O OverAndOut skrev:
Inte idag men igår kväll. Med god hjälp av den Bosch Flexiklick dragare som jag köpte av @stigen är nu nedanstående platsbyggd Blocket-bokhylla:

[bild]
numera golvprydnad i mitt vardagsrum:

[bild]

Återstår ju bara halva arbetet!

PS Utan vinkelchuck och excenterchuck hade nedmonteringen tagit mycket längre tid!


/Ulf

Känns bra att den hamnade hos en aktiv person! Maskiner skall ju användas!(y)
 
Alltgår Alltgår skrev:
Det nedersta bladet på första bilden har härdats, fått slutfinish på 320 korn och skaftats. 2.6 mm RWL 34 och sidor av g10/fr4 med lite bikupestruktur på ytan. Aluminiumnitar.
[bild]
[bild]
Också fick den brallor igår. Sen har jag snickrat ihop en pergola också, som nog är mer relevant på detta forum egentligen. Men det var inte lika kul.

Kniv med olivgrönt handtag och svart fodral på gräsunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kniv i svart slida på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybyggd träpergola i trädgården med fyra stolar på stenplattor, omgiven av grönska och blomster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
hus520 och 4 till
  • Laddar…
En lärling, en syl och många lärdomar...

Det började förra veckan med att Jesper råkade bryta en syl i fästet när han tänkte rätta den. Istället för att agera rationellt och köpa en ny+ge lärlingen stryk så fick han istället i uppdrag att laga den.

Som vanligt var kraven höga, avseende både utförande och tankearbete kring lämpliga metoder. Samtidigt var det också lite "avslutning" på sommarens hårda arbete och det var underförstått att det fanns goda möjligheter att ta ut svängarna och testa lite nya metoder och lära sig nytt.

Jesper började med att sätta stålspetsen i skruvdragaren och på så vis får en grov uppfattning om var och hur böjd den var. Sen följde försiktig upprättning (kallt) i maskinskruvstycket, som har släta käftar som inte ger märke. Sen kontrollerades resultatet med mätklocka i pelarbormaskinen.

Nästa steg var att får bort resterna av stålstiftet och dess infästning (någon sorts metallhylsa, mycket svårbearbetad skulle det visa sig) i själva skaftet. Jesper insåg att den första svårigheten var att greppa om det päronformade skaftet utan att förstöra det. Lösningen (som tyvärr inte fångades så bra på bild) var att borra hål i två träbitar och sen, efter viss bearbetning med fil och stämjärn, grep de bra. Träet var furu för att minska risken för märken i skaftet. Metoden påminner om hur man kan hålla klot vid svarvning.

Därefter diskuterade vi hur han skulle kunna spänna upp skaftet exakt rätt i pelarborren. Jesper insåg att han kunde indexera mot mässingshylsan med antingen centrikator, mätklocka monterad på skaft i chucken eller med kantavkännaren. Han noterade att den ganska klena mässingshylsan dock inte var svarvad på plats och knappast så väldigt exakt och insåg därför att en visuell komplettering av mätresultatet krävdes. Den var dock väldigt mycket bättre och rundare än vi trodde.

Svårare var dock att se till att handtaget stod lodrätt i både X- och Y-led. Det löstes till sist visuellt med syftning (vilket blev bra).

Därefter diskuterade vid hur han skulle kunna bli av med de avbrutna metallresterna i hållet. Jesper insåg att ett borr inte är att tänka på, eftersom det kräver någon form av plan yta eller hål för att inte vandra i sidled. Istället bestämde han sig för att använda en pinnfräs i HSS med bottenskär och för plana med den och därefter borra.

Tyvärr visade det sig att metallen var alldeles för svårbearbetad för HSS-fräs och det fungerade inte. Jesper testade ett diamantstift till dremeln monterade i chucken på pelarborren, men även om det avverkade så var det väldigt ineffektivt, troligtvis pga det låga varvtalet på maskinen i kombination med att stiftets spets (med nollrotation i centrum) användes.

Istället blev lösningen att ta en notfräs med bottenskär för trä. Egentligen inte tänkt till metall, men med eggar av hårdmetall fungerade det trots detta riktigt bra. Efter att en plan yta hade etablerats kunde Jesper blir av med resten av hållaren med ett borr med hårdmetallskär. Nu fanns det ett hål! Dock var det lite större än tänkt då vi inte hade notfräsar i riktigt rätt storlek för jobbet.

Efter diskussion kring infästning valdes ett epoxylim. Pga stor spalt så beslutades också att använda ballast, i form av sågspån. Efter uppruggning och rengöring fäste Jesper spetsen i chucken för perfekt linjering. Epoxy i hålet och sen var det bara att mata ner spetsen och hålla handtaget nere med ett spännband under torktiden. Det blev otroligt starkt.

