Lostmoose Lostmoose skrev:
Det blir svårare att fylla luft i gammaldags cykelventiler om man slipar till pickadollen sådär.
Fast då använder man väl hellre denna modellen:
Röd tryckspruta med lång böjd metallmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Har du möjligtvis några fler bilder och beskrivningar på hur man bygger en dylik tingest?
Finns flera på YouTube, de mest avancerade har "kullager" för att inte sågbladet skall böjas.

 
jac jac skrev:
Fast då använder man väl hellre denna modellen:
[bild]
Absolut! Fast med tanke på hur det brukar fungera för mig så kommer den där pistolen aldrig att finnas till hands när jag behöver den.
Jag brukar behöva alla chanser jag kan få när det gäller att uppbringa någorlunda rätt sorts verktyg för uppgiften.
 
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Korvgubbe Korvgubbe skrev:
Har du möjligtvis några fler bilder och beskrivningar på hur man bygger en dylik tingest?
Det är inga konstigheter. En gammal Festool har två skruvhål i bordet för tillbehör.
Närbild på en 9mm björkplywoodplatta med skruvhål och en monterad plexiglasbit som splitterskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara att skruva med m4 beslagsskruv.
Slätt och rent.
En dammig Festool sticksåg monterad på en 9mm björkplywoodplatta med splitterskydd av plexi, redo för arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattan är 9mm björkplyfa.
Splitterskyddet är 4mm plexi. Nedfräst med en mall från ett tidigare projekt.

Dammutsuget är konstruerat enligt konceptet:
Skit i att få till perfekt passande stosar. Gör en stor låda med planerade läckage som ger spånsugen tillräckligt med luft för att spåntransporten skall fungera. Stoppa ner maskinen så slipper du få skräpet i ansiktet.

Mvh Findus
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Frugan pallade inte att hålla upp Huntonitplattor mot taket medans det skulle knackas på plats och spikas. Skulle inte jag pallat heller...

Så jag roddade till en enkel variant av skivlyft av en quickgrip i inverterad läge, några spikband och en regel. Blev banne mig helt perfekt särskilt med en trasa uppåt för att få en smula flex så det inte lossnar hipp som happ.
 
  • En hemmagjord skivlyft med en quickgrip, spikband och regel håller upp en Huntonitplatta mot taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
toolman77 och 16 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Frugan pallade inte att hålla upp Huntonitplattor mot taket medans det skulle knackas på plats och spikas. Skulle inte jag pallat heller...

Så jag roddade till en enkel variant av skivlyft av en quickgrip i inverterad läge, några spikband och en regel. Blev banne mig helt perfekt särskilt med en trasa uppåt för att få en smula flex så det inte lossnar hipp som happ.
Underbart tips! Jag ska hem och sätta 42 kvadrat Huntonit så fort jag har cyklat cykelvasan.
 
Gott! Kan säga att denna lilla grunka som jag smällde ihop på en kvart gav ett fantastiskt utbyte. Väldigt mycket bättre möjligheter att verkligen knacka in alla fogar så det blev perfekt, helt "effortless". Blev egentligen nästan ett enmansjobb men ändå skoj om man är två och kan kolla in så alla fogar i huntoniten blir iknackade optimalt med gemensamma krafter, allt går snabbare. Har man inte lämpliga inverterbara snabbtvingar så skulle jag hyra skivlift utan att tveka en sekund, det blir så otroligt mycket enklare.

Kan lika gärna passa på att berätta om hur infästningen går till på enklaste vis. Dyckertpistol 16 GA, dvs ca 1,6 mm dyckert i vårt fall 38 mm långa och ofta en smula vinklat inskjutna för att nyttja underliggande råspont maximalt. Sitter som berget. Vissa svåråtkomliga delar i tvättstugans tak bakom rör och elände fick skruvas med lämplig skruv men oj vad jobbigt jfr dyckertpicka... möjligt att skruvautomat kan vara bra men dyckert 16 GA funkade ypperligt på i stort sett allt med ca 10 cm cc.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gud_ och 1 till
  • Laddar…
Fortsätter med höstens stora projekt!

