wildeside wildeside skrev:
Tror inte det är aktuellt med ett nytt förbud, det finns redan en lag för det.
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
Skyldigheter kommer alltid med rättigheter...det är väl samspelet där som det finns lite att önska.

Jag vet ju personer som borde fråntas Allemansrätten..
 
wildeside
M Micro skrev:
Jag har tyvärr blivit för gammal för att skaffa en valp igen.:worried:
Har tyvärr inte tiden som krävs för att uppfostra och umgås med en hund, och sedan är det så förbannat jobbigt den dagen man måste ta adjö av dom :cry:.
Jag har haft totalt 3st underbara hundar och det får räcka.
Det är inte riktigt samma jobb med vanliga katter och jag har haft tur med dom jag har ägt.
Dom har blivit 18-19år gamla och varit friska in på slutet , även att dom har gått ut och in som dom har känt för.
Har haft ett 12 hundar och börjar att inse att dom här två troligen är dom sista, kommer inte orka/klara av att fostra och motionera någon ny vildbatting så att den får ett bra liv.
 
Müssli Müssli skrev:
Jag tycker man ska förbjuda bilar. De är jättefarliga.

Såg en massa likande svar från kattägare.

Även någon nobelpristagare som jämförde att skjuta en vildkatt med att skjuta ett barn bara för att man inte visste vems det var.

Många djurägare är bra konstiga

Många hundägare med skotträdda hundar tycker man ska respektera deras stackars hund genom att inte skjuta raketer på nyår .
Självklart är det helt omöjligt att ta deras jycke till något tystare ställe just då.
Alla ska respektera deras hund utom dom själva tydligen :thinking:

Kattägarna ska släppa ut sin katt och låta den förpesta andras tillvaro utan att dom har bett om det.
Och vill man slippa deras katt ska man tydligen betala för det själv .
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
wildeside
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Skyldigheter kommer alltid med rättigheter...det är väl samspelet där som det finns lite att önska.

Jag vet ju personer som borde fråntas Allemansrätten..
Ska vi resonera så, så kan vi nog utgå från att dom flesta borde man frånta en eller flera rättigheter.
 
wildeside
Silly Bear Silly Bear skrev:
Såg en massa likande svar från kattägare.

Även någon nobelpristagare som jämförde att skjuta en vildkatt med att skjuta ett barn bara för att man inte visste vems det var.

Många djurägare är bra konstiga

Många hundägare med skotträdda hundar tycker man ska respektera deras stackars hund genom att inte skjuta raketer på nyår .
Självklart är det helt omöjligt att ta deras jycke till något tystare ställe just då.
Alla ska respektera deras hund utom dom själva tydligen :thinking:

Kattägarna ska släppa ut sin katt och låta den förpesta andras tillvaro utan att dom har bett om det.
Och vill man slippa deras katt ska man tydligen betala för det själv .
Min ena hund är rädd för åskan och fyrverkeri som tur är bor jag på landet så fyrverkeriet är ganska litet problem, men jag har inte sprungit över till grannarna och klagat när dom pangar lite fyrverkeri.
Låter lite konstigt att en hund som är skottfast på skjutbanan och i jakt är rädd för fyrverkeri och åska.
Men förbjuda fyrverkeri har jag inget intresse av att försöka att driva igenom och förbjuda åska blir nog svårt.
 
  • Gilla
Calliba och 1 till
  • Laddar…
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Skyldigheter kommer alltid med rättigheter...det är väl samspelet där som det finns lite att önska.

Jag vet ju personer som borde fråntas Allemansrätten..
En annan jämförelse då, om du kör 35 utanför min tomt med 30 gräns, är det ok att jag skjuter sönder dina däck?
Eller om du grillar och jag störs av röken så är det ok att spruta vatten i grillen?
Eller en hund som skäller på granntomten, ok att sätta en kula i den?
Allt ovan irriterar mig betydligt mer än en kattskit i rabatten...

