Skärmavbild av gräsklippar-app som visar väder och meddelande om att ingen klippning behövs idag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, idag klipper den inte ;)
 
:D
 
johan63 johan63 skrev:
[bild] Ja, idag klipper den inte ;)
Vad är det för vädertimer den använder sig av? Jag la in en väderkontroll via home assistant men det visade sig vara för opålitligt för att vara användbart.
 
G golfgreen skrev:
Vad är det för vädertimer den använder sig av? Jag la in en väderkontroll via home assistant men det visade sig vara för opålitligt för att vara användbart.
Jag kör med ett Robonect kort i den.
Alltså en ”extra hjärna” :love:
 
johan63 johan63 skrev:
Jag kör med ett Robonect kort i den.
Alltså en ”extra hjärna” :love:
Det har jag full koll på. Jag kör med home assistant via en raspberry pi, alltså en "extra hjärna" också. Men det blev inte bättre för det. Allt beror på var den får sin data ifrån. Är det bara en vädertjänst på internet så är det enligt mig för opålitligt för att användas till sånt här.
 
G golfgreen skrev:
Det har jag full koll på. Jag kör med home assistant via en raspberry pi, alltså en "extra hjärna" också. Men det blev inte bättre för det. Allt beror på var den får sin data ifrån. Är det bara en vädertjänst på internet så är det enligt mig för opålitligt för att användas till sånt här.
Här brukar det stämma till 90%.
Openweather.
 
johan63 johan63 skrev:
Här brukar det stämma till 90%.
Openweather.
Problemet är ju att det sällan stämmer på timmen med regn osv, och då tycker i alla fall jag att en stor del av poängen försvinner. Om det börjar regna och klipparen går in en timme senare när det har slutat regna känns ju ganska dumt.

Jag ska köpa en regnmätare och koppla till home assistant istället för att få exakt och lokal mätning.
I övrigt går det väl att styra via onlinetjänster baserat på om det blir en solig dag eller inte, men jag har inte känt behov av det än :)
 
  • Gilla
johan63
  • Laddar…
Lite fix idag.... Blev en garage dörr :cool:
 
  • Gilla
Thordh och 1 till
  • Laddar…
johan63 johan63 skrev:
Lite fix idag.... Blev en garage dörr :cool:
[video]
Snyggt! Styrs dörren av klipparen själv, rent fysiskt? Ser inte ut som att det är nån form av elektronik inblandad.
 
G golfgreen skrev:
Snyggt! Styrs dörren av klipparen själv, rent fysiskt? Ser inte ut som att det är nån form av elektronik inblandad.
Här en liten film innan den var klar.
DS! ljudet i bakgrunden är grabben i verkstan brevid :crysmile:
 
  • Gilla
henche och 3 till
  • Laddar…
johan63 johan63 skrev:
Här en liten film innan den var klar.
DS! ljudet i bakgrunden är grabben i verkstan brevid :crysmile:
[video]
Misstänkte att det var nån sån där lösning med tanke på att porten rörde sig precis som klipparen :)
 
A Annkina skrev:
Hade visst fått svar från gardena som låg i skräpposten.

Rengjorde enligt bild, var mycket gräs, och de metrarna den körde till laddststionen gick den som den skulle. Håll tummarna för att det var detta som var felet.
Jag har samma bekymmer min men lyckas inte få av locket... antagligen missar jag någon skruv någonstans...

Någon som har en servicemanual?
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har samma bekymmer min men lyckas inte få av locket... antagligen missar jag någon skruv någonstans...

Någon som har en servicemanual?
På min skruvar man inte av, det är bara att dra upp i hörnen bak och mitt fram. Finns någon video, men jag minns inte vart jag sett den.
 
  • Gilla
exxy19
  • Laddar…
A
Hej,

Skaffade mig en Gardena Life 1250 Smart som jag installerade igår kväll.
Den går ungefär 2 meter framåt och sen stannar den och backar 2 meter. Kan det vara för att gräset är för högt?
Den gjorde så ganska så direkt efter jag hade startat den.

Sen lyckas jag inte få in roboten i Appen. Jag kan lägga till gateway, den hittar roboten men sen står det anslutningen misslyckades. Kanske jag har för långt avstånd. Ska testa i eftermiddag igen.
 
Johan1975z skrev:
Hej,

Skaffade mig en Gardena Life 1250 Smart som jag installerade igår kväll.
Den går ungefär 2 meter framåt och sen stannar den och backar 2 meter. Kan det vara för att gräset är för högt?
Den gjorde så ganska så direkt efter jag hade startat den.

Sen lyckas jag inte få in roboten i Appen. Jag kan lägga till gateway, den hittar roboten men sen står det anslutningen misslyckades. Kanske jag har för långt avstånd. Ska testa i eftermiddag igen.
Hur högt är ditt gräs?
Backbeteendet finns som en funktion i klipparna när motståndet för klippmotorn blir för stort.
Är det en oklippt gräsmatta rekommenderas det att klippa ner den med en vanlig gräsklippare. Du bör även starta på en hög klippnivå, sedan sänka efterhand tills du blir nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.