Alfredo Alfredo skrev:
Någon som någonsin behövt en sån här?
[bild]

Men sågat till en sån här?
[bild]

:lying::oops::lying::oops::mad:
Senast förra veckan när jag jackade ur en panelbräda för överblecket ...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Någon som någonsin behövt en sån här?
[bild]

Men sågat till en sån här?
[bild]

:lying::oops::lying::oops::mad:
Du menar förberett en fräsmall för en framtida urjackning som kanske behöver just de där måtten? Jo, har några sånna på lager..
 
  • Gilla
Jckssn och 4 till
  • Laddar…
Hembyggt bord av ekplank på två blå biltemabockar i en verkstad med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde ett bord i Ek.

Material. Tre ekplank, två biltemabockar.
Verktyg. Händer och fötter.

Egengjort bord av tre ekplank på blåa bockar i ett verkstadsrum med verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde ju ett bord för att förvara ekplank på.
 
  • Gilla
Naturliv och 7 till
  • Laddar…
Dominoämnen i tryckimpregnerat.
Hjälper en granne som behöver fälla in 45 x 145 tryckta reglar med en specialfräsning i toppen på regeln till sitt gamla torp i Småland.
Cirka 8m behövs och för att enkelt kunna frakta ner bitarna görs dom i längder om 2m. På plats sammanfogas dom med Dominopluggar och polyuretanlim.
Tryckta Dominopluggar har jag aldrig sett så det blev att göra egna.
Tog en torr gammal tryckt regel och sågade upp ämnena i långa stavar. Därefter radiefrästes bitarna med fyra körningar i fräsen.
Därefter var det bara att såga fram rätt längd.
Kommer nog att göra egna pluggar i olika format framöver i något hårdträ.

Dag

Närbild av radiefräsning av tryckimpregnerad träregel med fräsverktyg i fokus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träreglar som fräses i en verkstad för att göra egna Dominopluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckimpregnerade träreglar med radiefrästa ändar för att användas som dominopluggar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Radiefrästa tryckimpregnerade reglar på en sågstation redo för att skäras till dominopluggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckimpregnerade träreglar med specialfrästa toppar och hemmagjorda dominopluggar, verktyg och spån syns i en snickeriverkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två handgjorda tryckimpregnerade dominopluggar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tryckimpregnerade träreglar med specialfrästa toppar och handgjorda Dominopluggar för sammanfogning i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 14 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Tryckta Dominopluggar har jag aldrig sett så det blev att göra egna.
Om man inte vill hålla på med tryckt virke i snickeriet eller inte har möjlighet att tillverka själv så finns det ju även färdiga Domino brickor av Sipo avsedda för utomhusbruk att köpa.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Om man inte vill hålla på med tryckt virke i snickeriet eller inte har möjlighet att tillverka själv så finns det ju även färdiga Domino brickor av Sipo avsedda för utomhusbruk att köpa.
Tack för info!
Det hade jag ingen aning om.
Men det gick fort att göra dom och kostnaden är gratis då det var en spillbit.
Dag
 
Jag har tidigare ofta använt egentillverkade Dominopluggar när det skall bli extra fint och bra vid terassbyggen. Gerade 45˚ graders hörn sitter mycket bättre ihop med några Dominofräsningar. Här är ett exempel på en trappa i trägården med underskruvade trallbrädor och massor av dolda Dominofräsningar. Inget är limmat utan bara hopslaget och fräsningarna håller geringarna i samma plan
Den måttanpassade bänken är gjord med samma teknik.

Dag

Trätrappa med 45˚ geringar och dolda Dominofräsningar, omgiven av grönska och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa med geringar och dolda Dominofräsningar, inga skruvar eller lim syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa med 45 graders hörn och dolda Dominofräsningar på trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrappa med 45-gradiga hörn och massor av dolda Dominofräsningar, inklusive en måttanpassad bänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VidarH och 11 till
  • Laddar…
Även jag har använt egna dominos i diverse utomhusprojekt men oftast med lim. Att göra egna är inte alls en dum ide då de faktiskt är ganska dyra, SIPO-varianten är dessutom ännu dyrare.

