Fällebyggarn Bösahus skrev:
Jaha. Då vill du alltså håna mej med någon form av humor eller?
Ja det kan man säga. Eller kanske inte dig personligen utan mer attityden i dina inlägg.;)
 
M Myckling skrev:
Ja det kan man säga. Eller kanske inte dig personligen utan mer attityden i dina inlägg.;)
Kanske?

Du får gärna utveckla vad som är så avvikande med min attityd så att du tar dej friheten att håna.
Jag har inte tagit mej rätten att vara kränkt men om du har problem med min framförning av släp så är det ju allvar.
 
Jag har ett problem med en katt i vårt villaområde. Katten har bajsat vid flera tillfällen på vår gräsmatta. Vi har två barn, en som snart kryper och en som gärna springer barfota, plus oss vuxna och en hund. Jävligt tråkigt att behöva trampa i kattskit, se hunden käka upp det eller jag plocka bort det.

Känns jävligt irriterande att se kattägare göra det till mitt problem. Men nu verkar det som att så ser världen ut idag.

Kan ni ge lagliga tips på vad jag får göra?
Får jag släppa lös hunden för att jaga bort katten? Vad händer om hunden faktiskt får tag i katten? Blir jag skadeståndsskyldig? Får jag ta och köpa ett rejält vattengivär som klarar 20meter och spruta? Vad händer om jag råkar skada katten när jag sprutar på katten? Typ träffar ett öga? Blir jag skadeståndsskyldig då?

Ge gärna tips på effektiva och lagliga sätt. Tyvärr vet jag int3 vems katt det är, så jag kan inte prata med ägaren. Men skulle jag veta, hade jag lagt sliten på deras uppfart som jag får plocka från tomten.
 
phyx phyx skrev:
Jag har ett problem med en katt i vårt villaområde. Katten har bajsat vid flera tillfällen på vår gräsmatta. Vi har två barn, en som snart kryper och en som gärna springer barfota, plus oss vuxna och en hund. Jävligt tråkigt att behöva trampa i kattskit, se hunden käka upp det eller jag plocka bort det.

Känns jävligt irriterande att se kattägare göra det till mitt problem. Men nu verkar det som att så ser världen ut idag.

Kan ni ge lagliga tips på vad jag får göra?
Får jag släppa lös hunden för att jaga bort katten? Vad händer om hunden faktiskt får tag i katten? Blir jag skadeståndsskyldig? Får jag ta och köpa ett rejält vattengivär som klarar 20meter och spruta? Vad händer om jag råkar skada katten när jag sprutar på katten? Typ träffar ett öga? Blir jag skadeståndsskyldig då?

Ge gärna tips på effektiva och lagliga sätt. Tyvärr vet jag int3 vems katt det är, så jag kan inte prata med ägaren. Men skulle jag veta, hade jag lagt sliten på deras uppfart som jag får plocka från tomten.
Hunden får du sätta munkorg på..
https://lawline.se/answers/grannens-katt-blev-biten-av-min-hund-vem-ansvarar

Katten och kattägaren går fri från det mesta.

Vattenspruta är väl ett bättre alternativ. Och arga lappar såklart.

En luftpistol och ett skjutmål som ger av sig ett litet oljud kan också vara något som skrämmer. Alltså inte skjuta katt med luftvapen men skapa dålig bajsmiljö.
 
  • Gilla
phyx och 1 till
  • Laddar…
phyx phyx skrev:
Jag har ett problem med en katt i vårt villaområde. Katten har bajsat vid flera tillfällen på vår gräsmatta. Vi har två barn, en som snart kryper och en som gärna springer barfota, plus oss vuxna och en hund. Jävligt tråkigt att behöva trampa i kattskit, se hunden käka upp det eller jag plocka bort det.

Känns jävligt irriterande att se kattägare göra det till mitt problem. Men nu verkar det som att så ser världen ut idag.

