C crazytok skrev:
När sprutade du på det? Och hur stark blandning gjorde du?
I måndags. Blandade 10 ml / 10 liter i en spruta. Sprutade ut 1 liter per 10 m2.
 
Vermilion Vermilion skrev:
I måndags. Blandade 10 ml / 10 liter i en spruta. Sprutade ut 1 liter per 10 m2.
Det var väl lite väl snål blandning, jag blandar 1% fungerar bättre.
 
Och även det är lite snålt
 
  • Tabell som visar doseringsinstruktioner: 6 ml per 1 liter vatten för stänk och 6 ml per 10 liter vatten för hällning.
tttomten TomasJor skrev:
Och även det är lite snålt
Är det?
I din tabell står det ju 0,6% för "stänk" vilket antagligen åsyftar spruta.
Jag blandar 1% som det står på Agrarkings hemsida,
"Mit der Rückenspritze: 200 ml Dicotex in 20 l Wasser reichen für 200 m² bei max. 1 Anwendung 100 ml Dicotex in 10 l Wasser reichen für 100 m² bei max. 1 Anwendung 50 ml Dicotex in 5 l Wasser reichen für 50 m² bei max."
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Magnus E K
Hur kan man få spader för lite klöver? Att ta till gift, är hjärnan helt på drift?
 
  • Gilla
larka742 och 4 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det?
Du har helt rätt, jag får väl skylla min dåliga matte på semester eller något annat bra
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Enligt deras egen översatta bruksanvisning står det följande:

Schwedisch
Hej!
Här är en kort guide:
Ansökan tid:
Dicotex kan appliceras i gräsmattan under hela växtsäsongen (från april till september)
Effekt på våren:
Dicotex är särskilt bra för ogräs, som hösttider eller dockningsstugor på våren, eftersom växterna är fräscha och då särskilt känsliga.
Effekt på hösten:
Höstanvändningen fungerar särskilt bra med Wilder morot eller tusenskönor. Dessa växter är känsliga under hösten mot Dicotex.
Förberedelse och uppföljning:
Gräsmattan ska inte klippas i minst 4 dagar före och 4 dagar efter behandling så att tillräckligt med ogräs kan absorbera de aktiva ingredienserna.
dos:
Vattenburk (med hällfasthet): 10 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för varje 10 m2 gräsmatta. Med ryggsäckens spruta:
200 ml Dicotex i 20 liter vatten är tillräckliga för 200 m2 vid max. 1 ansökan
100 ml Dicotex i 10 liter vatten är tillräckliga för 100 m2 vid max. 1 ansökan
50 ml Dicotex i 5 liter vatten är tillräcklig för 50 m2 vid max. 1 ansökan


Så Peter har rätt, 10ml per 1liter vatten är nog en mer lagom blandning. Och då ska det räcka till 10m2 yta...
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Så 10ggr starkare än jag tidigare använda, lol ok :D Ja det kan ja förklara det hela en hel del. Nu klippte frun gräsmattan i går så måste vänta några dagar igen :( Laddar upp bilder på den tyska texten på flaskan.

Hur pass länge måste man vänta innan man kan gå barfota på gräsmattan tro?

De jag kan gissa mig till från flaskan är 100ml/100m2 spritzen in 10l/100m2. Spritzen översätts till "stänk" men låter som spruta :D hehe
 
  • Bild på en tysk text på en flaska med ogräsmedel, framför en dators tangentbord, fokus på doseringsanvisningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en text från en tysk produktetikett med instruktioner för användning av en trädgårdsprodukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten update nu. I princip är all klöver borta + en massa annat ogräs. I princip är det bara gräs kvar :) Jag är SUPERNÖJD över resultatet.

Det tog faktiskt rätt länge innan det hände något. Det första tecknet på att den fungerade var att alla vita blommor slutade produceras och att gräset växte ifrån klövern.
Nästa tecken var att klövern började blekna en aning och kanterna på bladen såg brända ut.
Efter det så blev klövern bruna och krympte ihop så man knappt ser dom.

Vissa små fläckar måste jag behandla om men jag tvekar inte på att det kommer gå bra.

Nu när ogräset är dött så har de lämnat efter sig "döda" områden och måste sås om men OJ så nöjd jag är :D
 
  • Gilla
Magnus Anundsson och 5 till
  • Laddar…
Kul att höra! (y):D
 
Vermilion Vermilion skrev:
Liten update nu. I princip är all klöver borta + en massa annat ogräs. I princip är det bara gräs kvar :) Jag är SUPERNÖJD över resultatet.

Det tog faktiskt rätt länge innan det hände något. Det första tecknet på att den fungerade var att alla vita blommor slutade produceras och att gräset växte ifrån klövern.
Nästa tecken var att klövern började blekna en aning och kanterna på bladen såg brända ut.
Efter det så blev klövern bruna och krympte ihop så man knappt ser dom.

Vissa små fläckar måste jag behandla om men jag tvekar inte på att det kommer gå bra.

Nu när ogräset är dött så har de lämnat efter sig "döda" områden och måste sås om men OJ så nöjd jag är :D
Hur gick det med kampen mot röllekan? Tog Disco't den med?
 
rampante rampante skrev:
Hur gick det med kampen mot röllekan? Tog Disco't den med?
Oh ja, det bara svarta kruttorra små plantor kvar :D. "Nackdelen" är att du ser området rätt svart ut där röllekan var då det inte finns så mycket gräs där utan bara svart död rölleka.
 
Har massa rölleka i gräsmattan och dicotex på väg hem... då ska jag alltså även köpa hem gräsfrön låter det som
Funkar det att kratta ihop den döda röllekan?
 
nino nino skrev:
Funkar det att kratta ihop den döda röllekan?
Den är snustorr, borde inte vara några problem alls. Köp även hem lite topdress så gräsfröna får lätt att gro.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Topdress var får man tag på det ute i obygden? Jord blandat med lite sand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.