yonna yonna skrev:
Vilken eltrimmer köpte du?
Jag har faktiskt två olika.. den förstas plastkåpa/skydd nere vid trimmerhuvudet gick sönder och jag lyckades inte hitta något nytt.. så när det var nån superrea på jula så köpte jag en meec oxå.

De är dock olika.. jag tror den första jag har är en einhell trimmer.. och den har en "plastpinne" som slår av gräset.. den pinnen flög gärna av titt som tätt (tyvärr). Lätt att sätta dit igenom.. om man hittade den! Man har också ett litet fack på skaftet för fler sådana små pinnar.. lite märkligt koncept (hade bara haft tråd innan).

Den nya meecen har självutmatande tråd :) det gör att man inte blir lika avbruten/störd.. när man arbetar med trimmern.

Båda har dock fyllt sina funktioner väl.. de tar inte det kraftigaste tuvorna.. men lagom att trimma kanterna vid stenar.. pallkragar osv.. och de är lättare (för mig iaf) att bära omkring på.

Sedan kan man ju fundera på det där med batterier.. man har inte så lång arbetstid på dem, men de går ganska snabbt att ladda dem också - och troligen kan man köpa ett extra batteri om man vill (så kan man ha ett på laddning medan man använder det första). Men jag håller inte på så länga i taget, så det har fungerat bra.. med lite planering.

https://www.jula.se/catalog/tradgar...idrivna-trimmers-rojsagar/grastrimmer-000713/
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Idag körde vi lite sopor till tippen, både brännässlor (vi har dessutom gjort nässelvatten som vi ska vattna med på odlingarna om nån vecka) och nyhugget träd..

Lastbil fylld med grenar och växtavfall framför en byggnad och en pergola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädet hade några stora grenar som växte över vår nya pergola och vi ska bygga en liten fortsättningsvägg också.. så vi tyckte att det var bättre att ta ner träd/grenar nu än att de ska landa på nybygget nästa år.

Nybyggd träpergola med stegar och avklippta grenar vid trädgårdsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ska bli en trekantig vägg ner mot marken.. och där trallbrädan ligger är markeringen för den andra trekanten.. dvs rabattkanten :)

Blir ljusare på toa också nu när grenarna är borta haha
 
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
Försökt rädda ett äppelträd som var i princip täckt med nått vitt bommulsliknande mögel (mjöldagg?). Även i jorden var det massor med vitt när jag grävde trädgårdslandet intill. Dvs klippt bort så mycket jag nått/orkat och sprayar återstoden med bikarbonatlösning.
Nyinflyttade, och tidigare ägare gillade att knuthamla den i stil med ett pilträd, så hela kronan var en supertät boll och när jag igår kikade in under grenarna så var det bara vitt överallt! Särskilt i knutarna. Stackars träd, hoppas det överlever, annars har jag tre andra.
 
S Solskiftet skrev:
Försökt rädda ett äppelträd som var i princip täckt med nått vitt bommulsliknande mögel (mjöldagg?). Även i jorden var det massor med vitt när jag grävde trädgårdslandet intill. Dvs klippt bort så mycket jag nått/orkat och sprayar återstoden med bikarbonatlösning.
Nyinflyttade, och tidigare ägare gillade att knuthamla den i stil med ett pilträd, så hela kronan var en supertät boll och när jag igår kikade in under grenarna så var det bara vitt överallt! Särskilt i knutarna. Stackars träd, hoppas det överlever, annars har jag tre andra.
Var det som som tunnt spindelnät? runt stammar eller bladklungor? där det ofta fastnade små svarta insekter typ..

Isf kan det också vara häggspinnarlarver.. en av våra grannar (vid ett tidigare hus) hade en stor hägg som blev okuperad av dessa.. och de "smittade" gärna våra äppelträd.. vi tog bort några små bladklungor bara.. i övrigt spolade vi av dem några ggr i veckan med ganska hård vattenstråle. Hade inga problem med skörden.

Om du googlar på .. "häggspinnarlarver" och väljer bilder.. så kan du se lite hur det kan se ut (äppelträden blir oftast inte lika översållade, men lite samma princip.. kollade själv nyss och de har äppelblomster med där på bild.. med sånt "nät")
 
Snigla Snigla skrev:
Var det som som tunnt spindelnät? runt stammar eller bladklungor? där det ofta fastnade små svarta insekter typ..