Det är ett ansvar att inte skaffa 4 katter på en 400kvm tomt, men om katten normalt håller sig på egen tomt men ibland kan gå utanför denna så tycker jag det är oerhört omoraliskt att ha ihjäl katten.

Har en innekatt som nu är ute på sommarstället där den inte stör någon, annars är inne utom när vi själva är i trädgården. Men inte fanken störde jag mig på andras katten innan jag hade katt. Stör mig mer på hundskitar på gångvägar - men det är ju ägarens fel...
 
  • Gilla
vav
  • Laddar…
wildeside
J JohanLun skrev:
En annan jämförelse då, om du kör 35 utanför min tomt med 30 gräns, är det ok att jag skjuter sönder dina däck?
Eller om du grillar och jag störs av röken så är det ok att spruta vatten i grillen?
Eller en hund som skäller på granntomten, ok att sätta en kula i den?
Allt ovan irriterar mig betydligt mer än en kattskit i rabatten...

Det är ett ansvar att inte skaffa 4 katter på en 400kvm tomt, men om katten normalt håller sig på egen tomt men ibland kan gå utanför denna så tycker jag det är oerhört omoraliskt att ha ihjäl katten.

Har en innekatt som nu är ute på sommarstället där den inte stör någon, annars är inne utom när vi själva är i trädgården. Men inte fanken störde jag mig på andras katten innan jag hade katt. Stör mig mer på hundskitar på gångvägar - men det är ju ägarens fel...
Och vems fel är det om katten pissar och skiter på min tomt.
Jag tar iaf upp efter mina hundar när jag rastar dom eftersom jag har uppsikt över dom.
 
  • Gilla
Calliba och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
En annan jämförelse då, om du kör 35 utanför min tomt med 30 gräns, är det ok att jag skjuter sönder dina däck?
Eller om du grillar och jag störs av röken så är det ok att spruta vatten i grillen?
Eller en hund som skäller på granntomten, ok att sätta en kula i den?
Allt ovan irriterar mig betydligt mer än en kattskit i rabatten...

Det är ett ansvar att inte skaffa 4 katter på en 400kvm tomt, men om katten normalt håller sig på egen tomt men ibland kan gå utanför denna så tycker jag det är oerhört omoraliskt att ha ihjäl katten.

Har en innekatt som nu är ute på sommarstället där den inte stör någon, annars är inne utom när vi själva är i trädgården. Men inte fanken störde jag mig på andras katten innan jag hade katt. Stör mig mer på hundskitar på gångvägar - men det är ju ägarens fel...
Men för trafik har vi väl en organisation som ska hålla koll? Och även om jag också inland vill kasta spaden efter moppepojkarna ibland så får man hålla sig.

Jag är inte så drastisk att jag skjuter första bästa okända katt på min tomt men när vissa individer har gjort flertalet besök med otrevlig utgång så hamnar dom på listan för ovälkomna.

Jag har frigående höns, mina katter och min fågelhund rör inte ens kycklingar. Men det har ju jag fått övervaka och övertyga dom små rovdjuren om.

Men vilken kattägare försöker övertyga sin katt om att grannens nykrattade tulpanrabbat inte är ett dass?
Att försöka och vara ödmjuk är ju en början, resultatet får vänta. Tycker jag.

Kastrering ger ju resultat men det kostar ju en peng.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Men för trafik har vi väl en organisation som ska hålla koll? Och även om jag också inland vill kasta spaden efter moppepojkarna ibland så får man hålla sig.

Jag är inte så drastisk att jag skjuter första bästa okända katt på min tomt men när vissa individer har gjort flertalet besök med otrevlig utgång så hamnar dom på listan för ovälkomna.

Jag har frigående höns, mina katter och min fågelhund rör inte ens kycklingar. Men det har ju jag fått övervaka och övertyga dom små rovdjuren om.

