K Kirre2 skrev:
Ja, det låter ju märkligt att han tackade nej till. Men han kanske låter bekvämlighet gå före? Kanske är konflikträdd? Struntar i pengarna, för han har vad han behöver och får in till driften av huset via hyran?
Ägaren är lite speciell, har skrivit om det i ett annat svar.
 
Oftast vill en person som din granne ha en reaktion, det är därför de håller på. Om du istället behandlar grannen som luft, låt han säga vad han vill. Vänd inte huvudet, gå förbi och bry dig inte. Inled inte en konversation, stannar grannen dig, svara artigt, inga följdfrågor och gå vidare. Slutar marken 0,5m från hans hus, klipp gräset som vanligt där. Gör de du har behov av. Kommer grannen ut och gapar och skriker, bry dig inte. Se till att ha din bodycam på dig, tillslut kommer grannen gå över gränsen och du får bevis på det. eller så inser han att det är lönlöst att hålla på..
16
Eventuella krav på underhåll av vägen ska ställas till ägaren av fastigheten och inte han som hyr den. Således skicka en faktura till ägaren. De kommer på ett eller annat sätt falla ner på han som hyr och att drabbas ekonomiskt är surt.
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Oftast vill en person som din granne ha en reaktion, det är därför de håller på. Om du istället behandlar grannen som luft, låt han säga vad han vill. Vänd inte huvudet, gå förbi och bry dig inte. Inled inte en konversation, stannar grannen dig, svara artigt, inga följdfrågor och gå vidare. Slutar marken 0,5m från hans hus, klipp gräset som vanligt där. Gör de du har behov av. Kommer grannen ut och gapar och skriker, bry dig inte. Se till att ha din bodycam på dig, tillslut kommer grannen gå över gränsen och du får bevis på det. eller så inser han att det är lönlöst att hålla på..
16
Eventuella krav på underhåll av vägen ska ställas till ägaren av fastigheten och inte han som hyr den. Således skicka en faktura till ägaren. De kommer på ett eller annat sätt falla ner på han som hyr och att drabbas ekonomiskt är surt.
Ta en titt på klippen... Kan jag vara mer korrekt? Säger ju inget, håller bara säkerhetskoll och fortsätter med mitt då gott det går.

I klippet där mobilen flyger hör ni hur han försöker provocera, "slå då slå då...".

Det är inte gräs, det är mark.
Helt meningslöst att skicka faktura; bevis, ej beställt... etc. Sitter i vägen bara han ntekör sönder min infart och där mina gäster skall parkera. Det han gör hos sig drabbar ju bara honom själv nu när jag inte lagar vägen längre.
 
  • Gilla
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Någon form av psykiatrisk diagnos, beteendestörning av typen "bokstavskombination", ilska, affekt grundad i vanföreställnigar. Nåt ditåt.
Ingen man botar med kaffe eller pilsner.
T Tord_Lj skrev:
Fick detta i postlådan, tydligen spräcktes vindrutan & han påstår att vittne finns... Kanon isf.
[bild]
Du fick ett "surbrev". Föreslå knäppgöken "Varför inte använda Postens massutskick" nästa gång?
 
  • Haha
  • Gilla
creeed och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Du fick ett "surbrev". Föreslå knäppgöken "Varför inte använda Postens massutskick" nästa gång?
Jag har en jävligt jobbig granne med någon slags psykiatrisk diagnos, djupa depressioner och panikångest har hennes gubbe berättat. Men tanten (nästan 60 år gammal) bråkar med mig och andra och gapar och skriker ofta. En annan gap & skrik granne blev tvångsintagen till psykiatrisk vård ett par gånger förut, tills hon fick Litium och diagnosen bipolär. Jag tror att min närmaste granne också är bipolär. Hon skickar sin gubbe till oss för att framföra hennes krav, t ex att vi får inte ha några säckar med planteringsjord synliga, inte ha några säckar med klipp från kompostkvarnen synliga (vi lägger klippet som gödning under våra buskar under våren). Vi får inte ha grejer framme som ska till återvinningscentralen, utan "så fort vi får ihop till en liten plastkasse, måste vi åka iväg till ÅVC". De har en jobbig pudel också, den håller på "bjäbb, bjäbb, bjäbb" ute hela dagarna, pga att de inte tar ut den på någon promenad särskilt ofta.

