Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
C
T TowaTei skrev:
Nu börjar det bli riktigt OT här :)
Tänker att det ändå är rätt relevant med tanke på att TV-biten förmodligen är extremt viktig för många fiberkunder.
Om det är trassligt att få till känner man sig förmodligen mindre nöjd.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Ja, vi har hybrid fiber-coax och det är jäkligt najs för oss som saknar den tiden då man inte behövde en hel arsenal med boxar och fjärrkontroller för att titta på TV.
Fiberconvertern har en vanlig F-kontakt, sen är det vanlig antennkabel till valfritt antal TV-apparater. Digital-TV:n skickas med standard DVB-C, så man behöver ingen box. Gratiskanalerna skickas även ut analogt så det funkar även med en gammal tjock-TV utan tillbehör.
Det var ju riktigt fint!
Faktist så fint att jag skulle också börja överväga gå över till fiber tv, just för enkelhetens skull ;-)
Slippa allt vad boxar heter! Kanske ha bara 1 box att spela in med program man vill spara.

Tråkigt bara att dessa stora jättar aldrig investerat i det.

Jag antar största anledningen är att operatörerna vill ha en monopol och kunna styra sina kunder till 100%.
Har bekanta som tom har så på sin parabol, förstyrda boxar från operatör som inte tillåter några extra satteliter, gratiskanaler eller för den delen ens egna kanallistor vilket jag tycker är katastrof!! :mad:

Visst har jag också boxar till parabolen en är även inspelningsbar linuxbox, har mina egna kanallistor och precis i den ordning jag vill ha och all inspelad material går att se med dator, kopiera, flytta över ja vad jag vill...utan att någon operatör bestämmer att det där får du se 1 vecka, 2 veckor osv osv....

Men allt är väl makt därför ser vi inte så mycket i tv apparaterna förutom DVB-T, C och S.
Det finns smart tv, men dem är också tickande bomber. Tänkte själv köpa men ångrade efter att en bekants Samsung slutade Youtube och andra appar fungera, Var inte bara support utan hela apparna raderades...säger bara fy fy fy :devilish:

Själv har jag en 500kr kinesisk box inkopplad till en dumburk och där fungerar youtube, svtplay mm.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M
Jag får intrycket av dom flesta inlägg i tråden att detta är ett landsbygdsproblem. Många skriver om fiberföreingar, nybyggnation, att inte fibern räcker åt alla osv. Vi är faktist ganska många som bor i villaområden som är så förtätade att exploateringen i princip är lika med 0 eller nån enstaka %. Jag finner det ganska osannolikt att fibern skulle ”vara slut” den dagen jag ringer Telia och ber dom skarva på min duct som just nu ligger 2m in på tomten.
Men visst, jag har full förståelse för att dom flesta på landsbygden får panik och måste ansluta sig för annars är loppet kört. Men för oss som bor i stora städer är det som sagt en helt annan situation.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 2 till
  • Laddar…
Ja här är situationen den att operatören ofta gör nya anslutningar i omgångar och man kan därför få vänta länge innan tillräckligt många står på tur i området.

Det har också varit så att operatören inte haft något intresse/tid att bygga ut i perioder där nybyggandet har haft prioritet.

Exakt vad som gäller där man bor vet man ju inte innan man frågar, men det dinns goda skäl att inte tro att man har fibern på plats direkt när man lyft luren, bara för att dukten ligger vid tomtgräns.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
B
K Kalbygge skrev:
Ja, Bahnhof har fått katastrofalt dåligt betyg av sina kunder.
tänk på att det är väldig skillnad på att ha Bahnhof i Telia Öppen Fiber, eller annan KO, jämfört med där de har sin egen utrustning och hyr fibern direkt av Skanova....

Tyvärr går ju deras etablering långsamt.

När tex det är avbrott, vilket det varit två gånger på 5 år, så är det Telia som haft problem, inte Bahnhof, även om det är Bahnhof jag måste kontakta för att få det löst...

så enklast är att gå in och se driftstörning på Telia om man har Telia som KO, oavsett vem man köper tjänst av, för Telia delar bara ut IP ur Bahnhofs pott...
 
P pedu63 skrev:
Mesh systemen består av flera så kallade mesh noder som placeras runt omkring i huset. Dessa Mesh noder sprider tillsammans wifi-signalen som om det vore ett nätverk. Har man inga enheter som har detta stöd i sig själv så faller hela konceptet, hellre satsat på en Netgear router som har Smart Connect stöd. Eller köpt en ordentlig AP som tex Ubiquiti Unifi UAP som täcker ett helt stort hus om man placerar den centralt.
Ubiquiti lägger vi in många hus när vi installerar fiber. Vår CPE är en Inteno men dess interna wifi har ofta svårt att täcka men ubiquiti fungerar klockrent. Själv kör jag med en Asus RT-AC88U och får kring 300 Mbps i hela huset (1,5 plan utan golvvärme) och god fart över hela tomten.
 