Men vilken kattägare försöker övertyga sin katt om att grannens nykrattade tulpanrabbat inte är ett dass?
Att försöka och vara ödmjuk är ju en början, resultatet får vänta. Tycker jag.

Kastrering ger ju resultat men det kostar ju en peng.
Tja, spruta vatten på katten så slutar den nog. Vår katt rusar in på lådan när han vart ute, förstår inte att det går att kissa i trädgården. Men då är han en kastrerad raskatt.

Vet man kattens ägare, vilket man väl oftast gör - om inte annat så är väl katten chippad - så är väl första steg att prata med ägaren. Ungfär som att man snackar med grannens ungar innan man skär upp däcken eller kör ett kvastskaft i framhjulet när de kör för fort på moppen?

Är det en bortsprungen katt gäller väl samma sak, kolla om den är chippad, kontakta ägaren.

För förvildade katter utan ägare som uppehåller sig på en fastighet kan jag hålla med om att andra åtgärder kanske krävs. Dock är även detta reglerat.

Övergivna eller förvildade katter

21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707).

Hundar

17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett ska hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om han eller hon inte är känd ska i stället Polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, ska Polismyndigheten omhänderta hunden.

Kan inte hunden tas om hand, får Polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt. Lag (2014:707).
 
...kontentan är antagligen att den som dödar en katt i villaområdet kan lagföras. På landet kan det vara annorlunda, men där kanske vilda västern regler ändå råder, det lilla jag sett av landsbygden är att man antingen är helhyggliga och hjälpsamma med sina grannar eller det är rena grannfejden där nog alla tilltagen ovan (punkterade däck och förgiftade kossor eller vad det kan vara) utövas. Man får väl välja hur man vill interagera med sina grannar och vänner, med bössan eller lite mer sofistikerat...
 
R
JohanLun... du har valt att skaffa husdjur, inte jag. Så varför tycker du att det är ok för mig att få skit och piss på min tomt från din katt?!

Och som någon skrev gällandes FB och lokala ortsgrupper. ”Lilla misse har varit bort i 6 timmar nu, är det någon som sett honom?”

Släpp inte ut kattfan då för jag har då inte sett en katt med klocka så den vet när den ska vara hemma.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...kontentan är antagligen att den som dödar en katt i villaområdet kan lagföras.
Ja det beror inte på katten, jakträtt i detaljplanerat område är något du måste ansöka om. Men är katten ett skadedjur och polisen godkänner, grattis!

På landsbygden lever man enklare..
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Japp. Jag har haft hundar som misskött sig av olika anledningar. Men det är jag som hundägare som fått ta konsekvensen, har också gått hem o hämtat bössan och avslutat hunden.

Lite som att knulla, är du inte mogen för konsekvenser, låt bli.
Du är säkert en djävel på att backa med släpvagn också.:geek:
 
  • Haha
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Tja, spruta vatten på katten så slutar den nog. Vår katt rusar in på lådan när han vart ute, förstår inte att det går att kissa i trädgården. Men då är han en kastrerad raskatt.

Vet man kattens ägare, vilket man väl oftast gör - om inte annat så är väl katten chippad - så är väl första steg att prata med ägaren. Ungfär som att man snackar med grannens ungar innan man skär upp däcken eller kör ett kvastskaft i framhjulet när de kör för fort på moppen?

Är det en bortsprungen katt gäller väl samma sak, kolla om den är chippad, kontakta ägaren.

För förvildade katter utan ägare som uppehåller sig på en fastighet kan jag hålla med om att andra åtgärder kanske krävs. Dock är även detta reglerat.
Hur ska jag kolla om katten är chippad? Den kommer ju inte på inkallning.

Så jag ska då behöva köpa fälla? Det blir ju lite udda om jag ska bjuda traktens katter på sill i min nya fälla varje kväll.
 
M Myckling skrev:
Du är säkert en djävel på att backa med släpvagn också.:geek:
Tyvärr inte..hoppas inte dina fördomar blir helt krossade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.