Denna jigg är så jäkla bra alltså. Fantastisk precision och så användbar!

Träsvarvjigg på sågbord för precisionsarbete i ett arbetsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsjigg fastspänd på arbetsbord med ansluten sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med exakta och jämnt utspridda sågade markeringar för träarbetesprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träsvarvjigg på ett arbetsbord i en verkstad, använd för precision i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähörn med precisionsfrästa svansfogar från en jigg under träprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Solari och 21 till
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Fortsätter med höstens stora projekt!

Denna jigg är så jäkla bra alltså. Fantastisk precision och så användbar!

[bild][bild] [bild] [bild] [bild]
Tjusigt :)

Vad körde du för material i bottenskivan på jiggen?
 
Flytspacklat förrådsgolv med 500kg flytspackel.

Plattan har sjunkit för minst 20 år sedan.

Gjöt 11 säckar EPS där nivåskillnaderna var som störst (4-11cm) och flytspacklade sedan över hela ytan.

Resultatet blev helt okej, nån liten ojämnhet men är nöjd då det är första gången jag arbetar med både EPS och flyt, ordnade med en rejäl blandare och en mindre och två vänner som hjälpte till med blandningen.
 
  • Renoverat förrådsgolv med pågående flytspacklingsarbete, stora blandare och säckar med flytspackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat förrådsgolv med jämn yta och synliga arbetsverktyg mot isolerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förråd i ombyggnad med flytspacklat golv och EPS-isolering, hink i förgrunden, isolerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyflytspacklat golv i förråd med hinkar och redskap, och en par skor i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Tjusigt :)

Vad körde du för material i bottenskivan på jiggen?
Tror faktiskt jag skrivit om det i denna tråden för ett par år sen. Hursomhelst, detta är den andra bottenplattan. Bytte när jag bytte såg för några år sen. Detta är en fanerad spånskiva, 12mm tjock. Köpt på Ikeas fyndavdelning för 20kr. Funkar riktigt bra. Har teflontejp på undersidan för bättre glid!
 
  • Gilla
Mangan84
  • Laddar…
Det nedersta bladet på första bilden har härdats, fått slutfinish på 320 korn och skaftats. 2.6 mm RWL 34 och sidor av g10/fr4 med lite bikupestruktur på ytan. Aluminiumnitar.
Två oslipade knivblad med hål för nitar på en röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller en handgjord kniv med härdad klinga, 320 korn finish och grönt G10-skaft med bikupestruktur och aluminiumnitar i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 7 till
  • Laddar…
En borrmaskin av märket Bosch med ett stort hålsågstillbehör på en plywoodskiva, indikerar slutfört arbete med ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här trodde jag skulle bli en vinnande kombination för ett år sen. Visar sig dock att det funkar jättedåligt. Spar en del på min skruvdragare men... jaja hål blev det och den sista ventilationen dragen. Fick även upp avluftaren på vinden. Ska man dra ut den på taket eller ska jag dra ut den på gaveln?
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
[bild]
Det här trodde jag skulle bli en vinnande kombination för ett år sen. Visar sig dock att det funkar jättedåligt. Spar en del på min skruvdragare men... jaja hål blev det och den sista ventilationen dragen. Fick även upp avluftaren på vinden. Ska man dra ut den på taket eller ska jag dra ut den på gaveln?
Orkade den inte? Gjorde samma sak för 160 för med min Festool och det var mest mina armar som var för klena.
 
Blivande sminkbord till dottern. Vilken av dessa 2 limfogar tycker ni skall vara uppåt? Kan inte riktigt bestämma mig. Den andra blir undersidan.
Två träskivor med limfogar på ett verktygsbord, markerade för att bli sminkbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.