N Nerre skrev:
.En hantverkare som kommer ut till kunden, har allt material med sig, gör jobbet och sen är klar är ju det alla drömmer om. Men det verkar vara nåt som knappt existerar.
För att din dröm ska gå i uppfyllelse behöver hantis införskaffa spåkula, alternativt trollstav.
Eller tror du bilen kan vara så fullsmetad med material att man bara kan åka ut till kund direkt. Lastbil med släp skulle kunna funka.
Men då blir man ju både hantis, försäljare OCH lastbilsschafför. Det går ju inte för sig!!
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
wildeside
Ja, varför är jorden rund?:D
Jag gav förslag på hur man gör en så säker upphandling som möjligt.
Men då la jag skulden på kunden om den blev lurad, sen har jag mest bara lagt in nått inlägg för att hålla eldsjälarna i gång som hatar allt vad hantverkare heter.:crysmile:
Tycker fortfarande att den som blir lurad många gånger betalat i förskott utan att veta vad en eventuell offert eller kontrakt innebär och vad som ingår, om det ens finns en offert eller kontrakt.
Får nog skylla sig själv.
Jag försvarar absolut inte oseriösa entreprenörer och undviker att ha göra med dom.
Men det ligger inte på mitt bord att stifta lagar och lagföra dom oseriösa.
Kanske ett förslag är att lagstadga att alla måste skriva ett tydligt kontrakt på alla entreprenader.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Fast i det stora hela så är det väl inte Ahlsells som blåser folk? Det är ju helt upp till dem att ha uppblåsta priser och sen ge 80% rabatt. Det är inte förbjudet på något vis och varför de har det systemet verkar ju höljt i dunkel. Det kan ju vi andra sia om i evigheter.
Däremot så finns det ju absolut ingenting som tvingar hantverkaren att följa dessa prislistor när de i sin tur gör arbeten med Ahlsells material. Det är väl där huvudproblemet sitter. Självklart måste de anpassa priser till rådande omständigheter och det gör de flesta hantverkare. Sen finns det andra typer av hantverkare som inte bryr sig utan fakturerar dyrt och tyvärr finns det ju där kunder som inget vet och inget kan. Och de hamnar ju i kläm och branschen i helhet blir svartmålad.

Jo det är faktiskt förbjudet. Jollyroom har blivit dömda för att konstant ha ”rabatt” som får priser att verka bra och temporära. Leksaker som tex alltid har ”just nu 25% rea”.
 
wildeside
V mutalisken skrev:
Jo det är faktiskt förbjudet. Jollyroom har blivit dömda för att konstant ha ”rabatt” som får priser att verka bra och temporära. Leksaker som tex alltid har ”just nu 25% rea”.
Ahlsells säljer inte till privatkunder! lite skillnad då.
 
P
Jäklar var denna tråd "brinner".... :D
Jag måste se om någon spelsite har betting på vilken som blir årets längsta tråd här på ByggaHus ;)
 
Mikael_L
wildeside wildeside skrev:
Jag gav förslag på hur man gör en så säker upphandling som möjligt.
Jo, "vi" såg det.

Men jag vet inte om du uppfattade vilka problem det finns med det.
Har man ett litet jobb så är det ofta lögn i he-vete att få en offert på jobbet, iaf en som är OK.
Även med större jobb kan det vara tragiskt svårt.

Många hantverkare har inget större intresse av att lämna fasta priser, jag hör (kanske tyvärr) till den skaran. Jag jobbar helst på löpande, och sen har jag dessutom en rätt liten andel privatkunder, så jag satsar ju mest på de andra jobben.
Men jag tycker det ofta är svårt att räkna på småjobb hos privatpersoner, det är som regel rätt många smågrejer som kan gå snett och dra iväg i tid. Men visst, ibland funderar jag på att istället ta i rejält, och sen köra uppdraget som löpande, dvs att det troligen blir bra mycket billigare till sist.
Återkommande kunder brukar inte vilja ha någon offert efter första gången, då de har fått lite grepp om mig.

Men alltså, oviljan att lämna ett (skäligt) pris är det främsta problemet med din modell. Får man ingen hantverkare att lämna en offert så blir man till sist tvungen att ta löpande och med all osäkerhet som sen kommer av:
* Hur långsam är han
* Vilka extra mystiska utgifter kommer plötsligt på fakturan
* Hur extremt grisiga kommer materialpriserna bli

