Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
T TowaTei skrev:
Jorå, sådana appar har de flesta operatörer här också, det är bara lite begreppsförvirring :) Med IPTV menar jag tv som distribueras via multicast. Det apparna gör kallar jag (och många andra) för streaming eller ott. I min värld är alltså inte IPTV synonymt med all tv som går via ”internet”. :)
Absolut, vår vad vi kallar Mobil IPTV är en ott-tjänst medan själva IPTV-tjänsten såklart använder en helt annan infrastruktur. IPTV har vi erbjudit sedan 2005 medan ott-tjänsten har varit väldigt segt att få fram, till stor del eftersom kanalbolagen inte haft ett hum om vad tjänsten riktigt innebär. Därav kan vi inte erbjuda precis samma kanalutbud heller. Men nu får jag be om ursäkt, då jag körde vidare på ett diskussionsspår som ämnet inte handlar om... :oops:
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
kisumisu
T TowaTei skrev:
Ja, tyvärr är programbolagen väldigt restriktiva – det mesta som är krångligt med tv-abonnemang beror just på programbolagen
Är väl lite en nja fråga.
Nu när vi har en annan "finne" här på tråden så kan säkert han med bekräfta.

Är möjligt att svenska mediebolag sätter Stopp! Men i utlandet är det vanligt med FTA (okodat). Då är sändningen inte ens krypterat behövs inga ca moduler ens.

I Finland sänds dom flesta reklamkanalerna gratis men till skillnad mot övriga europa sänds dessa på marknät och kabel i okodat Dvb-T eller Dvb-C format. Som redan sagts sänder Tyskarna likadant på sattelit men i Dvb-S. Okodat även där!

Dom flesta svenska mediebolag har samma ägare (i alla fall delägare) som i utlandet.

Det bara marknaden som är så sned i Sverige och så även i Norge för den delen.... av alla dessa länder jag vet om.

Men Sverige är sämst här.
I Norge och Finland har man i decennier kunnat se svensk tv som betal tv.
En sak som först förra året blev verklighet i Sverige och även där i begränsat upplaga endast de statliga YLE och NRK kan ses.... (på lagligt sätt).
 
Redigerat:
Jag är ålänning så vågar mig inte på hur det är på det finländska fastlandet! De flesta inhemska kanalerna torde vara FTA men jag vet inte vilka kanaler du får via det marksända nätet i Finland. Här på Åland har vi också ett marksänt nät men med ett extremt begränsat kanaler - däribland SVT1 och SVT2 och TV4 eftersom Åland har egen TV-licens och avtal med SVT och TV4 med tanke på vår svenska kultur. Även om flesta svenskar tror vi pratar finska! :D Skrivet mellan hammarslag och borrskruvande, så jag kanske låter till osammanhängande... ;
 
kisumisu kisumisu skrev:
En sak som först förra året blev verklighet i Sverige och även där i begränsat upplaga endast de statliga YLE och NRK kan ses.... (på lagligt sätt).
Njae, YLE, NRK och DR har varit tillgängliga i delar av Sverige sedan åtminstone 80-talet och i hela landet i 10+ år som betaltv.

kisumisu kisumisu skrev:
Är möjligt att svenska mediebolag sätter Stopp!
Historiskt har det varit så men det har blivit lite bättre på sistone i takt med att programbolagen startat egna streamingtjänster, då har de även blivit "snällare" mot operatörerna. Däremot vill de (och operatörerna) fortfarande ha betalt av tittarna, oavsett reklamstatus.
.
 
kisumisu
K Krister_L skrev:
Jag är ålänning så vågar mig inte på hur det är på det finländska fastlandet! De flesta inhemska kanalerna torde vara FTA men jag vet inte vilka kanaler du får via det marksända nätet i Finland. Här på Åland har vi också ett marksänt nät men med ett extremt begränsat kanaler - däribland SVT1 och SVT2 och TV4 eftersom Åland har egen TV-licens och avtal med SVT och TV4 med tanke på vår svenska kultur. Även om flesta svenskar tror vi pratar finska! :D Skrivet mellan hammarslag och borrskruvande, så jag kanske låter till osammanhängande... ;
Intressant.
Är kanske fel tråd diskutera.
Men har i min barndom varit en del i Åland bara resande känner ingen där.
Men i hotellen har man som du säger haft svensk tv med perfekt bild och sedan en sunkig bild på finska kanaler. Detta var den analoga tiden.

