ja, så skulle man kunna benämna mitt hus och tomt. Mitt i skärgården och alltid massor av projekt på gång. Ibland större som förra året och ibland lite mindre.
Inleder med några bilder på hur det idag ser ut hos oss.

Hus i skärgården med grönområden och stenbeklädda kanter i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit villa med röda takpannor vid vattenkanten i skärgården omgiven av en grön gräsmatta och några träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt över vattnet från träaltan med matbord och stolar, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med snedtak belägen på en klippig tomt med grönt gräs i skärgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit villa med röd tak och en veranda, angränsande till strand och vatten i en skärgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Morgonsol skiner över en lugn sjö med en brygga, två stolar och en båt ankrad, omgiven av gröna växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Bäckström92 och 16 till
  • Laddar…
Pågående projekt och dilemmor är dels ett elfel, som jag skrivit om idag på en annan tråd, och sen att jag trilskas med att få mitt gräs att ta sig på den ena sidan om det förra året uppgrävda och tillfixade området ner mot vattnet. (Tog några år (vi har bott här i 20 år i år) att få igång det projektet, av dels ekonomiska skäl, beslut om HUR vi ville ha det, samt ansökan, avslag, överklagan, ny ansökan och till slut godkänd ansökan från Länsstyrelsen).
Men som sagt - har ovanpå den ca 5-10cm lagda matjorden från förra året, såddes i höstas (2018) med Granngården Slottspark, samt multum med vattnande. Får flytta runt en roterande sprinkler som jag satt en meter upp på ett kamerastativ 5-6 gånger för att täcka allt (om det är vindstilla - blåser det är det ännu fler flyttande).
Tog sig bra på vissa ställen, och på andra såg det bedrövligt hårt och grästomt ut efter vintern, så ett stort gäng med toppdressäckar har körts ut, och ny sådd av Slottspark är gjord och återigen vattning... Tog sig ännu en gång bra på många ställen, men inte överallt. Har fortfarande ett stort område "dött", som nog ses tydligast på sista bilden ovan.
Gödslade oxå för ca en månad sedan med Granngårdens gödsel för nysådd... Men tar gärna emot fler tips om hur jag kan eller bör göra.
 
Ett annat elende just nu är att jag har Gräsand (eller åt liknande) som gladeligen vandrar upp på den stora gräsmattan... ibland över 30 djur... dom klampar runt och lämnar efter sig massor av skit. Kan tänka mig att gräsfröna inte gillar att bli trampade på, samt att jag inte gillar att plocka upp efter fåglarna heller...

Har testat med både rovfågel i snöre på hög pinne, uggla på stolpe och även nu senast spegelgirlanger på dubbla snören hängandes 10 och ca 40cm ovan mark som en avgränsning som jag tänkte skulle göra det svårt och läskigt för dom... Men inte... dom går bara igenom, över eller under... bryr sig inte alls...

Ska köpa insektsnät och spänna upp istället idag tänkte jag, och hoppas på bättre lycka...

Om det inte går antar jag att ett lågt elstängsel är enda lösningen - dock lite otäckt då vi har en liten nyfiken hund, samt svårt att få till elstängslet över vattnet utanför stranden. För jag antar fåglarna lär gå upp på stranden istället om stenpirarna har nät...

Nån som har erfarenheter att dela med sig av?
 
Den lilla nyfikna jycken kommer snabbt få sig EN nosbränna, sedan vet han. Jag har en relativt stor, gåpåig vakthund som inom 30 sekunder, förra året, fick sig en stöt. Han för sedan dess ett herrans liv i hörntomten ... 20 cm från ellinan. Respekterar den fullständigt.

Jag vet inte hur fåglar reagerar. Kolla med någon praktisk ornitolig. El vore i så fall den enklaste och lättaste lösningen.

Eller träna jycken till att jaga bort änderna.
 
yonna yonna skrev:
Eller träna jycken till att jaga bort änderna.
Jodå - det är han tränad till. "Vince, ankorna är här - ta ankorna, ta ankorna"... och jäklar vilken fart det blir på honom... Full rulle ut, och ner till ankorna som direkt sticker iväg med ett jädrans kacklande...

Problemet är att dom sen kommer tillbaka... ibland kanske en halvtimme senare, ibland några timmar senare, när ingen antingen är hemma eller när ingen ser...

Hunden kan ju inte vara ute dygnet runt, eller när vi inte själva är hemma...
 
