Vårt kök är nästan 20 år nu och det som jag tycker bäst om är stenskivorna i svart granit. Lättstädade och ser fortfarande ut som nya, inga flisor eller repor på 20 år. Vi kostade på att fräsa ner diskbänk och spishäll i stenskivan så att de hamnar i samma nivå, lättstädat och snyggt.
Sen är det typ 100 andra saker som vi vill ändra på när vi gör om köket, men det är en annan historia...

Jo förresten, snåla inte med arbetsbelysningen. Vi gick bet på det, när man är under 30 och planerar belysning så ser man betydligt bättre än 15 år senare...
 
  • Gilla
Moxmox och 1 till
  • Laddar…
Inbyggd kaffebryggare behöver jag inte - dricker inte kaffe. Sambon gör det, men bara på morgonen. Jag dricker te, flera kannor om dagen...så bänkskivan är ju inte precis tom :confused: Micro, två bryggare, vattenkokare, brödrost... Brödrosten kan jag ju ställa undan men det andra används hela tiden.
Jag ser att många tipsar om induktionshäll. Vi har en "vanlig" spis som inte ska bytas ut än tror jag, men ni tycker alltså att man ska satsa på induktion när den har gjort sitt? Problemet blir ju vissa kastruller, t.ex. saftmajan och min älskade, fettimpregnerade 40 år gamla popcornkastrull i aluminium :D
Diskmaskin - bestickkorg eller sån där tunn längst upp? Min kompis tycker "brickan" är jättebra för det blir så lätt att plocka ur, men jag tycker det verkar så omständigt att fylla den istället?
Miljoner saker att tänka på/ fundera över...
 
BirgitS BirgitS skrev:
En tidigare ägare la parkettgolv även i köket så vi har haft två golvskydd i plast liggande framför diskbänken till vardags. De är från Ikea och egentligen till för att skydda golvet från hjulen på kontorsstolar.
Funkar det bra? Det skulle ju kunna vara en idé...
 
K karincam skrev:
Inbyggd kaffebryggare behöver jag inte - dricker inte kaffe. Sambon gör det, men bara på morgonen. Jag dricker te, flera kannor om dagen...så bänkskivan är ju inte precis tom :confused: Micro, två bryggare, vattenkokare, brödrost... Brödrosten kan jag ju ställa undan men det andra används hela tiden.
Jag ser att många tipsar om induktionshäll. Vi har en "vanlig" spis som inte ska bytas ut än tror jag, men ni tycker alltså att man ska satsa på induktion när den har gjort sitt? Problemet blir ju vissa kastruller, t.ex. saftmajan och min älskade, fettimpregnerade 40 år gamla popcornkastrull i aluminium :D
Diskmaskin - bestickkorg eller sån där tunn längst upp? Min kompis tycker "brickan" är jättebra för det blir så lätt att plocka ur, men jag tycker det verkar så omständigt att fylla den istället?
Miljoner saker att tänka på/ fundera över...
Dricker ni te - skaffa induktionshäll med powerboost!

.,våra vattenkokare åkte ut direkt (de hade inte en chans mot att koka vattnet på plattan). Så vi fick mer plats på bänken ..(y)
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
P peroande skrev:
Har man plats och pengar så visst. En inbyggd kaffemaskin tar dubbelt så stor plats som en fristående helautomatisk maskin. Åtminstone jag har inte möjlighet att slösa med utrymme på det sättet. Att den dessutom kostar 2-3 gånger mer än en fristående gör det ännu svårare att motivera.
Äh.. här får inte sånt synas (gammalt hus).. och skulle inte betala de pengarna för att nått skulle synas! Vi stoppade in en kaffemaskin i ett vanligt 40 skåp - där står den bra på en utdragbar hylla (lättare när man fyller på bönorna).

(y) Tipset är väl att inte ha det skåpet för långt ifrån diskhon, då man får ju fylla på vatten och tömma sump!
 
Snigla Snigla skrev:
Dricker ni te - skaffa induktionshäll med powerboost!

.,våra vattenkokare åkte ut direkt (de hade inte en chans mot att koka vattnet på plattan). Så vi fick mer plats på bänken ..(y)
Använder inte vattenkokaren till te. Har en bryggare.
 
