D da20 skrev:
Som nybliven husägare funderar jag på ett system med övervakningskameror och Arlo (1:an) verkar uppfylla mina krav rätt bra till ett ok pris. Dock får batteritiden mig att tveka.

Tanken är att att bara ha igång kamerorna på natten samt när ingen är hemma (genom geofencing vilket jag förstått är möjligt?). Kamerorna ska bara spela in vid rörelse.

Någon som har en uppskattning om vilken batteritid man kan förvänta sig med detta upplägg?
Som Du redan har fått svar på, undvik kameror som inte har uppladdningsbara batterier. Har goda vänner som nonchalerade rådet och de bytte redan efter ett år.
Batteritiden, på uppladdningsbara, varierar med händelseutvecklingen och årstid.
På sommaren får man en hel del filmer p.g.a. nattfjärilar och spindlar som spinner framför kameran. Har man en robotgräsklippare så filmas den om den kommer inom zonen som ska detekteras.
Sedan byter man ju batterier, till nyladdat, i förtid många gånger eftersom man vill vara säker på att kamerorna ska fungera när man är bortrest.
Jag bokför batteribytena i en Excel-model och beräknar hur länge de skulle levt om jag bytt dem vid 10% kvarvarande laddning. Då har jag en snittlivstid på mina batterier (10 st. kameror, 2 inne 8 ute) på 105 dagar.

Borde väl skrivit att mina kameror är alla ARLO Pro.
 
Redigerat:
  • Gilla
da20
  • Laddar…
HenFre HenFre skrev:
Som Du redan har fått svar på, undvik kameror som inte har uppladdningsbara batterier. Har goda vänner som nonchalerade rådet och de bytte redan efter ett år.
Batteritiden, på uppladdningsbara, varierar med händelseutvecklingen och årstid.
På sommaren får man en hel del filmer p.g.a. nattfjärilar och spindlar som spinner framför kameran. Har man en robotgräsklippare så filmas den om den kommer inom zonen som ska detekteras.
Sedan byter man ju batterier, till nyladdat, i förtid många gånger eftersom man vill vara säker på att kamerorna ska fungera när man är bortrest.
Jag bokför batteribytena i en Excel-model och beräknar hur länge de skulle levt om jag bytt dem vid 10% kvarvarande laddning. Då har jag en snittlivstid på mina batterier på 105 dagar.

Borde väl skrivit att mina kameror är alla ARLO Pro.
Tack för bra svar!
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
D da20 skrev:
Det var vanliga Arlo Pro jag menade.
Skriv det då :D
Då kan jag bara rekommendera kamerorna.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Har Arlo Proboch mina batterier håller mellan 4-6 månader med de inställningarna du är inne på.
Har haft mina i snart tre år.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Har försökt att få till "Aktivitetszoner" för att slippa oönskade larm pga amplar mm som rör sig i vinden, men får det inte att lira. Googlade och fann en del "obehag" information. Alltså - är det verkligen så illa att man måste ha "trådad" spänningsmatning till kamerorna för att man ska kunna utnyttja Aktivitetszoner? Vad är då vitsen med denna kamera? Ska jag behöva dra fram 230V kan jag lika gärna dra fram en nätverkskabel samtidigt...och vad är då fördelen jmf med andra, billigare kameror?
 
M Moribusken skrev:
Har försökt att få till "Aktivitetszoner" för att slippa oönskade larm pga amplar mm som rör sig i vinden, men får det inte att lira. Googlade och fann en del "obehag" information. Alltså - är det verkligen så illa att man måste ha "trådad" spänningsmatning till kamerorna för att man ska kunna utnyttja Aktivitetszoner? Vad är då vitsen med denna kamera? Ska jag behöva dra fram 230V kan jag lika gärna dra fram en nätverkskabel samtidigt...och vad är då fördelen jmf med andra, billigare kameror?
Nej, det behöver du inte, Men du behöver ett abonnemang för att nyttja AI och zoner.
 
