Långt rött staket med vita toppar omgivet av grönt gräs, symboliserar hantverk och tradition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av den andra versionen av ett 70 meter långt staket, med i runda slängar kanske 500 pinnar. När den första versionen kom upp vet jag inte, men den såg precis likadan ut, men gissar på 30-talet. Staketet kommer också att se ut så här i framtiden. Inget Gunnebostängsel här!

Staketet sattes upp som avgränsning, så att det inte bara var bondens taggtråd som skilde människan från kreaturen. Men även som prydnad, och som statussymbol. Ägaren visade att han hade tiden att lägga ner på det, eller pengarna att leja folk. Att sedan morfar, som alltså var ägaren, gärna lejde min pappa gratis är kanske en annan historia.

Numera kanske inte alla förstår det där med statusen. För det handlar inte om vanligt plankstrykning. Men de som varit med om att skrapa alla pinnar, och huka varma sommardagar för att få det klart vet vad det handlar om. Samt att när varenda pinne är målad, de har (allihop) alltså fyra sidor (vardera), som ska tas om hand individuellt med en mindre pensel, är det bara några hundra vita knoppar som ska på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Själv kommer jag inte att sitta på pallar, halvligga svettig i gräset, tampas med brännässlorna, eller dela stenröset någon längre tid med huggormarna, med en traditionell skrapa, stålborste och pensel. Underhållet måste moderniseras.

Rödfärgen är den traditionella falu och någon sorts vit färg, vilket också ska bibehållas.

Numera finns färgen som sprutmålning, så jag ska i alla fall kunna stå upp som folk. Problemet är i stället att staketet är hälften hål, och att det som sagt är fyra sidor pinne som ska ha färg. Kanske går det att ordna så att svinnet och rödfärgad åker och gräsmatta i någon mån minskas. (Här kanske någon vet råd?

Borstningen bör väl kunna fixas med någon bra borst/slip etc med bra ergonomi. Med tanke på att insatsen i tid och pengar på sikt är ganska hög trots allt, är priset på utrustningen inte så avgörande. (Någon som vet vad som kan vara användbart här?

Med pinnstaket in mot 20-talet!
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Efter lite test så är det inte omöjligt att vidmakthålla staketet med lite elverktyg och målning för hand. Sådär väldigt lockande att stå i rymddräkt och spruta är det ju inte heller. Men tid tar det.

Verktyg för att ta bort gammal färg: slipmaskin, borstar, handskar och andningsskydd på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den nuvarande verktygflottan för att borsta bort den gamla färgen. Nylon verkar vara det mest lagom för uppgiften, och något för grovrengöring till vinkelsslipen. Ska skaffa bättre andningsskydd då jag får in lite skit med den nuvarande. Nu verkar det ta runt 30 minuter metern, men jag får se om jag kan få upp farten.

Trädgårdsstaket med avflagad färg och partiellt rengjort trä, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite efter-katastrofen-känsla när det är vindstilla. Undrar om jag inte tagit för mycket? Kläderna direkt separat i tvätten, och jag in i duschen. Färgen av den gamla skolan ska ju innehålla bly och andra grejer.
 
  • Gilla
SSo
  • Laddar…
Vet inte riktigt var jag fick en halvtimme från. En timme metern får jag räkna med för att borsta bort det gamla.

Rutten trästolpe och skadat tvärslå, tecken på förfall och behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rutten trästolpe och tvärslå i staket med synliga skador och avflagningar, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt är inte bra. Stolpen rutten liksom tvärslån. Några av pinnarna är också illa utgångna. Undrar just vad som gör att en den klarar sig, men andra inte? Hursomhelst blir det ett senare projekt att fixa till det.
 
Fint att se bevarande av ett gammalt hederligt staket. Men slitsamt!
 
Tack! Målet är att på något sätt modernisera underhållet, men än har jag inte kommit längre än att elektrifiera skrapningen.

Rött trästaket med varierande nyanser av Falu Rödfärg omgivet av grönt ogräs och nässlor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prov på gårdagens Falu Vapen röd och Falu Rödfärg Ljusröd, och så kanske tio år gammal antagligen Falu bakom de Goa nässlorna. Här syns också en skada på en pinne. Ruttet.

När jag la på på det ljusröda blev det en klar orange nyans, och jag undrade vad det var för tivolifärger jag höll på med. Men så fort färgen torkat försvann den tonen, och fotot är ganska rättvisa taget i solljus. Skillnaden i nyans ser man klart och tydligt, även om den inte är så väldigt stor. Efter några år vet inte om den kommer att vara särskilt märkbar, något tiden får utvisa. Skillnad hade det varit om två fasader hade ställts vid sidan av varandra med de två färgerna. Luften mellan pinnarna och det gröna dämpar kontrasten.

Sen måste jag erkänna att jag gillar den nya gamla ljusröda varianten. Men ändå vet jag inte riktigt om den utstrålar Carl Larssonidyll eller bara sörgårdskitsch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
S Sinologen skrev:
Fint att se bevarande av ett gammalt hederligt staket. Men slitsamt!
Meningen var att det skulle vara slitsamt.
 