Så här långt in i projektet var det dock dags för Jesper att bege sig tillbaka till skolan och jag gjorde färdigt det sista själv. Min tanke var att passa på att bli av med lacken som jag aldrig har gillat och att samtidigt plana en sida på skaftet så att det inte så lätt rullar runt på bänken. Jag tänkte att det är lätt att putsa bort lacken med sylen fäst i svarven och gå över med ett slippapper. Att plana en sida gjordes lätt i den vertikala bandputsen. Tyvärr gjorde jag det i fel ordning: jag planade först vilket gjorde det lite meckigare att putsa i svarven efteråt då skaftet inte längre var runt. Som vanligt finns det alltid möjlighet att förbättra sig och lära sig nytt.

Efter puts blev det 130 grader kokt linolja på skaftet och nu är jag väldigt nöjd med resultatet, klar bättre än tidigare! Och vi har som sagt båda lärt oss nya saker och tränat på våra färdigheter.

Bra jobb Jesper!

En avbruten stålsyl och dess trähandtag med mässingsinfästning, separata på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hand som håller ett päronformat trähandtag med skadad metallinfästning i änden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av en syl: Böjd spets i skruvdragare, för kontroll och rättningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller ett verktygsskaft i ett maskinskruvstycke med släta käftar, bearbetningsprocess i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygsskaft kontrolleras för rätvinklighet i ett maskinskruvstycke med hjälp av en mätklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Päronformat verktygsskaft fixerat mellan två trästycken för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av verktygshaft fastspänd i två träklossar under bearbetning med en pelarborr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en reparerad syl, fokuserad på den nyligen fixade stålspetsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sylinnehavare monterade i två träbitar för reparation, med en borr nära i oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en pelarborr med en träbit med borrat hål i spänn, omgiven av verktyg i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av syl genom att spänna upp det päronformade trähandtaget i två anpassade träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad syl med trähandtag och mässingsfäste ligger på en arbetsbänk med synliga hål och märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparerad syl med trähandtag och mässingshylsa liggande på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
p.lundgren och 30 till
  • Laddar…
Det är väldigt kul @Daniel_N att läsa både om såväl lärlingens framsteg som den tid och kärlek du lägger ner för att det ska bli bra.

All heder och respekt! (y)
 
  • Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
En lärling, en syl och många lärdomar...

Det började förra veckan med att Jesper råkade bryta en syl i fästet när han tänkte rätta den. Istället för att agera rationellt och köpa en ny+ge lärlingen stryk så fick han istället i uppdrag att laga den.

Som vanligt var kraven höga, avseende både utförande och tankearbete kring lämpliga metoder. Samtidigt var det också lite "avslutning" på sommarens hårda arbete och det var underförstått att det fanns goda möjligheter att ta ut svängarna och testa lite nya metoder och lära sig nytt.

Jesper började med att sätta stålspetsen i skruvdragaren och på så vis får en grov uppfattning om var och hur böjd den var. Sen följde försiktig upprättning (kallt) i maskinskruvstycket, som har släta käftar som inte ger märke. Sen kontrollerades resultatet med mätklocka i pelarbormaskinen.

Nästa steg var att får bort resterna av stålstiftet och dess infästning (någon sorts metallhylsa, mycket svårbearbetad skulle det visa sig) i själva skaftet. Jesper insåg att den första svårigheten var att greppa om det päronformade skaftet utan att förstöra det. Lösningen (som tyvärr inte fångades så bra på bild) var att borra hål i två träbitar och sen, efter viss bearbetning med fil och stämjärn, grep de bra. Träet var furu för att minska risken för märken i skaftet. Metoden påminner om hur man kan hålla klot vid svarvning.

Därefter diskuterade vi hur han skulle kunna spänna upp skaftet exakt rätt i pelarborren. Jesper insåg att han kunde indexera mot mässingshylsan med antingen centrikator, mätklocka monterad på skaft i chucken eller med kantavkännaren. Han noterade att den ganska klena mässingshylsan dock inte var svarvad på plats och knappast så väldigt exakt och insåg därför att en visuell komplettering av mätresultatet krävdes. Den var dock väldigt mycket bättre och rundare än vi trodde.

Svårare var dock att se till att handtaget stod lodrätt i både X- och Y-led. Det löstes till sist visuellt med syftning (vilket blev bra).

Därefter diskuterade vid hur han skulle kunna bli av med de avbrutna metallresterna i hållet. Jesper insåg att ett borr inte är att tänka på, eftersom det kräver någon form av plan yta eller hål för att inte vandra i sidled. Istället bestämde han sig för att använda en pinnfräs i HSS med bottenskär och för plana med den och därefter borra.

