N Nerre skrev:
Vem har sagt att materialkostnaden ska debiteras som arbete?

Och om man nu gör en dålig affär och köper in grejerna för dyrt så får man visst sälja dem under inköpspris. Det är inte olagligt att göra dåliga affärer. Poängen är att firman ska göra sin vinst genom att försöka kapa sina kostnader, inte genom att försöka ta mer betalt.
Ingen, det har jag heller inte sagt
 
F
G Grävkalle skrev:
Är du på riktigt!?
Det är på grund av såna som dig många hantverkare inte vill befatta sig med privatkunder.
Du menar alltså att om du tycker att han köpt materialet för dyrt ska han ta det från sin lön?
På tal om att läsa en text utan förmågan att tolka innehållet.
 
N Nerre skrev:
Kundvård är det uppenbarligen inte många hantverkare som hört talas om.
Har du hört talas om Area 51?
 
F fsn skrev:
På tal om att läsa en text utan förmågan att tolka innehållet.
Nä men det är precis så korkat han resonerar
 
Nils82: Du menar att alla har hört talas om det men ingen ved vad det egentligen är?

Grävkalle: Nej det ör det inte. Han resonerar helt rätt. Även om jag tycker att han misstolkar mitt inlägg, det var inte så jag menade. Men du tycks missa allt.
 
D Daniel 109 skrev:
Nils82: Du menar att alla har hört talas om det men ingen ved vad det egentligen är?

Grävkalle: Nej det ör det inte. Han resonerar helt rätt. Även om jag tycker att han misstolkar mitt inlägg, det var inte så jag menade. Men du tycks missa allt.
Jag vet inte hur jag ska tolka det annars men att hantverkaren SKA göra sin vinst med sänkta kostnader istället för höjt pris tycker jag är ett väldigt konstigt resonemang. Mig veterligen har vi fri prissättning (än så länge iallafall)
 
  • Haha
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Jag vet inte hur jag ska tolka det annars men att hantverkaren SKA göra sin vinst med sänkta kostnader istället för höjt pris tycker jag är ett väldigt konstigt resonemang. Mig veterligen har vi fri prissättning (än så länge iallafall)
Ja, den är till stor del fri. Men det som kritiseras är ju att man inte är öppen med kostnaderna.

Att säga att man ger rabatt på priser när man ligger något under ett pris som ingen betalar är ren lögn. Det är inte okej. Likaså om man ligger långt över marknadspris med väntar med att informera om det tills fakturan kommer.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, den är till stor del fri. Men det som kritiseras är ju att man inte är öppen med kostnaderna.

Att säga att man ger rabatt på priser när man ligger något under ett pris som ingen betalar är ren lögn. Det är inte okej. Likaså om man ligger långt över marknadspris med väntar med att informera om det tills fakturan kommer.
Jag håller fullständigt med dig men det var inte så Nerre skrev
 
Jag ser inget av Nerres inlägg som känns galet. Vilket syftar du på?
 
F
G Grävkalle skrev:
Nä men det är precis så korkat han resonerar
Nej, det gör han inte, han nämner inte ens lön. Det är nåt du hittat på själv och jag kan ärligt talat inte se hur du kan göra en så korkad analys och då har jag ändå grävt djupt i fantasiburken. Han svarar på en tidigare fråga. Säljer varor under inköpspris är det hundratals företag som gör dagligen. Men det kanske är svårt att förstå.
 
A
G Grävkalle skrev:
Jag vet inte hur jag ska tolka det annars men att hantverkaren SKA göra sin vinst med sänkta kostnader istället för höjt pris tycker jag är ett väldigt konstigt resonemang. Mig veterligen har vi fri prissättning (än så länge iallafall)

Inom Svensk industri är det extremt vanligt att man ökar sin vinst genom sänkta kostnader.

Det kan vara effektiviseringar genom exempelvis ny utrustning, bättre planering, större serier eller förbättrade arbetsrutiner.

