henq henq skrev:
Såg idag att man kan binda bolånet i 10 år på 1,3% (!)
Verkar inte som bankerna tror på räntehöjningar framöver...

[bild]
Blir nog att ringa min bank idag och be dem minst matcha...

Fast vill man vara bunden i 10 år? Tänk om man vill sälja huset innan dess...

K Kirre2 skrev:
Fast vill man vara bunden i 10 år? Tänk om man vill sälja huset innan dess...
Då väljer man inte 10 år, helt enkelt.

Nej, det gör man inte. Men visst verkar det frestande att få den låga räntan under så lång tid. Undrar bara vilka som binder lånen på så lång tid.

Nej, och det är nog också svaret på varför de kan erbjuda så bra ränta på så lång bindningstid: väldigt få kommer välja det. Men även om man gissar att den genomsnittliga bindningstiden folk väljer på erbjudandet är 2–3 år så säger ju det en del om bankens räntegissning, förlåt, -prognos.

K Kirre2 skrev:
Nej, det gör man inte. Men visst verkar det frestande att få den låga räntan under så lång tid. Undrar bara vilka som binder lånen på så lång tid.
Ja, det kan jag hålla med om. Det är nog väldigt ovanligt att folk skulle vilja binda sig så länge. Men jag tror säkert att det är fler än man tror som hoppar på längre bindningstid utan att tänka på konsekvenser.

Har valt den bindningstiden innan,
Flyttat med mig lånet vid varje flytt.
Kostar 1000kr per gång.

Personligen hatar jag att vara bunden och jag är mest intresserad av vad det säger om bankens egen räntegissning framåt.
Själv ligger jag på 1,25% på Danske rörligt. Blir intressant att se vad som händer, Ingves vill ju höja räntan i december medan resten av världen är på G att sänka.

Hur länge har det inte pratats om höjda räntor? Jag har slutat lyssna.

• Gilla
Mikaelzii
  • Laddar…
Ingves höjde i januari...

H
K Kirre2 skrev:
Vi har byggt nytt för två år sedan, tänker bo här i resten av våra liv och avskyr återkommande prutrundor med div banker. Har haft skitbra ränta senaste åren, mellan 0.95-1.20, men kände ändå när erbjudandet från SEB dök upp att det var rätt för oss. Såg till att energideklarera huset (klass B) vilket gav mig ytterligare 10 punkter, och när jag ringde SEB erbjöd de mig ytterligare 5 punkter om jag startade ett månadssparande på minst 1000 kronor. Så nu har jag bundit 5900000 kr i tio år till 1.14. Visst, det finns kanske punkter att jaga i det korta perspektivet, men för mig känns det helrätt.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Halibut11 skrev:
Vi har byggt nytt för två år sedan, tänker bo här i resten av våra liv och avskyr återkommande prutrundor med div banker. Har haft skitbra ränta senaste åren, mellan 0.95-1.20, men kände ändå när erbjudandet från SEB dök upp att det var rätt för oss. Såg till att energideklarera huset (klass B) vilket gav mig ytterligare 10 punkter, och när jag ringde SEB erbjöd de mig ytterligare 5 punkter om jag startade ett månadssparande på minst 1000 kronor. Så nu har jag bundit 5900000 kr i tio år till 1.14. Visst, det finns kanske punkter att jaga i det korta perspektivet, men för mig känns det helrätt.
Jag förstår det, på vårt första huslån band vi räntan på 6 år för att veta vad vi skulle ha för månadskostnad. Tyvärr var räntan ganska hög då, så det blev knappast nån ekonomisk vinst för oss.
Sedan dess har vi bundit delar av lånet några gånger, men det har kostat, dels för att räntan fortsatt varit låg, dels för att vi sålde huset när vi hade bundna lån, vilket kostade skjortan...
Men är man säker på att man ska behålla huset i 10 år är det ju bara att slå till! Räntan blir knappast lägre än den är nu i alla fall!

Nu verkar de långa räntorna ha vänt upp igen, Skandia hade t.ex. samma ränta på alla bindningstider 3 mån till 5 år fram till för en dryg vecka sedan: 2.00%, 1.08% med maximal rabatt. Nu är både 3 och 5 år höjda med 15 punkter. Liknande ser det ut hos Landshypotek. De korta lär väl åka upp om RB gör slag i saken och höjer i december. Kan det vara så att man just missat det gyllene läget att binda 5 år på 1.08? Ska man hoppa på tåget och binda 5 år på 1.23 nu då, eller konstatera att läget är förbi?

Edit: Hamnade en punkt fel där, 1.09 och 1.24 är rätt siffror.

henq henq skrev:
Personligen hatar jag att vara bunden och jag är mest intresserad av vad det säger om bankens egen räntegissning framåt.
Själv ligger jag på 1,25% på Danske rörligt. Blir intressant att se vad som händer, Ingves vill ju höja räntan i december medan resten av världen är på G att sänka.
Han måste höja för att kunna sänka i en lågkonjuktur

B beerfueled skrev:
Nu verkar de långa räntorna ha vänt upp igen, Skandia hade t.ex. samma ränta på alla bindningstider 3 mån till 5 år fram till för en dryg vecka sedan: 2.00%, 1.08% med maximal rabatt. Nu är både 3 och 5 år höjda med 15 punkter. Liknande ser det ut hos Landshypotek. De korta lär väl åka upp om RB gör slag i saken och höjer i december. Kan det vara så att man just missat det gyllene läget att binda 5 år på 1.08? Ska man hoppa på tåget och binda 5 år på 1.23 nu då, eller konstatera att läget är förbi?

Edit: Hamnade en punkt fel där, 1.09 och 1.24 är rätt siffror.
Efter lite ytterligare diskussioner över köksbordet och vägande av för- och nackdelar så blev det så att vi ändå köpte oss säkerheten i ett bundet lån. Vi hann precis få in ett femårslån till 1.24 hos Skandiabanken innan de höjde ytterligare 19 punkter häromdagen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.