Fast om man exempelvis vill jämföra model 3 med likvärdiga fossilbilar så är väl dessa lämpliga kandidater? Om man vill jämföra en T5 mot en elbil och dragvikt är viktigt är Model X lämpligt?

Jag skulle påstå att motoreffekten är betydligt viktigare för de flesta som köper bil än vad att man får dra hästsläp är.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast om man exempelvis vill jämföra model 3 med likvärdiga fossilbilar så är väl dessa lämpliga kandidater? Om man vill jämföra en T5 mot en elbil och dragvikt är viktigt är Model X lämpligt?

Jag skulle påstå att motoreffekten är betydligt viktigare för de flesta som köper bil än vad att man får dra hästsläp är.
Titta på vilka modeller som är volymbilarna. Jag skulle säga att motoreffekten är sekundär för majoriteten av bilköparna.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Och hur många av AMSs läsare tror du kör en D2a jämfört med en T5a?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och hur många av AMSs läsare tror du kör en D2a jämfört med en T5a?
Många. Tror inte så många rymmer en T5 i 7,5pbb.
 
sunnis
R Robert-san01 skrev:
Så när du själv skall köpa bil jämför du alltid samma utrustning och effekt även det kan vara detaljer du inte skulle ha valt till om de inte ingick hos en av de du jämför?

Isf får man väl jämföra 330i och V60 T5 mot en Tesla X. Det är ju bara X som får dra 1800kg av elbilarna. Eller blir det orättvist att jämföra så?
Naturligtvis får man väl jämföra likvärdiga bilar i den prisklass man är intresserad av, vanligaste parametrarna är ju storlek, typ av kaross, effekt och affektionsvärde. Vill man köpa en pigg mellanstor sedan så har Volvo S60 och BMW 3-serie passande motoralternativ. I den prisklassen finns även Tesla med model 3 som uppenbarligen kan matcha i en totalkalkyl. Vad är problemet egentligen? Då tycker du att det är bättre med S60 D2, det kanske DU tycker... varför inte en Dacia? Den är ju ännu billigare och slöare.

Är det så att man letar fordon med ett specifikt krav om att dra 1800kg så faller Tesla 3 bort direkt.

Hur jämför du olika fordonsmodeller? Du verkar ju ha ett väldigt speciellt sätt hur det går till. Jag är genuint nyfiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Så när du själv skall köpa bil jämför du alltid samma utrustning och effekt även det kan vara detaljer du inte skulle ha valt till om de inte ingick hos en av de du jämför?

Isf får man väl jämföra 330i och V60 T5 mot en Tesla X. Det är ju bara X som får dra 1800kg av elbilarna. Eller blir det orättvist att jämföra så?
Varför 1800 kg? För mig räcker det med 500 kg obromsat släp. Det gäller nog för 95% av befolkningen.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
L largab skrev:
Varför 1800 kg? För mig räcker det med 500 kg obromsat släp. Det gäller nog för 95% av befolkningen.
Prova att låna ett 500 släp på valfri bygghandel. Eller prova att hyra ett 500 släp på valfri mack.

Att jag skrev 1800kg för jämförelse var bara för att BMWn och Volvon i jämförelsen får dra det.

Det är lika relevant för jämförelsen som att man får mycket mer motor på köpet.
 
Jag vill fortfarande påstå att folk generellt sett bryr sig betydligt mer om motoreffekt än dragvikt vid ett bilköp.
 
sunnis sunnis skrev:
Naturligtvis får man väl jämföra likvärdiga bilar i den prisklass man är intresserad av, vanligaste parametrarna är ju storlek, typ av kaross, effekt och affektionsvärde. Vill man köpa en pigg mellanstor sedan så har Volvo S60 och BMW 3-serie passande motoralternativ. I den prisklassen finns även Tesla med model 3 som uppenbarligen kan matcha i en totalkalkyl. Vad är problemet egentligen? Då tycker du att det är bättre med S60 D2, det kanske DU tycker... varför inte en Dacia? Den är ju ännu billigare och slöare.

Är det så att man letar fordon med ett specifikt krav om att dra 1800kg så faller Tesla 3 bort direkt.

Hur jämför du olika fordonsmodeller? Du verkar ju ha ett väldigt speciellt sätt hur det går till. Jag är genuint nyfiken.
Jag utgår detta: Storlek, motor, dragvikt, antal dörrar, karosstyp, vägegenskaper, körglädje.

Utifrån det brukar det bli 2-3 kandidater som blir provkörda. Senast blev listan A6, E-klass och 5-serie.

Alla med minsta dieseln för de levererar tillräckligt med kraft för storleken på bil och mina krav på en jobb och byggbil.

Hade jag fått en RS6 till samma pris som en A6 45TDI hade det naturligtvis varit intressant. Men jag betalar inte extra för hk som jag inte behöver.
 
A Alexn72 skrev:
Ni som nu diskuterar långa körningar. Har ni en eller två bilar i hushållet?
Idag har vi två, men den ena är dotterns och försvinner såklart när hon flyttar hemifrån. (Hon fick den i studentpresent av mina föräldrar, farsan gav 6000 för den, en gammal Seat Ibiza.)
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag vill fortfarande påstå att folk generellt sett bryr sig betydligt mer om motoreffekt än dragvikt vid ett bilköp.
Jag skulle vilja påstå att förvånansvärt många helt struntar i motoreffekt när de köper bil.

Hur många vet ens hur många cylindrar eller än mindre, hur många hk de har under huven? Det vet att bilen har automat eller manuell och hur man kör den.

De flesta provkör den. Känns den ok, sätena går att ställa så man sitter skönt och det är en snygg modell i rätt färg är det klart.

Nu finns det naturligtvis undantag. När vi skulle skaffa första SUVen fick frun fria händer att välja då hon skulle köra den. Porsche Cayenne diesel gillade jag, dock dissade frun den då den hade för lite motor. Hon valde X5 med största dieseln.
 
A Alexn72 skrev:
Ja man kan ju skippa bensinstoppet en gång i veckan och köra hem o plugga in istället
Fast nu fanns det väl undersökningar som visade att hälften av alla bilägare saknar laddmöjlighet hemma?
 
A AndersS skrev:
Och om du vet att det blir långresa morgonen efter tar du via t.ex. en app och väljer "stor" som gäller under 24 timmar.
Problemet är ju t.ex. inför jul, midsommar eller nån annan storhelt när man inte är ensam om att välja Stor... Om elen inte räcker till för att alla ska kunna få Stor, vem blir bortvald?
 
Finns alltid ytterligheter, men t.ex. skulle leverantörens system kunna ha en beräkning utifrån tillgänglig kapacitet när man sätter stopp och tillåter inte flera "stor". Så de som påverkas får hålla tummarna att det ändå räcker till för 100% och blir det enbart 80% får man planera för laddning under färdvägen. Det blir då först till kvarnprincipen. (y)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle vilja påstå att förvånansvärt många helt struntar i motoreffekt när de köper bil.

Hur många vet ens hur många cylindrar eller än mindre, hur många hk de har under huven? Det vet att bilen har automat eller manuell och hur man kör den.

De flesta provkör den. Känns den ok, sätena går att ställa så man sitter skönt och det är en snygg modell i rätt färg är det klart.

Nu finns det naturligtvis undantag. När vi skulle skaffa första SUVen fick frun fria händer att välja då hon skulle köra den. Porsche Cayenne diesel gillade jag, dock dissade frun den då den hade för lite motor. Hon valde X5 med största dieseln.
Och då vill jag påstå att ännu färre bryr sig om dragvikt på den eventuella dragkroken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.