Så ni har en egen marksändare numera?
Sänder den bara vidare svenska kanalerna?

Har en minne att det någon gång i tiden skulle komma en sändare till Åland men som aldrig kom dit. Men om den hade kommit dit hade även Stockholm fått in finsk tv....

Åland är intressant. Är Finland men blandad kompott av svenskt o finskt. Visst hade ni även en egen version av Mix Megapol som radiokanal också? ;)

Min släkt är också svenskspråkiga delar av Finland. Vasatrakten även där svensk tv o radio. På motsvarande sidan i Sverige går inte finsk signal in antar finnarna sänder på sämre effekt.

Dem var tom sura när dom inte fick svenska kanal 5 och sjuan mm. Ändå hade dom 1.2.3.4.6 :crysmile: Medans jag fick nöja mig med en enda finsk kanal :thinking:
 
kisumisu
T TowaTei skrev:
Njae, YLE, NRK och DR har varit tillgängliga i delar av Sverige sedan åtminstone 80-talet och i hela landet i 10+ år som betaltv.
.
Intressant, var?
Inte mig veterligen till konsumentbruk?

Finska Yle finns i delar av Norrland men det är pga overspill signal från finsk marknät som går över gränsen.

Likaså finns dansk tv i delar av Skåne.

Men om vi säger Stockholm, visst finns det "tv Finland" men det är en mixkanal som mixar delar av Yles finskspråkiga program.

Nyligen förra året införde Canal Digital möjlighet ta dessa via sattelit och nu senare även Viasat (fast hos dem bara norsk o dansk).
Visst har Comhem haft det men inte 10år...finska kanalen som funnits där en mixkanal och inget norskt eller danskt.

Kanske annorlunda idag men då jag var kund hos dem hade dom svensk standard tv och några alacarte kanaler bla Tyska RTL och franska TV5 kanaler som jag idag plockar in gratis med woken ;)

Då jag numera bor vid finska gränsen plockar jag in ca 15st finska kanaler bla National Geographic, TLC, finsk version av svenska Kanal 5 (samma ägare likadan logga o Ullared etc finsk textad) och sen Svenska SVT, Tv4 och Tv6 med "vanlig antenn" gratis!

Det svåra i det hela olika sändninsstandarder och hade förut flera boxar.
Kör numera en hybridbox med en enda favoritlista av kanaler.

Så att krångla med ip tv har aldrig varit min grej. Krånglar hellre med dessa hybridboxar där jag kan styra som jag vill och spela in utan massa bestämmelser och dessutom gratis.

Vet att finnarna kör också skitboxar på sina ip tv nät visst streaming och ondemand i all ära men inte roligt när man inte kan spara sina favoritserier och filmer så länge man själv vill.

Vet att alla kan inte göra som jag gör då det tekniskt omöjligt göra det överallt och alla kan inte ens ha Parabol.

Jag kanske är också gammalmodig.
Men jag föredrar äga "fysiska kopior" o kunna styra som jag vill.
Har inget emot betala för mig. Köper film och musik men har aldrig förstått streaming.

Film o serie ser man möjligtvis bara 1 gång. Men musik lyssnar man flera gånger samma låtar.
Då köper jag hellre skivan eller laddar den ner som en fil än betalar 99kr/månad...ca 1188kr per år....2376kr på 2år.....säger jag upp abbet är det slutlyssnat och vad har jag då betalat.