På dom mer kommande planerna återfinns:

Mindre förändring av huset, då gamla burspråket och glaspartierna skall byggas ihop, samt överhänget från glaspartirummet skall gå hela vägen längs den sidan av huset över nuvarande burspråket och bort till hörnet... Blir inte en jätteförändring utvändigt egentligen, men lär göra enorm skillnad inomhus då det gamla köket och matrummet då öppnas upp mer mot varandra. Måste bara ha tag på en kreativ och bra arkitekt som kan rita på den lösningen vi tänker oss, så vi kan ta in offerter från byggare.

I samband med detta vill vi även byta all klinkers i huset i matrum, kök, vardagsrum och hall, så att det blir samma klinker överallt. (har vattenburen golvvärme lagd i träbjälklag med spårade skivor) Blir lite meck med att byta det... har jag förstått...

Vill även ha en gäststuga på tomten, så ungarna när dom flyttat hemifrån kan komma på besök när dom känner för det, utan att behöva bo inne i huset. Samt såklart för just gäster...
 
  • Gilla
Skalhamn
  • Laddar…
Satte upp nät häromdan... men i morse hade 8 fjäderfän tagit sig förbi ändå. Ger snart upp...

Samma vad gäller gräset. Det tar sig så dåligt på sina ställen och där det har tagit sig tidigare i vår efter omsådd och gödsling så växer det inte mera. Vattnat varje dag om det inte regnat.
Pickade hål med grep i går kväll på ett av områdena, strödde ut lite sand, räfsade och sådde med snabbfrö från Granngården...

Tacksam för ALLA tips!
Ojämnt gräs med fläckar av bar jord på en trädgård framför ett vitt hus med veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta vid vattenkanten med ojämn grästillväxt och nätförseglad stenrad längs en sjö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn gräsmatta med fläckar av dött gräs och nysådda områden nära en odlingsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gräsmattan blir bara bättre av fågelsk*t, mycket bättre än konstgödsel som man aldrig vet exakt vilka tungmetaller el. annat onödigt som blandas i. ;)
 
B Beemaster skrev:
Gräsmattan blir bara bättre av fågelsk*t, mycket bättre än konstgödsel som man aldrig vet exakt vilka tungmetaller el. annat onödigt som blandas i. ;)
Jo så är det ju, men det nysådda gräset mår inte så bra av att 50 fåglar klampar runt på fröna...
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
Helt annan fråga om hjälp... Jag har en gammal förrådsbod på tomten, som står på sprucken och hålig men gjuten grund. Bodens skick lämnar mycket övrigt att önska, så planerna att riva och bygga ny bod finns såklart. Är det nån som antingen känner till en byggsats/ritning på bod i måttet 3,60 x 5,00 meter? Alla tips mottages tacksamt!
 
S
tror du kan kontakta ftg som levererar byggsatser av mindre hus, t.ex. CA-boden, och se om de inte kan få ihop en sådan till dig.
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Även om jag har en rejäl vattenspridare (360graders sprinkler, på högt stativ), så blir det många flyttar för att täcka hela gräsmatteområdet... Är det nån här som har erfarenhet av exempelvis Nelson's RainTrain?
Verkar ju hur smidigt som helst att den förflyttar sig själv, sakta längs den utlagda slangen...
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Även om jag har en rejäl vattenspridare (360graders sprinkler, på högt stativ), så blir det många flyttar för att täcka hela gräsmatteområdet... Är det nån här som har erfarenhet av exempelvis Nelson's RainTrain?
[media]Verkar ju hur smidigt som helst att den förflyttar sig själv, sakta längs den utlagda slangen...
Men som jag läste i en annan tråd här på forumet är den kanske inte optimal vid nysådd... vilket ju var min tanke...
 
S fiar4387 skrev:
tror du kan kontakta ftg som levererar byggsatser av mindre hus, t.ex. CA-boden, och se om de inte kan få ihop en sådan till dig.
Tackar - CAboden har fått sig ett mail med fråga om vad dom har att erbjuda!
 
Senaste projektet på tomten.
En pergola....
Pussel och ett å annat fel på vägen men blev bra till slut

En hand håller en byggritning för en pergola med titeln "Grape Trellis Gazebo", med en lång kartong i bakgrunden på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd pergola med sittgrupp på trädäck, mörka moln i himlen, personer kopplar av utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.