tommib
Vad ska du koppla in den i för burk? På Linux finns apcupsd som klarar typ alla UPSer från APC.

Smart-UPS-serien tror jag inte kör med någon fullösing utan det är en riktig serieport.
 
Ett serverrack med nätverksutrustning och ordentligt arrangerade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nätverksskåp monterat på väggen i en krypgrund med synliga ledningar och bjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skönt med "krypgrund" ibland :)
 
  • Gilla
magda136 och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Smart-UPS-serien tror jag inte kör med någon fullösing utan det är en riktig serieport.
De har både "dumb mode" (pinsignalering) och "Smart mode".
 
  • Gilla
yxis och 1 till
  • Laddar…
K
tommib tommib skrev:
Vad ska du koppla in den i för burk? På Linux finns apcupsd som klarar typ alla UPSer från APC.

Smart-UPS-serien tror jag inte kör med någon fullösing utan det är en riktig serieport.
Tanken är väl att kommunicera mot min "openRB Logic Machine" och jag tror det är enklare än jag trodde.
UPS'en kan spotta ut Modbus ur serieporten, dock över RS232. så det jag behöver är en RJ45 Till DB9 kabel, en omvandlare från RS232 till RS485 sen kan jag integrera UPS'en i hemautomationssystemet och plocka in larmer, batteristatus med mera och visualisera det.. Styra UPS'en lär jag inte behöva göra men det skall gå det med.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
LM5 har väl en kombinerad RS232/RS485-port och där man kan köra modbus över rs232, kan du inte användas den.
 
K
Sådana nymodigheter har inte jag :) Jag har en LM2 (Homelynk med LM2 firmware).
Jag vill helst undvika att dra fram ny busskabel, dom står på olika plan och i varsin ända av huset. RS485 och TCP finns i båda ändar dock. Finns nätverkskort med stöd för Modbus TCP att köpa till UPS'en för 500ing på ebay, kanske blir den smidigaste lösningen, då kan jag nog manegera UPS'en från en vanlig dator också.
 
  • Gilla
Videonisse
  • Laddar…
Jag bara måste få visa hur man inte ska göra, det fungerar men det är inte vackert =)

Mac Minin kör Ubuntu och agerar NVR-server för Unifikamerorna + att den dubblar som Pihole-server
 
  • Rörig serverhörna med Mac Mini, kablar, nätverksutrustning, och en tangentbord-mus-kombination.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Lägger upp min nätverkscentral också. Den kanske tillhör kategorin "udda" eller något sådant.

Boxen högst upp: Distributionspunkt samt RJ-anslutningar för Ethernet på toppen (RJ kontakter från skrotade patchpaneler). Har ingen egentlig patchpanel utan ansluter sedan med kablar direkt till gigabitswitchen. Distributionspunkt för 1-wire kopplade med lösa crimpdon. Distributionspunkt för avbrottsfri respektive icke avbrottsfri 12V. Potentialutjämningsskena för funktionsjord.

Boxen i mitten: Automation och larm mm. RaspberryPi längst till vänster och diverse hemmabyggen till höger.

Boxen längst ned: Nätdel 12V 10A varav batteribackup för 1A (medel). Batteriet räcker för att driva Raspberryn i 12 timmar.

Hyllan: Fiberboxen (på väggen), huvudrouter och gigabitswitch.

Till höger om den övre boxen: Museiföremål från en svunnen tid.

Jag har trådat Ethernet till de flesta rum men det används allt mindre med tiden (min sista laptop har ingen trådad kontakt ens). TV'n, 24/7 servern samt en accesspunkt är väl idag de enda trådade prylarna som har någon högre bithastighet (fast TV'n har även en trådlös Chromcast). Övriga fast anslutna ethernetprylar har väldigt låg bithastighet (men lite högre krav på tillförlitlighet): RPi, Coap GW, Värmepumpen, Modbus-styrning...

Trots att huset är från 1965 så var den förre ägaren hygglig nog att se till att lägga in VP rör till de flesta rummen i en stjärna från där jag nu har min distributionsbox. Som mest har jag lyckats få in 4 CAT plus 2*1.5 kvmm i ett 16mm VP-rör.

Nätverkscentral med övre distributionsbox, mellanbox för automation, nedre nätdel och hylla med fiberbox, router, switch.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nätverkscentral med kablar och komponenter, inklusive en gigabitswitch, distributionspunkter och Raspberry Pi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 2 till
  • Laddar…
Har nörderiet upphört?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Ser ju för bedrövligt ut..... Nåja, sitter i en garderob vid inkommande vatten samt proppskåp. 3 st AC-Lite accesspunkter ingår också i nätverket. En rörig nätverksinstallation med flera enheter och kablar på en vägg ovanför en vattenmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I förra huset har satt ett gammalt apparatskåp över fiberanslutningen. Fibern går sedan in i utsikts router, och vidare till min cisco sb300-switch som sitter framför fiberanslutning och utsiktutrustning. Ciscoswitchen är sen trunkad med en fiber till en annan switch som sitter i serverracket. Det får vi återkomma till när det ser lite mer städat ut än just nu.
 
  • Apparatskåp med öppen dörr visar fiberanslutning, en router, och en Cisco SB300-switch med flera anslutna Ethernet-kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt apparatskåp uppsatt över en fiberanslutning i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Det där apparatskåper tigger om mer.
Mätarna får du koppla så de visar inkommande och utgående trafikhastighet.
Röda lampan om antalet intrångsförsök överstiger en viss nivå.
Brytaren kopplar från/till porrfiltret.
 
  • Gilla
  • Haha
Bangan och 10 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det där apparatskåper tigger om mer.
Mätarna får du koppla så de visar inkommande och utgående trafikhastighet.
Röda lampan om antalet intrångsförsök överstiger en viss nivå.
Brytaren kopplar från/till porrfiltret.
Jag hade sådana idéer, ja. Men vi har flyttat därifrån. Nu har jag en hel datorhall istället, men jag har ett identiskt apparatskåp kvar.
 
Exostor Exostor skrev:
Jag hade sådana idéer, ja. Men vi har flyttat därifrån. Nu har jag en hel datorhall istället, men jag har ett identiskt apparatskåp kvar.
Har du datahallen hemma?
 
Det fattas en skruv så 230v panelen är lite lös.
 
  • Ett öppet elskåp med löst monterad 230v panel, synliga kablar och nätverksutrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.