Det ser väldigt trevligt ut! Jag tror personligen att helheten vinner på att det förblir en carport. Jag hoppas du har tänkt på att frampartiet behöver stabiliseras i sidled. Enklast sker det genom en diagonal som är slagen i takstolarnas underramar.
 
Chainsaw_ JT83 skrev:
Vet att det kanske blir i fel ordning, men finns det några direkta problem att gjuta en platta i efterhand om porten redan sitter där? Ska tillägga att marken lutar ut från huset!
Inga problem, se bara till att få rätt höjder så löser det sig. Ska du gjuta platta se till att kasta in lite isolering under om du skulle få för dig att ha värme i garaget.

Innan du köper port, vänta en vinter och se om det yr in mycket snö och löv där eller inte. En port på 6.5m kostar inte gratis precis.
 
J justusandersson skrev:
Det ser väldigt trevligt ut! Jag tror personligen att helheten vinner på att det förblir en carport. Jag hoppas du har tänkt på att frampartiet behöver stabiliseras i sidled. Enklast sker det genom en diagonal som är slagen i takstolarnas underramar.
Jo, det var ju det som var tanken från början.. tror det är den där pojkdrömmen om ett stort garage vaknade till liv igen!:D

Jag har vindavstyvning nu..syns inte så bra då det är hålband, men dom sitter i kryss där under!:cool: Sen oavsett om det blir carport eller nu garage i framtiden, så ska sidorna brädslås, och det blir osb på väggarna som grund, och det hjälper till lite också vad jag förstått!
 
N NoOne2k skrev:
Inga problem, se bara till att få rätt höjder så löser det sig. Ska du gjuta platta se till att kasta in lite isolering under om du skulle få för dig att ha värme i garaget.

Innan du köper port, vänta en vinter och se om det yr in mycket snö och löv där eller inte. En port på 6.5m kostar inte gratis precis.
Nä, det kostar när det blir lite storlek!:p Jag har varit ut å kollar nu ikväll, och jag tror en 5-5,5 blir lagom. Och så bygger jag till lite vägg på sidorna så porten kommer symmetriskt!

Det som kan strula är höjden. Längst ut vid första stolen har jag en höjd på 2,40 till underkant. Kan dock gräva ner mig några cm om det behövs beroende på vilken överhöjd som krävs för vald garageport.

Vissa av dom mindre modellerna är slimmad, och kräver endast 80mm i överhöjd, med då måste jag ha 2 av dom, och då kostade det för mycket helt plötsligt!:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.