HenFre HenFre skrev:
Nej, det behöver du inte, Men du behöver ett abonnemang för att nyttja AI och zoner.
Och det abonnemanget kostar? Finns det inga kameror som man inte behöver ligga ute med en månadskostnad? Jag menar, alternativet är ju ett riktigt, kopplat larm med dess fördelar...?

mvh/ Moribusken
 
M Moribusken skrev:
Och det abonnemanget kostar? Finns det inga kameror som man inte behöver ligga ute med en månadskostnad? Jag menar, alternativet är ju ett riktigt, kopplat larm med dess fördelar...?

mvh/ Moribusken
Jag har ett abonnemang för 10 kameror. Kostar 850:--Kr/år.
Det beror givetvis på hur man bor men ett standardlarm betraktar jag som bortkastade pengar utöver att de tar hand om huset efter inbrott om det händer.
Jag bor i ett område med aktiv grannsamverkan. Då kan man skicka ut larmet i alla grannars telefoner via "Safeland". Vi har haft ett falsklarm. Då hade vi 11 st. grannar på tomten inom 1-3 minuter. Oslagbart och billigt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
Får fram att ett abonnemang för två kameror kostar 2 x 24 kr/månad, dvs 576kr/år. Då kommer jag alltså få tillgång till Arlos "smarta" zoner utan att dra fram 230V. Ett annat alternativ verkar vara att köpa till två uteadaptrar. Vad jag förstått så kommer zon-funktionen då att fungera även om man inte har ett abonnemang? Någon som kan bekräfta?

mvh/ Moribusken
 
M Moribusken skrev:
Vad jag förstått så kommer zon-funktionen då att fungera även om man inte har ett abonnemang? Någon som kan bekräfta?
Så kör jag, inget abonnemang och sladd till utekamerorna. Jag använder zoner för att slippa notiser för rörelser på oviktiga ställen.
 
F f_spindel skrev:
Så kör jag, inget abonnemang och sladd till utekamerorna. Jag använder zoner för att slippa notiser för rörelser på oviktiga ställen.
En nyfiken fråga eftersom jag hade abonnemang, innan "AI" kom, pga många kameror.
Får man även AI utan abonnemang när man har max 5 kameror?
Det är ju jättebra för att hålla nere aviseringarna. Då kan man välja att få avisering ar enbart om det är människor på tomten.
 
HenFre HenFre skrev:
En nyfiken fråga eftersom jag hade abonnemang, innan "AI" kom, pga många kameror.
Får man även AI utan abonnemang när man har max 5 kameror?
Det är ju jättebra för att hålla nere aviseringarna. Då kan man välja att få avisering ar enbart om det är människor på tomten.
AI ingår inte, allt som rör sig inom zonerna ger notiser. Men jag får få felaktiga notiser, någon enstaka humla bara då jag anpassat zonerna.
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Hej!
Jag har 3 arlopro kameror och 1 arlo go. Skaffade mina arlo pro 2017 och förutom att en av dem var ett måndagsexemplar och fick bytas har det fungerat kanon. Arlo go:n skaffade jag för att ha koll ute på marken (Telia sim-kort) och kopplad till arlos solpanel. Satt ut kameran i februari men det var först i slutet av mars som det var tillräckligt varmt ute för att panelen skulle leverera ström, sedan slutet av mars har jag bara behövt backup ladda arlo go:n 2 ggr, dessa soliga dgr nu räcker för att ladda batteriet till 90-100%.
Jag är nöjd, bilderna bra kvalitet, jag har delat ut arlo go kameran till min far så han också kan kolla ”skogen”. Laddade ner IFTTT appen men har inte hunnit sätta mig in i den ännu.


Funderar nu på att köpa ett arlo pro system till min far. Han har fiber men endast ett abonnemang på 10/10 mgb, tror ni det räcker?
 
J Jägarnvbg skrev:
Funderar nu på att köpa ett arlo pro system till min far. Han har fiber men endast ett abonnemang på 10/10 mgb, tror ni det räcker?
Det räcker utan problem. Du kan väl köra netflix med mindre om det skulle vara så.
 
  • Gilla
Jägarnvbg
  • Laddar…
Hej,
Två frågor, går det ställa in att så att man nattetid endast får notis från tex inomhuskameran, då jag är rädd att utomhus kameran kommer fånga relativt mycket djur.
Och kan man isf få larmet att gå direkt om inomhuskameran startar?

Har pro 2 kameror och har tänkt köra ström till båda hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.