Det är verkligen dåligt att pensionärer inte får låna! Det är väl då man har en fast och säker inkomst.
Vi har också haft problem att ta bolån när en av oss inte hade fast jobb, trots att den andra lätt kunde betala alla utgifter på sin lön.
Länsförsäkringar var de enda som gav oss lån, det handlade bara om ca 150 000, utan krav på att vi skulle bli helkunder. Men senare har de sagt att de kräver att man har sitt lönekonto där om man ska ha bolånet. Därför ville jag flytta bolånet till SBAB, men där kräver de en värdering av huset trots att lånet är på hälften av vad vi köpte det för för 10 år sedan. Så så himla enkelt är det inte att byta bank alla gånger.
 
  • Gilla
Thomasdk1 och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Det är verkligen dåligt att pensionärer inte får låna! Det är väl då man har en fast och säker inkomst.
Vi har också haft problem att ta bolån när en av oss inte hade fast jobb, trots att den andra lätt kunde betala alla utgifter på sin lön.
Länsförsäkringar var de enda som gav oss lån, det handlade bara om ca 150 000, utan krav på att vi skulle bli helkunder. Men senare har de sagt att de kräver att man har sitt lönekonto där om man ska ha bolånet. Därför ville jag flytta bolånet till SBAB, men där kräver de en värdering av huset trots att lånet är på hälften av vad vi köpte det för för 10 år sedan. Så så himla enkelt är det inte att byta bank alla gånger.
Bankerna vill väl att man lånar till 5% ränta på blancolån till de reparationer som behöver göras?
 
N NOP skrev:
Bankerna vill väl att man lånar till 5% ränta på blancolån till de reparationer som behöver göras?
Reparation? Vi skulle köpa ett hus.
 
Jag tyckte det lät bra med 1,09% hos Skandia, flytta pensionssparandet är inget problem för oss. Men det visar sig snabbt att det heter "från 1,10" och det verkar oerhört svårt att komma i närheten av detta. Man måste både ha låg belåningsgrad och spara pengar hos dem som jag förstår det.

När jag knappar in våra siffror i deras kalkylator (lån på ca 2 500 000, husets värde ca 3 600 000) så vill de ha 1,32%. Så artikeln får det att verka lite väl bra.
 
  • Gilla
Thomasdk1
  • Laddar…
Oj, det hade jag missat. Ser nu att Skandias ränta på 1,09% endast gäller om man har en belåningsgrad på max 50%. Tack för feedback, ska uppdatera artikeln.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Reparation? Vi skulle köpa ett hus.
För oss som har ett hus och trodde att det var bra att ha låneutrymme för nya lån till förbättringar. Takbeläggning, solpaneler osv
 
K Kirre2 skrev:
Det är verkligen dåligt att pensionärer inte får låna! Det är väl då man har en fast och säker inkomst.
Njae. Det är många som tagit ut hela tjänstepensionen första fem åren. Sen är de motsvarande fattigpensionärer.
Så den enda säkra inkomsten är egentligen den statliga pensionen.

men nog borde man ha sparat lite under alla dessa år så man har råd att renovera. Om man nu har "så hög pension"? ;)
 
N NOP skrev:
För oss som har ett hus och trodde att det var bra att ha låneutrymme för nya lån till förbättringar. Takbeläggning, solpaneler osv
Generellt lånar banker inte ut till renoveringar just nu (vad jag hörde av mäklarna när jag köpte hus). Detta på grund av den osäkra bostadsmarknaden.

Sen handlar det ju om att om man har en solid ekonomi och besparingar så att man kan renovera och betala kontant så får man ofta låna. Har man ingen buffert (och behöver låna) så brukar de inte låna ut.
Så som vanligt "drabbas" de som inte sparas och de som har sparat och har bra ekonomi "gynnas orättvist".

Ska jag vara ärlig är jag nog på bankernas sida. Det är bra att de börjar strama åt kreditgivningen redan innan kris så att vi kan undvika en bubbla.