Däremot är fiber riktigt behändigt om man ska ladda ner och speciellt om man ska ladda upp filer t ex moln eller till sin egen NAS server....bilder, video, musik....det var väl största flaskhalsen och problemet i 4G när det var och oftast är "nat ip" dvs delad ip adress....
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Intressant.
Så ni har en egen marksändare numera?
Sänder den bara vidare svenska kanalerna?
Vi har haft marksändaren under väldigt lång tid men man får bara SVT1, SVT2, Barnkanalen/Kunskapskanalen, TV4, Yle1, Yle och Yle Teema.

De flesta som har tv på Åland idag ser vår IPTV tjänst och snart ha de flesta här fiber (kostar inte många hundralappar att skaffa efter att IP Only dök upp och pressade ner priserna). Med IPTV plockar vi ihop paketen precis enligt egen smak och efterfrågan och erbjuder t ex tyska, italienska, ryska, nordiska paket. Men som i min familj ses idag väldigt lite på TV utan det är mera Netflix och Youtube som tagit över. Barnen ser ALDRIG på TV och ditåt går trenden.
 
kisumisu
K Krister_L skrev:
Vi har haft marksändaren under väldigt lång tid men man får bara SVT1, SVT2, Barnkanalen/Kunskapskanalen, TV4, Yle1, Yle och Yle Teema.

De flesta som har tv på Åland idag ser vår IPTV tjänst och snart ha de flesta här fiber (kostar inte många hundralappar att skaffa efter att IP Only dök upp och pressade ner priserna). Med IPTV plockar vi ihop paketen precis enligt egen smak och efterfrågan och erbjuder t ex tyska, italienska, ryska, nordiska paket. Men som i min familj ses idag väldigt lite på TV utan det är mera Netflix och Youtube som tagit över. Barnen ser ALDRIG på TV och ditåt går trenden.
Jo det är sant .
Min favorit av streaming är Youtube.
Dom flesta videorna får vara där tom upphovsrättsligt då reklam stödjer :crysmile:(y)

Annars är inte streaming en favorit som sagt videor kan försvinna. Inte ens Netflix har ett evigt arkiv....

Det enda som tråkigt att Sverige o Finland har olika regler gällande upphovsrätt.
Som jag skrev tidigare kan jag se vissa saker med finsk 4g som ej syns med mitt svenska Telenor fiber och vise versa.

Hur är det i Åland, ni är ju varken Finland (även om de tillhör Finland) eller Sverige?
 
Vi är nog lite i limbo. Åland har ju svensk kultur och svenska staten har tagit på sig att försvara den svenska kulturen på Åland vilket bevakas t ex genom ett konsulat i Mariehamn. Den åländska sk Landskapsregeringen jobbar med Svenska Staten för att vi skall kunna använda svenska tjänster som t ex SVT Play och TV4 Play som att vi vore svenskar, men det är en väldigt trög process. På källan till all sanning och vishet i livet, aftonbladets hemsida, möts man ofta av att "materialet får av upphovsrättsliga skäl inte visas i ditt land" men det finns ju något som heter VPN... Det som de flesta surnar till över är när de har Viasat Sport från Sverige och t ex en Champions League match blir svart i rutan, eftersom den inte får visas utanför Sverige. Det är inte alltid lätt att vara annorlunda...
 
SMZ
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Själv anser jag att det var ett misstag att skaffa fiber.

Jag märker ingen skillnad på min internet anslutning även om jag befinner mig flera min från min router.

Jag tycker att avgiften till fiberföreningen är en till onödigt räkning som ska betalas.

Mobil och mobilt internet vill jag ha att ändå. Och då kan jag ju lika gärna använda mitt mobila internet även då jag är hemma.

Det var bara slöseri med tid och pengar att gå med i en fiber förening.

Fiber är ju redan förlegat har jag hört.