Det är väldigt sällan man kan gå till sina kunder och begära prisökning vara för att man inte lyckas få till en lönsamhet, oftast byter kunden leverantör istället. Undantag är om råmaterialpriser upphandlas på börser eller om man har en unik produkt med patent eller ensamrätt.



Självklart har vi fri prissättning men jag har tackat nej till fyra hantverkare sista halvåret just på grund av deras ”fria prissättning”.

”Grävare”
Offertpris på 250 000 kr för en omdränering och isolering av källare.
Accepterade istället firma 2 till halva priset. FIRMA 2 är välkänd med många många goda referenser. Så för Firma 1 blev det den fria prissättningen som gjorde en NEJ tack!

VVS
Ungefär +30% materialpåslag mot vad jag skälv kunde köpa materialet för. Informerade firman att jag inte hade några problem med varken tidsåtgång eller timkostnad. Utan bara att priser för material var för högt och ville ha ner det till 20%. Firman sa nej och jag sa NEJ TACK.



Så för MIN del anlitar jag en hantverkare för deras yrkeskunskap, inte för enklare materialinköp vilket jag själv kan göra billigare.


Dock gäller detta vid arbeten där jag begärt en offert innan. Om jag får ett akutjobb förväntar jag mig att hantverkaren för det som krävs för att lösa problemet.

Om en resa till Ahlsells är nödvändigt accepterar och betalar jag för det men återigen materialkostnaden ska vara rimlig, 10-20% högre är OK om den finns tillgänglig NU för att lösa problemet.
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Gör en beräkning av dina lagerkostnader
Många tänker inte på alla kostnader de faktiskt är för att hantera ett lager. Ofta tänker man heller inte på att tiden man lägger ner på att köpa in, plocka och hantera lagret faktiskt också kostar pengar. Den är inte gratis.
Den här listan är ett försök att hjälpa er att inse vilka våra lager och logistik kostnader faktiskt är, och vad det kostar oss att hantera hantera och administrera lagret.
Lokalhyra
Reparation underhåll lokal
El och värmekostnader
Vatten och avlopp
Larmkostnad
Sophämtning
Förvaringshyllor m.m.
Lagerhanteringsprogram
Svinn
Försäkring

Arbetskostnad!
Plocka varor, skriva ut plocksedlar, fakturera, städa, inventera, transport kostnader, ta emot varor, lägga in dem i lagret, inventera lagret, bokföra lagersaldo.

Och så undrar ni varför vi företagare gör ett påslag på materialet!
 
Hur många av dessa punkter är applicerbara på hantverkare som har Ahlsell som sitt lager?
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
Det verkar inte vara någon som försvarar varken ahlsells listpris eller hantverkare som försöker blåsa sina kunder med vinst på 100%.
Ahlsells listpris är väldigt höga och sjukt missanvisande, ingen seriös hantverkare använder den listan.
Hantverkaren som använder den hade troligtvis försökt luras på något annat vis eller fuskat med timmarna.
Ahlsell kan inte anses vara skyldiga till hantverkaren lurendrejeri även om deras listpris bjuder in till det.

Vi betalar nästan dubbelt så mycket för en hager c10 jämfört med garo c10 på ahlsell, detta beror på att ahlsell förhandlar fram priser hos varje leverantör för varje företag.
Eftersom vi monterar enbart garo får vi mycket bättre pris på garo än hager exempelvis. Samma med uttagserier elko vs eljo etc.
 
  • Gilla
Excel och 3 till
  • Laddar…
wildeside
N Nerre skrev:
Kundvård är det uppenbarligen inte många hantverkare som hört talas om.
Nä skiter fullständigt i mina kunder pga det så har jag ca 85% återkommande kunder och en reklambudget som är under 5000:-/år.
Har bara varit verksam i drygt 30 år, så konkursen skymtar säkert runt hörnet för att mina kunder hatar mej som entreprenör och flyr mitt företag!
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.