Tycker Hornbach är bättre när man är där, ofta bra personal, löser prisgaranti smidigt osv. Men historiskt har Hornbach vart omöjligt att kolla innan man åker till butiken vad de har och till vilket pris. (tror det är bättre nu) Men man kan kolla Bauhaus pris på nätet och nyttja Horbachs prisgaranti. Bauhaus har nästan alla gånger jag försökt nyttja prisgarantin försökt få till det att det inte är samma produkt genom att jämföra artikelnr osv. alt att föräljningsstället av nån anledning inte skulle ha det hemma eller nåt annat svepskäl. Hornbach har jag fått igenom det varje gång. Inte provat jättemånga gånger, men ett par per ställe, bara lyckats EN gång på Bauhaus med visst tjat och lite tur med en trevlig tjej i kassan... Tyvärr har jag långt till närmsta Hornbach. Vad gäller personalens trevlighet och sortiment samt ordning i affären tycker jag Bauhaus är helt OK.
 
optimum optimum skrev:
Vilket gnäll. Man kan tro det är kärringar som klagar.

Skit i att handla på Bauhaus om det är så besvärligt.

Jag är normalt kräsen men tycker Bauhaus är jättebra. Även Hornbach, Byggmax och Karl Hedin m.fl.
Jo jag handlar även en del på Biltema, Jula, Clas Ohlson mm.
Fantastiskt när man kan vrak och välja bland butiker.
Visst finns det saker jag inte vill välja i dessa butiker men bara för det behöver man inte sura ner sig.

Fortsätt handla där det passar. Om det överhuvudtaget finns något som ni kan acceptera.
Precis, det gäller att som observant konsument plocka ut de där russinen i kakan som hjälper till att göra mitt hem till det jag vill.
Vi har köpt jättebra vinylgolv och mosaikkakel från Bauhaus så det är jättebra. Vad gäller service etc så håller jag med åsikter i tråden, men det är så det är och då vet man. Vi har köpt Moelven-lister från K-Rauta för de var de enda stora spelare som hade dem i lager, men inte speciellt billigt. Och jag upptäckte Hornbach för nåt halvår sen och ångrar att jag inte gjort det tidigare och blabla etcetera för vissa saker de saluför är jättebra och andra inte.
Det beror ju på lite var man är i livet och vilken personlighet man har och diverse annat men på det hela taget är det väl helt fantastiskt med trenden att vi har olika varuhus med olika kompetens/inriktningar och det är väl en smal sak att lära upp sig om det?
 
Bauhaus i Hyllinge för några år sedan. Jag gick till kundtjänst för att lämna tillbaka nån låsdetalj som jag köpt för mycket av. Det tog en timme i kö, trots att det bara var några få före mig. Men under den tiden får man möjlighet att studera vad det är som händer på andra sidan disken. Visar sig att en av personalen, Anna, bara sitter och räknar. Alla ärenden tycks gå via henne på något vis. Hela processen är plågsamt långsam. När det är min tur så inser jag att det Anna gör är att med miniräknare räkna procent där det behövs i respektive ärende. Därför att ingen annan i personalen i kundtjänsten kunde procenträkning. Alltså, räkna ut vad kunden ska betala efter att få 10% rabatt på 100kr. Den unga killen som hjälpte mig var mycket osäker på procenträkning, ”jag borde egentligen veta eftersom jag just gått ut natur”..,
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Griffeltavlan och 7 till
  • Laddar…
Det är konstigt vilka olika upplevelser man har, men jag försöker alltid handla på Bauhaus när det är lite folk. Dvs, aldrig när folk är lediga utan på veckodagar på förmiddagen när normalt folk jobbar.

De få gånger som jag varit tvungen att handla när "alla andra" är där så är det svårare att få hjälp, men jag tycker ändå att det blivit ofantligt mycket bättre i Bäckebol än det var för några år sedan som sist.

Generellt så tror jag de skulle ha mycket att vinna på att se över sina processer. Typexemplet har varit när man ska byta gasolflaska, då ska man först beställa det i kundtjänsten och betala för att sedan hämta ut det i drive-inen där det också finns en kassa. Vet inte om det är så fortfarande men det fick mig att byta på byggmax istället.