Kan ni övertyga mig om att jag har fel :)
Ångrar inte en sekund att vi skaffade fiber. Hade en kostnad på 27K för installation och grävning till tomtgränsen. Vi fick 1 års abonnemang 1000/100 mb/s med på köpet utan kostnad. Vi har Internetbolaget som leverantör. Har varit igång sedan januari 2019 och bara legat nere två gånger. En utav de gångerna var det hårdvaruuppdatering:D
 
kisumisu
K Krister_L skrev:
Vi är nog lite i limbo. Åland har ju svensk kultur och svenska staten har tagit på sig att försvara den svenska kulturen på Åland vilket bevakas t ex genom ett konsulat i Mariehamn. Den åländska sk Landskapsregeringen jobbar med Svenska Staten för att vi skall kunna använda svenska tjänster som t ex SVT Play och TV4 Play som att vi vore svenskar, men det är en väldigt trög process. På källan till all sanning och vishet i livet, aftonbladets hemsida, möts man ofta av att "materialet får av upphovsrättsliga skäl inte visas i ditt land" men det finns ju något som heter VPN... Det som de flesta surnar till över är när de har Viasat Sport från Sverige och t ex en Champions League match blir svart i rutan, eftersom den inte får visas utanför Sverige. Det är inte alltid lätt att vara annorlunda...
Lite som här i norrland. Fast här skäms tyvärr många för sin finska ursprung.
Runt 80% har någon connection till Finland ändå folk mer "svenskar" än i södra Sverige.

Med det menar jag att folk lever kulturmässigt som finnar, men vägrar prata finska.
Själv är jag lite tvärtom är mer svensk i traditioner osv men språkmässigt är jag mer finsk.

Men här använder ändå majoriteten vanlig antenn just för att få det enorma fria utbudet från Finland. Tom helt svenskspråkiga gör det för finnarna textar sina program.

Tyskar, Italienare, Ryssar etc dubbar ju allt!
Så förstår väl till en viss del att det ej intressant.
Men knappt någon har Parabol här.

Ja så är det men så gjorde även finska Mtv3 hade den kanalen med en släktings finska kort nere i Stockholm. När det kom Formel 1 "tyvärr kan vi inte visa den här sändningen på sattelit pga upphovsrättsliga skäl".
Vilket var ju helt sjukt var finskt kort och sändningen ändå kodad!

Bara o ratta parabolen till Astra och se programmet på tyska och helt 100% okodat och gratis :love:

Så Viasat släcker ner för finska kunder, vad surt! Är det för att Cmore sport har de finska rättigheterna?

Mycket märkligt om man ändå betalar och borde ju vara fri konkurrens.
Men när det kommer till sport är det väl känsligt.

Är det så bara på fiber eller även sattelit?
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Är det så bara på fiber eller även sattelit?
Då vi de facto hör till Finland så borde vi egentligen sälja finska Viasat och C More, men eftersom vi är svenskspråkiga så har vi sedan länge lyckats förhandla oss till att ha svenska utbudet istället. Som privatperson har du numera rätt att fara till Sverige och ta ett svenskt viasat-abonnemang för parabol och slippa strulet, men vi som företag får inte ha det. Så privat får du skaffa ett svenskt abb men vi får bara visa svenska utbudet - skillnaden är att de gör rutan svart för oss vid vissa utsändningar. En kompromiss men bättre än att ha allt på finska.

Mig veterligen är det inte Viasat som bråkar utan de som representerar ligorna. Generellt är det här med upphovsrätt baserat på land väldigt föråldrat tycker jag. Det finns ju faktiskt möjlighet att ta betalt idag....
 
Kanske inte så mycket om fiber ;)
 
Kan ni hålla diskussionen om finsk tv utanför denna tråd är ni snälla? ☺️
 
Finsk TV är iofs mer intressant än frågan om fiber behövs eller inte.....:)
 
  • Gilla
  • Haha
16386 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.