MultiMan
Enligt Auto motor&sport, så är det inte för tidigt att köpa elbil, om det är en
ny bil man är ute efter.
Jämförelsetabell för BMW 330i, Tesla Model 3 och Volvo S60 med prestanda, förbrukning, buller, ekonomi och månadskostnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Peter2400 Peter2400 skrev:
Enligt Auto motor&sport, så är det inte för tidigt att köpa elbil, om det är en
ny bil man är ute efter.
[bild]
Varför så stora motorer i BMW och Volvo? T5 och 330i är väl knappast volymmodellerna?

Komfortstolar har aldrig varit standard i BMW. Till utgående 3-serie går det inte ens att få komfortstolar.

Antar att det är listpriser utan paketrabatter.

Jämförelsen är lite haltande och partisk skulle jag säga.

Hade varit intressant att se samma med 318d och D2.
 
optimum
Tesla Model 3 får dra 910 kg.
Då kan man dra en gallerkärra eller små släpvagnar.
Täckta släp som är vanliga när man kör släp för att ha med sig t.ex. möbler så ligger de på 1000kg
Husvagn är hopplöst på 910kg och är man hästintresserad får hästen stanna hemma.

Jämförelsen haltar då BMW 330i och Volvo S60 T5 får dra 1800kg
 
R Robert-san01 skrev:
Varför så stora motorer i BMW och Volvo? T5 och 330i är väl knappast volymmodellerna?

Komfortstolar har aldrig varit standard i BMW. Till utgående 3-serie går det inte ens att få komfortstolar.

Antar att det är listpriser utan paketrabatter.

Jämförelsen är lite haltande och partisk skulle jag säga.

Hade varit intressant att se samma med 318d och D2.
Kan det vara för att de motorerna är mest lika effektmässigt?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Kan det vara för att de motorerna är mest lika effektmässigt?
Så bara för att Tesla har stora motorer sina bilar skall man jämföra mot stora förbränningsmotorer?

Hur troligt är det att man väljer mellan en T3 och en 330i?

Hade jag valt mellan en M550i och en S hade jag inte valt utifrån ekonomi, där är det helt andra kriterier som styr och avgör.
 
Du undrade varför de hade valt så stora motorer, jag skrev vad jag trodde.

Tycker inte att det är fel att försöka göra bilarna så jämbördiga som möjligt när man jämför dem.

Finns det ingen elbil med mindre effekt man kan jämföra 318d och D2 i så fall?
 
Mikael_L
Såhär lyder första inlägget i denna tråd, postat för nästan 10 månader sen ...
M Myckling skrev:
Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Funkar ganska bra för oss. Har varit ett par gånger då man känt att det varit otympligt att stanna när man inte hade behövt göra det med en kolvätesoppebil, men det är inte så farligt. Lägger kanske 30 minuter per år på att vänta på laddning; i övrigt händer det när vi äter lunch eller badar eller sover eller något. (Jämför tiden med hur länge du väntar vid bensinpumpen, om det är himla viktigt med tid.)

Definitivt för tidigt med elbil om man måste köra långa sträckor utan paus väldigt ofta. För vanliga familjer (vi är ganska vanliga) fungerar det bra, beroende på hur ofta man kör till släkt långt bort osv.
 
  • Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
Oj förlåt, jag glömde att vi pratade om vindkraftverk, skattesystem och solceller. Elnätet kommer inte räcka, och jag har stora stenar på släpet. Dessutom är det ren luft som släpps ur min dieselmotor, inte som barnarbetet i batteriet.
 
  • Haha
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Varför så stora motorer i BMW och Volvo?
Hade varit intressant att se samma med 318d och D2.
På vilket sätt skulle det vara intressant? Säger ju sig självt att kalkylen för Tesla skulle haverera totalt jämfört med de andra alternativen. Rent prestandamässigt är Tesla betydligt mer bil än en 318d. Man får ju jämföra äpple och äpple. Tror man bör välja en 318d eller en d2 om man vill ha en långsam dieselbil till absolut lägsta pris. Vill man ha en liten sedan med lite prestanda så kanske Tesla 3 är ett vettigt alternativ.

Ja, varför finns det så stora motorer? Antagligen för att det finns kunder som inte vill ha de absolut minsta motorerna modellserien erbjuder. :crysmile:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Varför så stora motorer i BMW och Volvo? T5 och 330i är väl knappast volymmodellerna?

Komfortstolar har aldrig varit standard i BMW. Till utgående 3-serie går det inte ens att få komfortstolar.

Antar att det är listpriser utan paketrabatter.

Jämförelsen är lite haltande och partisk skulle jag säga.

Hade varit intressant att se samma med 318d och D2.
Till Bmw är inget standard! Precis allt tillkommer!
 
Kan tillägga att i jämförelsen ovan så har de skrivit ut vilken utrustningsnivå man valt (Sportline, standard samt inscription).
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Såhär lyder första inlägget i denna tråd, postat för nästan 10 månader sen ...
M Myckling skrev:
Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?
Nu vet jag inte om man får svara ifall man inte har en elbil. Jag har ingen egen upplevelse av räckvidd.

Men en sak verkar i alla gå att konstatera.
För väldigt många (säg 60-70%) så fungerar elbilar idag bra för vardagskörningen, arbetspendling, lite till/från affärer och närliggande aktiviteter för både ungar och vuxna.
(Jag skrev först 90% , men så kom jag på att för alla de som har gatuparkering eller parkeringsplatser utan MV-stolpe i hyreshus och BR och samtidigt saknar laddmöjlighet på jobbet så är elbil kanske inte riktigt fungerande idag, men det beror då inte på räckvidd)

Sen är det frågan om hur man klarar av det som inte är vardagskörningar, semesterresor och annat.

Så jag tror att nästan alla som har två bilar i hushållet kan lätt ha en elbil och en fossildriven.

För hushåll med endast en bil så kan ganska många ha elbil, men förutsättningen är att de har en plan för att lösa långresor (eller saknar behov av långresor med bil) .

Elbil är nog i dagsläget inte en fungerande lösning för alla, jag gissar att det skulle fungera med en elbil i ungefär hälften av alla hushåll som har någon slags bil idag.
Men sen faller ytterligare massor av hushåll bort av ekonomiska skäl, de har inte råd med en elbil, nypriser är höga och inget utbud av gamla elbilar med låga priser. Det kommer ta några år till innan det är löst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 7 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
På vilket sätt skulle det vara intressant? Säger ju sig självt att kalkylen för Tesla skulle haverera totalt jämfört med de andra alternativen. Rent prestandamässigt är Tesla betydligt mer bil än en 318d. Man får ju jämföra äpple och äpple. Tror man bör välja en 318d eller en d2 om man vill ha en långsam dieselbil till absolut lägsta pris. Vill man ha en liten sedan med lite prestanda så kanske Tesla 3 är ett vettigt alternativ.

Ja, varför finns det så stora motorer? Antagligen för att det finns kunder som inte vill ha de absolut minsta motorerna modellserien erbjuder. :crysmile:
Så när du själv skall köpa bil jämför du alltid samma utrustning och effekt även det kan vara detaljer du inte skulle ha valt till om de inte ingick hos en av de du jämför?

Isf får man väl jämföra 330i och V60 T5 mot en Tesla X. Det är ju bara X som får dra 1800kg av elbilarna. Eller blir det orättvist att jämföra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.