Om alla dessa tre punkter blir till förnöjsamhet så har man en nöjd kund, och ingen tråd startas här på forumet om det hela.
Men ibland blir det fail på minst en av dessa tre punkter, då finns det en missnöjd kund och god chans att det blir en ny tråd här, med vad en del kallar "hantverkarförakt", jag föredrar att kalla det för "en del av vår verklighet".
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Ja hur man gör sin upphandling är upp till var och en, men om ingen anlitar en entreprenör utan offert eller kontrakt så skulle problemet vara löst.
Men det är antagligen en utopi som noll visionen i trafiken.
Dom flesta av mina återkommande kunder frågar aldrig om en offert eller kontrakt, men jag skriver iaf ett på större jobb så att det inte uppstår några oklarheter om priset och vad som ingår.
Hos dom jag jobbar på löpande räkning har en prislista på mina timkostnader på respektive maskin, personalkostnad och avtal om materialpåslag i % på mina inköpspriser, vill dom veta pris på en specifik vara så tar jag fram det till dom..
Så det kanske skulle vara på plats med en lag om att kontrakt måste skrivas på en entreprenad, kanske om den överstiger en över en viss summa iaf.
Jag köper aldrig in en tjänst eller vara för någon större summa, varken privat eller som företagare utan att veta vad det kommer att kosta och vad som ingår i priset och har inte haft några större problem med att få in offerter och konventsförslag.
Självklart har en del företag dragit sig undan när jag krävt offert eller kontrakt, men anser att dom troligen inte va ett seriöst företag eller helt enkelt tyckte det va jobbigt att skriva ett par rader som offert eller kontrakt alternativt inte ville ha jobbet
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
wildeside
En offert eller ett kontrakt behöver inte vara fastpris utan kan vara löpande, uppskattat eller takpris som jag ganska ofta nyttjar om jag är osäker på att ge ett fast pris.
Men materialpåslaget är 10% på inköpspriset oavsett och vill kunden veta vad materialet kostar kan dom få en prislista.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Mikael_L
wildeside wildeside skrev:
Likaså så skulle jag inte anlita någon som har kontoret i bilen.
Men jag undrar bara lite, hur tar du reda på det?

Frågar du ifall personen ifråga har kontoret i bilen? Litar du på svaret. Vad tycker du om svaret bara är kort och gott "Nej!".
Är det värre eller bättre ifall han har kontoret i en husvagn, en arbetsbod osv

På vilket sätt motiverar du att kontorets belägenhet är en viktig parameter för dig när du köper en tjänst?
Tänk om man helt lejt ut hela kontorsverksamheten på någon 3'e part, blir det mer eller mindre seriöst då? Eller måste du först kolla upp hur denna part har organiserat sitt jobb?



Sen är jag nästan lika nyfiken på varför ett lager är ett måste, men vi börjar med kontoret. :)
 
wildeside wildeside skrev:
Ja hur man gör sin upphandling är upp till var och en, men om ingen anlitar en entreprenör utan offert eller kontrakt så skulle problemet vara löst.
Men det är antagligen en utopi som noll visionen i trafiken.
Dom flesta av mina återkommande kunder frågar aldrig om en offert eller kontrakt, men jag skriver iaf ett på större jobb så att det inte uppstår några oklarheter om priset och vad som ingår.
Hos dom jag jobbar på löpande räkning har en prislista på mina timkostnader på respektive maskin, personalkostnad och avtal om materialpåslag i % på mina inköpspriser, vill dom veta pris på en specifik vara så tar jag fram det till dom..
Så det kanske skulle vara på plats med en lag om att kontrakt måste skrivas på en entreprenad, kanske om den överstiger en över en viss summa iaf.
Jag köper aldrig in en tjänst eller vara för någon större summa, varken privat eller som företagare utan att veta vad det kommer att kosta och vad som ingår i priset och har inte haft några större problem med att få in offerter och konventsförslag.
Självklart har en del företag dragit sig undan när jag krävt offert eller kontrakt, men anser att dom troligen inte va ett seriöst företag eller helt enkelt tyckte det va jobbigt att skriva ett par rader som offert eller kontrakt alternativt inte ville ha jobbet
Saken är den att gemene man inte förväntar sig att göra en upphandling, utan de vill göra som de gör med allt annat de köper, få reda på vad det kommer kosta och sedan betala.

Ofta får man en muntlig prisuppgift med uppskattat antal timmar och ett timpris, ibland kan man få reda på att man får rabatt på grossistpriset.
Problemet här är att man utelämnar kostnadsposter (framkörning exempelvis) och att kunden tror att ett grossistpris är bättre än vad de själva kan köpa det för (varför skulle man annars handla hos grossisten? Att grossisten snarare är en välsorterad jourbutik förstår nog inte gemene man)

Detta gäller speciellt kortare jobb där komplikationer snabbt rusar iväg i timmar och det då blir svårt att räkna på timmar.

Betänk att du jobbar med detta dagligen, de flesta som inte är hantverkare köper inte hantverkartjänster så ofta och förstår inte fallgroparna. Visst det hade varit bättre om man fått ordentliga prisuppgifter på allt, men är det svårt att få dessa är det lätt att tro att det är såhär det ska vara.

Det är också därför lagstiftningen skyddar den som är det okunnigare och svagare parten, för hantverkaren borde veta bättre.
 
  • Gilla
Trokadero och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag undrar bara lite, hur tar du reda på det?

