Fulkemisten
tommib tommib skrev:
Tyvärr står huset på en svacka så vattnet blir kvar där. Eller ja, någon gång försvinner det säkert men jag tänker inte testa. Jag har haft pumpen avstängd under perioder och vet då hur högt vattnet har stigit. Man kan också se tecken på väggarna hur högt det har varit tidigare men det är inte helt tillförlitligt.



Då ska man känna folk som jobbar på byggen eller orka gå runt och leta. Nej, det är överambitiöst. Likaså att betala 2000 kr för en dagvattenbrunn, det kommer inte hända.

Det troliga är att det blir gjutning med Lecablock i.
Nä. Jag hade heller aldrig betalat två loppor för en brunn. Jag bara menar på att när grannen sju hus bort dränerande så blev det en snutt trumma över som jag fick helt gratis när jag frågade snällt. Nu agenar den sandfång innan dagvattenkasetten som avvattnar min carport. Det skadar inte att hålla korpgluggarna öppna.
 
tommib tommib skrev:
Uppifrån. Det kommer in från sidan till den yttre delen och sen rinner det över kanten till pumpen i den inre delen.

Det kanske är en onödigt krånglig konstruktion, lättare att bara lyfta upp pumpen 5 cm. I vilket fall som helst blir det ju kvar vatten i brunnen.
Hur då? Är det två rör i varandra?
 
tommib
Tanken var som sagt att mura, inte använda rör. Så det går att göra i godtycklig form. Jag hade tänkt att göra det som två rektanglar för att öka kapaciteten att lagra vatten om pumpen går sönder.
 
Hur går det för dig, någon uppdatering?
 
  • Gilla
M.F.
  • Laddar…
tommib
Står lite still just nu pga andra projekt och jobb. Jag räknar med att köra igång efter jul igen...
 
  • Gilla
Fulkemisten och 1 till
  • Laddar…
fan vilket manligt projekt tommib, det hade jag helt missat men ska nu följa!:)
 
Stor eloge också att du orkar med detta under så lång tid.

Metabo har dräneringspumpar som klarar av smutsvatten. Då kan du troligen skippa alla tankar med att få bort smutsen innan pumpen vilket även kräver att man tar bort smutsen då och då manuellt. Dom är inte gratis men jag hade övervägt det iaf, finns hos Bygghemma bland annat.
 
Väcker denna tråd igen och frågar på nytt, -hur går det för dig? Tycker att detta är ett riktigt spännande projekt dom du dragit igång! (y):cool:
 
tommib
Tja, det har inte hänt jättemycket sedan i höstas. Mycket på jobbet osv.... Dessutom skadade jag handen för snart två månader sedan så jag fick inte belasta den alls. Är igång och jobbar normalt sedan igår.

Det som har hänt är att det har kommit upp en första prototyp på lucklyften. Den fungerade inte. Nu är den omplanerad och jag ska provbygga en andra variant "någon gång i närtid". Tyvärr är det fortsatt mycket på jobbet och mycket i övrigt hemma. Vi ska bygga om på övervåningen och byta värmesystem (1-rörs till 2-rörs och nya radiatorer) samt göra om badrummet. Allt det kommer lejas bort men det kräver rätt mycket planering och koordinering. Tiden att pyssla med källaren är rätt knapp tyvärr.

Ev blir det ett ryck i sommar för att hinka ut grus/lera, det beror på hur många kompisar jag kan intressera för det...
 
tommib
En liten uppdatering....

Det rullar på sakta sakta med källarprojektet. Hade hjälp av några polare i våras att lyfta ut ca 4 kbm grus/lera samt en halv kbm sten. Det var kul och gick överraskande fort. Nu har jag lite långsamt fortsatt gräva eftersom det finns plats att dumpa leran/gruset igen, så inre rummet är snart helt utgrävt till berg. Nu ska det börja spräckas så småningom men först ska jag bygga en ordentlig pumpgrop. Tanken är att bygga form och gjuta en någorlunda rak botten först, sen antingen gjuta eller mura med lecablock. Jag har också övervägt att mura med håltegel för att få hål på köpet men det blir lite onödigt dyrt tror jag.