T TowaTei skrev:
Idag får vi istället hoppas på att operatörernas streaming-appar letar sig in i tv-apparaterna!
Menar du att svenska operatörer ännu inte har appar för IPTV?
Vi (ett företag i Finland) har en IPTV-app som fungerar helt klockrent i TV-apparater (som sagt, en skild app man kör), på mobiltelefonen, i läsplattan och på datorn (plug-in till chrome). Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte ha alla kanaler med som vi har vi när man IPTV via fast bredband men ändå ett fyrtiotal kanaler. Fungerar fantastiskt bra t ex som jag kör nu på sommarstugan speciellt då mobilt bredband i Finland ofta är utan datakvoter.
 
kisumisu
K Krister_L skrev:
Menar du att svenska operatörer ännu inte har appar för IPTV?
Vi (ett företag i Finland) har en IPTV-app som fungerar helt klockrent i TV-apparater (som sagt, en skild app man kör), på mobiltelefonen, i läsplattan och på datorn (plug-in till chrome). Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte ha alla kanaler med som vi har vi när man IPTV via fast bredband men ändå ett fyrtiotal kanaler. Fungerar fantastiskt bra t ex som jag kör nu på sommarstugan speciellt då mobilt bredband i Finland ofta är utan datakvoter.
Stort sett alla betaltv operatörer har appar.
Även om det nu går via nätet är det ju inte ip tv i sin mening.

Den ip tv som det oftast är, är samma sak som kabel tv. Den går pararellt med själva internet (eller om den tom går på egen kabel?).
Det som är sorgligt att alla stora leverantörer i Sverige valt så dålig ändutrustning. Antar det kostar mer sätta in en medieomvandlare som omvandlar till "vanlig kabel tv" plus att man kan låsa folk till deras skitboxar.
Även passa på ta extra betalt med tvillingboxar till dem som har fler än 1 tv.
 
B Boan skrev:
tänk på att det är väldig skillnad på att ha Bahnhof i Telia Öppen Fiber, eller annan KO, jämfört med där de har sin egen utrustning och hyr fibern direkt av Skanova....

Tyvärr går ju deras etablering långsamt.

När tex det är avbrott, vilket det varit två gånger på 5 år, så är det Telia som haft problem, inte Bahnhof, även om det är Bahnhof jag måste kontakta för att få det löst...

så enklast är att gå in och se driftstörning på Telia om man har Telia som KO, oavsett vem man köper tjänst av, för Telia delar bara ut IP ur Bahnhofs pott...
Är det Bahnhof i Telia Öppen Fiber som är kass eller är det tvärtom?
 
Ja det blir lite rörigt när man blandar begreppen tjänsteleverantör (service provider) och fiberoperatör.
Och ibland är det samma företag som agerar både fiberoperatör och tjänsteleverantör.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
A Anders_Nilsson skrev:
Är det Bahnhof i Telia Öppen Fiber som är kass eller är det tvärtom?
Det är ju det som inte ”syns” i statistiken...

De flesta som klagar på Bahnhof, de vet inte att det i själva verket är Telias fel att tjänsten inte fungerar.

Rent tekniskt är ju deras support väldigt kunniga.
 
K Krister_L skrev:
Menar du att svenska operatörer ännu inte har appar för IPTV?
Vi (ett företag i Finland) har en IPTV-app som fungerar helt klockrent i TV-apparater (som sagt, en skild app man kör), på mobiltelefonen, i läsplattan och på datorn (plug-in till chrome). Av upphovsrättsliga skäl kan vi inte ha alla kanaler med som vi har vi när man IPTV via fast bredband men ändå ett fyrtiotal kanaler. Fungerar fantastiskt bra t ex som jag kör nu på sommarstugan speciellt då mobilt bredband i Finland ofta är utan datakvoter.
Jorå, sådana appar har de flesta operatörer här också, det är bara lite begreppsförvirring :) Med IPTV menar jag tv som distribueras via multicast. Det apparna gör kallar jag (och många andra) för streaming eller ott. I min värld är alltså inte IPTV synonymt med all tv som går via ”internet”. :)
 
B
T TowaTei skrev:
Jorå, sådana appar har de flesta operatörer här också, det är bara lite begreppsförvirring :) Med IPTV menar jag tv som distribueras via multicast. Det apparna gör kallar jag (och många andra) för streaming eller ott.
Den största anledningen till att det inte finns en App för smart-tv tex, istället för en box, har med programbolagens krav...

Sen finns det ju IP-TV och kabel TV via fiber. Telia osv kör ju IP-TV, men många stadsnät kör kabel-tv över ip. Då sitter det en koax-kontakt på fiberkonvertern som skickar ut vanlig DVB-C
 
B Boan skrev:
Den största anledningen till att det inte finns en App för smart-tv tex, istället för en box, har med programbolagens krav...
Ja, tyvärr är programbolagen väldigt restriktiva – det mesta som är krångligt med tv-abonnemang beror just på programbolagen snarare än tv-operatörerna.

B Boan skrev:
Sen finns det ju IP-TV och kabel TV via fiber. Telia osv kör ju IP-TV, men många stadsnät kör kabel-tv över ip. Då sitter det en koax-kontakt på fiberkonvertern som skickar ut vanlig DVB-C
Det är faktiskt inte ens ip inblandat. Vid sådana lösningar är det oftast helt vanlig kabel-tv men med den skillnaden att o/e-konverteringen sker i hemmet istället för i ett skåp ute i området dvs med analog signal i fibern istället för ip, detta över en egen fiber eller en egen våglängd i "interntfibern". Det bästa av två världar :)
 
B
T TowaTei skrev:
Det är faktiskt inte ens ip inblandat. :) Vid sådana lösningar är det oftast helt vanlig kabel-tv men med den skillnaden att o/e-konverteringen sker i hemmet istället för i ett skåp ute i området dvs med analog signal i fibern istället för ip.
Ja, och det ställer krav på att fibern svetsas på specifikt sätt...
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.