Frågar du ifall personen ifråga har kontoret i bilen? Litar du på svaret. Vad tycker du om svaret bara är kort och gott "Nej!".
Är det värre eller bättre ifall han har kontoret i en husvagn, en arbetsbod osv

På vilket sätt motiverar du att kontorets belägenhet är en viktig parameter för dig när du köper en tjänst?
Tänk om man helt lejt ut hela kontorsverksamheten på någon 3'e part, blir det mer eller mindre seriöst då? Eller måste du först kolla upp hur denna part har organiserat sitt jobb?

Sen är jag nästan lika nyfiken på varför ett lager är ett måste, men vi börjar med kontoret. :)
Man kan ju prova med ett besök på deras kontor, märks ganska tydligt om man sitter i en bil och dricker kaffet:crysmile:
Om du hade en aning om hur mycket papper och skit utbildningar och byråkrati det är att driva ett entreprenadbolag seriöst så skulle du ganska snart skulle inse att det behövs ett kontor, åtminstone ett lastbilsskåp för att få plats.
Det är svårt att leja bort all byråkrati och egenkontroller m.m.bort till en tredjepart och kalla det att man är seriös och har full kontroll på regler/lagar, utbildningar m.m.
Ett lager är inget måste men utför man jourjobb som jag skrivit så inser du snart varför jag har ett lager.
Men om kunden bestämt vill att vi hämtar materialet på betald arbetstid dagtid så skapar det inga problem för mej. blir bara dyrare för kunden.
Undrar du något om mina påslag på materialet går det bra att läsa tidigare inlägg.
 
wildeside
13th Marine 13th Marine skrev:
Saken är den att gemene man inte förväntar sig att göra en upphandling, utan de vill göra som de gör med allt annat de köper, få reda på vad det kommer kosta och sedan betala.

Ofta får man en muntlig prisuppgift med uppskattat antal timmar och ett timpris, ibland kan man få reda på att man får rabatt på grossistpriset.
Problemet här är att man utelämnar kostnadsposter (framkörning exempelvis) och att kunden tror att ett grossistpris är bättre än vad de själva kan köpa det för (varför skulle man annars handla hos grossisten? Att grossisten snarare är en välsorterad jourbutik förstår nog inte gemene man)

Detta gäller speciellt kortare jobb där komplikationer snabbt rusar iväg i timmar och det då blir svårt att räkna på timmar.

Betänk att du jobbar med detta dagligen, de flesta som inte är hantverkare köper inte hantverkartjänster så ofta och förstår inte fallgroparna. Visst det hade varit bättre om man fått ordentliga prisuppgifter på allt, men är det svårt att få dessa är det lätt att tro att det är såhär det ska vara.

Det är också därför lagstiftningen skyddar den som är det okunnigare och svagare parten, för hantverkaren borde veta bättre.
Nu verkar det inte som lagstiftningen fungerar så att den skyddar den enskilde konsumenten speciellt bra och då är det kanske dax att ta ett eget ansvar vad det gäller offerter och kontrakt skrivning.
Grossister är definitivt inte en jourbutik här omkring stänger dom senast 16:30.
Muntlig kontrakt kan jag ta emot förutsatt att dom ringer på min mobiltelefon som jag har samtalsinspelning på helst ska våra UE sms:a tillkommande kostnader och arbetstid och få ett bekräftande att det är ok svårare en så är det inte att få till ett bindande kontrakt.
Vet man inte vad man köper så är det visaste att rådfråga en sakkunnig eller jurist, det rådet har jag get tidigare.
 
hsd
De flesta yrkesgrupper köper hela förpackningar av det som går åt
Tror inte elektriker köper 17m 3G1,5 utan det blir en 50m ring -minst samma med rörkrökaren osv.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Nu verkar det inte som lagstiftningen fungerar så att den skyddar den enskilde konsumenten speciellt bra och då är det kanske dax att ta ett eget ansvar vad det gäller offerter och kontrakt skrivning.
Grossister är definitivt inte en jourbutik här omkring stänger dom senast 16:30.
Muntlig kontrakt kan jag ta emot förutsatt att dom ringer på min mobiltelefon som jag har samtalsinspelning på helst ska våra UE sms:a tillkommande kostnader och arbetstid och få ett bekräftande att det är ok svårare en så är det inte att få till ett bindande kontrakt.
Vet man inte vad man köper så är det visaste att rådfråga en sakkunnig eller jurist, det rådet har jag get tidigare.
Problemet är att konsumenten inte heller vet om lagstiftningen utan biter i det sura äpplet, betalar fakturan, och sedan sprider dåligt rykte om hantverkaren och kanske till och med hantverkare över lag.

Eget ansvar låter så fint, men om man tror man har sitt på det torra för att hantverkaren undanhåller information, vem är det då som borde visa lite ansvar? Att man ska behöva ta in jurister när man ska ha hem en hantverkare säger mer om hantverkarna än om kunderna...

När det gäller grossisternas jourbutik så menade jag att hantverkare kan få allt de behöver till ett jobb under normal arbetstid utan att behöva lägga en beställning först, man behöver inte ha något på lager för det finns redan hos grossisten och givetvis tar grossisten betalt för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.