Såg en kvinna i 35-40 årsåldern köra upp på en stor sten på en parkering utanför mataffären. Stenarna är troligen placerade där för att ingen ska gena över gräsmattan. Framhjulen hängde långt över marken så hon kom ingen vart..
Bärgaren hade ett stort bekymmer med att få loss bilen.
Så det är inte bara gamlingar som sysslar med sådana här övningar.
 
optimum
KristinaRT KristinaRT skrev:
Där är vi överens.

Men det skulle kunna vara ett enkelt steg på vägen. Eftersom det finns mycket tydliga regler för hur synen ska vara (skärpa, synfält mm) är det mycket enkelt att efter en synundersökning inkl synfält ge tumme upp eller ner.
Att bedöma körförmåga baserat på en värdering av kognitiv förmåga, medicinska tillstånd samt intag av läkemedel och evt interaktioner är en avsevärt mycket större och mer komplicerad åtgärd.
Gott
Ja det kan verka komplicerat att bedöma någons förmåga men egentligen rätt så enkelt.
En mindre uppkörning med visst intervall skulle få fram vilka som inte bör sitta vid ratten mera.
Där räcker det med att se om personen kan framföra sin bil i trafik på normalt sätt. Hålla lämplig fart, ha koll på trafiken åt alla håll och hantera trafiken rätt.

Varje dag passerar jag en vårdcentral och ser för ofta personer som kör bil dit och hem där de borde valt taxi eller annat färdmedel. Hoppas jag slipper att möta dessa ute på landsvägen i högre fart.
 
Det är många som skriver att anhöriga ska ingripa, men det är långt ifrån lätt. Jag har en släkting som kört bil som vägrat lyssna på mig och nu till slut fått körkortet indragit på grund av grova kognitiva störningar (det är både läkare och anhöriga som har kämpat för detta). Enda anledningen till att personen inte har kört på någon/något är den moderna tekniken i bilen som styr tillbaka om man försöker byta fil utan att blinka och stannar för hinder. Problemen visar sig främst under stress. Det går utmärkt att köra in i sitt eget trånga garage, men det är inte lätt att veta vilken sida av vägen man ska köra på vid ett vägarbete. Och man får inte ta nycklar etc. det är stöld/egenmäktigt förfarande. Som anhörig kan man be och böna att bilen ska få stå, men mer än så får och kan man inte göra. Vi har ringt polisen och frågat.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
L Lilojo skrev:
En annan sak som jag undrat över är ju att de som kör ex. 65-70 på 90 väg oftast är äldre personer.

Det bidrar väl till att andra bilförare blir irriterade, gör dumma omkörningar och annat. Inte sagt att den som kör om gör rätt, men dock väldigt förståeligt att folk blir irriterad över stoppklossar i trafiken.
Folk blir irriterade när man håller hastigheten också. En sträcka jag kör ibland är omväxlande 70/90 med de flesta kör runt 110 där. Så för att irritera de som kör i trafiken idag krävs alltså inte att man kör långsamt.
 
Jag kan roa mig rätt länge genom att köra skyltad hastighet, eller följa högerregeln (har en dum skymd korsning med högerregel där det precis gått från 70 till 40 där jag faktiskt saktar ner till 40 och stannar för de som kommer från höger, har haft folk bakom mig som blivit fly förbannade)
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Fast det är ju en enorm skillnad på att irritera andra (särskilt om man kör lagligt(y)) och att inte klara av att köra på grund av ålder(ssjukdomar).

Många inlägg i tråden relaterar till att de blir irriterade för att bilister inte blinkar, att de kör sakta mm.
Det är ju inte jämförbart anser jag.
Man kan skita i att blinka, köra för snabbt o nästan vårdslöst och strunta i många andra trafikregler. Men då är det ett aktivt val man gjort som förare. Givetvis är det inte ok och skall beivras i den mån det går.
Men om man på grund av ålder/sjukdom eller annat inte klarar av att köra sitt fordon på ett trafiksäkert sätt är det något helt annat. Då är man inte kapabel att framföra fordonet utan att man själv valt det.

Så diskussionen om hur uselt män, ungdomar, kärringar o alla andra kör kan väl diskuteras i en annan tråd.
Jag är gärna med.(y)


Och för övrigt anser jag att det visst är en uppgift läkare kan ha.
Inte att kalla någon enbart på grund av att kontrollera om personen kan köra bil, utan i samband med andra kontroller.
Tex på minnesmottagningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Min tanke bakom att dra upp hur dåligt "vanliga" förare kör är att jämföra med äldre och påpeka att vanliga då kör mycket farligare. Att köra långsammare än vad som är tillåtet är inte en trafikfara t.ex. Men att välja att dra fram för fort eller köra mot trafiken på enkelriktade gator, köra rakt fram i filer som är avsedda för att svänga, det är direkt trafikfarligt.

