N Nerre skrev:
Fast nu fanns det väl undersökningar som visade att hälften av alla bilägare saknar laddmöjlighet hemma?
Redan avhandlat men 50 % är ganska många bilar att börja med;)
 
N Nerre skrev:
Problemet är ju t.ex. inför jul, midsommar eller nån annan storhelt när man inte är ensam om att välja Stor... Om elen inte räcker till för att alla ska kunna få Stor, vem blir bortvald?
Du vet om att industrin nästan står stilla de dagarna.....
 
A Alexn72 skrev:
Du vet om att industrin nästan står stilla de dagarna.....
Nu handlade det ju om natten innan folk ska åka iväg. Industrin står lika stilla de nätterna som alla andra nätter. Poängen är att för att elbilarna ska kunna konkurrera med vanliga bilar så måste det vara lika tillgängligt att ladda dem. Att elnätet ska neka folk att ladda fullt vissa nätter bara för att det är många som vill ladda fullt de nätterna skulle bli ett lika konkret problem som köerna på vägarna.

Och det går ju heller inte att neka folk att ta ut mer effekt, det går ju inte att veta om det ska användas till laddning av elbil eller till nåt annat. Alltså måste elnätet klara av den toppeffekt som krävs under de största topparna. Annars blir det lika långa köer till snabbladdarna som på vägarna.
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu handlade det ju om natten innan folk ska åka iväg. Industrin står lika stilla de nätterna som alla andra nätter. Poängen är att för att elbilarna ska kunna konkurrera med vanliga bilar så måste det vara lika tillgängligt att ladda dem. Att elnätet ska neka folk att ladda fullt vissa nätter bara för att det är många som vill ladda fullt de nätterna skulle bli ett lika konkret problem som köerna på vägarna.

Och det går ju heller inte att neka folk att ta ut mer effekt, det går ju inte att veta om det ska användas till laddning av elbil eller till nåt annat. Alltså måste elnätet klara av den toppeffekt som krävs under de största topparna. Annars blir det lika långa köer till snabbladdarna som på vägarna.
Vi vet idag hur det ser ut med priser och tillgång på flyg, tåg och taxi mm vid storhelger. Lär bli likadant med el, men kvällen/dagen innan.
 
Vi har 2 bilar idag, eller egentlig 6st, och skulle lätt klara oss med en vanlig och en el.

Men ekonomin sätter stopp, max 100' är min absoluta topp för en daglig bil...

Funderar däremot om man skulle kunna byta passat 07an mot en twizy då jag pendlar ca 4mil enkel väg till jobbet, mv (förvisso med timer) finns på jobbet.

En riktig bil med drag måste man ha när man bygger/renoverar och ska iväg med husvagnen.
Brukar bli lite mer än 2veckor utspritt på 4-5ggr som vi använder husvagnen / år

Twizy tar jag gärna emot info om, hur den funkar på vintern, sitter man 2man bekvämt.
 
Nåja, folk lär ha sina bilar fulladdade inför storhelger, det lär knappast vara ett problem. Däremot måste de förstås laddas under sagda helger för returresan. Men då är det som sagt under en helg då den industriella belastningen är som lägst, och tiden att långsamladda batterierna till full kapacitet är nog också ganska lång.

Men visst, ska tjocka släkten ta ett halvdussin bilar till en enslig stuga i Dalarna för att fira jul så kan det säkert uppstå ett lokalt problem. Det går alltid att hitta problem för den som söker noga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och det går ju heller inte att neka folk att ta ut mer effekt, det går ju inte att veta om det ska användas till laddning av elbil eller till nåt annat.
Vet man ju om laddenheten styr via eget abonnemang som kontrolleras av elnät;)
Men sedan blir det kanske aldrig någon funktion med flex, stor, etc, om elnätet byggs ut. Allt var ju en hypotes för att hantera överbelastning om det blir för dyrt att bygga infrastruktur i elnätet och istället mera dynamiskt kunna reglera uttagen effekt i laddenheten. :D
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Alla i ett område utgår knappast från helt tomma batterier så det finns många hypoteser om olika förutsättningar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
optimum
Mitt antagande efter en tid i denna tråden:

Vissa har skaffat elbil och är nöjda med det.
Väldigt få har skaffat en elbil som klarar släpkärra. (troligen ingen på detta forum)
Antingen har de flera bilar eller förändrat sitt liv och får lösa det på annat sätt genom att låna riktiga bilar som klarar släp eller boka lastbil på hyrställen.

