Jag har funderat på om vattenmantlad braskamin kan vara något att fundera på för vårt husbygge.
Uppenbarligen är det en merkostnad för detta som kanske är svår att räkna hem, men finns det något annat kring detta man bör fundera på?

Jag var på hem&villa-mässan i helgen och pratade med en nibe/contura-försäljare och han menade på att det inte var någon bra idé med vattenmantlad braskamin och därför är detta något de inte har i sitt sortiment. När jag frågade varför ville han inte gå in djupare på detta utan pekade bara på att de är nibe och stora på braskaminer, de har inte vattenmantlat och enbart detta menade han var ett bevis på att detta. Med vetskap att jag pratade med en säljare så undrar jag om det han sa var trovärdigt.

Någon som kan förklara varför detta men vattenmantlat inte skulle vara bra eller till och med dåligt?

Någon som vet om det kan vara ekonimiskt försvarbart?

Tacksam för svar/kommentarer.
 
Tja varför det skulle vara dåligt med vattenmantlad braskamin så man kan värma hela huset med den vet/förstår då inte jag..
Kan ju bero på att nibe inte har någon sådan oxå.. ::)
 
  • Gilla
Thomas_2 och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det kan vara ett utmärkt alt. om man har ett energisnålt hus, ej utrymme för riktig vedpanna :'( samt att man väljer ngn variant som ger hyfsad andel värme till vattnet. Jag tror /hoppas att det kommer ut fler vattenmanlade kaminer på marknaden, det borde finnas rätt så stor potential för att kränga av sådana produkter.
Tänker själv sätta in ngt sådant när ekonomin tillåter, ska köra den mot 750liters acktank som jag nyligen satt in. Denna sida har några intressanta produkter till bra pris http://www.stadkaminofen.de
 
Om man kör braskamin dygnet runt blir det väl väldigt mycket vedträ´n som måste laddas in? Om man funderar på kontenuerlig kamindrift med vattenmantling - är då inte pelletskamin smidigare?
 
Min skepsis gentemot vattenmantlade kaminer består i att de är dyra och har löjligt låg effekt till vattnet. Prisskillnaden mellan en vanlig kamin och en vattenmantlad är nog svår att räkna hem ekonomiskt, men det finns kanske andra skäl. Jag tror mer på kökspanna som det är lite kräm i. DUmt nog kom jag på det först när jag hade byggt om hela köket...
 
  • Gilla
Hyras
  • Laddar…
det är bara av såna skäll som Mato nämner som en vattenmantlad kamin kan bli en bra nödlösning. När man bygger ett nytt hus så är det nästan dumt att planera ett pannrum mitt i vardagsrummet om man har en chans att lösa uppvärmningen/ varmvatten på ett mer praktisk sätt i ett separat pannrum, tycker jag (som har min panna i källaren och skulle aldrig tänka mej att flytta den till vardagsrummet). Beroende på husbehov skall 2-3 skottkärror ved rullas in i vardagsrummet varje vinterdag. Dessutom måste du ha plats med en akumulator som tar boytan i anspråk. Du får ingen varmvatten på sommarna om du inte eldar i kaminen och då blir det kostsamt att värma vatten med en elpatron - det är nog det största nackdel som jag ser det. Jag kan inte se en Vattenmantlad kamin som annat än en nödlösning i ett befintlig hus eller en lyx i en vinterortens skidstuga där hyresgäster pysslar om den själva ;).
Oavsett vad du väljer så måste du ha en värmekälla i huset och det kommer att kosta. Villka förutsättningar har du? Finns det tillgång till billig ved? Om inte så är träpellets en bättre alternativ ;).
gaia
 
  • Gilla
Jopernou
  • Laddar…
Vi bygger just nu ett lågenergihus med vattenmatlad braskamin solvärme Total värmeenergiförbrukning inkl varmvatten är beräknad till 7 000 kWh/År solvärmen kommer uppskattningsvis att stå för 3000kWh/år störe delen av återstående 4000 kWh kommer kaminen att få stå för. En elpatron i acktanken kommer att finnas som extra säkerhet och ge möjlighet att åka på vintersemestrar.
Med små energibehov så är det inte flera skottkörror om dagen som gäller, men har man stort energibehov så skall man titta på andra lösningar.
Vi kommer att ha en kaminen i vardagsrummet bredvid en balkongdörr där vedan lyfts in, samt ett uttag för centraldamsugaren i direkt anslutning.
Kaminen är en Palazetti Betty med täljstenssidor från www.nordic-trabygg.se

/Patrik
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Har redan en omantlad braskamin som jag eldar i princip varje dag på vintern, tycker inte att det skräpar ner mycket. Har iofs ett litet staket runt om (skydda småbarnen) som hindrar skräp. Kanske dammar det mer från vedpannorna (sotning, fläkt mm)?
Sen är det ju mysfaktor också som inte får underskattas :) På sommarhalvåret värmer solfångarna så fint så då eldas(eller elpatron) det inget. Klarade varmvattenbehovet helt fram till nästan mitten av okt :)
 
  • Gilla
Johanp19791 och 2 till
  • Laddar…
Vattenmantalde kaminer ska inte ses som husets huvudsakliga värmekälla, lika lite som vanliga (omantlade) kaminer. När man väl tänder en brasa kan man alltid fundera på hur enegrin bäst tas tillvara. Vid jämförelse mellan att låta brasan värma upp luft eller vatten är det senare vida överlägset pga högre värmekapacitet.