I våras fick jag igenom en reklamation rätt lätt som jag trodde skulle bli hart när omöjlig. Vi köpte nämligen ett hängparasoll förra året och till detta följde det med ett väderskydd som gick sönder i år. Tyvärr så hade det parsollet utgått ur sortimentet i år. I kundtjänsten möts jag av en pigg tjej som verkligen gör allt, hon ringer in ett antal väderskydd från andra parasoll som personal från den avdelningen kommer springande med till kundtjänst så vi kan jämföra storlekar med men efter ett par stycken så tvingas hon inse att de inte har något. Jag frågar då lite försynt om det kanske skulle gå att få lite pengar tillbaka så jag kan köpa ett skydd någon annanstans eftersom jag sett ett på nätet som skulle passa.

Först säger hon halvt mekaniskt att det inte går, de får inte lämna tillbaka pengar om det är konkurrerande butik, jag sa att det väl kanske inte är en direkt konkurrent på det sättet varpå hon hummar och säger att då kallar vi det "prisavdrag för defekt produkt" och minuten senare har jag fått tillbaka summan jag önskade.

Så jag är nöjd Bauhauskund, men jag skulle aldrig använda den som mitt enda tillhåll för byggvaruinköp. Det gäller att veta vad de är bra på och vad de inte är bra på, precis som alla andra ställen man handlar på.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag handlar en hel del på Bauhaus i Linköping och tja, upplevelsen är snarlik det övriga skriver.
Vet man vad man ska ha och man hittar det i hyllan, ja gott så då. Fråga någon och tro att man ska få ett fackmannamässigt svar kan man nog glömma, men det är samma sak i alla affärer oavsett om de säljer spik, rörkopplingar eller kanel och vetemjöl. Jag tror inte jag hittar en bagare på ICA heller.
Bauhaus verkar även ha en krånglig internbyråkrati, omständiga rutiner och ett krångligt datasystem att hantera det. Ett rent ut sagt jävla pillande i datorburken för minsta lilla bagatellärende.
Det som stör mig mest är att det går så enastående långsamt att ta betalt och få kunderna genom kassan. Även om det är lite folk är kön lång och det går långsamt, ett par gånger har jag ställt varorna och gått ut. Det verkar dessutom vara ganska stor personalomsättning i kassan. Sånt brukar bero på dåliga arbetsförhållanden, dålig ledning och låga löner. Rutinerna i kassan verkar vara omständiga, ofta springer det folk ut och in i "kalvkätten" bakom disken som inte verkar uträtta så mycket.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
optimum
Jag tror man även får vara ett stycke kritisk till hur kunderna uppför sig också.

Vid besök på Hornbach i Göteborg skulle jag köpa en vinkelskena av aluminium. Hittade det jag sökte i ett bra sortiment på egen hand.

Samtidigt var det en kvinna där som skulle ha durkplåt i stort format. De hade bara mindre stycken, typ 50cm i sortimentet Men kvinnan trodde att om hon skällde och gick på mot den personal som arbetade på Hornbach så skulle det plötsligt finnas stora durkplåtar. Hon var verkligen otrevlig.
Killen från Hornbach svarade vänligt hela tiden på att de har inte sådant i sortimentet och behöll lugnet.
Helt fantastiskt att han klarade behålla lugnet efter sådana angrepp av kvinnan och fick utstå massa skit som inte var hans fel.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mitt senaste besök på Bauhaus Bäckebol -

Jag stod i en vid en avdelning och väntade på hjälp. Den ensamma arbetaren hjälpte en kund och framför mig stod det bara ytterligare en person så jag tänkte att det här skulle nog gå snabbt. Efter drygt 40 min väntade blev det till slut min tur och vi kunde snabbt konstatera att han inte kunde hjälpa mig alls. Jag frågade stackaren varför de är så lite personal och jag fick då till svar - "För att bauhaus hatar mig... ". En ung kille och gissningsvis en sommararbetare.
 
  • Haha
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Då ska ni testa bauhaus i Örebro! Lastade en släpkärra full med virke men hade inte en tanke på att vända alla brädor åt rätt håll med streckkoden synlig så kassörskan kunde blippa varenda jävla brädlapp. Och det virket jag hade köpt fanns tydligen inte... gissa om jag tänkte haka av kärran i kassan och rulla ut därifrån
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Inser hur lyckligt lottade vi är som har Stuvbutiken. De har inte så mycket "brädgårdsgrejer" tyvärr, men allt annat finns. Varken dyrare eller billigare än andra som jag uppfattar det, men alltid lätt att få tag på hjälpsam personal.
 
Håller med om att de (delvis) har ett bra sortiment, till skapligt pris. Men det har Hornbach också, och där fungerar det mesta rätt bra, kunnig personal. Men de kompletterar varandra när det gäller sortiment.