Troligen har de flesta fått elbil som tjänstebil. Några har givetvis skaffat den för egna pengar.
Däremot ofattbart hur man som medlem på denna typ av forum, "byggforum" klarar sitt liv med endast en elbil som inta kan användas för transporter av byggmaterial eller lån av utrustning för bygg.
Eller är det inte ett byggforum?

Denna vår/sommar har jag byggt ny altan och uterum på vårt sommarbostad. Kört med släpkärra ett flertal gånger och totalt obegripligt hur jag skulle fixat detta utan en riktig bil.

Hade jag istället valt att köpa en elbil som klarar detta hade jag inte haft pengar kvar för att bygga ny altan och uterum.
Hade jag haft så mycket pengar så hade jag inte funnits på detta forum utan tillhört de som bara ringer till byggföretag och beställer samt under tiden åkt till varmare ställen och kommit hem och börjat klaga på all skit de ställt till med.
Jag bygger själv! (gissa varför jag är på detta forum?) (svar: jäkligt massa bra tips jag använder)

Därför anser jag elbilar INTE är läge att köpa ännu. Visst de funkar för de som inte har behov att använda bilen för mer än persontransporter men inte för oss som bygger själva.

EL-bil, nej tack. (kanske i framtiden när de är färdigutvecklade)
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Vi vet idag hur det ser ut med priser och tillgång på flyg, tåg och taxi mm vid storhelger. Lär bli likadant med el, men kvällen/dagen innan.
Precis, det går med andra ord inte att hindra folk att dra den effekt de vill, vilket kommer leda till att delar av elnätet riskerar att överbelastas med nedstängning som följd.

Att höja priset på elen funkar inte, för elen används till annat än att ladda elbilar. Det är ju lite det som elbilsägarna är tacksamma för idag, de kan "tanka" el till samma pris som den som använder en för uppvärmning. Men den som vill köra bilen på bränsle till samma pris som villaoljan bryter mot lagen...
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Troligen har de flesta fått elbil som tjänstebil. /.../
Däremot ofattbart hur man som medlem på denna typ av forum, "byggforum" klarar sitt liv med endast en elbil som inta kan användas för transporter av byggmaterial eller lån av utrustning för bygg.
Beskriver mycket väl min situation, och även varför det blev en hybrid istället för en elbil när det var dags att byta förra sommaren. Men jag såg det som en besvikelse, ett eller ett och ett halvt år till och jag är övertygad om att det finns en elbil som täcker mina behov, inklusive att dra ett ur mitt perspektiv tillräckligt stort släp.

Jag förstår att detsamma inte gäller alla, och att elbilar under ett antal år kommer att vara något för relativt välbeställda, men inom en tioårsperiod verkar de med stor sannolikhet bli billigare än bilar med förbränningsmotorer – även i inköpspris.

Hybrider tror jag däremot inte på. De drar kostnader från båda fordonsslagen utan att erbjuda någon egentlig spets. Men vem vet, kanske får vi stora omvända hybrider i framtiden, typ BMWs REX. För vore inte en eldriven Subaru Outback med en reservmotor som går på diesel eller bensin något för den långdragande norrlandsbon?
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att detsamma inte gäller alla, och att elbilar under ett antal år kommer att vara något för relativt välbeställda, men inom en tioårsperiod verkar de med stor sannolikhet bli billigare än bilar med förbränningsmotorer – även i inköpspris.
Knappast batteribilar. Däremot kommer bränslecellbilar kanske att bli mer intressanta. I alla fall om man ska tro biltillverkarna själva.
 
  • Gilla
dibb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Precis, det går med andra ord inte att hindra folk att dra den effekt de vill, vilket kommer leda till att delar av elnätet riskerar att överbelastas med nedstängning som följd.

Att höja priset på elen funkar inte, för elen används till annat än att ladda elbilar. Det är ju lite det som elbilsägarna är tacksamma för idag, de kan "tanka" el till samma pris som den som använder en för uppvärmning. Men den som vill köra bilen på bränsle till samma pris som villaoljan bryter mot lagen...
Att höja priset på elen torde gå alldeles utmärkt. Varför skulle inte det fungera?
 
Då måste man ju höja priset på ALL el, och det lär inte folk utan elbil bli så glada över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.