Antagligen för att dessa är för eventuell utgående grupp från mätarplatsen.

Edit: tex så här
Ett öppet elskåp med flera elektriska komponenter och ledningar, täckt av spindelnät, beläget utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett nyare skåp med förberedd plats för utgående grupp(er)
Elcentral med öppen dörr som visar ett mätarskåp med installationsinstruktioner och förberedda kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Borde det inte sitta propphuvar över hålen?
 
@useless menar du min nedre bild eller menar du @JanneJanne123 bild?

Min bild är från nätet, från en säljsite, säljs antagligen i befintligt skick, mätarskåpet ser ut att inte ens vara monterad.

Om du menar Jannes bild så lär huvarna varit tvungna att plockas bort för att få bort kåpan.
 
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
Om du menar Jannes bild så lär huvarna varit tvungna att plockas bort för att få bort kåpan.
Fast inte tar man ur passdelarna då ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast inte tar man ur passdelarna då ...
Om du tittar på Jannes bild så ser du att det inte finns någon tråd på vare sig ingång eller utgång på säkringshållarna.

Om du tittar på min bild så har antagligen inte ens mätarskåpet varit installerat, iaf så har ingen mätare varit installerad. Bottenkontakter på inkommande matning monteras inte förrän vid montage/”driftsättning”.


Det mätarskåp som jag köpte från elbutik.se (tror jag det var) för flera år sedan hade inga passkontakter på inkommande säkringshållare utan det monterade elektrikern/nätägarrepresentanten när dom bytte ut vårt gamla mätarskåp till det nya.
 
Bara en off topic fråga från en diazedkramare (ja, jag använder fortfarande Torix fast funderar på att i nästa stora jobb använda ej öppningsbara Wago) - är det fortfarande diazed som gäller i mätarskåp på inkommande?
 
Det är nog allenarådande ja, åtminstone för bostäder. Det finns nog inga mekaniska och elektroniska brytare som klår en smältsäkring prismässigt eller egenskapsmässigt. Det är bara hanterbarheten som är sämre. Dvärgar är visserligen inte förbjudna, men nätägare vill gärna ha garanterad selektivitet mot sina servissäkringar som består av smältsäkringar osv...
 
Enklare att säkra upp/ner med diazedsäkringar än med dvärgbrytare.
Det ges råd att prova med en/två steg mindre säkringar om man abonnerar på 20/25A och funderar om man klara sig på 16/20A när man tex ha bytt ut direktverkande el/elpanna till tex värmepump.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är inte dessa utvecklade för det ändamålet?
[länk]

Har funderat på dessa, men känns kanske dumt om det skulle krångla...
Frågan som jag ser det är varför vill du ha dem? Vad fyller de för syfte?
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
richardtenggren
Därför jag skrev funderat, då jag övertalat mig själv att fördelarna med Diazed kanske ändå överväger.
Men gillar ändå tanken... snyggt, kompakt och smidigt(tills det krånglar, om man vill säkra ner osv) ;)
 
Finns ytterligare en fördel med diazed. De är mkt bra på att begränsa kortslutningsström. M.a.o. behöver man aldrig mer än 6kA grejor efter 16-25A diazed.

Det är dock möjligt att uppnå detta med MCB (dvärgar). Oftast behöver då sitta samma fabrikat av apparater i din elcentral som servis-MCB. D.v.s. de är testa mot varandra. Lite omständigare.
 
optimum
Tråden heter "Värsta elkopplingen?" och inte hur man ska göra. För sådant finns det egna trådar.
Som vanligt skitar man ned trådar här.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Tråden heter "Värsta elkopplingen?" och inte hur man ska göra. För sådant finns det egna trådar.
Som vanligt skitar man ned trådar här.
Inte hel! Mätarskåp med dvärgbrytare riskerar alltså att släcka ned hela kvarteret, det kallar jag värsta elkopplingen!
 
E elmont skrev:
Eftersom det fans flera faser i centralen så är det helt fel att dra fram två nollor, det blir bara förvirrande, dessutom är det uttaget ej godkännt för 400V. Typiskt överarbetat hempul.
det beror helt på hur det ser ur i centralen ligger båda faserna mot samma skena då kan du inte dra ut bara en noll ledare.
noll ledaren kommer då bli underdimensionerad förutsatt att det är 10 eller mer amperes säkring.
bättre documentation och lite blå tejp på ledaren hade ej skadat. misstänker även att du måste deklarera att främmande spänningar finns. men rätta mig om jag har fel nu jag tolkar det som att du inte får koppla som den norska modellen och erhålla 400v så, genom att separera dom har du ju bara 230v eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.