Min "all time low" när det gäller bemötande i en butik, var på Bauhaus Barkarby för en del år sedan. jag var där väldigt tidigt, de hade en enda kassa öppen, som samtidigt var ngn sorts uthyrningsdisk. Killen som står där när jag skall betala pratar i telefon, efter typ 2 minuters väntande inser jag att samtalet verkar vara privat, det handlar om ngn fest kvällen innan. jag blir fullkomligt ignorerad. Efter ytterligare ngn. minut börjar jag visa tydliga tecken på irritation, jag ser att han reagerar på det, ber personen i luren att vänta ett ögonblick. han lägger ned luren, men istället för att ta betalt för mina 3 askar med skruv, går han till en annan telefon vid ett bord ett par meter från kassan och fortsätter samtalet.

Där brast det för mig, jag slängde varorna bort till bordet han satt vid och gick ut. Jag mailade Bauhaus om upplevelsen, men fick aldrig svar.

Sedan lyckades jag hålla mig helt borta från Bauhaus i 3 år. Men som sagt, de har ett bra sortiment inom vissa områden.
 
  • Gilla
Eric Öbo och 1 till
  • Laddar…
På EN punkt är de faktiskt bättre än Hornbach. Betalningssystemet vid drive in. På hornbach får man själv fylla i en lista med artikelnummer frö det man lastat, gå in till en kassa och betala. Sedan kontrolleras kvittot mot vad man har vid utfart.

På Bauhaus kör man till utfartskassan och betalar direkt där, ett moment mindre. Men sannolikheten att hitta det man vill köpa är mycket mindre på Bauhaus, rörigt, skräpigt i drive in hallen, inte påfyllt på hyllorna.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Vilket gnäll. Man kan tro det är kärringar som klagar.

Skit i att handla på Bauhaus om det är så besvärligt.

Jag är normalt kräsen men tycker Bauhaus är jättebra. Även Hornbach, Byggmax och Karl Hedin m.fl.
Jo jag handlar även en del på Biltema, Jula, Clas Ohlson mm.
Fantastiskt när man kan vrak och välja bland butiker.
Visst finns det saker jag inte vill välja i dessa butiker men bara för det behöver man inte sura ner sig.

Fortsätt handla där det passar. Om det överhuvudtaget finns något som ni kan acceptera.
"normalt kräsen"? :rofl:

Jag brukar inte gnälla, och har egentligen ungefär hur mycket tålamod som helst, men det finns bara två butiker där jag tänkt "här sätter jag aldrig min fot igen" och den ena är Ullared (vilket jag lyckats hålla) och Bauhaus (vilket jag misslyckas med en gång i månaden ungefär) :crysmile:
 
  • Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Mina förväntningar på dom i butiken är att dom ska ta korrekt betalt, efter 30 år som byggnadsarbetare så har jag svårt att tro att dom kan tillföra någon direkt expertis inom något område öht. :D
Men som ämnet handlar om, så blir jag lite besviken när man inte ens klarar av att ha ett kassasystem som är uppdaterat när man sätter reapriser på hemsidan och i reklamblad.:mad:
Jag handlar på 3 olika Bauhaus och de har just detta gemensamt: icke uppdaterade priser i kassorna. Såväl Bauhaus som Hornbach är tyska bolag och de ligger efter oss i digitalisering, vilket innebär taffliga system och klumpig hantering. Hornbach hade inte ens sin hemsida med varor uppe när de byggde butiker på löpande band! Till byggen som löper på med hantverkare använder jag Optimera. Logistiken på ett bygge är viktigare än några kr på virke m.m. Byggmax öppnade tjänst med utkörning för ett par år sedan, men klarade inte att hantera reklamationer, så de använder vi bara för strököp direkt i butik, precis som Bauhaus och Hornbach. Ranking i service (NV och Syd Skåne): Optimera, Byggmax, Hornbach, Bauhaus. OBS! Gäller service, inte priser på olika varor.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"normalt kräsen"? :rofl:

Jag brukar inte gnälla, och har egentligen ungefär hur mycket tålamod som helst, men det finns bara två butiker där jag tänkt "här sätter jag aldrig min fot igen" och den ena är Ullared (vilket jag lyckats hålla) och Bauhaus (vilket jag misslyckas med en gång i månaden ungefär) :crysmile:
Jättebra, då har du många andra butiker att handla på.
 
optimum optimum skrev:
Jättebra, då har du många andra butiker att handla på.
Nu säger du ju att du varit på Bauhaus i Uddevalla, då borde du ju ha nån form av koll på Trestad ... Vart tycker du jag ska åka?
Det är ju liiite långt till Hornbach nämligen ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.