j.f.s
Jag har en smal passage, dock bredare än 40 cm mellan kabeln. Ligger på75cm mellan kablarna. Efter passagen har jag en zon definierad och visst händer det att klipparen ”studsar” in där ibland men tycker det funkar bra.
Nästa zon startar precis i anslutningar till passagen och har laddstationen placerad så att roboten åker in i passagen och zon1 och ut igen när den ska till zon2.
Vet inte om det blev begripligt det där.. :crysmile:
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har en smal passage, dock bredare än 40 cm mellan kabeln. Ligger på75cm mellan kablarna. Efter passagen har jag en zon definierad och visst händer det att klipparen ”studsar” in där ibland men tycker det funkar bra.
Nästa zon startar precis i anslutningar till passagen och har laddstationen placerad så att roboten åker in i passagen och zon1 och ut igen när den ska till zon2.
Vet inte om det blev begripligt det där.. :crysmile:
Jodå, det hjälper lite iaf. Jag ser som sagt inte behovet av att klipparen hittar igenom själv, tänkte göra 2 zoner och hoppas att den istället blir kvar i varje zon utan att studsa emellan.
Det jag är orolig för är om klipparen hittar in i 40cm springan, om det då finns risk att den lixom åker fram och tillbaka i den och puttar sig själv över kabeln och fastnar med utanför arbetsområdet som följd. Kanske ska man chansa, är ju dock en del pengar i leken såklart.
 
j.f.s
Jag har om jag översätter till din bild den lilla plätten på framsidan som zon1 och baksidan som zon2. 20% klipptid i zon1 och 80% i zon2.
 
j.f.s j.f.s skrev:
Jag har om jag översätter till din bild den lilla plätten på framsidan som zon1 och baksidan som zon2. 20% klipptid i zon1 och 80% i zon2.
Jag tackar för det även om det inte riktigt är min frågeställning.

Utan jag är lite orolig för att när klipparen klipper på baksidan så råkar den komma in i den trånga passagen till framsidan och ska då studsa sig fram mellan trådarna. Om det då är för tigt mellan dessa så är jag rädd att klipparen får frispel och känner sig fångad, försöker komma loss och då kör fronten över tråden och därmed stannar och larmar för "utanför arbetsområdet".

Är det förståligt? Blir alltid rörigt när man ska förklara i text :crysmile:
 
j.f.s
Jodå jag är med på vad du menar :D

Har du sett den här?

Förvisso en äldre modell men kanske ändå ger en fingervisning?
Hittade denna också:

Är det helt kört att få till lite mer bredd?
 
Redigerat:
j.f.s j.f.s skrev:
Jodå jag är med på vad du menar :D

Har du sett den här? [media]
Förvisso en äldre modell men kanske ändå ger en fingervisning?
Hittade denna också:
[media]
Är det helt kört att få till lite mer bredd?
Ja det är tyvärr helt kört då plattorna är det sista innan en lång trappa ner till vägens nivå. Men jag har bestämt mig för stt chansa, bör gå
 
Ni som köpt är ni nöjda ? Några fel ?
Hur ser det ut med reservdelar till worx maskinerna nu för tiden ? Några kända fel ? Är lite sugen på en L2000
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
j.f.s
Inga fel men kan tycka att den är korkad ibland. Den lyckas fastna och nöter och nöter tills batteriet är slut. Står alltså still och kör hjulen åt varsitt håll. I mitt tycke borde det generera en varning att den inom X tid inte träffar begränsningskabeln och har kört hjulen åt varsitt håll i X tid, som den gör när den vänder.
 
  • Gilla
golfgreen
  • Laddar…
Har kört min sen maj och mina synpunkter på den. Bra batteritid, tyst, stark även när gräset är långt och/blött, klipper bra och jämnt. Har inte haft problem med själva klipparen än men har problem med att ställa in flera zoner.
 
Här är grannens :) parkerad en hel dag
Robotgräsklippare som står parkerad på en gräsmatta bredvid en uppfartsstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rolle85 skrev:
Här är grannens :) parkerad en hel dag
[bild]
Dragit gränstråden för nära busken. När roboten studsar mot busken vänder den över linan och ut
 
Grannen är inne på andra året med denna, har strulat sen dag ett. Den går heller inte ut när den ska och måste bäras till laddstationen när batteriet är dött.
 
Varför ska man välja något annat än Husqvarna, Gardena eller McCulloch? Även om andra klippare har enstaka saker som är bättre på pappret så är det ju en välklippt gräsmatta med så lite manuellt jobb som möjligt som räknas i slutändan. Är det värt att spara några tusen (om ens det?) för att få krångla med klipparen i många år framöver?

Mina två Gardena smart sileno life som jag köpte i år har gått problemfritt. Den ena som går på en tomt där jag redan har har en robotgräsklippare och där eventuella problem med gräsmattan redan har blivit fixade tror jag inte har stannat en enda gång. Den andra har går på en gräsmatta som aldrig har haft en robotgräsklippare och där har jag fått justera lite saker under sommaren. Dom senaste veckorna har den gått felfritt också.
Den andra tomten är dessutom nyare och har plattor runt alla byggnader så där behöver man inte köra trimmern heller. Jag tror att nästa säsong har chans att bli helt underhållsfri när det kommer till gräset.
 
De låter bra i teorin men alla jag känner har strul med sina och ”lite småfix” så därför la jag ner denna ide tyvärr. Under år 2 och framåt kommer problemen..
 
R Rolle85 skrev:
De låter bra i teorin men alla jag känner har strul med sina och ”lite småfix” så därför la jag ner denna ide tyvärr. Under år 2 och framåt kommer problemen..
Jag hade hållit med dig om hade inte hade haft den gamla gräsmattan också där allt redan har blivit fixat. Den har fungerat helt problemfritt.
Sen får man räkna med att det kan bli lite strul, men det går ju inte att förneka att Husqvarna, Gardena och McCulloch har bättre statistik än övriga märken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.