K karlmb skrev:
Elcyklar saknar ju förbränningsmotor...
Man skadas/dör oavsett vilken motor fordonet/leksaken har.
 
Isakare Isakare skrev:
Man skadas/dör oavsett vilken motor fordonet/leksaken har.
Javisst. Men alla Elcyklar har MPs välsignelse. De får ju tom köra emot trafiken på enkelriktat.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
G
Jag håller med.. lite...
Tycker att visst äldre borde ha täta koller att de klarar av att hantera fordon.
Men jag tycker även att det borde vara koll på ALLA minst varr 4-5:e år, med en lite kontroll-test som visar att personen fortfarande kan framföra fordon på ett bra sätt, oavsett ålder.
Vi måste ju besikta bilen runt varje år. Varför inte besikta föraren som troligen blir ännu sämre per år än vad bilen egentligen blir..
 
Man ska undvika liknelser med produkter som t.ex. bilar och besiktning kontra människor, det är helt olika förutsättningar och konsekvenser. Tanken är god men om man fördjupar sig i syfte, resultat och mål, så är det enormt stora skillnader och även vilka konsekvenser det kan ge samhället.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Jag håller med.. lite...
Tycker att visst äldre borde ha täta koller att de klarar av att hantera fordon.
Men jag tycker även att det borde vara koll på ALLA minst varr 4-5:e år, med en lite kontroll-test som visar att personen fortfarande kan framföra fordon på ett bra sätt, oavsett ålder.
Vi måste ju besikta bilen runt varje år. Varför inte besikta föraren som troligen blir ännu sämre per år än vad bilen egentligen blir..
Man får ju alltid väga nytta mot kostnader och kunde man visa att behovet är lika stort oavsett ålder så kan man förstås införa allmänna kontroller liknande de som gäller för tunga fordon.
Men om det bara är någons slags rättvisetanke bakom så känns det inte motiverat.
 
Enligt Allt Om Bilen så är 75-åringar Säkrast i trafiken!! :surprised:
En 90-åring är inte farligare än en 35-åring enligt försäkringsstatestik.

Enligt Statens väg och transportforskningsinstitut (VTI) så har andra länder som infört kontroller av äldre har inte kunnat påvisa förbättrad trafiksäkerhet.

Största problemet med äldre i trafiken tycks vara alla som irriteras över dessa äldre med hatt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Statistiken visar inte att t ex en omkörningsolycka egentligen beror på att någon blev frustrerad av att ligga och krypköra bakom 80-åriga Beda. Istället ser det ut som att Beda är en bra bilförare eftersom hon kör så försiktigt...
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Nog för det kan vara frustrerande att köra bakom någon som kör väldigt långsamt och jag erkänner att jag ofta kör fortare än tillåtet, men kör jag om så är det mitt ansvar att jag gör det säkert, inte den omkörde.
 
  • Gilla
halper och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Statistiken visar inte att t ex en omkörningsolycka egentligen beror på att någon blev frustrerad av att ligga och krypköra bakom 80-åriga Beda. Istället ser det ut som att Beda är en bra bilförare eftersom hon kör så försiktigt...
Men om man nu blir så frustrerad av att ligga bakom en annan bil att man chansar att köra om när man riskerar sitt eget och andras liv skall man inte ha körkort.
Oavsett om det är Beda, en epatraktor eller något annat som ligger framför en och kör saktare.
 
  • Gilla
halper och 6 till
  • Laddar…
Men gamla ”Beda” är väl inte farligare ”bromskloss” än någon som kör lagligt med släp eller husvagn på en 90-väg?
 
  • Gilla
halper och 3 till
  • Laddar…
G
blackarrow blackarrow skrev:
Men gamla ”Beda” är väl inte farligare ”bromskloss” än någon som kör lagligt med släp eller husvagn på en 90-väg?
https://www.vibilagare.se/bloggar/biltestarbloggen/det-ar-farligt-att-kora-sakta-39792

Men folk som kör betydligt långsammare än den tillåtna hastigheten är många gånger nästan lika farliga i trafiken som fartsyndarna. Den irritation som skapas i köerna bakom ”sengångarchaufförerna” är i högsta grad ett hot mot trafiksäkerheten, eftersom den ofta leder till mer eller mindre tokiga omkörningar.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
[länk]

Men folk som kör betydligt långsammare än den tillåtna hastigheten är många gånger nästan lika farliga i trafiken som fartsyndarna. Den irritation som skapas i köerna bakom ”sengångarchaufförerna” är i högsta grad ett hot mot trafiksäkerheten, eftersom den ofta leder till mer eller mindre tokiga omkörningar.
Men fortfarande är det ju inte den som kör med lägre hastighet som är farlig.
Det är den som inte klarar av att hantera den situationen som är farlig.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
Helt klart är det inte bra att köra för långsamt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Kör alla samma hastighet så blir det inga omkörningar, vilket är säkrare. Jag själv kan bli frustrerad, men det är inte samma sak som att det är den omkördes fel om jag missbedömer situationen.
 
Jag håller med om att det är den omkörandes ansvar att köra om säkert, men man får faktiskt inte köra för sakta utan skäl heller (3 kap. 16 § trafikförordningen):
”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet/.../”
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om att det är den omkörandes ansvar att köra om säkert, men man får faktiskt inte köra för sakta utan skäl heller (3 kap. 16 § trafikförordningen):
”En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet/.../”
Nej, det är helt riktigt.
Men det är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
Den som ligger bakom har fortfarande ansvaret och blir lika frustrerad oavsett om det finns ett giltigt skäl eller ej för den som kör framför att köra saktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.