TS tog upp att det kunde orsaka olyckor osv att köra som äldre, men jag vill bestämt hävda att äldre i trafiken är inget stort bekymmer. De sätter sällan andras liv och hälsa i fara frivilligt eller ofrivilligt. Så där är en koppling till vad TS har tagit upp.
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
optimum
Det numera vanliga 40 km/h i de flesta städerna är troligen en anpassning för att alltfler äldre smått senila ska klara av trafiken.
Så låg hastighet så normalt fungerande kan vara bra berusade och ändå köra bil om de håller hastigheten.


OBS kör aldrig själv bil med minsta lilla alkohol i kroppen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
40 är för att krockvåldet är bra mycket lägre och överlevnadschansen betydligt högre.
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Dessutom blir ljudnivån lägre.
Men inne i Stockholm har det väl sen länge varit svårt att köra mer än 40 på nästan alla gator eftersom det är så trångt och ofta korsningar så där är väl 40 som hastighetsbegränsning mer en anpassning till vilken hastighet som faktiskt är lämplig. Det är ju så många som har svårt att anpassa sin hastighet till omständigheterna utan tror att man "måste" hålla hastigheten som är skyltad som max.
 
KristinaRT
optimum optimum skrev:
Gott
Ja det kan verka komplicerat att bedöma någons förmåga men egentligen rätt så enkelt.
En mindre uppkörning med visst intervall skulle få fram vilka som inte bör sitta vid ratten mera.
Där räcker det med att se om personen kan framföra sin bil i trafik på normalt sätt. Hålla lämplig fart, ha koll på trafiken åt alla håll och hantera trafiken rätt.

Varje dag passerar jag en vårdcentral och ser för ofta personer som kör bil dit och hem där de borde valt taxi eller annat färdmedel. Hoppas jag slipper att möta dessa ute på landsvägen i högre fart.
Och när ska dessa kontroller starta? 10 år efter första godkända uppkörning? Vid 30, 40, 50år? När någon går i pension? Vid 70? Ska någon (vem?) göra en bedömning av att en person ska genomgå kontroller? Hur tar vi hänsyn till biologisk ålder? Vad skulle intervallet vara? 5, 10, 25 år? Ska denna ”mindre kontroll” göras av samma personer som bedömer uppkörningar? Hur organiseras den enorma mängd prov som behöver höras? Ska det verkligen bara vara ett praktiskt prov, trafikregler ändras och för att köra trafiksäkert måste man känna till det som är aktuellt. Nya teoriprov också?
Hur bedöms körförmåga i en stressad/svår situation? Hur bedöma kapacitet att klara stadskörning, körning i rusningstrafik, vid vägarbeten? Hur få med allt som en normal uppkörning på mindre tid?
Är det verkligen tillräckligt att åka med i kanske 10 min för att bedöma någons förmåga att köra trafiksäkert?

Min poäng är att det som låter enkelt inte alltid är det. Om det hade varit enkelt att implementera hade det sannolikt varit gjort för flera år sedan. Detta är en komplicerad fråga...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag tror inte att särskilt många av oss skulle få ha körkort (eller ha råd att hålla det giltigt) om det krävdes en regelbunden fullstor uppkörning.
Visst kan man ha ett sådant samhälle men då innebär det samtidigt ett åtagande att bygga om samhället i grunden så att det inte är något problem att leva och ha ett arbete eller ett företag och transportera sig själv och sina varor hit och dit utan körkort för en rimlig penning.
Med andra ord en återgång till 1880-talets samhälle där man fraktade sina varor till stan och sina inköp hem igen med häst och kärra eller släde eller med roddbåt.

Sedan är det en väldig skillnad på var man kör. En viss bekants bekant som vid ungefär 95 års ålder fick order av polis att hon måste köra upp på nytt "för säkerhets skull" var enligt trovärdig utsago en lika säker bilförare som någon annan på landsbygden. Oftast mellan hemmet och butiken och banken och några vänner och släktingar som hon hälsade på i grannbyarna.
Däremot så hade hon ju inte alls kört i stadstrafik på minst 20 kanske 30 år och hade inte en chans att lära sig den konsten på nytt och klara en uppkörning.
Såvitt jag vet fortsatte hon köra sina kända vägar på landet utan körkort tills hälsan satte stopp.