Kan ni ge lagliga tips på vad jag får göra?
Får jag släppa lös hunden för att jaga bort katten? Vad händer om hunden faktiskt får tag i katten? Blir jag skadeståndsskyldig? Får jag ta och köpa ett rejält vattengivär som klarar 20meter och spruta? Vad händer om jag råkar skada katten när jag sprutar på katten? Typ träffar ett öga? Blir jag skadeståndsskyldig då?

Ge gärna tips på effektiva och lagliga sätt. Tyvärr vet jag int3 vems katt det är, så jag kan inte prata med ägaren. Men skulle jag veta, hade jag lagt sliten på deras uppfart som jag får plocka från tomten.
Det är nog hyfsat säkert att spruta vatten, bara du inte tar högtrycket. Kattägare kan ju oftast lära sina katter var de ska skita, bättre än hundar som skiter överallt - om katterna bara tränas på rätt sätt.
 
  • Gilla
phyx
  • Laddar…
Det vore spännande att reda ut vad som gäller om grannens katt med halsband äter en höna i tätbebyggt område, nu när hönsgårdarna har flyttat in ibland mexiteglet.
Ringa kommunen och be kommunjägaren är väl ett alternativ men funkar det?


För på landet kan man hänvisa till att man blir ofredad och då kanske även har jakträtt.
 
Katter är inte tama, de har bara lärt sig att utnyttja människor för att få mat och bra bostad. Katterna har flyttat in hos människan helt utan tvång, det är det inget annat djur som gjort. Vill man inte ha djur på sin tomt får man nog hindra dem från att komma in.
 
D Daniel 109 skrev:
Katter är inte tama, de har bara lärt sig att utnyttja människor för att få mat och bra bostad. Katterna har flyttat in hos människan helt utan tvång, det är det inget annat djur som gjort. Vill man inte ha djur på sin tomt får man nog hindra dem från att komma in.
Sant men alla andra får göra tvärtom, hålla inne sina djur. Och då även för att freda dom.

Finns ju vissa paralleller till fåren och vargen...

Och skulle inte alla vara lika inför lagen?
 
Lagmässigt så är väl "strikt ansvar" förpassat till hundar och hästar? Katter hamnar i kategorin "katter är katter"...
Själv är jag allergisk mot katter och det visar sig med astmatiska andningsbesvär. Så jag ser gärna att katterna håller sig undan från insidan av mitt hus. Vilket alla katter utom en i grannskapet gör... Problemet är att jag gillar djur. Och att familjen i övrigt älskar katter. Så jag har svårt att ta till vattenpistol mot den. ;) Och jag har sovrumsfönstret öppet så länge det inte är för kallt ute, typ fem grader...
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Det vore spännande att reda ut vad som gäller om grannens katt med halsband äter en höna i tätbebyggt område, nu när hönsgårdarna har flyttat in ibland mexiteglet.
Ringa kommunen och be kommunjägaren är väl ett alternativ men funkar det?


För på landet kan man hänvisa till att man blir ofredad och då kanske även har jakträtt.
Har aldrig sett en katt ta en höna, däremot hundar och rävar som gör det.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har aldrig sett en katt ta en höna, däremot hundar och rävar som gör det.
Kyckling är väl vanligare och en höna som blir tagen av en katt har möjligen redan andra problem.

Kaninunge är lika utsatt och finns i små hagar i trädgårdar.
 
Så du har haft många kaninungar i burar som katter med halsband har ätit upp?
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Kattägare kan ju oftast lära sina katter var de ska skita,
Hur gör man det? Vi har haft säkert 10 katter plus några kullar kattungar och dom har alltid, utan någon träning, fattat att dom skita i kattlådan.
Dock tror jag inte det går att lära dom att inte skita i en sandlåda med leksaker...
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Så du har haft många kaninungar i burar som katter med halsband har ätit upp?
Jag vet faktiskt det
 
Bör kanske start nytt företag Cat whisperer där vi lär katter och ägare hur man gör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.