Detta är vår planerade nedervåningen. Vi har två barn, 4 månader respektive 3 år. Övervåningen är oinredd och ska inredas när våra barn vill ha eget rum. Kök vardagsrum har öppet till nock. Alla smala linjer är helt öppna, dvs inga mellanväggar.
 
  • Ritning över en planerad nedervåning med öppet kök och vardagsrum, sovrum, lekrum, tvättstuga och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut idag på första våningen? Ska ni bygga om hela våningen?
 
Det blir väldigt liten yta på övervåningen om kök och v-rum är öppna till nock. Är ni säkra på lösningen? Ni vill kanske ha gästrum, ett biorum, Walk in closet, rejäla badrum och tvättstuga istället för öppet till nock?
 
Magnus E K
Jag skulle tycka det var obehagligt att gå på toaletten när dörren är direkt från vardagsrummet. Om man befinner sig i vardagsrummet och behöver gå ska man kunna smyga iväg utan att det är helt uppenbart vad man ska göra.
 
  • Gilla
Hammarfall och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är ju inte optimalt att ha sovrum i väster och vardagsrum i öster eftersom det medför att sovrummen blir väldigt varma när solen ligger på under sommaren medan man inte får in något ljus i vardagsrummet under vår- och höstkvällar.

Köket blir väldigt svårjobbat när allt är utspritt och man behöver springa omkring hela tiden samt dessutom ökad snubbelrisk med småbarn kring fötterna. Man ska ha korta avstånd i arbetstriangeln kyl -> diskho -> häll men inte mindre än att man har 80-120 cm arbetsbänk mellan diskhon och hällen.
 
Bygger ni nytt, bygger ni om?
 
Ett sovrum? (Dessutom enda stället man kan hålla till om man vill vara i fred)
Ingen förvaring?

Tycker att det verkar extremt påfrestsnde att bo så med barn, jag skulle aldrig klara det.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Minska på tvättstuga, vardagsrum och kök till förmån för ett sovrum till. Anslut toa till hallen istället. Överge nockhöjden och inred övervåning i a f till förvaring tills vidare.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bättre att ha toadörren i hallen. Men planlösningen är ändå inte optimal. Det ser smått ut och jag håller med om att öppningen till nock inte är så lyckat när ni är 4 i familjen. Tänk också på att ni framöver behöver plats för trappa.
 
T
Som jag sagt åt så många - utgå ifrån en planlösning som etablerade hustillverkare erbjuder. Googla, googla och åter googla för att hitta någonting att utgå ifrån. Om ni inte har erfarenhet av (rums)planering och konstruktion så kommer det aldrig att bli bra. Denna lösning är ju fullständigt dålig, kommer aldrig att blir bra. Tyvärr. Jag vill verkligen inte vara elak, men vad tusan skall ni med en 16 kvm "lekrum" till? Var skall ni placera tekniken som t.ex. värmepump och ventilation? Hur tänker ni kring "tvättstugan" på nästan 16 kvm? Bastu? Inget förråd? Köket förstår jag mig inte alla på! Ni slarvar bort en massa kvm på ingenting....
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Mina reflektioner och frågor:

*Vart ska ni sitta och äta?
*Hur är köket tänkt att planeras? Kyl/frys, bänkar, diskbänk, ugn, diskmaskin mm.
*Tvättstugan är oproportioneligt stor.
*Vart ska barnen sova nu? Alla fyra på 14m2 blir trångt, ni måste ju in med rejält med garderober också.
*Överväg möjligheten att ni alla får sovrum på övervåningen tillsammans med en toalett. Det är många år tills barnen inte längre behöver kunna komma enkelt till er på natten.
*Skulle det inte vara trevligt med ytterligare en dörr? I köket kanske? Ut på en altan?

Missförstå mig inte, allt detta är i all välmening, men ni kommer att investera mycket pengar och då är det viktigt att allt fungerar. Det finns en del att göra på planlösningen.
 
D Dsl skrev:
Ett sovrum? (Dessutom enda stället man kan hålla till om man vill vara i fred)
Ingen förvaring?

Tycker att det verkar extremt påfrestsnde att bo så med barn, jag skulle aldrig klara det.
+3 sovrum uppe.
 
T Turbo_Tail skrev:
Som jag sagt åt så många - utgå ifrån en planlösning som etablerade hustillverkare erbjuder. Googla, googla och åter googla för att hitta någonting att utgå ifrån. Om ni inte har erfarenhet av (rums)planering och konstruktion så kommer det aldrig att bli bra. Denna lösning är ju fullständigt dålig, kommer aldrig att blir bra. Tyvärr. Jag vill verkligen inte vara elak, men vad tusan skall ni med en 16 kvm "lekrum" till? Var skall ni placera tekniken som t.ex. värmepump och ventilation? Hur tänker ni kring "tvättstugan" på nästan 16 kvm? Bastu? Inget förråd? Köket förstår jag mig inte alla på! Ni slarvar bort en massa kvm på ingenting....
16 kvadrat lekrum tycker vi själva är i minsta laget :) Tekniken hamnar i tvättstugan. Hur menar du med bastun, är det ett måste?
 
SysterNett SysterNett skrev:
Bygger ni nytt, bygger ni om?
Vi bygger nytt.
 
yonna yonna skrev:
Bättre att ha toadörren i hallen. Men planlösningen är ändå inte optimal. Det ser smått ut och jag håller med om att öppningen till nock inte är så lyckat när ni är 4 i familjen. Tänk också på att ni framöver behöver plats för trappa.
Vad är det som ser smått ut?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.