Själv hör jag till den hatade kategorin som ofta kör "för långsamt". Dels för att jag har en gammal bil med dåtida vägegenskaper och krockskydd och sommartid med gamla avdubbade vinterdäck.
Dels för att jag vet att jag är dålig på att tänka på flera saker samtidigt i synnerhet om jag måste reagera snabbt.
Dels för att jag är van vid dåligt underhållna småvägar och har lärt mig köra med äldre bilar och därför reagerar på förändringar i föret.

Skall jag röra mig på vägarna i högsta tillåtna hastighet i alla lägen så blir det någon som får sponsorera en nyare bil och en privatchaufför åt mig....... och lediga dagar med full lön när föret är dåligt;)
 
Fairlane
Om någon ligger 65-70 km/h på 90 väg så är omkörning klar lättare än om de ligger 80-85 (troligen visar mätaren exakt 90). Så jag föredrar de som kör 65-70 normalt. Undantaget de som dessutom prickar mittlinjen.
 
optimum
KristinaRT KristinaRT skrev:
Och när ska dessa kontroller starta? 10 år efter första godkända uppkörning? Vid 30, 40, 50år? När någon går i pension? Vid 70? Ska någon (vem?) göra en bedömning av att en person ska genomgå kontroller? Hur tar vi hänsyn till biologisk ålder? Vad skulle intervallet vara? 5, 10, 25 år? Ska denna ”mindre kontroll” göras av samma personer som bedömer uppkörningar? Hur organiseras den enorma mängd prov som behöver höras? Ska det verkligen bara vara ett praktiskt prov, trafikregler ändras och för att köra trafiksäkert måste man känna till det som är aktuellt. Nya teoriprov också?
Hur bedöms körförmåga i en stressad/svår situation? Hur bedöma kapacitet att klara stadskörning, körning i rusningstrafik, vid vägarbeten? Hur få med allt som en normal uppkörning på mindre tid?
Är det verkligen tillräckligt att åka med i kanske 10 min för att bedöma någons förmåga att köra trafiksäkert?

Min poäng är att det som låter enkelt inte alltid är det. Om det hade varit enkelt att implementera hade det sannolikt varit gjort för flera år sedan. Detta är en komplicerad fråga...
Bara att få göra omprov ger tillräcklig stressituation för att 10 minuters körning räcker att bedöma om personen är relativt lämplig att behålla körkortet. Kan vi ställa krav på besiktning av bilar så borde vi även göra det på förare.
Börja vid 50 och då kanske med några år emellan för att senare 65-70 göra det varje år.
Vore bra för anhöriga att veta att deras närstående stoppas från att köra om de inte är lämpliga.
Vid mindre avvikelser kanske de kunde få rekommendationen om att inte ge sig ut i trafiken vid mer krävande tillfällen. Med sämre reaktionsförmåga bör de nog inte ge sig ut på t.ex. motorvägar vid högre trafikintensitet. Vissa klarar inte av sådant men klara lugnar trafik rätt så bra.
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Och när ska dessa kontroller starta? 10 år efter första godkända uppkörning? Vid 30, 40, 50år? När någon går i pension? Vid 70? Ska någon (vem?) göra en bedömning av att en person ska genomgå kontroller? Hur tar vi hänsyn till biologisk ålder? Vad skulle intervallet vara? 5, 10, 25 år? Ska denna ”mindre kontroll” göras av samma personer som bedömer uppkörningar? Hur organiseras den enorma mängd prov som behöver höras? Ska det verkligen bara vara ett praktiskt prov, trafikregler ändras och för att köra trafiksäkert måste man känna till det som är aktuellt. Nya teoriprov också?
Hur bedöms körförmåga i en stressad/svår situation? Hur bedöma kapacitet att klara stadskörning, körning i rusningstrafik, vid vägarbeten? Hur få med allt som en normal uppkörning på mindre tid?
Är det verkligen tillräckligt att åka med i kanske 10 min för att bedöma någons förmåga att köra trafiksäkert?

Min poäng är att det som låter enkelt inte alltid är det. Om det hade varit enkelt att implementera hade det sannolikt varit gjort för flera år sedan. Detta är en komplicerad fråga...
Jo mindre staten lägger sig i medborgarnas angelägenheter desto enklar och betydligt vettigare blir det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.