richardtenggren
Gillar att alla dessa trådar spårar ur och alla ryggdunkningar yrkesmän emellan ;)

Vad finns det att förlora på en sann timdebitering och en transparent materialkostnad om slutraden ändå blir densamma?
Skulle det ge några negativa följder? Vad skulle kunderna anse om det enligt er hantverkare?

Skulle vara kul med lite nya motargument liksom!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gillar att alla dessa trådar spårar ur och alla ryggdunkningar yrkesmän emellan ;)

Vad finns det att förlora på en sann timdebitering och en transparent materialkostnad om slutraden ändå blir densamma?
Skulle det ge några negativa följder? Vad skulle kunderna anse om det enligt er hantverkare?

Skulle vara kul med lite nya motargument liksom!
Sann timdebitering blir "too mucho" hos många kunder. Man sållas bort i första given och får inte chansen att visa att slutsumman för kund blir densamma.
Osund konkurrens från diverse länder späder på känslan av att sann timdebitering är åt helsike för hög.

Sedan är det givetvis så att marknaden tillåter vinst både på timmen och materialet. Folk är i desperat behov av dessa tjänster och folk betalar, kosta vad det kosta vill. Detta kan till viss del kopplas till "facebook-livet". Kåken måste vara i topptrim så att man bevisligen lever ett lyckligt liv.
 
Fairlane
L Le'Oracle skrev:
Om sopgubbar i Stockholm tjänar 45000för att de har hand om många nycklar .

Vad tycker ni då att en VVS/Kyltekniker ska tjäna?
För min del så får de tjäna hur mycket som helst. Det är inte frågeställningen. Om man tjänar 800 kronor om dagen på materialet så kan man ta bort den vinsten och höja timtaxan med 100 kr. Är det 4000 i vinst på materialet varje dag så ta bort det och höj priset med 500 kr i timmen. Då känns det hederligt.

Du vill väl inte att dina kunder ska ha en känsla av att bli lurade? Om mina kunder känner sig lurade känner jag att jag har misslyckats med något. Obs, det är skillnad på att känna sig lurade och att vara det, men varför inte jobba bort den känslan hos kunderna om det nu är möjligt?

Sen finns det såklart kunder som har en negativ syn på hantverkare, liksom det finns de se har en negativ syn på it-konsulter (min branch). Man kan ju välja att vara trevlig även mot dessa eller välja att vara otrevlig mot alla som man uppfattar som jobbiga (akademiker?). Det är ett eget val.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Tackar gud för EU och Polska hantverkare. Inget gnäll om material eller några sjuka påslag!
Japp, visst finns det rötägg bland dem men jag kan med all säkerhet säga att Svenska hantverkare knappast är bättre själva! Bara öppna Byggashus appen så ser man :p
Sen hoppas jag det kommer fler Polska eller några andra utländska arbetare som kan konkurrera än mer på marknaden så Svenska Hantverkare får sig en tankeställare sina ”bransch vanor”.
Och snacka inte, jobbar själv för Ett av Sverige största byggföretag, maskinförare visserligen men ser dagligen Litauiska och Polska arbetare och hur dom arbetar!

Puss o Kram
 
Fairlane
N Nils82 skrev:
Sann timdebitering blir "too mucho" hos många kunder. Man sållas bort i första given och får inte chansen att visa att slutsumman för kund blir densamma
De kunderna vill du ju ändå inte ha? Är man duktig så går det med ett högre timpris och lägre vinst på materialet. Som du själv säger är folk beredda att betala vad som helst. Skillnaden är vilken kund du får:

1. En kund som är förbannad för att hen känner sig lurade, dvs en kund som inte kommer tillbaka och inte kommer rekommendera dig till andra. Om du gjort ett bra jobb kommer kunden inte fokusera på, då hen känner sig lurad.

2. En kund som möjligen tycker du var lite dyr, men du gjorde vad du sagt till ett pris som du sagt. Kunden kommer kunna njuta av jobbet och beställa mer jobb och/eller rekommendera dig till andra.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Tackar gud för EU och Polska hantverkare. Inget gnäll om material eller några sjuka påslag!
Japp, visst finns det rötägg bland dem men jag kan med all säkerhet säga att Svenska hantverkare knappast är bättre själva! Bara öppna Byggashus appen så ser man :p
Sen hoppas jag det kommer fler Polska eller några andra utländska arbetare som kan konkurrera än mer på marknaden så Svenska Hantverkare får sig en tankeställare sina ”bransch vanor”.
Och snacka inte, jobbar själv för Ett av Sverige största byggföretag, maskinförare visserligen men ser dagligen Litauiska och Polska arbetare och hur dom arbetar!

Puss o Kram
Ahh ha....maskinförare. Då är det ju din avundsjuka du spyr ut i tråden och inget annat.
Det är välkänt att maskinförare, kranförare och dyl har en MYCKET viktigt roll i produktionen men ingår sällan i ackordet eller på annat sätt tjänar sämre än sina övriga kollegor på bygget. Jävligt bakvänt om du frågar mig. Utan maskinförarna stannar varenda bygge. Lönen borde vara densamma.....dvs hög utav helvete!
 
L
Hur stor vinstmarginal har era IT arbetsgivare ?

Polska jobbare. Inget fel på dem, jag känner många. Men samma vilkor är det ju inte riktigt.
 