För en månad sedan satte hon igång att gapa och skrika vid 1.2-tiden på natten sammanhängande under en och en halv timme, det är ovanligt. Jag hörde inte så bra orden, det lät mest som primalskrik och inbrottslarmet gick också igång där. Jag hörde hennes gubbe försöka lugna ner henne. Sedan hörde jag henne springa till vägen och öppna vår grind och springa så att gruset sprutade fram till mitt hus och sedan knackade hon på. Jag tänkte att jag får nu en käftsmäll, om jag går och öppnar, så jag struntade i det, bäst att göra så kl. 2 på natten. Sedan dess har jag inte hört ett ljud därifrån. Tvångsintagen eller på semester?

I alla fall har jag också funderat på kamera, eftersom det känns som hon kommer att hoppa på mig när som helst.
 
  • Wow
Bichonen
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Ni borde sätta er ned tillsammans med en kasse öl och diskutera problemen....det är väl inte Game of Thrones ändå?
En sådan ilsken jävel blir troligen ännu mer aggressiv efter ett par öl. Inget att rekommendera, tycker jag,
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
En sådan ilsken jävel blir troligen ännu mer aggressiv efter ett par öl. Inget att rekommendera, tycker jag,
Det är mycket ölande där, inget jag vill bli förknippad med i byn. Man får tänka på sånt med på landet, Ullared är inte så stort.

Däremot har jag druckit någon kopp kaffe där, när de var nyinflyttade, som man normalt gör när någon flyttar in.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag har en jävligt jobbig granne med någon slags psykiatrisk diagnos, djupa depressioner och panikångest har hennes gubbe berättat. Men tanten (nästan 60 år gammal) bråkar med mig och andra och gapar och skriker ofta. En annan gap & skrik granne blev tvångsintagen till psykiatrisk vård ett par gånger förut, tills hon fick Litium och diagnosen bipolär. Jag tror att min närmaste granne också är bipolär. Hon skickar sin gubbe till oss för att framföra hennes krav, t ex att vi får inte ha några säckar med planteringsjord synliga, inte ha några säckar med klipp från kompostkvarnen synliga (vi lägger klippet som gödning under våra buskar under våren). Vi får inte ha grejer framme som ska till återvinningscentralen, utan "så fort vi får ihop till en liten plastkasse, måste vi åka iväg till ÅVC". De har en jobbig pudel också, den håller på "bjäbb, bjäbb, bjäbb" ute hela dagarna, pga att de inte tar ut den på någon promenad särskilt ofta.

För en månad sedan satte hon igång att gapa och skrika vid 1.2-tiden på natten sammanhängande under en och en halv timme, det är ovanligt. Jag hörde inte så bra orden, det lät mest som primalskrik och inbrottslarmet gick också igång där. Jag hörde hennes gubbe försöka lugna ner henne. Sedan hörde jag henne springa till vägen och öppna vår grind och springa så att gruset sprutade fram till mitt hus och sedan knackade hon på. Jag tänkte att jag får nu en käftsmäll, om jag går och öppnar, så jag struntade i det, bäst att göra så kl. 2 på natten. Sedan dess har jag inte hört ett ljud därifrån. Tvångsintagen eller på semester?

I alla fall har jag också funderat på kamera, eftersom det känns som hon kommer att hoppa på mig när som helst.
Det finns nog mycket sånt här tyvärr, i olika grader men inte mycket hjälp att få för att hantera det. Tycker det är rätt jobbigt att inte bli trodd med, och att berätta.

Tips:
Min Bodycam har rörelsedektor och IR samt IP skyddad, lång batteritid med, därför har den en väl dold plats och går igång om någon närmar sig där.
Funkar utmärkt, saknar bara GSM i den men jag har numera två andra kameror av olika typ så helt ok.
Om du söker på Boblov bör du hitta, ett tips bara.
 
