har du putsat kaklet med? Ser väldigt fint ut
Isolerade med vermikulit och vanlig kakelfog för utomhusbruk till klinkers. Under klinker Isolerade jag med 25mm keramisk filt.
 
Ok bra tips Vermikulit isolerar kanske bättre än lecablocken
 
Du putsade direkt på filten?
 
B byggarns skrev:
Ok bra tips Vermikulit isolerar kanske bättre än lecablocken
Jag tror det är hugget som stucket. Vermiculiten "lös" isolerar troligen bättre än leca, men det blir svårt under ugnen....

Vill du ha maximal isolering under, till lägsta höjden, är det brandskyddsskiva som gäller.. Den isolerar ungefär 3 gånger så bra som leca ..
 
När du säger svårt hur tänker du då? Går det inte att gjuta en kaka med Vermikulit direkt på betong skivan och sedan när det brunnit klart så fäster man Eldfast tegel och sist så adderar man på ugnen?

Tänker att det inte bygger lika högt som leca blocken som är 20cm höga, kanske räcker med 10cm som på ugnen
 
B byggarns skrev:
När du säger svårt hur tänker du då? Går det inte att gjuta en kaka med Vermikulit direkt på betong skivan och sedan när det brunnit klart så fäster man Eldfast tegel och sist så adderar man på ugnen?

Tänker att det inte bygger lika högt som leca blocken som är 20cm höga, kanske räcker med 10cm som på ugnen
Det är svårt att isolera under ugnen med lös vermiculit, ungefär som det är svårt att isolera med lösa leca-kulor ... :)

Och om du blandar "vermicreete" och "gjuter" så får du ett bindemedel som inte isolerar .. Fördelen med detta är att bindemedlet tål värme ... Nackdelen är att det är dyrare och tar lite mer tid att få slätt ...

Det finns leca-block från 9 cm tjocklek .. 9-15-19 tror jag ... Fördelen med leca är att om du varit nogrann med betongskivan under behöver du bara lägga ut blocken, det blir slätt och fint.. Nackdelen är att det är svårt att sia om hur cementen som håller ihop leca-blocken klarar hög värme över längre tid ...

I min ugn har jag 9 cm leca och 5 cm brandskyddsskiva, men det är troligen "overkill" .. Jag hade först tänkt sätta 15 cm leca, då det ska isolera lika bra som 5 cm brandskyddsskiva, men eftersom jag blev lite osäker på lecans värmetålighet på sikt valde jag att köpa den dyrare skivan också, men för att behålla den beräknade höjden fick det bli leca också .... Jag har dock en tung och "dyr" murad ugn av eldfast tegel .. om man gjuter en kupol av vermicreete så kommer man ju undan lite billigare, och det är ju enklare att göra om, om underlaget försämras ....
 
Ahh OK. Trodde Blandad Vermikulit beroende på hur man späder ut den hade en Isolerande effekt också..

Någon som vet hur eps betong tål värme vet att det isolerar bra.

Jag tänkte bygga nytt utekök med 350cm lång betong skiva a100cm djup med el, vatten, gasolspis och så pizza ugnen :)
 
B byggarns skrev:
Ahh OK. Trodde Blandad Vermikulit beroende på hur man späder ut den hade en Isolerande effekt också..

Någon som vet hur eps betong tål värme vet att det isolerar bra.

Jag tänkte bygga nytt utekök med 350cm lång betong skiva a100cm djup med el, vatten, gasolspis och så pizza ugnen :)
Jodå, vermicreete är isolerande, men inte lika bra som "ren" vermiculit .. :)

När jag byggde min ugn försökte jag ta reda på hur värme påverkar betong, men det var inte helt enkelt ... Det jag kunde hitta handlade ofta om hur det påverkas av eld, och då oftast armeringen ... Vi har ju ingen armering av stål, så det blir ju inte samma sak liksom ... Men hittar du något får du gärna länka! :)

Något att ha med sig kan vara att arbetshöjden för "vanlig köksbänk" är lite lägre än pizzaugnen, så det kan nog vara bra att göra dem i olika delar ... se till så du får lite arbetsyta bredvid ugnen också, det är guld värt ...
 
Du tänker att man gjuter i två höjder pizza ugnen lite lägre för att få ner total höjden lite. Får fundera lite på det kan u inte vara så svårt egentligen.

Ja ska få plats med både klotgrill också och annat men utrymme för att jobba på är minst lika viktigt! Kanske struntar i gashällen och använder en bärbar spis med elkontakt när man vill koka pastan eller nåt
 
F Fransson44 skrev:
Tack! Kanonbra svar!
Får bli att mura upp vermikulit och eldfast, sedan eldfast tegel och kupolen ovanpå det.
Som jag förstod behövde man inte använda någon armering i vermikulitlagret.
Hur mkt Vermikulit gick d åt tänkte köra 5-1 räcker en 100 liters eller ska man köpa två? Tänkte ha 10cm tjockt eller mer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.