Takbeläggning räknas väl ändå till det löpande. Man lägger väl undan minst 2000 i månaden på ett konto för reparationer och förbättringar med hus?
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Njae. Det är många som tagit ut hela tjänstepensionen första fem åren. Sen är de motsvarande fattigpensionärer.
Vid vilken "inkomst" blir man fattigpensionär?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vid vilken "inkomst" blir man fattigpensionär?
När man får garantipension är man väl fattigpensionär. Det är ju en form av statligt socialbidrag för pensionärer


Citat:

Som mest kan garantipensionen bli 8 254 kronor för ensamstående och 7 363 kronor i månaden för gifta.
Du får ingen garantipension om du:
  • Är ensamstående och får 11 906 kronor per månad eller mer i inkomstpension före skatt.
  • Om du är gift och får 10 553 kronor per månad eller mer före skatt.
Slut citat:

Men det är väl rätt många som kommer hamna på 15.000 efter skatt som jag förstått det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vid vilken "inkomst" blir man fattigpensionär?
när man har rätt till bostadstillägg

Är din pension och andra inkomster omkring 15 000 kronor efter skatt eller lägre kan du ha rätt till bostadstillägg. Om du bor tillsammans med någon gäller andra belopp.
 
Appendix Appendix skrev:
Njae. Det är många som tagit ut hela tjänstepensionen första fem åren. Sen är de motsvarande fattigpensionärer.
Så den enda säkra inkomsten är egentligen den statliga pensionen.

men nog borde man ha sparat lite under alla dessa år så man har råd att renovera. Om man nu har "så hög pension"? ;)
Vem har pratat om hög pension? Jag tänkte mest en säker månatlig inkomst. Till skillnad mot när man jobbar och kan få sparken när som helst. Dessutom räknas ob- ersättning in i det banken räknar som inkomst, vilket är ännu konstigare. Byter du arbetstider så blir du kanske av med den!
 
Redigerat:
  • Gilla
NOP
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Hur lång bindningstid har ni på de lånen då? Jag misstänker att man får omförhandla delarna till rörlig ränta allt eftersom att deras bindningstider går ut, så kan ni bli lite mer rörliga. Om ni vill då så klart. Tror man tjänar mer på det än att ha bundet, vår riksbank verkar inte supersugna på att höja räntan och skulle vi hamna i en plötslig högkonjunktur och de skulle höja räntan har man nog igen det på den ränteskillnad man kan få om man har möjlighet att hoppa mellan bankerna när de har som bäst erbjudanden.

Vi har lånet i två delar men det är samma villkor på båda delarna. Tror det var här på ByggaHus som jag först läste om att man inte ska ha olika bindningstider på delarna pga inlåsningseffekten. Att man skulle ha en del fast och en del rörlig var annars en gammal sanning som jag hört sedan jag var liten, men nu känns det ju solklart att det nästan bara är till konsumentens nackdel.
Den största kostnaden är ett lån som går ut 2021.
Det bands 2011 på 10 år ränta 5,89% kostar nästan 100 att bara lösa det.
Skuld 800 tusen.

Vad menar du med plötslig högkonjuktur?
Vi har haft en högkonjuktur i flera år med minusränta.
Penningpolitiken i Sverige är fruktansvärt dålig.
Likadant innan finanskrisen man höjde alldeles för sent så vi fick en normalränta i några månader tills man var tvungen att sänka igen.

Jag gick ju på riksbankens prognoser då att nu sticker räntan uppåt och band räntan då...
Vilket jag surt fått ångra.
Riksbankens prognoser tror jag inte på längre dom har haft fel gång på gång i många år.
 
Appendix Appendix skrev:
Njae. Det är många som tagit ut hela tjänstepensionen första fem åren. Sen är de motsvarande fattigpensionärer.
Så den enda säkra inkomsten är egentligen den statliga pensionen.

men nog borde man ha sparat lite under alla dessa år så man har råd att renovera. Om man nu har "så hög pension"? ;)
Mmm. Man sparade. I fastigheten.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
T tergo skrev:
när man har rätt till bostadstillägg

Är din pension och andra inkomster omkring 15 000 kronor efter skatt eller lägre kan du ha rätt till bostadstillägg. Om du bor tillsammans med någon gäller andra belopp.
Man kan väl inte få bostadstillägg om man äger fastighet? Då är man ju rik och kan låna. Ha ha. Moment 22
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.