  • Gilla
  • Älska
Bichonen och 2 till
  • Laddar…
Varför inte meddela hyresvärden (fastighetsägaren) att från och med datumet xxx, så kommer du kräva en slitage ersättning för varje gång som din granne kör på vägen.

Som jag tyder https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/vag/Enskilda-vagar/fragor-och-svar-om-enskilda-vagar/ så är det fastighetsägaren och inte grannen som ska betala ev extra slitage, sen får fastighetsägaren kräva betalt från din granne.

Detta kan mycket väl eskalera konflikten men kommer samtidigt tvinga din grannes fastighetsägare att agera.
 
  • Gilla
Harrison och 4 till
  • Laddar…
Off topic men relaterat:
Lite snabb lära i hur man kollar upp fordon för den oinvigde:

https://biluppgifter.se
regnummer skickar in en på merinfo.se där man kan se ägaren.

https://mrkoll.se
MR Koll visar om personen är straffad och om det förekommer förelägganden.

Används flitigt här för att kolla upp bilar som rör sig i området Med tanke på stölder ur sadelkammare och garage.
Avställda bilar eller där föraren har "prickar" gör en extra försiktig.

Kan såklart även användas för att kolla upp folk som kör som idioter eller galna grannar.

On-Topic: Lider med dig Tord. En sån psykisk sjuk människa kan lätt förstöra ens livsglädje om man inte aktar sig.
Stå på dig. Och lycka till
 
  • Gilla
  • Älska
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Vad gäller kvar på vägunderhållet är det ju fastighetsägaren som ska betala eller hjälpa till med det, inte grannen som är hyresgäst. Sedan om de avtalar något annat sinsemellan är ju inte ditt eller samfällighetens problem.
 
P Pilis skrev:
Varför inte meddela hyresvärden (fastighetsägaren) att från och med datumet xxx, så kommer du kräva en slitage ersättning för varje gång som din granne kör på vägen.

Som jag tyder [länk] så är det fastighetsägaren och inte grannen som ska betala ev extra slitage, sen får fastighetsägaren kräva betalt från din granne.

Detta kan mycket väl eskalera konflikten men kommer samtidigt tvinga din grannes fastighetsägare att agera.
Det är en samfällighet vägen går på.
Jag är delägare liksom gårdarna runt omkring, men Lantmäteriet ej helt utrett, dock är det helt klart att de fastigheter som är styckats av = grannarna inte har del i samfälligheten.

Har bestämt att först blir det gupp sen avstängning. Måste ha ok från samfällighetsföreningens styrelse bara.
Ett gupp kräver inget mer men en regelrätt avstängning är komplicerad med post, räddningsverk, sophämtning mm.

Flyttar brevlådorna till hans tillhåll, då finns det ännu mindre orsak att dra förbi utanför mig på treans vxl med sprut.
 
  • Gilla
Bichonen
  • Laddar…
Uppbär ni bidrag för vägen?
Eller är den helt privat och slutar ingenstans?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Vad gäller kvar på vägunderhållet är det ju fastighetsägaren som ska betala eller hjälpa till med det, inte grannen som är hyresgäst. Sedan om de avtalar något annat sinsemellan är ju inte ditt eller samfällighetens problem.
Egentligen blir frågan, vill hyresvärden betala för de skador som görs vid överdrivet aggresiv körning = nej.
Att sådan körning är farlig, tja rally körs ju på avlysta vägar.

Normalt underhåll vår och höst, det har jag gjort på hela sträckan tills han kom ut och drog till mig.
Slut med det sen, däremot är det ju så att ju sämre vägen blir där ju mer attraktivt att åka förbi mig. Potthål är ju lite jobbiga, att de skulle gå ut nån gång med skyffel... icke.
 
N NyHusägare32 skrev:
Hej,
om man tänker lite utanför lådan. Vad händer om du gör tvärtom. Be så mycket om ursäkt för allt som hänt och skänk honom en rejäl gåva. T.ex. en ny bil eller nya däck till sin V70.

Hur reagerar en sådan person då?

Om problemet försvinner så är det väl då värt det kan jag tycka. Oavsett hur fel det känns.
Han blir kung och funderar ut mer jävelskap så han skall få mer grejer.
 
  • Gilla
maxmsm och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.