Isf kan det också vara häggspinnarlarver.. en av våra grannar (vid ett tidigare hus) hade en stor hägg som blev okuperad av dessa.. och de "smittade" gärna våra äppelträd.. vi tog bort några små bladklungor bara.. i övrigt spolade vi av dem några ggr i veckan med ganska hård vattenstråle. Hade inga problem med skörden.

Om du googlar på .. "häggspinnarlarver" och väljer bilder.. så kan du se lite hur det kan se ut (äppelträden blir oftast inte lika översållade, men lite samma princip.. kollade själv nyss och de har äppelblomster med där på bild.. med sånt "nät")

Nja, inte nätliknande mer som fluffigt sockervadd, och det var ju dessutom i jorden också (antar jag, aldrig sett vitt fluff när jag grävt tidigare i jordar, så antar att det hänger ihop med trädet).
 
Sånt här?

Växter täckta av ett vitt fluffigt material som liknar bomull eller spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Abies koreana skrev:
Sånt här?

[bild]
Nej, den vita lite smulig texturen på delar av jorden syntes inte förrän jag grävde ner i jorden, ovanpå jorden var det gräsmatta som vanligt. Skyllt på myror, närliggande björken eller pilträdets rötter, lerjord i allmänhet och svurit lite när jag grävt bort gräsmattan för att anlägga köksland på en halvskuggig plats. Får kanske starta en "vad är detta" - tråd.
 
S Solskiftet skrev:
Nej, den vita lite smulig texturen på delar av jorden syntes inte förrän jag grävde ner i jorden, ovanpå jorden var det gräsmatta som vanligt
Förmodligen mykorrhiza dvs svamptrådar i jorden som lever i symbios med växter. Viktigt för träd och växter eftersom det sker ett näringsutbyte. Däremot förklarar det inte det som du hittade i trädet, två olika fenomen gissar jag.
 
idag uppdaterade jag min trädgårdsfamilj.. ”Gröna faran” är numer inackorderad i trädgårdsgaraget!

Ny batteridriven gräsklippare i grönt och svart från Greenworks på en grusgång i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min trotjänare sedan typ 8 år.. orkade inte mer :( det var en första generationens batterigräsklippare. Mössen åt upp halva laddsladden för ett par år sedan.. och den laddades aldrig utan översikt efter det! Försökte få tag på ny sladd, men tillverkaren sa att det inte fanns..

Nu senaste tiden har den inte orkat klippa kort gräs ens..utan att nästan dö helt. VArje plätt fick klippas fyra ggr för att den skulle orka alla strån..

Kan säga att denna nya.. är betydligt lättare (TACK OCH LOV).. slipper dra runt på ett ”bilbatteri”..

Men givet, det är en ny batterigräsklippare :)

Köpte också två till regntunnor på biltema (y) (köpte två förra året)
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Hat d
Snigla Snigla skrev:
idag uppdaterade jag min trädgårdsfamilj.. ”Gröna faran” är numer inackorderad i trädgårdsgaraget!

[bild]

Min trotjänare sedan typ 8 år.. orkade inte mer :( det var en första generationens batterigräsklippare. Mössen åt upp halva laddsladden för ett par år sedan.. och den laddades aldrig utan översikt efter det! Försökte få tag på ny sladd, men tillverkaren sa att det inte fanns..

Nu senaste tiden har den inte orkat klippa kort gräs ens..utan att nästan dö helt. VArje plätt fick klippas fyra ggr för att den skulle orka alla strån..

Kan säga att denna nya.. är betydligt lättare (TACK OCH LOV).. slipper dra runt på ett ”bilbatteri”..

Men givet, det är en ny batterigräsklippare :)

Köpte också två till regntunnor på biltema (y) (köpte två förra året)
Har du någon länk till var man hittar den där? Är på jakt efter något liknande själv...
 
Greenworks byggs i Kina och utvecklas i Jönköping. Man har t.ex. lockat över lite duktigt folk från Husqvarna och Gardena.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Arbetet fortskrider med pergolan o rabatten bredvid..
Maken har flashigaste tröjan ever när han pysslar..

Man i svart t-shirt använder kapmaskin vid utomhusrenovering nära pergola och grill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:cool::D:love:
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Z
Min hund jobbade i trädgården i dag :surprised::thinking: Han ligger på minus just nu :devilish:
Omgrävd trädgårdsrabatt med uppgrävd jord och planteringar, intill en kullerstensgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Anonymiserad 168520 och 8 till
  • Laddar…
Han ville ju bara visa framfötterna. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Zilenser och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.