Utgrävningsarbete i källare med synlig vattenpöl och hinkar fyllda med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd källargrund med synligt berg, vattensamling och grävverktyg, som illustrerar framstegen i ett pågående källarprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävarbete i källare med synlig vattenfylld grop och ledningar, påbörjad pumpgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenblock på ett grusigt källargolv med hink och verktyg i bakgrunden, indikerar pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två personer arbetar med att gräva ut och förbereda för pumpgrop i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävt källargolv med stor sten, grus och lera, inklusive en pump och slangar, under pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Delvis utgrävd källare med synligt berg, grus och en pumpgrop under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd källaryta med synligt berg, grus, lera och en pumpgrop med en vattenpump, spett och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående grävarbete i källare med blottat berg, lera, en dykpump och slanga, omgivet av betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ati och 11 till
  • Laddar…
tommib
Pågående arbete i en källare med synlig lera, stenar och en hink, omgivet av betongväggar och kablar ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grävd källare med synliga bergväggar, lerhög, stenar och vattensamling, redo för pumpgrop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående arbete i en källare med synlig lerhög, stenar, hinkar och borrutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrenovering med synlig berggrund, pumpgrop, kabeldragning och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ongoing basement excavation with exposed rocky substrate, standing water, and construction tools.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En oorganiserad hög med lera och stenar i ett pågående källarprojekt, med spade och andra verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Högen med utgrävd lera i en källare med synliga rör på väggen och tomma sekker samt en hink i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarrenovering med lera och stenar som ska användas för återfyllnad, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En pågående källarrenovering med en grop fylld av vatten, omgiven av sten och lera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borrmaskin och järnstänger i en betongyta, omgiven av grävd lera och sten, i ett pågående källarbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdig källare med synliga grå betongväggar, uppgrävda delar med lera och sten, verktyg och hinkar med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tuffar vidare med källaren. Måste begränsa borrandet lite eftersom grannarna är hemma, vill inte göra dem galna. Men lite i taget så går det framåt.

Ska förhoppningsvis gjuta den där pumpgropen snart, sen blir det till att jämna av och gjuta under luckan så att jag kan bygga trappa och lucklyft. Det lär väl bli i vinter eller så.

En rejäl hög med lera har det blivit också, ska se när polarna är sugna på kött och öl :) Stenarna får vara kvar nere, de ska användas som återfyllnad. Tänker att om jag packar ner dem omsorgsfullt så behöver man inte så mycket makadam för fyllningen.
 
  • Gilla
steask och 5 till
  • Laddar…
S
Snyggt. Hårt arbete. Den där borrhammaren, kör du 20 mm borr på den för spräckkilarna? Funkar den fint för det? Min gamla 630W känns nu för klen när jag börjat spräcka mer än en sten emellanåt och tänkte köpa just den du har. Vill gärna inte att det ska ta mer än 2-3 min att borra ett 20 mm-hål för spräckkil.
 
Beundransvärt! Men den lilla luckan skulle jag få klaustrofobi.
 
tommib
Jag kör med 20 mm borr av varierande märken (Biltema, Bosch, något jag fick med ett gäng spräckkilar). Själva maskinen är den röda Meec:en på 5 J. Den har hållit förvånansvärt bra. Det är inte maskinen så mycket som borret som avgör hur lång tid det tar. Med nya borr tar det kanske en minut att borra lagom djupt för kilarna, det beror också på lite vad det är för berg. Jag har upptäckt att det är stora skillnader i hårdhet på de olika lagren.
 
S
Javisst beror det på borrstålet, men en minut med nytt borr är helt bra, sådana tider får inte jag. Tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.