T Turbo_Tail skrev:
Men oj hur olika man tänker! :surprised: I ett stort skafferi skulle endast gamla torrvaror samlas på hög hos oss; nej så lite utrymme som möjligt för torrvaror för att förhindra matsvinnet. 2 hyllplan a´ 60cm räcker för varje barnfamilj. Eller handlar ni bara en gång i halvåret? ;)

Fattar inte varför man skulle vilja ha en stor ho istället för två mindre. Vart sätter man disken i väntan på att skölja av den? Ni svenskar har ju även ännu inte fattat idén bakom ett s.k. "torkskåp"...

[länk]
Jo så är det :)

Mina idéer bygger på att man inte handdiskar i princip någonting, vi har bannlyst allt som inte går att köra i maskin - bättre för miljön, bättre för oss.

Ang skafferi så tänker jag att man även stoppar konserver och extraporslin därinne. Kanske även stekgrytor mm. Ger bra överblick tycker jag. Vi är rätt duktiga på att hålla koll på när nåt blir dåligt men jag förstår att andra familjer kanske inte har det. Isåfall kanske det passar bättre med mindre förvaring.
 
Redigerat:
Fröken Händig Fröken Händig skrev:
Glömde en av de bästa som i hög grad har med köket att göra men ändå inte.. Golvvärme.. Frigjorde på så vis ett "hål" mitt i en bänkrad så jag fick plats med en lådrad ytterligare. Samt att det är skönt att gå på också.
För att du tog bort ett element menar du? (Fast jag har inget element så kan inte ta bort något ;) )
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
I de flesta kök med furugolv jag varit i har det legat mattor vid diskbänk och spis för att skydda golvet (tänk gammalt bondkök). Tror furu är för mjuk för att klara slitaget där man stå och slabbar hela tiden.
Ja, jag har en matta men den är ju inte vattentät tyvärr... :(
 
S Sebtor skrev:
Väldigt många tips här och många påståenden som är helt felaktiga. Mitt tips skulle vara att besöka en köksfackhandel. Typ Balingslöv, HTH, Marbodal eller Kvik. Boka ett möte där, gärna med någon som har jobbat i branschen länge.

Skriv upp eller memorera alla smarta idéer och applicera det i köket du sedan köper

Vad du än gör, låt inte säljarna på IKEA rita köket åt dig utan låt köksfackhandlarna göra det.

Lucka till
Vilka påståenden är felaktiga?
Jag har fått ritningar både från Ikea och Epoq (elgiganten) men räknar dem ännu som preliminära. Jag kan inte gärna be Marbodal rita när jag inte ens har tanken att köpa av dem - har inte de pengarna.
Precis, det är därför jag frågar er :) Många av tipsen går inte att använda för mig pga. förutsättningarna, men de jag kan använda suger jag åt mig som en svamp!
 
  • Gilla
Mony och 2 till
  • Laddar…
K karincam skrev:
Vilka påståenden är felaktiga?
Jag har fått ritningar både från Ikea och Epoq (elgiganten) men räknar dem ännu som preliminära. Jag kan inte gärna be Marbodal rita när jag inte ens har tanken att köpa av dem - har inte de pengarna.
Precis, det är därför jag frågar er :) Många av tipsen går inte att använda för mig pga. förutsättningarna, men de jag kan använda suger jag åt mig som en svamp!
Jag undrar också vilka tips som är felaktiga?
 
Gillar också två diskhoar men på olika ställen. Tyckte det verkade onödigt när vi flyttade in (då var det till och med 2+1 diskho). Men, en stor ho för att kunna diska plåtar, uppläggningsfat etc. Den andra är ledig för att skölja grönsaker etc även om det står odiskat kvar i den första. När jag hade 2+0 hoar var det ofta disk i båda...
En annan bra sak jag håller med tidigare tyckare om är att skippa överskåp. Vi har några grunda hyllor där vi har radio, burkar med ris och pasta, kaffe, müsli etc. Det kräver dessutom att man håller nere på mängden utrustning, porslin etc. Något jag ser som en bonus. Extra bred induktionshäll är inte dumt heller. Vattenkokare är helt överflödigt.
Något vi hade tidigare men inte längre, och som jag saknar, är vatten kopplat till vår frys för is och kallt vatten. MEN, vi klarade oss från en rejäl vattenskada i rena förskräckelsen. Slangen sprack, efter ventilen. Vatten sprutade bara ut på golvet när vi tryckte in knappen för att få kallt vatten. Jag hörde att vatten strålade men inget hamnade i glaset. Till slut blev jag blöt om tårna... Hade slangbrottet varit tidigare hade det varit mindre kul.
En sak bekanta har, och som jag inte tycker verkar praktiskt, är ”självöppnande” luckor som i klippet ovan. Vet inte hur många gånger jag råkar stöta till en lucka och lådan glider ut. Självstängande är dom tyvärr inte, hade varit bättre kanske. Så ansträngande är det inte att öppna en kökslåda så det krävs hjälp av en elmotor...
 
Jag hade aldrig velat vara utan vår stora ho! Där diskar vi plåtar och annat stort, allt annat körs ju ändå i diskmaskinen. Vi har dessutom en liten ho bredvid hällen på köksön och det är ju också bra.