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Har man plats och pengar så visst. En inbyggd kaffemaskin tar dubbelt så stor plats som en fristående helautomatisk maskin. Åtminstone jag har inte möjlighet att slösa med utrymme på det sättet. Att den dessutom kostar 2-3 gånger mer än en fristående gör det ännu svårare att motivera.
Nu var frågan ”vad är det BÄSTA du har..” och kaffemaskinen är det bästa jag har. Allt är en prioritetsfråga för mig. Lägg gärna egna förslag istället
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
J jkm75 skrev:
Trodde ALDRIG jag skulle säga detta, men det bästa i vårt nya kök på landet är faktiskt elektrisk motor till sopsorteringen :)
Det enda felet nu är att jag sparkar på lådan här hemma nu men inget händer ;-)
Känner igen det när man knäar dörren på jobbet
 
  • Gilla
SWe_
  • Laddar…
B benke_berguv skrev:
Vi kör ett 60cm sopskåp för brännbart, plast och metall. Komposten har dock fått sig en alldeles egen låda bredvid. Den är ca 30x30 och högst upp direkt under bänkskivan. Otroligt skönt att slippa allt kladd med kompost under diskhon. Nu är det bara dra ut lådan, öppna locket och dra ner allt med handen - klart!

Syns till vänster på bilden, övre lådan. Den undre blev perfekt till alla olika, vinäger och sånt långt:)

//Benke
Hm...undrar om det skulle funka med 20-skåp oxå? Vi använder en gammal emaljerad mjölkhink till kompost - men den står på diskbänken...
 
  • Beige emaljerad mjölkhink med lock och metallhandtag, används som komposthink på diskbänk.
  • Gilla
Skogsfrua
  • Laddar…
En ölkyl! alltid en kall öl till hands vid matlagningen :cool:
 
  • Modernt kök med inbyggd ölkyl i köksön, belysning är tänd och det finns en känsla av mysighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RmK_71 och 3 till
  • Laddar…
M Morgonskiftet skrev:
En ölkyl! alltid en kall öl till hands vid matlagningen :cool:
Modell och märke på kyl?
 
  • Gilla
SWe_
  • Laddar…
A
Har diskmaskin nu med bestickbricka. Var ovant och omständigt i början. Men nu tycker jag det är bra. Känns som diskmaskinen sväljer mer disk. Besticken känns renare när dom ligger sorterat i rader. En nackdel är att man inte kan ta ur bestick-hinken som förr och gå till besticklådan. Alltså viktigt ha bestickförvaring nära diskmaskinen. Även allt annat vardagligt också, går mycket fortare att plocka ur när man kan stå still brevid diskmaskinen, än när man måste fara runt i hela köket.

Bästa:
-utdragbara lådor överallt istället för underskåp.
-induktionshäll. Hade gärna provat en med vred istället för touchknappar.
-upphöjd ugn.
-bra bänkbelysning som kan dimmas mellan riktigt ljust och svagt.

Sämsta
-diskho i porslin och bänkskiva i stenmaterial. Knäcker många tallrikar. Svårt hålla rent och snyggt, blir lätt fläckar. Saknar bänkskiva och ho helt i rostfritt och utan skarvar som jag haft förut. Saknar de upphöjda kanterna så att vatten o annat inte rinner ut på golvet.
-överskåp med breda luckor, dvs allt över 40 cm. Går alldeles för långt ut och är alltid i vägen när man öppnar

Skulle vilja ha inbyggd micro för att frigöra bänkyta.
 
Redigerat:
  • Gilla
karincam och 1 till
  • Laddar…
K karincam skrev:
Hm...undrar om det skulle funka med 20-skåp oxå? Vi använder en gammal emaljerad mjölkhink till kompost - men den står på diskbänken...
I gamla köket stod komposthinken med uppe på bänken. Vi tog helt enkelt med den till köksaffären och sa ”denna ska få plats i en låda högst upp”. Då måttade han av den och sen fick han fixa en passande låda.
Ta med emaljhinken och visa upp och be dem hjälpa dig med lämpligt format på lådan, du kommer inte ångra dig!

//Benke
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
R RobertG skrev:
Är avfallskvarn ens tillåtet i Sverige? Vilken miljöförstöring att övergödda vattnet ännu mer, upplys mig om jag har fel. Antar att det råkar slinka med lite plast då och då för att det är så smidigt.

För övrigt är vi mest nöjda med att endast ha matavfall och det lilla som inte är lämpligt att sortera under diskbänken. Större förvaring för papp, plast osv har vi i tvättstuga/garage.

Klart att det är bättre för miljön att du kör avfallet MED DIN BIL än att det flyter själv till avloppshanteringen? Hm det dröjer inte länge innan det införs en speciell skatt på detta..
 
E Erik Salhammar skrev:
Klart att det är bättre för miljön att du kör avfallet MED DIN BIL än att det flyter själv till avloppshanteringen? Hm det dröjer inte länge innan det införs en speciell skatt på detta..
I vårt villaområde har kommunen en extra lastbil, som med väldig fart kör runt och samlar in de bruna påsarna.
Det måste väl ändå vara miljövänligt:)
Tycker också kvarn känns smidigare på alla sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.