Tyvärr visade det sig att metallen var alldeles för svårbearbetad för HSS-fräs och det fungerade inte. Jesper testade ett diamantstift till dremeln monterade i chucken på pelarborren, men även om det avverkade så var det väldigt ineffektivt, troligtvis pga det låga varvtalet på maskinen i kombination med att stiftets spets (med nollrotation i centrum) användes.

Istället blev lösningen att ta en notfräs med bottenskär för trä. Egentligen inte tänkt till metall, men med eggar av hårdmetall fungerade det trots detta riktigt bra. Efter att en plan yta hade etablerats kunde Jesper blir av med resten av hållaren med ett borr med hårdmetallskär. Nu fanns det ett hål! Dock var det lite större än tänkt då vi inte hade notfräsar i riktigt rätt storlek för jobbet.

Efter diskussion kring infästning valdes ett epoxylim. Pga stor spalt så beslutades också att använda ballast, i form av sågspån. Efter uppruggning och rengöring fäste Jesper spetsen i chucken för perfekt linjering. Epoxy i hålet och sen var det bara att mata ner spetsen och hålla handtaget nere med ett spännband under torktiden. Det blev otroligt starkt.

Så här långt in i projektet var det dock dags för Jesper att bege sig tillbaka till skolan och jag gjorde färdigt det sista själv. Min tanke var att passa på att bli av med lacken som jag aldrig har gillat och att samtidigt plana en sida på skaftet så att det inte så lätt rullar runt på bänken. Jag tänkte att det är lätt att putsa bort lacken med sylen fäst i svarven och gå över med ett slippapper. Att plana en sida gjordes lätt i den vertikala bandputsen. Tyvärr gjorde jag det i fel ordning: jag planade först vilket gjorde det lite meckigare att putsa i svarven efteråt då skaftet inte längre var runt. Som vanligt finns det alltid möjlighet att förbättra sig och lära sig nytt.

Efter puts blev det 130 grader kokt linolja på skaftet och nu är jag väldigt nöjd med resultatet, klar bättre än tidigare! Och vi har som sagt båda lärt oss nya saker och tränat på våra färdigheter.

Bra jobb Jesper!

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ett inlägg, omöjligt att ogilla!
Fantastiskt!
 
  • Gilla
ConnyK och 2 till
  • Laddar…
Öppnat upp ett expansionskärl Röd expansionskärl och gula hörselskydd på gräsmatta intill plattor och en svart sko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl öppnat i två delar på gräsmatta vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
@Daniel_N + Jesper

Fantastiskt arbete och resultat, oerhört imponerad av era respektive kunskaper, talanger och handlag!

//Ronnie
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Öppnat upp ett expansionskärl[bild] [bild]
Ska det bli något spännande? :D
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Ska det bli något spännande? :D
Självklart, men tills det är färdigt lägger jag ut rökridåer :)
 
  • Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
Jag tror det är en ytförstorare som Frustrator håller på att uppfinna;)
 
  • Gilla
AndBygg och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag gått med mottagaren till en rotationslaser på en sprucken bro som jag, i all min förträffliga tjänstemanna "go getter" anda åtagit mig att ersätta med en ny. Diffen på 20 meter var 4cm, duktiga brofundamentsbyggare de där våra förfäder.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Håller på med det sista på våran flygelbyggnad. På fredag kommer hyresgästerna. Skön känsla att bli klar.


Innertak i trä med synliga balkar och räcke vid en trappöppning i ett nästan färdigt byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Invändig bild av en flygelbyggnad med träloft, synlig balkstruktur och ett räcke på övervåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Solari och 8 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Öppnat upp ett expansionskärl[bild] [bild]
Jag tror det blir protorypen till en hålkonserv, man öppnat den och häller ut hålet på valfri yta.
Jag kommer garanterat köpa ett storpack av D120
 
H Huzzbutt skrev:
Idag har jag gått med mottagaren till en rotationslaser på en sprucken bro som jag, i all min förträffliga tjänstemanna "go getter" anda åtagit mig att ersätta med en ny. Diffen på 20 meter var 4cm, duktiga brofundamentsbyggare de där våra förfäder.
Blir alltid så förvirrad när någon använder ordet bro. Är gift med en norrländska och tydligen används ordet i norrland också för att beskriva en entrétrapp. Som gjort för förvirring...
I detta fallet känns det dock ganska säkert, då en 20m entrétrapp känns lite överdimensionerat. Även i dessa tider när många helst skall lägga trädäck över hela trädgården. :)
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Igår blev det storrengöring av klingarsenalen.
Idag blir de inlämnade på slipning tillsammans med köksknivarna!
Rengjorda sågklingor staplade på varandra på ett randigt underlag, redo att slipas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hann dessutom med att skärpa upp 4 stämjärn och 2 hyvelstål! Inget hår kvar på vänster underarm så resultatet blev riktigt bra!
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.