Hoppsan! Slant lite med slipen.

Skadat rödmålat staket med slipmärken på en av pinnarna och synliga spikar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dålig pinne. En spik däruppe och en därnere. Hyfsat lätt att byta pinne om det behövs.

Att borsta i fuktigt väder eller duggregn är klart bättre då vattnet binder dammet bra. Den grovrengörare jag provade slits ut snabbt, och det är lite tråkigt att läggasåpass mycket pengar på rena förbrukningsartiklar. I stället försöker jag vara lätt på handen med stålborst.
 
Slamfärgen behöver lite hjälp för att skydda den ömtåliga sågade toppen. Därför får dem lite hjälp på traven, genom att den sågas till en spets och målas med vit oljefärg. Dessutom ser det mycket prydligt ut, och markeringen gör att staketet blir mer synligt och ramar in tomten som en pendang till de vita knutarna.

Rödmålade staketstolpar med skyddande vitmålade spetstoppar mot en bakgrund av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tejp fungerar bra för att maska, och går fort att sätta fast. Fast det här fick jag göra om. Toppen ska målas en knapp centimeter ner på pinnen för att det ska bli snyggt. En rund pensel är bäst till det här.
 
Provar att tillverka några reservpinnar. Sen när de ska sättas på plats sågar jag av lagom på nederdelen.

(Här ska det vara en bild.)

Falus ljusröda med inspiration av hipsterrörelsen vann, sökandet efter det ursprungliga bortom det ursprungliga. Men jag tycker i alla fall att det är rätt snyggt.

När pinnarna inte sitter på staketet är det lättare då jag inte behöver krypa runt, utan ägna mig mer åt plankstrykning. Även om det bara är ett fåtal här.
 
Nog har de gjort ett bra jobb däruppe i Falun med sitt varumärkesbyggande, bland de viktigare som numera finns i företag nuförtiden. För Falu Rödfärg det kanske viktigaste. Men egentligen är det, trots allt, inget annat än en gammal slagghög, de försöker blåsa immateriellt värde i. Det som underbetalda arbetare, många barn, tagit upp från gruvan? Sen kan de hur mycket som helst försöka övertygs mig att just deras järnoxid är lite bättre och bär mer kultur än konkurrenternas.
 
Här blev det lite fel. Rött staket med rosa knoppar var inte planen. Ser ut som sån där billig jordgubbsglass man köper i big pack

Rött staket med vita knoppar, smutsade ned av slipdamm, mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Antagligen gick jag loss med att slipa nästa sektion av staketet innan de här knopparna var riktigt torra. Behövs förstås så lite för att färga.

En sak som är bra med staket, är att det inte är så farligt att göra fel. Bara att försöka igen.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
Målet är att hela staketet ska gå att ta isär, och ersätta bit för bit när det behövs. Nu är allt spikat, så att måla om eller byta tvärslå är jobbigt.

Till pinnarna används läkt 25×48. Det jag fick hos den lokale tüsken var 25×47. För mig är ett jämnt utseende viktigare, så att det inte blir några hål. En millimeter är likgiltigt, men undrar lite om det kan ha betydelse. Hursomhelst...

Närmat fotografi av rödmålat trästaket med krokar för upphängning av läkt, skillnad i nyans i sol och skugga synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En krok och en krampa på övre och nedre tvärslån, för att hänga upp pinnen. Dimensionen skulle kunna vara mindre, men jag hittade inget som även var galvaniserat. Eftersom pinnen hänger i två krokar,

Ett rödmålat trästaket i närbild som visar en vertikal slå och en horisontell tvärslå med sol- och skuggnyanser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


behövs en liten kil för att hålla den på plats.

Notera för övrigt skillnaden i nyans mellan när solen ligger på och när den är i skuggan.
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy och 1 till
  • Laddar…
Knopparna behöver två strykningar.
 
Det här gillar jag!
Slitsamt, javisst, men det finns inga substitut som ger det utseende som detta staket har!
Status? Absolut!
Karaktär? Absolut!
Carl Larsson-idyll? Absolut!
Byggnadshistoria? Absolut!
Längden på staketet gör att det känns extra drygt att ta itu med, men det är också längden som ger det imposanta intrycket!

Om det tidigare är målat med röd slamfärg, varför slipa?
Det räcker väl att borsta bort löst bös?
Möjligtvis behöver gröna beläggningar skrapas bort hjälpligt...
Hela poängen med slamfärg är ju att man slipper skrapa, spackla och slipa.

Har själv byggt några kortare vindskydd av denna typ (spjälstaket). Använde läkt 25 x 36 som målades med röd slamfärg och vit linoljefärg på topparna. Nu 10 år senare är en del pinnar lite ankomna av röta, men de flesta friska. Skillnaden består i vilken virkeskvalitet de har. Tunga, massiva och tätvuxna står sig bäst.
Skulle jag göra om det så skulle jag använda 25 x 50 och rödtjära.

Kör hårt!
 
  • Gilla
Byggfuskarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.