Till min stora fasa har jag senaste veckorna hittat långsprötad silverfisk i huset och jag får seriöst panik. På riktigt. Har satt ut klisterfällor, sprayar längs golvlister etc med diverse medel (myrrspray (deltametrin) och ohyra effekt (pyretrin)), har tätat en del springor och såklart städar, städar och städar. Problemet är att jag inte vet hur jag ska gå vidare, odjuren finns ju kvar. Anticimex säger täta alla springor, men hur gör jag tex med rörelsespalten mellan trägolvet och väggen? Den som döljs av golvlisten? Där torde dom ju ha en jävla autostrada genom hela huset. Ska jag fylla den med, och isåfall med vad? Vill ju inte råka förstöra golvet eller orsaka andra problem men Klarar. Inte. Av. Dessa. Kryp. Please, snälla, hjälp en insektsfobiker!
 
Det går väl att tejpa om man nu inte vill spruta fogskum överallt.

I mitt fall så hade nog psykologhjälp varit enklare än att täta huset. Men jag är mer rädd för täta hus än småkryp.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Till saken hör ju att halva nedervåningen har bröstpanel av pärlspont så just tätning känns som ett rätt omfattande projekt. Känslan just idag efter att ha sprayat ihjäl tre fulingar är ”Nuke it from orbit” , men det är ju trots allt lite väl drastiskt även för mig .
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P Paksi skrev:
Till saken hör ju att halva nedervåningen har bröstpanel av pärlspont så just tätning känns som ett rätt omfattande projekt. Känslan just idag efter att ha sprayat ihjäl tre fulingar är ”Nuke it from orbit” , men det är ju trots allt lite väl drastiskt även för mig .
Har du haft Anticimex på besök?
 
Silverfiskar gör ju ingen skada i sig, men de är ofta ett tecken på att det finns fukt, så det skulle jag koncentrera mina ansträngningar på att undersöka först.
 
  • Gilla
TheGame och 1 till
  • Laddar…
Jag hittar silverfiskar lite då och då. Ingen aning om det är långsprötade eller vanliga dock. Har aldrig fått panik av detta. Borde man det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Jag hittar silverfiskar lite då och då. Ingen aning om det är långsprötade eller vanliga dock. Har aldrig fått panik av detta. Borde man det?
Enligt en annan (rätt lång) tråd på forat så är det ett val du själv får göra. Antingen riva eller i alla fall sälja kåken sjukt billigt. Eller, keep on going... men det är väl de ändpunkterna som finns på skalan
 
useless useless skrev:
Långsprötad silverfisk trivs även där det är torrt.

[länk]
Missade att det var den långsprötade varianten :(
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Har du haft Anticimex på besök?
Nej, jag har pratat med dom bara och fått hemskickat fällor etc. De gör inga direkta saneringar eftersom det tydligen inte har någon långvarig effekt.
 
O olofh skrev:
Tror jag hittade den gamla tråden...

Har någon hävt sitt husköp pga dolt fel?
[länk]
Åh herregud, läser man det där känns det ju som om livet är över...
 
Staffans2000
Då är det tur, att allt som skrivs, inte är sant.
 
  • Gilla
Paksi och 1 till
  • Laddar…
Mm, valde till slut att inte lägga mig ner och dö och istället gå till motattack. Har roat mig med att strö ut kiselgur, spraya radar och dragit mjukfog längs alla lister i hela huset. Ut ur mitt hus, otäcka kryp!
 
Hur gick det TS, blev du fri från dem?
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.