Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
Jag har kyla på mitt FTX, det är tämligen värdelöst. Bättre att dra ut ledningar och sätta en fläktkonvektor infälld i innertaket på lämpligt ställe. Kan tänkas att jag eftermonterar en fläktkonvektor i taket framöver.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag har kyla på mitt FTX, det är tämligen värdelöst. Bättre att dra ut ledningar och sätta en fläktkonvektor infälld i innertaket på lämpligt ställe. Kan tänkas att jag eftermonterar en fläktkonvektor i taket framöver.
Min AC/VP luft-luft är inte kopplad till FTX:en. Det är en vanlig pump med utomhus och inomhusdel. FTX:en går som vanligt, men jag har ställt in det så att rotorn går om avluften är kallare än inkommande friskluft. Då kyler jag inkommande luft lite. Efter hand som huset kyls ner, ökar avkylningen av inkommade friskluft. det ger väldigt jämn lufttemperatur i huset och jag inbillar mig att det blir lite mindre energikrävande att kyla ner huset. OBS! Jag har 365 Ytongytterväggar + 150 Ytong innerväggar, så värmetrögheten är stor. Anlednigen till att inte sätta kylning i FTX från början var att jag inte trodde på det. Investering, underhåll, kapacitet jfr med billiga luft-luft aggregat känns säkrare.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Många timmar blir det..Inredning och småpul som knappt syns tar många timmar! Ditt hus är ett föredöme i både design och utförande. Väldigt få är så noggranna som ni har varit. Belöningen är att det blir väldigt lite underhåll framöver.. Har du luftkylning i ditt ventlationsaggregat? Jag missade det och fick sätta AC/VP efteråt. Lyckades få till utedelen på baksidan och innerdelen dold på övervåningen, så det skämmer inte arkitekturen. Det funkar att använda FTX:en när man kör AC. Lite inställningar i menyerna på FTX så kan man kyla inkommande luft lite. Klockrent! Jämn kyla i hela huset och AC på "tomgång" = tyst.
Tack tack!! ;)
Det blir ingen ac nu iaf. Vill man ha det i framtiden får man sätta en luft/luft på en vägg i vardagsrummet och göra det så diskret det går.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Visst kunde man köpt en färdig plåt kamin men att köpa en insatta och bygga egen inklädnad är ju lite coolare;)(y)
Bara putsen kvar:cool:
 
  • En ofärdig inklädnad till kamin under konstruktion med armeringsjärn och träformar på grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående byggnation av en kamin med stålkonstruktion och verktyg på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Råa betongformar för kamin med armeringsjärn på pallar utomhus, nära släpvagn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Alternativ kamin under konstruktion med omgivande byggmaterial och verktyg på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin under konstruktion med insats och oputsad egen byggd inklädnad i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pågående installation av en kamin med egenbyggd inklädnad i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin med egenbyggd inklädnad under konstruktion i ett renoveringsobjekt, med puts och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställd kamin med insats och egen inklädnad i ett byggarbetsrum, putslager saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamin under konstruktion med egen inklädnad i ett rum under renovering, med synlig eldstad och skorsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt av en egenbyggd kamininklädnad i gips med delar av stomme och puts synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kamininsats installerad i vägg under konstruktion med förberedelse för puts, byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ej färdigställd inbyggd kamin i ett rum under renovering med murblock och synlig eldstad, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig kamin med egen inklädnad under konstruktion i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd öppen spis väntar på slutlig puts, visar råa murade väggar och öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd kamininsats med vit oputsad inklädnad, redo för sista putsarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd kamin-inläggning under konstruktion med synlig insats och delvis murad struktur, i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Egenbyggd kamin av lättbetongblock i ett renoveringsprojekt, med kamininsats installerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En halvfärdig kamin med insats och egenbyggd inklädnad i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ej färdigställd kamin med inbyggd insats och omgivande inklädnad av lättbetong i ett renoveringsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En kamininsats uppsatt på tegelstenar i ett rum under renovering med synlig rökkanal, väntar på puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
pette och 19 till
  • Laddar…
Helt klart bättre att göra det själv än att köpa färdigt!
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Har du räknat på bärigheten för lättbetongen under de gjutna sidostyckena?
Vad ska du ha nischen i fronten till?
Det blir roligare att göra saker själv, vi kommer mura våra murstockar i tegel och kommer också gjuta något liknande som du gjort för att få bärighet över öppningen, vill inte ha någon stolpe i hörnen heller.

När får man se hur belysningen i taket blir? :)
 
Super läckert!
Hade du några tankar på att fylla utrymmet runt skorstenen med sten? För att skapa ett värmelager så att säga.
 
X xLnT skrev:
Har du räknat på bärigheten för lättbetongen under de gjutna sidostyckena?
Vad ska du ha nischen i fronten till?
Det blir roligare att göra saker själv, vi kommer mura våra murstockar i tegel och kommer också gjuta något liknande som du gjort för att få bärighet över öppningen, vill inte ha någon stolpe i hörnen heller.

När får man se hur belysningen i taket blir? :)
Nej jag har inte räknat på bärigheten men jag lovar att säga till om det rasar ;)
Det är rejält armerat så risken finns inte enligt mig själv iaf :D
Jag gjöt sedan ihop sidostyckena på 3 ställen för total stabilitet så vikten tas upp på flera ställen.
Nischen är tänkt som lite styling för att bruta den raka delen så det ser lite skojigare ut och där finns plats att sätta ett par ljus om man vill(y)

Så fort putsningen invändigt är klart så ska målaren dit och göra klart innertaket sen kan man tänka på belysning sen men blir om några veckor hoppas jag.
Det som tar tid är putsningen då det är hur mkt som helst men det går verkligen frammåt då brorsan har semester nu och kan putsa vardagar också(y)
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Super läckert!
Hade du några tankar på att fylla utrymmet runt skorstenen med sten? För att skapa ett värmelager så att säga.
Nej innanför inklädnad är det ihåligt så luften kan strömma men hela konstruktionen består av 50mm massiv lättbetong som kommer fungera som värmelagring
 
F Fisk3n skrev:
Helt klart bättre att göra det själv än att köpa färdigt!
Ja det blir ju lite mer personligt men en hemma gjord än en som alla har :D
 
Hur går det här då?
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur går det här då?
Jodå det går frammåt. Alla väggar är putsade. Målaren är här nu och gör klart alla innertaken sen ska jag själv måla alla innerväggar.
Bilder kommer nästa vecka
 
  • Gilla
hagv och 6 till
  • Laddar…
Nu ska alla innerväggar målas.
Färgen köptes ifrån sto.
 
  • Ommålningsprojekt av ett rum med vita väggar, stege och gul färgburk på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny målade vita innerväggar i ett rum med en färgburk, målarpensel och stege som används under målningsarbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klumpen46 och 5 till
  • Laddar…
Kämpa på :)
 
  • Gilla
Toddep
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.