Fairlane
L Le'Oracle skrev:
Hur stor vinstmarginal har era IT arbetsgivare ?
Jag tror vinstmarginalen ofta ligger mellan 5 och 10% för de bolag som går bra. På vilket sätt finns det en koppling mellan det och stora, dolda materialvinster?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N Nils82 skrev:
Ahh ha....maskinförare. Då är det ju din avundsjuka du spyr ut i tråden och inget annat.
Det är välkänt att maskinförare, kranförare och dyl har en MYCKET viktigt roll i produktionen men ingår sällan i ackordet eller på annat sätt tjänar sämre än sina övriga kollegor på bygget. Jävligt bakvänt om du frågar mig. Utan maskinförarna stannar varenda bygge. Lönen borde vara densamma.....dvs hög utav helvete!
Haha.. alltid välkommet med mer i lön. Men vi diskuterar ju inte era löner. Ni får ha 1000 el. 1500 riksdaler i timmen om ni vill. Det hela handlar ju om material påslaget? Som är en del av att dryga ut lönen? Det är i min värld inte okej!
 
  • Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
L
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror vinstmarginalen ofta ligger mellan 5 och 10% för de bolag som går bra. På vilket sätt finns det en koppling mellan det och stora, dolda materialvinster?
10 % då borde ni kunna sänka timpengen. Allt över 5 är rent ocker. Dessutom är era program o datorer tillverkade av barnarbetare och underbetalda i 3dje världen.

Forumägare gör 25 % vinst via annonser. Ren stöld, vart är kundvården ?
 
Fairlane
Jag är ledsen Le'Oracle, du har missförstått exakt hela diskussionen. För dig verkar allt röra sig om avundsjuka och misstro mot människor med en annan inkomst eller utbildning än din.

Vi skiter fullständigt i om du tjänar 30', 40', 50' eller 100' i månaden. Det jag vill är ha transparens. Om en Ballofix kostar 100 kr på alla normala ställen så vill jag inte att du fakturerar 400 kr. Jag vill att du fakturerar omkring 100 kronor. Behöver du få in 300 extra så lägg det på timpenningen. Om du sen köper in den för 50 kr eller 100 kronor spelar är ointressant för mig. Kan du köpa den för 50 kr, så grattis. Kostar den dig 150 kr i inköp, så kan du ta 150 kr av mig också (plus några procent) men var tydlig med det, innan jag får det på fakturan.

Om du ser på trådens start så ville en rörmokare ha 200 kronor mer i timmen för att han inte fick leverera material. 200 kronor är rätt mycket mer än ditt gnäll på 10% vinst. Det stora felet är inte det, utan att han kommer med det när arbetet redan är utfört. Ser du inget som helst problem med det?

Slutligen, jag ser inte ner på några hantverkare, det tror jag ytterst få är på byggahus gör. Jag är grymt imponerad av den skicklighet som de flesta har (inte alla såklart). Jag har haft med både elektriker och rörmokare att göra hemma (de se får mest klagomål). Jag har varit kanonnöjd med båda, men ingen har heller försökt att lura mig. Jag letar just nu efter både en ny elektriker och en ny rörmokare då jag flyttat. Rörmokare har jag kanske en på gång, en som bor i området och som flera grannar anlitat. Elektriker är svårare. De elektriker jag ser här på forumet skulle jag med glädje anlita, men ingen bor i närheten. Rörmokare är mer ovanligt här, men Krilleman skulle jag med glädje anlita, men inte heller han finns tillräckligt nära, Så släpp offerkoftan och försök kolla på sakargumenten istället.

PS. Datorer etc tillverkar ofta i Kina, Sydkorea eller liknande länder, men såvida inte ni kör bokföring med papper och penna så antar jag att även er firma har datorer. Program utvecklas vanligen i Europa, USA eller Indien, av folk med helt ok lön, så det var synnerligen tramsigt skrivet av dig.
 
  • Gilla
Jorn och 9 till
  • Laddar…
L Le'Oracle skrev:
10 % då borde ni kunna sänka timpengen. Allt över 5 är rent ocker. Dessutom är era program o datorer tillverkade av barnarbetare och underbetalda i 3dje världen.

Forumägare gör 25 % vinst via annonser. Ren stöld, vart är kundvården ?
Nu talar jag inte för alla, men det handlar i alla fall i mitt fall inte om hantverkares löner utan precis som många andra skriver om påslag på material. Jag har fått offerter där påslag har hamnat på samma nivå som timkostnaden. Timpengen kan jag också dra av med hjälp av ROT så för kunden kan jag inte se någon fördel med överdrivna materialpåslag.
 
Staffans2000
Eftersom det råder något som kan liknas vid en monopolställning, betyder kunden ingenting.
I Aleppo kostade ett kilo ris hundra kronor när bomberna föll. De som hade råd betalade. De andra åt gräs. Principen är densamma. Tillgång och efterfrågan styr priset.
 
L
Det ursprungliga inlägget gjordes av nån som endast gjorde det enda inlägget.

Det står bara - röris ville ha 200 mer i timmen.
Det låter ju inte bra, men vad tjänade han innan? 100 ? Vi vet inget om hur det handlades upp, bara hörsägen från någon som gjort 1 enda inlägg.

Nja mest troligt startades av nån som är tjurig och avundsjuk på hantverkare. Hela tråden borde raderas , men det var väl en IT moderator som startade den så det lär väl bara bli mina inlägg som raderas .
 
G Ganescha skrev:
Haha.. alltid välkommet med mer i lön. Men vi diskuterar ju inte era löner. Ni får ha 1000 el. 1500 riksdaler i timmen om ni vill. Det hela handlar ju om material påslaget? Som är en del av att dryga ut lönen? Det är i min värld inte okej!
Nej, jag gjorde ett inlägg ang. DIN lön, inte våran.
 
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.