Rent estetiskt finns det heller inget som skiljer en vattenmantlad kamin från en omantlad dito. Vattenrör mellan kaminen och acc-tanken döljs som alla andra rör, men det är önskvärt att endast ha en vägg mellan kaminen och tvättstugan, eller var man nu har sin acc-tank. Enkelt schema på hur det ska se ut. Det finns flera modeller att välja emellan, vanligtvis 15-24kW med termiskt verkningsgrad större än 0.7 (>70%), så ingen låg effekt här inte. Mer info.

För ca ett år sedan besöke jag en lokal butik och återförsäljare av allehanda kaminer och kakelugnar. På frågan om vattenmantlade kaminer kunde han inte svara. "Såna har jag inte sett", sa han. Nåja, de finns ute i Europa. För ett visst antal år sedan tillverkade Volvo inga dieselbilar, både pga det ena och det andra. Idag finns det Volvo-bilar med diesel under huven.
 
Vi har en vattenmantlad kakelugn Julia som vi använt drygt ett år, vi är mycket nöjda. På landet har vi en vanlig braskamin, den är ok men går inte upp mot en vattenmantlad dito. Största fördelen är själva distributionen av värmen via elementen/golvvärmen.
 
Pasta skrev:
Vi bygger just nu ett lågenergihus med vattenmatlad braskamin solvärme Total värmeenergiförbrukning inkl varmvatten är beräknad till 7 000 kWh/År solvärmen kommer uppskattningsvis att stå för 3000kWh/år störe delen av återstående 4000 kWh kommer kaminen att få stå för. En elpatron i acktanken kommer att finnas som extra säkerhet och ge möjlighet att åka på vintersemestrar.
Med små energibehov så är det inte flera skottkörror om dagen som gäller, men har man stort energibehov så skall man titta på andra lösningar.
Vi kommer att ha en kaminen i vardagsrummet bredvid en balkongdörr där vedan lyfts in, samt ett uttag för centraldamsugaren i direkt anslutning.
Kaminen är en Palazetti Betty med täljstenssidor från www.nordic-trabygg.se

/Patrik
Så ska det se ut.. :)

Vad är det för hus o hur stort är det??
 
Pasta: det låter mkt klokt i ett nybyggt lågenergihus, men du berätta vad kaminen du ska ha kostar? 50 - 60k? Vad får man för vedpanna eller andra uppvärmningsalternativ för dessa pengar?

Isolde får gärna berätta mer om dom där tyska pryttlarna som du länkade till. Verkade intressant.
 
Pasta: det låter mkt klokt i ett nybyggt lågenergihus, men du berätta vad kaminen du ska ha kostar? 50 - 60k? Vad får man för vedpanna eller andra uppvärmningsalternativ för dessa pengar?
Kaminen kostar utan rabatter i sverige runt 50 000:-
Liknande kamin kan köpas betydligt billigare i Danmark
http://vvsweb.dk/productdetails.aspx?productid=107619&stlnocount=true
för ca 31 000:-
Du får nog en fin vedpanna för samma peng men det kostar enhel del att bygga ett riktigt pannrum också.
Någon form av braskamin hade jag i alla fall velat ha oavsett uppvärmningssystem för myseldning.
Har fri tillgång till ved genom att skogen måste skötas och är sedan tidigare van att dagligenelda i vedspis och kakelugn.
Vill däremot inte ha ett pannrum med vedpanna dit jag av tvång förpassas att elda för att hålla värmen, vårt hus kommer heller inte att kräva 2-3m³ acctank och en 30-40kW panna.

Huset är ett egenritat souterrainhus och har en boyta på ca 160m² jag har beräknat energiförbrukningar med ett energi och klimatsimuleringsverktyg som använder 3d modeller av huset för att beräkna energiförbrukning och innomhusklimat med klimatdata som stämmer överens med orten.
Blir spännande att se hur väl den simulerade CAD modellen stämmer överens med verkligheten när bygget blir klart.

Helt klart så skulle jag inte rekommendera andra att satsa på vattenmantledekaminer utan att ha någorlunda koll på energibehovet.

Som tidigare sagts så skall inte vattenmantlade kamminer normalt sett ses som primär värmekälla, men det finns byggnader som inte har värmesystem tex passiva hus och det finns mellanting (lågenergihus) där mycket väl en vattenmantlad braskamin eller pelletskamin kan fungera.

Vi bygger med en 750l acctank där vi har möjligheten att komplettera med andra energikällor i framtiden om förutsättningarna eller behovet förändras.

/Patrik
 
synpunkter skrev:
Isolde får gärna berätta mer om dom där tyska pryttlarna som du länkade till. Verkade intressant.
Kika på filmen här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.