Sågningen i kap och gersågen tyckte jag dock såg lite väl äventyrlig ut. Själv kör jag med gerlåda och ryggsåg. ;)
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Även jag har använt egna dominos i diverse utomhusprojekt men oftast med lim. Att göra egna är inte alls en dum ide då de faktiskt är ganska dyra, SIPO-varianten är dessutom ännu dyrare.

Sågningen i kap och gersågen tyckte jag dock såg lite väl äventyrlig ut. Själv kör jag med gerlåda och ryggsåg. ;)
Förstår vad du menar men det var inga problem i gersågen då jag hade bra tryck på offerbiten närmast kameran och körde väldigt försiktigt. Utan den river klingan lätt upp några av dom kapade bitarna och då kan det bli farligt med flygande bitar kors och tvärs.
Dag
 
Gjort ytterligare en "tricky box"
Träask med knopp på arbetsbänk, kreativt gjord som en gåtfull "tricky box" med överraskning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


när man lyckas öppna väntar en liten belöning;)
Flaska av The Deveron 12-årig Scotch Whisky i en trälåda med gångjärnslock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 7 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Förstår vad du menar men det var inga problem i gersågen då jag hade bra tryck på offerbiten närmast kameran och körde väldigt försiktigt. Utan den river klingan lätt upp några av dom kapade bitarna och då kan det bli farligt med flygande bitar kors och tvärs.
Dag
Risken är väl att du har prylarna tryckta mot stoppet till höger om klingan och håller på vänster sida. Avkapet ska alltid vara fritt att röra sig vilket det inte är i detta fallet då det kilas mot stoppet och det är risk att klingan nyper oavsett offerbit framför det som sågas.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Testat ett koncept, det blev fail... har en överbliven ventilationsfläkt, ville se om den kan få ett andra liv som spånsug till mitt lilla snickeri.
Visste att den typen av fläkt inte gillar tryckfall men värt ett försök.

Caddade och skrev ut en tratt 130->55 mm, cyklonfäste. Slutsats: förvånansvärt lite flöde kvar, mindre än hemmadammsugaren som fortfarande är bäst i test.

Röd 3D-utskriven konisk adapter monterad på en grå ventilationsfläkt i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kommit lite längre på en möbel som skall bli sminkbord åt min dotter.

Jag ber om ursäkt i förväg till @Ola C då den är väldigt inspirerad av hans nattduksbord.

Skall bli 2 lådor med fronter som går in i den frästa falsen.

Halvfärdigt hemsnickrat sminkbord i trä med frästa spår för lådfronter, på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdigt sminkbord i trä under konstruktion i verkstad, snart med 2 lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkonstruktion av ett sminkbord i byggprocessen, visar fräst fals för lådfronter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solari och 18 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag ber om ursäkt i förväg till @Ola C då den är väldigt inspirerad av hans nattduksbord.
Du kommer höra av min advokat.


Skämt åsido, kul att kunna inspirera och jag tycker fortfarande det är en väldigt snygg design/byggmetod så här några år senare.:)
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
Inte idag men igår kväll. Med god hjälp av den Bosch Flexiklick dragare som jag köpte av @stigen är nu nedanstående platsbyggd Blocket-bokhylla:

Platsbyggd tom träbokhylla i ett vardagsrum med parkettgolv och en väggmonterad vinhylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

numera golvprydnad i mitt vardagsrum:

Nedmonterad platsbyggd träbokhylla ligger på golvet under pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Återstår ju bara halva arbetet!

PS Utan vinkelchuck och excenterchuck hade nedmonteringen tagit mycket längre tid!


/Ulf
 
  • Gilla
stigen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.