Men, jag hade velat byta plats på hoarna! När vi tex kokar pasta vill jag kunna ställa ner durkslaget i hon och hälla av vattnet. Det går inte i den lilla hon utan då måste man använda den stora hon, som är längs väggen. Dumt att flytta kastruller med kokhett vatten på det sättet, särskilt med barn som rätt som det är kan komma rusande.

Så stor ho bredvid hällen är mitt tips.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B Backcam skrev:
Ha inte sopskåpet under diskbänken... det är alltid någon som står ivägen
Håller med, jag har papperskorgen på golvet vid köksön, där åker allt brännbart.

Skulle gärna haft en extra ho också men valde ledig bänkyta istället.
 
B benke_berguv skrev:
Såhär:)
Skitsmidigt!
Lät mycket på filmen men låter knappt nåt i verkligheten.

//Benke
Aha :) För själva luckan. Trodde du menade någon slags avancerad high tech som snurrade fram "rätt" behållare åt dig och funderade på hur skåpet visste vilka sopor du ville slänga!:rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
bling och 1 till
  • Laddar…
K karincam skrev:
Aha :) För själva luckan. Trodde du menade någon slags avancerad high tech som snurrade fram "rätt" behållare åt dig och funderade på hur skåpet visste vilka sopor du ville slänga!:rofl:

Det vore nåt att ha:)

//Benke
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
70 cm djup bänkyta istället för 60 cm.
Använde standard Ikea skåp. Utrymmet 10 cm bakom användes till att dra vatten och avlopp som skulle flyttas. Måttbeställde skiva på 70 cm djup.
 
  • Gilla
Junikväll och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger in bilder av hur köket är planerat. I princip är det likadant som nu, fast jag tar bort ett 40 cm brett högskåp till höger om diskbänken. Iofs bra med ett skafferi, men det är så smalt så man får dålig överblick och jag tror det känns öppnare med ett bänkskåp istället.
De två spisarna på första bilden är alltså vedspisen (närmast dörren) och sedan den vanliga spisen. Direkt bredvid den är diskmaskinen, sedan diskbänksskåpet och sedan ett 40-skåp (bl.a. det jag undrar om - 60+40 eller 80+20). De har ritat med träbänk men jag ska ha heltäckande rostfri fram till spisen. Måste ha dubbla hoar; det är ofta jag häller ut saker fast det är disk i hon.
På andra sidan har jag alltså en bänk som är 240 cm lång, och det är ju i princip den enda arbetsytan (+ skärbrädorna som jag MÅSTE ha). På väggsnutten mellan stora fönstret och gaveln har jag ett "snedskåp", alltså ett sån't där gammalt från 50?talet. Det fanns här när jag köpte stugan och jag tycker det är roligt att ha kvar något av det gamla som fanns med från början. Allt annat rev jag när jag gjorde om köket när jag köpte huset, år 2000. Kylen är helt ny, 203 cm, så vet inte om jag kan ha ett överskåp där som jag hade förut. Hoppas det, för nu står råsaftcentrifug, termosar mm. på vedspisen...
Då var vi många och barnen var små, men nu är det bara jag och sambon.
Så som ni ser finns det inte en chans till köksöar, dubbla diskmaskiner etc, men det är ändå bra att höra tipsen. Ibland kan man ju göra en egen variant även om det inte går att kopiera rakt av.


Så...keep'em coming! :)
Digital ritning av ett kök med grå skåp, rostfri bänkskiva, och vedspis nära dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av kökslayout med träbänkskivor, vita skåp och rostfri diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
B Bumlersson skrev:
För en kaffeälskare ☕️
Har man plats och pengar så visst. En inbyggd kaffemaskin tar dubbelt så stor plats som en fristående helautomatisk maskin. Åtminstone jag har inte möjlighet att slösa med utrymme på det sättet. Att den dessutom kostar 2-3 gånger mer än en fristående gör det ännu svårare att motivera.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Problemet med överskåp är väl att de blivit djupare och djupare och kommit närmre och närmre ansiktet. Förr hade man grunda skåp, en grundare skåpsrad underst eller sneda skåp med skjutluckor. Då blir det fortfarande luftigt och man ser hela bänkskivan. Nu har IKEA typ 43 cm från vägg till framkant lucka. HTH är bättre med 33 cm i stomdjup men knappast bra. Jag byggde mina överskåp själv och har därför 29 cm till framkant lucka från vägg. Det får plats grejor i ändå och skönt att inte kunna ha flera rader med prylar. Då tycker jag överskåp funkar men annars håller jag med. Skippade på en vägg också så att man kan sitta på bänken.
Håller fullständigt med. Det är ett otyg med dessa djupa överskåp. Gör det svårare att stå och arbeta vid bänken. Har väl att göra med att vi har mycket större tallrikar än förr. (Jämför en tallrik från 60/70-talet med en nutida.) Tvingar i princip fram 70 cm djup bänkskiva vilket funkar om du har golvytan men gör ett litet kök ännu trängre. Det snackas mycket compact living men utrymmeseffektiva kök ser man inte ofta längre.
 
  • Gilla
karincam
  • Laddar…
Fruktsallad
T tarevarg skrev:
Vi har inte kaklat utan tapetserat bakom spisen och monterat glas framför. Som att vara vid lägereld när man står framför. [bild] .
Tål glas kokande vatten och stekpannor?
Var köpte ni en lång glasskiva som passade bakom bänk och spis som inte kostade skjortan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.